Gå til innhold

Vårt lille mirakel har kommet til verden


andemor

Anbefalte innlegg

Hvordan går det med dere og med ammingen?

Vi går i åpen barnehage og vesla syntes det er kjempegøy! :)

Håper dere har en fin helg! :klemmer:

Det går opp og ned med ammingen. Føler jeg egentlig har prøvd alt som er å prøve nå, så antagelig blir det bare mer og mer nedtrapping her. Jeg har begynt med nesespray for å hjelpe på utdrivningen, og det hjelper til en viss grad. Synes likevel hun ofte er veldig urolig og utilfreds ved brystet, og hun får mer og mer mme for å bli fornøyd. Jeg begynner nok å få litt lite melk, både som følge av alt styret vi har hatt med ammingen og at lillemor vokser.

Her har babysang vært stor suksess! Veldig gøy for oss begge to. Lillemor liker veldig godt å bli sunget for, så her er det synging og tralling dagen lang. :)

Vi går på babysvømming også nå, og det er også veldig spennende. Fint å finne på noe hele familien, og jammen blir vi trøtte etterpå! Litt deilig å bli sånn varm og døsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Fortsetter under...

Lillemor er verdens blideste klokka fem om morgene... :natti: Og da er det ikke stort annet å gjøre enn å ta henne opp og legge henne på lekematta. Alt annet er visst ikke bra nok, for da blir hun utrooolig utålmodig. Da hun var yngre kunne hun ligge en halvtime i senga sammen med meg, så pupp, og så sove litt til. Synes jeg fikk mer søvn for et par måneder siden enn det jeg gjør nå... Men det tyder vel bare på at det bestandig er forandringer med de her små. :)

Vi prøver å innføre grøt eller grønnsaksmos her i huset, men det er jammen ikke lett. Grøt vil hun ikke ha, men disse ferdige glassene med mosete grønnsaker spiser hun litt av. Ikke nok til å bli mett, men hun skjønner det jo med tiden. Helsesøster mener vi burde gi henne velling på kvelden, så denne uka har jeg prøvd å innføre det også. Heller ikke så lett med ei jente som helst bare vil ha puppen, selvom hun på dagtid har godtatt at det blir noen flaskemåltider. Spesielt når hun er trøtt! Håper det fungerer snart, for jeg er utrolig sliten av å amme hver 3. time på natta i tillegg til å stå opp i denne tiden.... I dag skal jeg rømme til foreldrene mine, så kan de ta henne så jeg får sovet et par timer. :sovne:

Jeg føler meg veldig knyttet til jenta mi nå, og det er en veldig god følelse. Hun er ei ganske så aktiv jente. Spreller og skravler støtt, og smiler til alle som stopper opp og prater med henne. Veldig stas å ha med ei så søt jente på butikker altså. :rodmer:

Endret av andemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig lesing!! :)

Hvordan går det med ammingen? Tar hun både pupp og flaske? Jenta mi tar ikke flaske. Litt slitsomt for mor til tider! :fnise:

Ønsker deg en kjempefin helg og håper du får deg noen timer på puten for opp kl fem er altfor tidlig!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så koselig lesing!! :)

Hvordan går det med ammingen? Tar hun både pupp og flaske? Jenta mi tar ikke flaske. Litt slitsomt for mor til tider! :fnise:

Ønsker deg en kjempefin helg og håper du får deg noen timer på puten for opp kl fem er altfor tidlig!! :)

Hun tar både pupp og flaske, men flaske noe motvillig. Ammingen går greit. Jeg ammer ikke så mange måltider lenger. Gir flaske og pupp ca annenhver gang på dagtid nå. Hun vil jo ikke spise så mye om gangen, så det er mating ca annenhver time. Jeg synes det er litt trygghet å gi flaske slik det er nå, så jeg er sikker på at hun får i seg nok mat. Vekta har i hvertfall blitt bedre etter at jeg begynte med det, så jeg tror det er best sånn.

Mating går stadig bedre. Hun blir veldig hard i maten, stakkar, så jeg skal begynne å gi henne sviske på morgenen. Da er hun nemlig lite villig til å ta både pupp og flaske. Prøvde i dag med sviske, og det gikk nesten ned et halvt glass! Så håper det setter fart på den lille magen hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stakkars lille jenta mi. Det er ikke så greit for den lille magen å begynne med ny mat. Jeg har kjøpt potte som jeg holder henne over (litt inspirert av EC , men bruker det kun for å hjelpe henne å få ut avføring). Dette fungerer heldigvis sammen med sviske og malt. Vi får håpe det går seg til når magen har blitt litt mer vant. Frukt til frokost er i hvertfall innertier! Tenker jeg fortsetter med sviske noen dager til, og så introduserer litt annen frukt også.

