Gå til innhold

Er ikke bokmål og nynorsk skriftspråk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hører stadig vekk folk si de pratet bokmål eller nynorsk. Men er ikke det bare skriftspråk da? Vi prater vel vel dialekter, selv de i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prater sånn som jeg skriver. Derfor sier jeg at jeg prater bokmål. Har ingen dialekt eller sleng i språket mitt.

Var noen som sa at jeg pratet riksmål, men skal si jeg ble ganske forvirra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prater sånn som jeg skriver. Derfor sier jeg at jeg prater bokmål. Har ingen dialekt eller sleng i språket mitt.

Var noen som sa at jeg pratet riksmål, men skal si jeg ble ganske forvirra nå.

Det er nok ingen som snakker 100% likt som man skriver, selv om det er veldig nærme. Er alltid noen ord, endelser, o.l som er dialekt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører stadig vekk folk si de pratet bokmål eller nynorsk. Men er ikke det bare skriftspråk da? Vi prater vel vel dialekter, selv de i Oslo.

Det er helt riktig. Bokmål og nynorsk er skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er enklere å si at jeg snakker bokmål enn at jeg snakker "generelt østlandsk", men det betyr ikke at jeg ikke vet at bokmål er et skriftspråk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prater sånn som jeg skriver. Derfor sier jeg at jeg prater bokmål. Har ingen dialekt eller sleng i språket mitt.

Var noen som sa at jeg pratet riksmål, men skal si jeg ble ganske forvirra nå.

Mener å huske at riksmål er det gamle navnet på bokmål... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg prater sånn som jeg skriver. Derfor sier jeg at jeg prater bokmål. Har ingen dialekt eller sleng i språket mitt.

Det gjør ikke jeg. Da ville jæi skrevet sånn såm dette å de jør jæi selvsakt ikke. ;) Men jeg skriver bokmål og snakker rett-utenfor-Oslo-dialekt ispedd bittelitt Bodødialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvorfor skal man si at man snakker bokmål? Alle hører vel at man snakker østlandsk. Jeg snakker Oslo-øst-dialekt, og i endel tilfeller er også jeg ganske nært nynorsk. Spesielt med -a-endelser.

Endret av tineline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, både nynorsk og bokmål er skriftspråk. Og om noen sier de snakker "bokmål" så er det sikkert fordi de snakker akkurat lik som de skriver. Men egentlig så heter det at de i Oslo også snakker dialekt. Oslo-dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vokst opp på forskjellige steder og Oslo har jeg bare bodd i de siste årene. Har alltid pratet ren bokmål, og det er ingen som klarer å finne ut hvilken dialekt jeg prater. Det er kanskje ikke så rart når jeg har vokst opp på øst og vestlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Oslo-dialekt eksisterer også, selvom det offisielt sett heter sosiolekter her. Uvisst hvorfor - Oslofolk har nemlig hørbart ulik intonasjon på vokalene enn folk fra Akershus og andre steder med generell østlandsk. Mulig det bare er hørbart for innfødte, eller evt musikalske - jeg er begge deler, og vet ikke hva som avgjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid pratet ren bokmål,

Sier du "jeg"? Det tror jeg aldri jeg har hørt noen si. Jeg vet noen sier "eg", "je", "æ", "æg" og "ej". Det finnes sikkert flere varianter at ordet "jeg", men jeg har aldri hørt noen si "jeg". De aller fleste jeg kjenner som snakker østlandsk, enten de er fra Oslo eller Sarpsborg, sier "jæi".

Endret av Het Potet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen pratar nynorsk eller bokmål. Det heiter vel Oslo-dialekt?

Enig :jepp:

En annen benevning er østlandsk bymål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...