Gå til innhold

Voksen, nordmann og kan faen ikke norsk


Gjest Maria

Anbefalte innlegg

Hei!

Det er en ting som irriterer meg noe vakent, og det er nordmenn som ikke kan norsk!

Og/å feil

Punktum/komma feil

Folk som skriver "visst" isteden for "hvis" osv.

Det irriterer meg så grenseløst at en hver kjekk gutt rett og slett kan finne døra om han ikke kan norsk.

Hva mener dere om det? Det er for galt at man som nordmann ikke kan skrive ordentlig norsk, eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enhver, ikke "en hver".

Hva betyr "vakent"?

Det er også andre ting man også kan påpeke..M.a.o skriver du ikke perfekt selv. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil trives utmerket på språkforumet!

Vakent betyr voldsomt!

Sånne ting er ikke så ille da, men mener de grunnleggende tingene som og/å, komma/punktum... også ord man bruker så og si hver dag! Hvordan går det an å skrive "va" istedenfor "hva" når man har bokmål?? :S

Og jeg hadde ikke tilgang på språkforumet btw...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakent betyr voldsomt!

Sånne ting er ikke så ille da, men mener de grunnleggende tingene som og/å, komma/punktum... også ord man bruker så og si hver dag! Hvordan går det an å skrive "va" istedenfor "hva" når man har bokmål?? :S

Og jeg hadde ikke tilgang på språkforumet btw...

Noen vil nok kalle kunnskap om særskriving som grunnleggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber litt på si som forfatter og vil påberope meg at jeg skriver forholdsvis feilfritt, da forlaget forlanget færrest mulig feil. Likevel hender det, tro det eller ei, at en liten og/å feil, kommafeil eller andre grammatikkfeil sniker seg inn. Dette fordi jeg ikke har hatt grammatikkundervisning på minst 10 år, og en legger nok alltids til seg noen "unoter".

Når det er sagt vil jeg bare minne TS om at det finnes en del mennesker her i verden med dysleksi. Min kjære bl.a sliter en del med orddelingsfeil, doble konsonanter og at han kan finne på å f.eks skrive vis, når han egentlig mener hvis o.l. Men sånn er det nå bare da. Skal innrømme at jeg i starten innbillte meg at hvis jeg bare påpekte det, så lærte han at det ble feil, men det er faktisk ikke så enkelt, for han vet det jo, han bare ser det ikke når han skriver. Det er jo en ærlig sak det.

Når det gjelder forumskriving syns jeg ikke folk bør henge seg opp i noen simple skrivefeil så lenge det ikke blir slitsomt å lese og så lenge man får med seg poenget.

Personlig hopper jeg over alt som er skrevet på nynorsk :sjenert: Klarer bare ikke det skriftspråket, fordi hele greia ser ut som dialektskriving og langt unna rettskriving i mine øyne :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vakent betyr voldsomt!

Sånne ting er ikke så ille da, men mener de grunnleggende tingene som og/å, komma/punktum... også ord man bruker så og si hver dag! Hvordan går det an å skrive "va" istedenfor "hva" når man har bokmål?? :S

Og jeg hadde ikke tilgang på språkforumet btw...

:fy_fy: Det heter så å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakent betyr voldsomt!

Dette kommer opp når man søker ordet vakent i ordboka:

Ordet 'vakent' er ikke et oppslagsord i Bokmålsordboka. Men kanskje du tenker på en annen form av et oppslagsord, se nedenfor:

OM TILSLAGET ARTIKKEL FRA BOKMÅLSORDBOKA

(offisiell rettskriving)

Tilslagsord: Bøyingsform Oppslagsord

vakent adj pos intetkjønn, ubestemt form, entall, normert vaken

våken el. vaken a5 (norr vakinn)

1 som ikke sover er du v-? / rekke å bli ordentlig v-

2 årvåken, oppmerksom, kvikk; mottakelig en v- jente / ha et v-t sinn / ha et v-t blikk for noe

Altså det kan brukes som ordet våkent og betyr ikke voldsomt(selv om det kanskje gjør det på din dialekt?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrivefeil kan irritere meg også, men ikke den type som er pga uvitenhet eller at man ikke tenker over det. Det er heller latskap og nye, rare vrier folk har begynt med nå.