Lillemor har blitt en liten villbass. Eller, hun har vel egentlig vært det fra hun var i magen min. Forskjellen er at hun nå klarer å bevege seg mer, og da synes det enda bedre. Det er så gøy å se henne holde på. Når jeg holder henne på armen er hun nesten på vei ut av armen for å ta på alt vi går forbi. :ler: Hun skravler og smiler stort sett hele dagen, og er utrolig skjønn. :rodmer: Pappaen klarer nesten ikke gå på jobben om morgenene, for han vil også være hjemme og kose med jenta vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I helga kom den første tanna fram! Jeg har venta litt på den, for lillemor har gnagd på hånda si i lang tid. Stas!

Jeg ammer nesten ikke lenger. Kanskje en eller to ganger om dagen, og det er sjelden nok for at hun blir mett. Heldigvis går det mye bedre med flaske nå, og hun vil gjerne ha flaska når hun er sulten. Vi har prøvd å gi henne velling på kvelden, men der er det foreløpig full nekt. Ikke vil hun ha noe særlig flaske fra andre enn mammaen sin heller, så det har ikke vært så greit å få kommet seg noen steder. Pappaen har begynt å gi henne mat rundt midnatt, slik at jeg får en litt lengre søvnperiode der. Denne matingen er hun som regel i halvsøvne, og er nok den eneste der hun godtar mating fra andre uten å mukke. Jeg må si at det er en helt annen verden for meg. Kjente jeg begynte å rakne litt etter flere uker med maks tre timer sammenhengende...

Ellers koser jeg meg stort med vår! Har ikke opplevd noe særlig vår på ganske mange år siden jeg har bodd i nord, så det nytes i fulle drag for tida. :sol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så bra å høre at ting er iferd med å gå seg til med dere!

Bra pappaen får gitt henne ett måltid da hvertfall.. kanskje han snart får ta ett til.. de er sta disse små! :)

Er så deilig med vår! I helga tok jeg på meg småsko og skinnjakke. Da er det vår! :)

Og hurra for den første tanna!! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Her vokser og gror lillemor som bare det. Hun fikk plutselig smaken på grøt, og det synes godt på henne at hun får mer "skikkelig" mat. Hun er fortsatt en ganske slank baby, men begynner endelig å få fin rund mage, og fine runde lår. Hun skal fortsatt ha mat på natta, men det går seg vel til etterhvert. Vi er oppe senest klokka 6, og nå har det vart så lenge at jeg bare må innse at det er sånn det er. Heldigvis tar pappaen henne når jeg har tungt for å komme meg opp. Vanligvis går det faktisk forbausende bra for et murmeldyr som meg! :fnise:

Lillemor har tydeligvis kommet i en alder der ALT er gøy. Hun ler når jeg gjesper, når pappaen skreller grønnsaker, i tillegg til når vi tøyser med henne med vilje. Hun har utviklet seg til å bli en utrolig blid og glad jente, og det er så koselig å få være sammen med henne om dagene. Nå vil hun bare stå hele tiden, og jeg lurer på om hun har planer om å hoppe over hele krabbestadiet. :ler: Hun er flink til å ligge på magen nå, men det er stå hun vil!

Jeg har søkt litt jobb nå. Permisjonen går ut i begynnelsen av mai, og vi har fått barnehageplass fra høsten av. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal gjøre, om jeg skal studere litt eller få meg jobb. Vi ønsker ikke at lillemor skal ha fulle dager i barnehage riktig ennå, så vi planlegger å bare ha henne der på deltid. Jeg tror nok at hun vil trives godt i barnehage, for hun er så sosial, men samtidig vil det nok være veldig slitsomt for henne å være så lange dager i barnehage.

Og der våkner hun fra luren sin! Gotta go! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, dere har tidlig start på dagen. Idag var vasla klar for dagen kl 07 og det syntes jeg var tidlig! Men så har hun pleid å være veldig sein om kveldene og sovet litt lengre om morgenen. Nå prøver vi å få henne i seng tidligere så da må vi vel regne med at hun vil stå opp tidligere også. Så ble jeg vel litt bortskjemt i påsken da samboer stod opp med henne hver morgen... :gjeiper:

Så spennende med jobbsøking! Jeg har egentlig litt lyst å skifte jobb jeg også, men tror det er mest praktisk å være der jeg er litt til pga flere barn og permisjon.

