Gå til innhold

Fuktig og rått i kjeller


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en kjeller som ikke brukes fordi den er så fuktig og rått. Har forsøksvis brukt den til oppbevaring av diverse, men alt av møbler, bøker osv har blitt fort ødelagt. Noen gode tips eller ideer til hva jeg kan gjøre for å fjerne noe av dette? Ønsker å bruke kjelleren til fast oppbevaring uten å ødelegge møblene der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg en luftavfukter, de selges på byggvarebutikker.

Få veiledning der i forhold til størrelse på kjeller/ kapasitet på luftavfukter, og ikke glem å tømme ut vannet på gjevnlig basis i begynnelsen når du har tatt den i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men luftfukter hjelper vel ikke på lang sikt? Er ute etter å bedre kjelleren på lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Luftavfukteren virker så lenge du har den på.

Om du skal ordne problemet ditt ordentlig, så må du sannsynligvis grave opp rundt huset og drenere sikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey, og da må det fagfolk til går jeg utifra? Jeg bor i et sameie der all utvendig vedlikehold er felles ansvar, så dette er noe jeg kan ta opp med styret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, om det skal dreneres, så må det utføres av fagfolk.

Du bør ta kontakt med styret og gjøre dem oppmerksom på den fuktige kjelleren, og be om at det utredes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har et hus fra 60-tallet hvor vi heller ikke kunne ha noe i kjelleren pga fukt. Vi ønsket å innrede kjelleren og har derfor drenert utvendig og tørket grundig før vi innredet. Nå er kjelleren super! Du må nok til å gjøre noe utvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt som skal til er egentlig "bare" å drenere rundt huset`?

Ikke noe mer isolasjon, lufteluker eller liknende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt som skal til er egentlig "bare" å drenere rundt huset`?

Ikke noe mer isolasjon, lufteluker eller liknende?

Det ene utelukker nok ikke nødvendigvis det andre i dette tilfellet, men hvis det er dårlig drenert nytter det ikke å sette inn de andre tiltakene uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alt som skal til er egentlig "bare" å drenere rundt huset`?

Ikke noe mer isolasjon, lufteluker eller liknende?

Hvis kjelleren skal brukes til å "bo" i, da tenker jeg på kjellerstue, hobbyrom el.l., så er det nok lurt å isolere utvendig i tillegg til dreneringen. Det koster ikke så mye mer, og du får en bedre inneklima når kjelleren er tørr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Åjda, hvordan isolerer man utvendig??

Kjellerveggene er jo mur (?)

Den hadde nok blitt brukt til et slags hobbyrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det legges en slags plater, gjøres lett i forbindelse med drenering og bidrar bl.a. til mindre kondensdannelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...