Jeg tror mange skriver Å fordi de ikke gidder å skrive OG.

Det som irriterer meg mest er de rare Facebook-oppdateringene folk kommer med. Alt i en setning uten komma eller punktum. Noen bruker også manger kommaer?? :klø:

Eks: Nå er det helga,,,,,,JA, det er vi glade for,,,,Jiipi skål til alle sammen som ikke skal jobbe å andre kjedelige ting jeg skal bare slappe av,,,,,,skål!

Den over ser jeg mye av :roll:

Noe annet folk har begynt med er stor bokstav for hvert ord i samme setning. Hva er det for noe greier? Hvor kommer det fra?

Eks: Ja Nå Er Det Helga Dere Skål Til Alle Venner Her På Facebook Ingen Komma Her Heller Desverre

Er det bare jeg som syns dette er en merkelig utvikling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med deg over! Det er dessverre ikke bare på Facebook at jeg ser slikt. Irriterer meg grenseløst over dagsavisene, der det ikke er sjeldent at jeg finner grove skrive- eller grammatikkfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg må bruke energi på å tyde det som står skrevet irriterer jeg meg (og gidder ikke lese ferdig). Hvis ikke plager det meg lite, bortsett fra orddelingsfeil som ALLTID gjør meg skikkelig sur. De to eksemplene til Anonym over her er VELDIG irriterende.

I dag har jeg lært at ikke alle vet at "vakent" betyr "voldsomt". Jeg har ikke tenkt så grundig over at det er et dialektord, tydeligvis. :overrasket:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For å være helt ærlig så er slangen til dagens smårips mye mer irriterende og bekymringsverdig spør du meg.

Jente: -jaaaaa, asså det er sånn det er lissom og man får jo lissom ikke gjort noe med det. Mensen kommer hver måned og jeg er like bekymra for de hvite buksene mine hver måned lissom. Det er litt slitsomt i lengen asså men det er lissom sånn det er lissom.

Gutt: -åååååååå fyyyyyy faaaaaaaaan. Vi satt jo der i parken å bare slækka`n med pilsen i påsan da deeeeeeeen dama gikk forbi med deeeeeen rå ræva ass. Å du sku sett de pattene på`a, fy faen det var så FETT ass.

Før de sender en ezzzzemezzzzz til venninna/kompisen sin:

Jente: -koz og klemz fra mg oxo ❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

Gutt: - e d prt l8r????

Drit i komma og og/å feil. Det er dette som ødelegger det norske språket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er for galt at man som nordmann ikke kan skrive ordentlig norsk, eller hva?

Med den setningen treffer du faktisk spikeren på hodet. Jeg forstår den slik: Du synes det er for gale at du, som nordmann, ikke kan skrive ordentlig norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den setningen treffer du faktisk spikeren på hodet. Jeg forstår den slik: Du synes det er for gale at du, som nordmann, ikke kan skrive ordentlig norsk.

:hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Vakent betyr voldsomt!

Sånne ting er ikke så ille da, men mener de grunnleggende tingene som og/å, komma/punktum... også ord man bruker så og si hver dag! Hvordan går det an å skrive "va" istedenfor "hva" når man har bokmål?? :S

Og jeg hadde ikke tilgang på språkforumet btw...

I norrønne tider uttalte vi h-lyden i hva som en harkelyd.

Senere utviklet den seg til stumm H.

Det er mye fortid i skriftspråket vårt.

Slik som jeg, deg, meg, seg uttaler vi jo jæi, dæi, mæi, sæi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...