Ha en fin dag, håper du har fått litt sol i det minste for den er ikke her hvertfall! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oisann, dere har tidlig start på dagen. Idag var vasla klar for dagen kl 07 og det syntes jeg var tidlig! Men så har hun pleid å være veldig sein om kveldene og sovet litt lengre om morgenen. Nå prøver vi å få henne i seng tidligere så da må vi vel regne med at hun vil stå opp tidligere også. Så ble jeg vel litt bortskjemt i påsken da samboer stod opp med henne hver morgen... :gjeiper:

Ja, nå skal det nok sies at lillemor her sovner som regel 1830, og da må man nesten regne med at hun våkner tidlig også. Vi prøvde en stund å legge henne en time senere, men hun er kjempetrøtt klokka 18, så da må vi jo bare få henne i seng.

Nå ligger hun så fint på magen på gulvet. Hun kommer seg bare rundt og bakover, stakkar, så hun blir litt frustrert når alle lekene "forsvinner" for henne. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå er jeg ganske stolt, for lillemor har spist en hel porsjon med hjemmelaget middag! Det betyr at jeg er like flink til å lage mat som Hipp. Hihi. Det er to glass derfra som ho har godtatt, så jeg har rett og slett laget den ene. Jeg får ikke like glatt konsistens som kjøpeglassene, men så lenge det går ned er det helt sikkert bra nok. Men jeg må jo si jeg lurer på hvor mye næringsstoffer som er igjen etter at jeg har kokt grønnsakene i en halv time.. Mannen og jeg koker jo såvidt grønnsakene til oss selv. Men det er kanskje ikke hovedsaken. Hun spiser tross alt grøt to-tre ganger om dagen, og de er tilsatt det hun trenger ser det ut til.

Lurer på om det kommer en tann oppe snart. Vi hadde en ganske urolig natt, med ei lita ei som klaget en del i søvne og gråt ganske mye. Det er typisk at det blir sånn når mannen er borte. Ikke for det, han er borte støtt for tida i forbindelse med jobben.

I går ålte lillemor seg framover for første gang også! Hun har kommet seg veldig fint rundt i sirkler og bakover en god stund nå, så jeg ble veldig glad da jeg så at hun nå klarer å bevege seg litt framover. Jeg må le av det innbitte ansiktet hun setter opp når hun holder på. :ler: De jobber hardt, disse babyene!

I dag har jeg søkt på enda en jobb. Nummer tre hittil. Den første fikk jeg ikke, men jeg var egentlig ikke helt kvalifisert heller. Den jeg har søkt på i dag er innenfor utdanningen min, så antagelig den jeg har mest sjans til å få. Vi har ikke barnehageplass før til høsten, så hva vi gjør hvis jeg får jobben er uvisst. Det ordner seg vel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en eller annen forandring på gang med jenta mi. Hun er nesten umulig å få sove i vogna for tida, men sovner greit i senga på dagtid. Jeg har lenge trillet henne i søvn to timer etter at hun har våknet etter lur på dagtid, for da er hun trøtt. Nå for tiden er hun like pigg i nesten tre timer, så jeg prøver for tida å finne en ny rutine. Det skal jo klaffe med mat også, og det er ikke så lett. Hun vil helst ha en melkeskvett rett før hun skal sove, men da blir det gjerne rot i hele grøt/brødskive/middag-systemet mitt... Typisk altså. Når jeg endelig har fått inn en god rutine, klarer hun å rote det til igjen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :goodbye:

Da har jeg oppdatert meg på den siste siden din :)

Det høres ut som om du har en fantastisk jente - blid og god :) Ikke noe er bedre enn en blid og fornøyd frøken!!

Angåendenæring og koking av grønnsaker - hva med å dampkoke? Da beholder du mer næringsstoffer. Ellers så trenger vel ikke grønnsakene å koke i 30 minutter vel? Jeg tror ikke jeg koker noen så lenge....

Ikke lett det der med rutiner... Jeg har gitt opp og tar hver dag som den kommer, liker å være fleksibel! Og det går som regel greit :jepp: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei :goodbye:

Da har jeg oppdatert meg på den siste siden din :)

Det høres ut som om du har en fantastisk jente - blid og god :) Ikke noe er bedre enn en blid og fornøyd frøken!!

