Gå til innhold

Hva krig gjør med folk

Fremhevede innlegg

Skrevet

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3803691.ece

Lenken over et til en artikkel i Aftenposten og amerikanske soldater i Afganistan som i følge overskriften"Drepte sivile for moro skyld"

Artikkelen er en rystende fortelling om lystdarp og trofesanking fra offerene og man kan sitte hoderystende tilbake og tenke over hvor gale og psykopatiske mennesker kan være..

Jeg har lyst å fortelle litt historie. I 1861 startet den amerikanske borgerkrigen. Det skulle bli en kort og edel krig. Ved byen Manassas skulle nordstatene på edel måte overvinne sørstatene. Kvinner, barn og prominente gjester var til stede for å overvære slaget (jeg tuller ikke)

Slaget ble blodig rått, jævlig, mange døde, gjestene rømte i vill panikk og slaget så ikke på noen måte ut som på de flotte maleriene av slag so sto utstilt i galeriene i de amerikanske byene. I tillegg tapte nordstatene slaget som ble starten på en krig som kostet hundretusener livet.

I dag sitter vi forran TV og blir presentert en annen type maleri. Noen malerier er mer realistiske og noen er slik som denne her

Som omhandles i en tråd her på KG. http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=507740

Det den amerikanske befolkningen oppdaget i løpet av den lange blodige borgerkrigen var at brutal krig var brutaliserende og fikk de edle guttene deres til å bli stadig mer avstumpet og brutale.

Det burde ikke være noen stor bombe, men det var det.

I dag kan vi i sjokk lese slike artikkler som den i Aftenposten og jeg spør. Er det virkelig en overaskelse at en brutal krig er brutaliserende på soldatene? Er det virkelig noe overaskelse at soldater får brutt ned sine forestillinger om rett og galt når jobben deres er å drepe.

Ja vi skal dømme de soldatene som gjorde dette, men vi kan ikke være overrasket over at den brutale krigen vi har sendt de til brutaliserte dem. .. Og! Vi har sendt norske soldater dit! Hva skjer inne i hodet på norske gutter og jenter som vi har gitt til jobb å drepe?

Jeg er for at vi skal kjempe der vi må, men vi skal forstå prisen og forstå hva krigen gjør med våre egne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...