Gå til innhold

Neger som svigersønn?

Fremhevede innlegg

Skrevet

De fleste fordommene går ikke ut på at mørkhudede mennesker er mindreverdige, slik nazistene mente. De går ut på at et samliv mellom en etnisk norsk kvinne og en afrikaner med afrikanske verdier kan være vanskelig. De fleste har påpekt at om den mørkhudede har vestlige verdier og regner seg selv som norsk/vestlig kulturelt sett, så hadde det ikke vært noe problem.

Hva i alle dager er "afrikanske verdier" for noe? Du er klar over at Afrika er en verdensdel, og ikke et land? Faktisk er det så mange som 54 land i Afrika, så det er en god del kulturer og levesett å velge mellom her ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjestlolsen
Skrevet

Helt enig med deg. Ville nok sjekket opp litt nøye avhengig av hvor han kom fra og bakgrunn.

Selvfølgelig kan det bli spennende barn av det :)

Rasister! Det dere sier nå er at dere ville sjekket en med en "annen bakgrunn" mer nøyaktig, enn en med "normal" farge? Det blir bare feil

Skrevet

Nei, han har bare vært her et par år. Hun er klar over muligheten for at det kan skje, men hun er litt av den typen som lever veldig i nuet og vil ikke tenke på konsvekvenser av ting. Som dere skjønner så har hun vært vanskelig selv. Jeg hadde håpet at hun kan komme seg bort fra dette miljøet før det virkelig går ille.

TS

Tror du bare må innse at du har mislyktes med oppdragelsen og at hun nok ender opp som en forslått alenemor på trygd. Barna vil enten bli dopdealere eller "kidnappes" til et afrikansk land. Du bør allerede nå begynne å spare, i tilfelle hun trenger hjelp til å betale privatdektektiver og advokater og korrupte tjenestemenn for å få barna tilbake.

Det er ingenting å gjøre med det, utover å angre på at du har stemt SV i alle år og ikke har oppdratt din datter til å ha en sunn skepsis mot det som er fremmed.

Skrevet

Hvordan hadde dere reagert hvis deres datter hadde kommet hjem med en kullsvart neger? Svar helt ærlig nå.

Det er ikke noe som heter neger, og det er vanskelig å ta deg seriøst når du spør på denne måten. Hva mener du med neger?

Mener du en afrikansk asylsøker som ikke kan norsk og som nettopp har ankommet et asylmottak?

Mener du en norsk statsborger som ble adoptert fra afrika som baby?

Mener du en norsk statsborger som er 2. generasjons innvandrer fra afrika?

Mener du en afro-amerikaner?

Hvis du kan fortelle hva du mener blir det enklere å svare på spørsmålet ditt.

Skrevet

Kosemose

TS fortalte mer utfyllende om hvem han var tidligere i tråden, og hun forklarer her hvorfor hun ikke ga så mye informasjon i åpningsinnlegget.

TS her. Her var det kommet mange svar. Interessant å lese. Grunne til at jeg spurte på måten jeg gjorde var for å få et ærlig svar fra dere hvis dere kun visste at det var en svart person. Jeg ville se om dere hadde noe av de samme reaksjonene og tankegange som meg. Det er det mange av dere som har.

Da jeg fikk vite at det var en..... ja, neger. Veldig svart en sådan, må jeg innrømme at jeg ikke likte det. Siden det er min datter det er snakk om her så gir jeg det selvfølgelig en sjans uten å vise at jeg er litt utilpass. Da begynte jeg å tenke som mange av dere gjør. At han kan være adoptert, født her eller bodd her i mange år. Jeg håper jo at han har interegrert seg selv og snakket greit norsk.

Slik var det altså ikke. Han snakker ikke bra norsk, jobber ikke, kjøpt, salg og bruk av dop. Brødrene hans sitter inne og vennene hans hadde jeg ikke tort å hatt i huset.

Datteren min sier at han er snill med henne og at det er det som teller, men skal jeg allikevel ønske han velkommen med åpne armer?

Hun har hele tiden falt for den type gutter, men da var de norske. Jeg kunne fortelle dem hva jeg godtok i mitt hus. Det var også lettere å holde kontakt og samarbeid med foreldrene. Det føltes på mange måter tryggere.

Denne mannen er voksen og familien hans er like ille som han. Datteren min er også voksen og jeg kan ikke bestemme hva hun skal gjøre.

Jeg blir utrygg på både hennes og mine vegne. Jeg vil gjerne få lov til å ikke like dette uten å bli stemplet som rasist!

Håper dere skjønner vinklingen min på problemstilligen.

Skrevet

Kosemose

TS fortalte mer utfyllende om hvem han var tidligere i tråden, og hun forklarer her hvorfor hun ikke ga så mye informasjon i åpningsinnlegget.

