Gå til innhold

Overtok kattunge i går, trenger råd


Caspara

Anbefalte innlegg

Hei,

Det er noen år siden jeg hadde kattunge, så jeg håper at noen her inne kan svare meg.

I går overtok jeg og kjæresten en kattunge. Han er utrolig nydelig, og 15 uker gammel. Han var den siste som forlot kullet sitt, og en skikkelig mammadalt i følge eieren.

Kjøreturen hjem tok snaue to timer. Vi hadde ham i transportbur, men jeg satt i baksetet og snakket med/koset med ham. Han var forholdsvis rolig hele turen (klynket noen ganger), men det stoppet når vi ga ham vann. Når vi kom hjem, var han selvsagt superhappy for å kunne løpe fram og tilbake som han ville. Leiligheten er ikke stor (40 kvadrat), og han var raskt i alle krinker og kroker. Løp rundt som bare det i over en time, før han plutselig ble tom for energi.

Vi la ham i en kasse (med håndduken fra buret) da vi gikk til sengs. Det tok litt tid før han slo seg til ro, men etter hvert kom han faktisk krypende opp i senga - på eget initiativ. På morgenkvisten (etter vi hadde gitt ham mat) ble jeg liggende litt lenger, da kom han opp i senga igjen. Vi har prøvd å kose med ham, da vender han seg ofte bort etter en kort stund. Eieren sa han var kosete, det kan være at han ikke er trygg på oss ennå? Har lest at vi bør prøve å gjøre ham vant til kos, men er det ikke bedre at han får komme til oss, iallfall i begynnelsen? Evt. lure inn litt kos via lek?

Lurer også på hvor mye mat vi bør gi ham. Vi kjøpte den dyreste kattematen som var å oppdrive på Rema i går (kostet 86 kr, så jeg håper den er bra), men kjæresten skal kjøpe ny i dag. Vi tenker på Royal canin for kattunger. Mamma anbefalte en som het 36, fordi han er over 4 mnd (om noen dager?)

Andre tips og råd mottas gjerne. :)

Han virker for øvrig veldig rolig. Ligger i kassa si og sover nå, den står like ved senga (jeg sitter med laptopen her).

Endret av Caspara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kosingen kommer med tiden. Siden dere akkurat fikk den igår, så tar det litt tid før kattungen har vendt seg til å bo et nytt sted. Vi har hatt ca 5 kull med kattunger, det vil si masse erfaring!

Hvis dere skal vende han til å bli utekatt så har jeg litt råd der også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kosingen kommer med tiden. Siden dere akkurat fikk den igår, så tar det litt tid før kattungen har vendt seg til å bo et nytt sted. Vi har hatt ca 5 kull med kattunger, det vil si masse erfaring!

Hvis dere skal vende han til å bli utekatt så har jeg litt råd der også :)

Ja, vi ønsker at han skal ut etter hvert, men tenker å vente med å slippe ham ut til han er kastrert og har rundet året. Var gjennom samme prosess med den forrige katten min, men kommer nok til å spørre om råd når jeg kommer dit. Det viktigste er vel å vente lenge nok og å følge med på den de første månedene?

Hvordan er det forresten i forhold til reising. Jeg og kjæresten hadde planlagt to uker i en hytte på fjellet, men vi vurderer nå å droppe det. Kjæresten tror det går fint å ta katten med seg, fordi han klarer seg greit i bil, og han argumenterer for at leiligheten er mindre enn hytta (hytta er stor - har fem soverom).

Jeg lurer på om det ikke nødvendigvis er så bra. Kattungen skal jo vende seg til alt her, også river vi ham ut av miljøet, for å dra til et nytt sted han skal bli kjent med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en pus :) Det er kanskje både argumenter for og i mot om å ta den med til hytten, men jeg har erfart at jo tidligere en starter å ta med katten sin til steder den skal besøke i fremtiden, jo bedre er det. Så lenge dere ikke slipper han ut der så skal jo det gå bra.. Katter som kjører mye bil og venner seg til flere plasser tidlig er greie å ta med hit og dit senere også. Katten vi har nå har nesten bare vært hjemme - og vi får henne nesten ikke med i bilen til dyrlegen engang. :fnise: Så jeg synes dere skal venne den lille til bilturer og hytteturer allerede! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med en pus :) Det er kanskje både argumenter for og i mot om å ta den med til hytten, men jeg har erfart at jo tidligere en starter å ta med katten sin til steder den skal besøke i fremtiden, jo bedre er det. Så lenge dere ikke slipper han ut der så skal jo det gå bra.. Katter som kjører mye bil og venner seg til flere plasser tidlig er greie å ta med hit og dit senere også. Katten vi har nå har nesten bare vært hjemme - og vi får henne nesten ikke med i bilen til dyrlegen engang. :fnise: Så jeg synes dere skal venne den lille til bilturer og hytteturer allerede! :)

