Gå til innhold

Dere som har barn, hvilke juletradisjoner har dere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kanskje vi kan gi hverandre noen gode ideer til koselige juleaktiviteter for barna!

Vi pleier å

-lage hjemmelaget pakkekalender. Ikke noe overdådige greier, men små, spennende pakker med en liten ting eller en lapp om en ting vi skal gjøre

-baker pepperkaker og pepperkakehus

-Lussekatter

-Går i skogen og henter juletre et par dager før jul, griller pølser i skogen

-Setter ut grøt til nissen på kvelden på lillejulaften

-Julestrømpe og hele NRK-maratonen på julaften formiddag

-Og tenner lys på adventssøndagene selvfølgelig :-)

Har dere noen spesielle tradisjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi gjør stort sett det samme som dere.

Vi går også på teater og ser et julestykke for barn som heter "Julestemning" og er beregnet på små unger. Vi ser dette sammen med alle ungene i familien og koser oss.

Den 1. søndagen i advent samles hele storfamilien hjemme hos oss og drikker gløgg, spiser marsipan og får servert en varmende suppe før vi ser juletreet tennes og går i fakkeltog her hvor vi bor. Det er en tradisjon vi har hatt i mange år nå og som alle synes er kos.

Jeg tror egentlig at kunsten er å ikke stappe alt for mye program inn i desember...bare kose seg hver dag med å tenne lys, se barne TV sammen, åpne kalender om morgenen og glede seg masse til julaften....Det er en herlig måned som man bare kan nyte :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er gutten vår så liten at mange av juletradisjonene ikke er innført ennå, men vi har tenkt å ha:

- hjemmelaget pakkekalender (med rebus noen av dagene slik at den må løses for å finne gjemmestedet)

- julenaking

- bake og pynte pepperkakehus

- julestrømpe når de våkner på julaften

- setter ut nøtter, klementiner, julekaker og kaffe til nissen før de legger seg lille julaften (og når de våkner har nissen vært og det er kaffeskvett i koppen, smuler på tallerkenen og han har skrevet "takk" med klementinskall, husker det som veldig koselig fra min egen barndom)

- tenne adventslys

- gavene åpnes én og én slik at alle får se framfor at hver sitter i sitt hjørne og river opp gavene i en fei

- hele familien pynter juletreet sammen lille julaften kveld

- felles frokost med koldtbord hele julen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss... Dette gjør vi også, og vi har ikke barn enda.

Ja, vi følger nesten alle tradisjonene hvert år, selv før vi fikk barn. Men enkelte ting, som julestrømpe eller mat til nissen har vi ikke gjort siden jeg og broren min bodde hjemme, det er mer barnetradisjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AnneShirley

Vi begynner å bli litt bevist på hva vi ønsker nå, siden vi nærmer oss første jul der han vil være bevist på hva som skjer (i fjor bare krabbet han inn i juletreet og det var omtrent det ;) )

Vi skal derfor fra og med denne julen feire juleaften hjemme hos oss selv med den julemiddagen vi selv har valgt som "vår" (ulike tradisjoner i familiene våre).

Pepperkaker og pepperkakehus har det alltid vært før jul, men i år håper vi å kunne ta med lillegutt på det også.

Det med grøt til nissen på lillejuleaften var en god ide. Jeg har sett for meg at den skulle settes ut på formiddagen juleaften, men nå fikk jeg noe å tenke på. Bollen nissen skal få grøten servert i er i alle fall klar (kjøpt på en bruktlåve i sommer ;) ).

Advent har vi ikke noe særlig forhold til, da vi forsøker å holde oss vekk fra de "åpenbart kristne" elementene i julefeiringen.

Kalender synes vi han er for liten til ennå, men en julestrømpe (med klementin og et par bokstavkjeks i) kan det nok bli snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...