Åja, beklager! Jeg leste bare overskriften og startinnlegget og lot meg irritere nok til å svare før jeg leste videre. Mulig hun har alle verdens gode grunner til å tilføre informasjonen litt etter litt. Ser at det var denne informasjonen hun fikk selv i utgangspunktet. Vel, hvis min datter kom hjem og fortalte at hun var blitt sammen med en neger, så hadde jeg vel satt meg ned med henne og prøvd å få klarhet i hvem hun egentlig har blitt sammen med før jeg begynte å føle på min egen reaksjon. Jeg hadde stusset hvis datteren min omtalte kjæresten sin som "neger", både i fht at det er så himla ukorrekt å bruke det begrepet i seg selv, samt det at hun syntes det var ok å omtale sin egen kjæreste sånn.

Ergo står jeg fortstt ved mitt opprinnelige svar, for meg sier ikke ordet neger noe som helst om en person (annet enn at han er mørk i hud og hår og at han har brune øyne), og jeg ville ikke gjort meg opp noen mening på bakgrunn av ordet neger. Verken i en tråd på kg eller i det private liv.

Skrevet

TS her. Her var det kommet mange svar. Interessant å lese. Grunne til at jeg spurte på måten jeg gjorde var for å få et ærlig svar fra dere hvis dere kun visste at det var en svart person. Jeg ville se om dere hadde noe av de samme reaksjonene og tankegange som meg. Det er det mange av dere som har.

Da jeg fikk vite at det var en..... ja, neger. Veldig svart en sådan, må jeg innrømme at jeg ikke likte det. Siden det er min datter det er snakk om her så gir jeg det selvfølgelig en sjans uten å vise at jeg er litt utilpass. Da begynte jeg å tenke som mange av dere gjør. At han kan være adoptert, født her eller bodd her i mange år. Jeg håper jo at han har interegrert seg selv og snakket greit norsk.

Slik var det altså ikke. Han snakker ikke bra norsk, jobber ikke, kjøpt, salg og bruk av dop. Brødrene hans sitter inne og vennene hans hadde jeg ikke tort å hatt i huset.

Datteren min sier at han er snill med henne og at det er det som teller, men skal jeg allikevel ønske han velkommen med åpne armer?

Hun har hele tiden falt for den type gutter, men da var de norske. Jeg kunne fortelle dem hva jeg godtok i mitt hus. Det var også lettere å holde kontakt og samarbeid med foreldrene. Det føltes på mange måter tryggere.

Denne mannen er voksen og familien hans er like ille som han. Datteren min er også voksen og jeg kan ikke bestemme hva hun skal gjøre.

Jeg blir utrygg på både hennes og mine vegne. Jeg vil gjerne få lov til å ikke like dette uten å bli stemplet som rasist!

Håper dere skjønner vinklingen min på problemstilligen.

Her er det to ulike ting, det ene er at du ikke likte det da du fikk høre at din datter ble sammen med en neger. Det i seg selv sier så utrolig mye om deg.

Det at du fikk rett i dine verste antagelser og fordommer mot "negere" er neste problemstilling. Datteren din er kjæreste med en drittsekk. Hun har åpenbart alltid vært sammen med kriminelle drittsekker, men denne gangen har hun valgt seg en som ikke er norsk. Skjønner at det gjør ting ekstra vanskelig, men en drittsekk er og blir en drittsekk uansett hudfarge.

Jeg skjønner godt at du er utrygg når datteren din er sammen med kriminelle uten norskkunnskaper, men rasismestempelet kommer nok mer av de holdningene du utviser når du omtaler kjæresten som neger, og at du spør etter synspunkter på at noen blir sammen med en neger på en så generaliserende måte. At han er svart i huden er vel strengt tatt det minste aberet med denne mannen? Mens du får det til å høres ut som det er et av kjerneproblemene, på lik linje med det at han også er kriminell.

Skrevet

Hudfargen har ikkje noko å seie, men ein del afrikanarar kjem jo frå kulturar eg meiner passar dårleg saman med mitt/vårt syn på korleis eit likeverdig forhald skal vere...

Skrevet

Hudfargen har ikkje noko å seie, men ein del afrikanarar kjem jo frå kulturar eg meiner passar dårleg saman med mitt/vårt syn på korleis eit likeverdig forhald skal vere...

En del afrikanere er adopterte, en del afrikanere er oppvokst i vestlige land, en del afrikanere er kristne, en del afrikanere er 2. genereasjons innvandrere og fullt ut integrerte, og en del afrikanere er kriminelle drittsekker.

Hva ville du sagt om datteren din ble sammen med en fra Halden? Jeg vet det finnes kriminelle drittsekker i Halden, så neimen om jeg vet...

Skrevet

En del afrikanere er adopterte, en del afrikanere er oppvokst i vestlige land, en del afrikanere er kristne, en del afrikanere er 2. genereasjons innvandrere og fullt ut integrerte, og en del afrikanere er kriminelle drittsekker.

Hva ville du sagt om datteren din ble sammen med en fra Halden? Jeg vet det finnes kriminelle drittsekker i Halden, så neimen om jeg vet...

Det er eg fullstendig klar over, du såg kanskje kva eg skreiv? "Ein del" - ikkje alle, ikkje dei fleste. Ein afrikanar av typen som TS sin framtidige svigerson er, verkar ikkje forlokkande på meg, like lite som ein norsk kriminell gjer det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...