Takk for det, og takk for tilbakemelding. :) Må ærlig innrømme at katter ikke er det jeg kan mest om, så jeg setter stor pris på råd fra dere som har hatt katt en stund. (Ja, hadde to katter i barndomshjemmet, men der hadde jeg hovedsaklig koserollen, og mamma sto for det praktiske).

Det du sier om å ta katten med på hytta høres ikke dumt ut. Vi vil nok være der en del, så det er kjempefint om han blir vant til stedet. Jeg var litt redd for at det kanskje er litt tidlig, men ser at jeg kanskje er litt overhysterisk. Han er veldig rolig i bilen. Liker seg ikke så godt i bur, men når jeg snakker med ham, tar ham ut i pausene, og han får tilstrekkelig vann, går det greit. Absolutt en fordel om han venner seg til det, jeg kommer fra vestlandet, så da kan vi etter hvert ta ham med på besøk til foreldrene mine og lignende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inviter til kos med å lokke han med fingerbevegelser til f. eks sofaen. Evt løft den opp. Den går hvis den ikke er interessert eller når den har fått nok kos.

Tørrfor kan du ha stående framme hele tiden. Katter overspiser sjelden. Bytt vann hver dag.

Også lurt å kjøpe noen småleker til den på dyrebutikk. Hadde en stang med en fjær på som var veldig populær. Ellers leker jo kattunger med "alt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ikke ventet helt til han var et år med å slippe ham ut. Etter min erfaring så blir mange kattunger ekstra energifulle rundt ca fem måneders alder. De virker "for store" for leiligheten/huset, klatrer i møblene og gardinene, utforsker hver eneste hjørne, skap, bokhylle og pose de kommer over, leker hardere, er tøffere osv. Da virker det for meg som om de er "klar" for mer enn leiligheten, og jeg tar dem med ut. Evt, hvis det er varmt nok i været, har jeg bare ytterdøren åpen og lar dem gå ut på eget intiativ.

I begynnelsen er det kun snakk om noen minutter ute, og jeg er med dem hele tiden og tar dem med inn etterpå. Gradvis blir tiden ute lenger, og jeg kan la dem være alene noen få minutter om gangen, men jeg holder likevel et øye med dem. Slik kan de gradvis bli mer selvstendige, samtidig som man har kontroll på dem. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I begynnelsen er det kun snakk om noen minutter ute, og jeg er med dem hele tiden og tar dem med inn etterpå. Gradvis blir tiden ute lenger, og jeg kan la dem være alene noen få minutter om gangen, men jeg holder likevel et øye med dem. Slik kan de gradvis bli mer selvstendige, samtidig som man har kontroll på dem. :)

Mye bra her. Husk bare at katters retningssans ikke er fullt utviklet før ved 8-9 måneders alder og frem til de fyller året. Så katten bør ikke være alene ute uten oppsyn før det. Dere kan kastrere han fra han er 4 måneder, veldig greit å ta det før han blir kjønnsmoden. Da kan dere samtidig sette første vaksine (om han ikke kom ferdig vaksinert) og få han chippet.

Ellers vil jeg anbefale å gå over på Royal Canin-foret da dette er bedre for både tenner, fordøyelse og pelsen for katten. Masse kos og leking er også bra. Jeg bandt bare en sokk i enden av en lang tråd jeg, og min katt synes det var kjempekult å leke med. Alluminiumsfolie krøllet sammen til en ball var en vinner. Hadde selvfølgelig masse leker fra dyrebutikker også, men de var ikke så kule, hehe. Og husk på at katter har tannfelling, så da er det greit de har noe å tygge på. Jeg fikk min katt da han var ca 6 mnd gammel fra Dyrebeskyttelsen, og da hadde han felt tenner allerede rundt 1 måned. Og han holdt på lenge. Hadde en pappekse stående som han kunne bite på da det klødde. Den er helt oppsist i kantene :ler:

Håper dere får mange flotte år med det nye familiemedlemmet :enig:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar. :)

Har nå kjøpt Royal Canin kitten-for, og det falt veldig i smak! Han fikk vanlig Kiwi-for i barndomshjemmet, men jeg synes heller ikke noe om det.

I går våknet jeg av at han hadde lagt seg inn i armene mine når vi sov, så tydelig at han begynner å bli litt mer husvant. Ellers er han veldig aktiv, og får oss til å le mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Takk for alle svar. :)

Har nå kjøpt Royal Canin kitten-for, og det falt veldig i smak! Han fikk vanlig Kiwi-for i barndomshjemmet, men jeg synes heller ikke noe om det.

RC er gode greier som de aller fleste katter synes smaker aldeles upåklagelig.

Godt valg :)

I går våknet jeg av at han hadde lagt seg inn i armene mine når vi sov, så tydelig at han begynner å bli litt mer husvant. Ellers er han veldig aktiv, og får oss til å le mye.

Til lykke med familieforøkelse caspara :)

(- er ikke følelsen ved å våkne med en liten katt som sover i armkroken din, - en følelse til "å dø for" :rødme: )

Kos dere med alle festeligheten han kommer til å finne på, og som får dere til å le :)

bare husk å le når han entrer gardinene på vei til taket, og når han klatrer opp buksebenet ditt på vei mot kjøkkenbenken og matkoppen hans, - som du har stående på benken fordi du fyller den akkurat da, og han ikke hverken kan eller vil vente på at du skal bli ferdig. For han er sulten nå ! - og lurer veldig på hva du driver med der oppe.... :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med nytt familiemedlem! Det er så herlig når de er små (og så blir det bare bedre!). Jeg lå på gulvet i gangen med min hele første natta, for han lå under kommoden og gråt så sårt... Men dagen etter var alt greit, da var han kosete og leken og oppdagelseslysten. Og det tok ikke lang tid før han fant ut at min seng var det beste stedet å sove ;)

Kattungen din kan kastreres allerede nå. Min ble kastrert på samme alder, og det gikk helt strålende. Siden den skal være utekatt, er det veldig greit å chippe og øremerke den samtidig som den kastreres, så er det unnagjort. Kan hende veterinæren har pakkepris på det også, det hadde ihvertfall min. Husk vaksiner! Etter pusen er kastrert, kan du prøve å få tak i RC Kitten Precision 38 (for steriliserte kattunger), som kan brukes opp til ett års alder, siden bør du gå over til RC Sterilized. RC-maten virker som om det smaker godteri for katter, min foretrekker tørrforet sitt fremfor for eksempel fersk fisk og kjøtt. Våtfor spiser han ikke i hele tatt etter at vi gikk over til RC.

Så en lenger oppe snakket om tannfelling: min sine falt ikke ut av seg selv, og måtte fjernes hos veterinær, så det kan være noe å være litt obs på. Tror ikke det var så behagelig med dobbelt tannsett... Men trekkingen var null problemer.

Jeg tok min ut fra ca 4-5 måneders alder. Da var vi noen små runder rundt huset, og jeg var med hele tiden. Men min katt var veldig nervøs for å være ute, så sjansene for at han skulle stikke avgårde var lik null. Sikkert litt verre med tøffe småpuser som skal utforske både høyt og lavt. Men et helt år trenger den nok ikke å være inne, hvis den har lyst ut :)

Og ta ut forsikring på katten din! Det har gått med en god del tusenlapper i betente sår, knær utav ledd og den slags her, og det hadde vært utrolig greit med forsikring helt fra starten, gitt...!

De mest populære lekene her er forresten pappesker (jo større, jo bedre. Helst slik at han kan hoppe oppi og utav mye) og små hårklyper som jeg kaster og han løper etter og henter. Har mange leker fra dyrebutikk, men den eneste han faktisk liker er en lang stang med en strikk og en fjærball i enden. Laserpeker var også en slager da han var mindre, men han gikk vel litt lei av at det ikke gikk an å fange den :fnise:

Endret av hikari
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...