Angåendenæring og koking av grønnsaker - hva med å dampkoke? Da beholder du mer næringsstoffer. Ellers så trenger vel ikke grønnsakene å koke i 30 minutter vel? Jeg tror ikke jeg koker noen så lenge....

Ikke lett det der med rutiner... Jeg har gitt opp og tar hver dag som den kommer, liker å være fleksibel! Og det går som regel greit :jepp: .

Hei! Ja, jenta vår er veldig veldig fin. :rodmer: Det er vel lite som er så smittende som en baby som ler og smiler.

Jeg tror nok jeg skal dampkoke grønnsakene ja, selvom jeg nok heller burde planlegge middagene slik at hun spiser sammen med oss. Hun er egentlig gammel nok til det nå, men jeg synes det så vanskelig å klaffe med tidene. Spesielt siden hun legger seg så tidlig. Dessuten er det ikke så veldig mye innenfor den fronten der som er godkjent heller, så jeg tror det bare blir bal enn så lenge. Angående koketid, så var det det jeg så på en oppskrift fra noen her inne. Det viktigste er vel at jeg får kokt det godt nok til at det lar seg mose vil jeg tro.

I går laget jeg kyllinggryte etter mål fra glasset fra Hipp. Det ble vel ikke heeelt likt, men jeg synes selv det smakte godt. Må jo si at jeg synes at noen av de glassene med barnemiddag lukter hundemat, så jeg skjønner det hvis babyen ikke synes så veldig om det... Håper hun liker kyllinggryte ala mamma da! :)

Det skjer så mye med henne for tida at jeg bare kan sitte og se på henne. Hun sitter veldig bra nå, og synes det er kjempegøy å sitte og rote med lekene oppi lekekassa. Og så slenge dem utover gulvet. :ler: Hun kryper over dørstokken for å komme inn på badet til meg og er tydelig ei målbevisst lita frøken. Blir sint når hun ikke får til helt, men gir seg ikke så lett heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ajajajajaj... Jeg er redd jeg har blitt gravid igjen... :sjokkert: To dager på overtid nå, og jeg har brukt å være ganske så regelmessig... Huff. Vi har nok vært altfor uforsiktige og våryre i denne varmen som har vært. :eeeh: Får teste meg i morgen, hvis det ikke har skjedd noe til da... Sukk... Jeg skulle helst hatt litt lengre pause fra graviditeter altså, så jeg håper det bare er falsk alarm akkurat nå. Selvom en liten til vil være velkommen, synes jeg nok at det holder med en baby om gangen hvis man kan velge. Mannen virker som om han håper på at jeg er gravid igjen, så han har tydeligvis glemt både hard fødsel og slitsom barseltid. :ler: Og det er jo bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To negative tester og fortsatt ingen TR. Hmmm... Veldig rart dette. Er på dag 30 i syklusen min nå.. Men ingen symptomer å kjenne, så jeg er vel bare forsinket da... Har en test til, så jeg får sjekke igjen om noen dager.

Jeg venter og venter på de tennene oppe hos lillemor. Hun virker plaget av noe om dagen, for hun sutrer veldig mye på dagtid. Hører henne sutre i søvne også, og ved et par anledninger har hun grått utrøstelig i søvne helt til hun vekket seg selv. Stakkars liten.

Ja, også "prater" hun mer og mer. "Da da da da da" går det i hele dagen. Utrolig nydelig å høre på, og hun smelter mammaen og pappaen sin fullstendig med den søte stemmen sin. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Aldri har jeg vel vært så glad for å få mensen! Skjønner ikke helt hva som skjer med syklusen min, men... Jeg har vel aldri vært så sen før! Stakkar mannen, han hadde begynt å glede seg til ny baby, han. Jeg, derimot, er IKKE klar for en runde til kjenner jeg. Jeg orker ikke tanken på en ny graviditet, fødsel, og ikke minst barselperiode. Den her natt-amminga holdt på å ta knekken på meg enkelte ganger. Jeg takler dessverre den her søvnmangelen ganske dårlig, så jeg vil helst komme meg litt ovenpå før jeg orker å tenke på en ny graviditet. SÅ heretter blir det ikke snakk om "sikre" perioder altså! Med så ustabile sykluser er det jammen ikke mye som er sikkert heller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Lillemor har blitt så mobil! Og nå skal visst ALT utforskes! Spesielt ledninger og stikkontakter! Stikkontaktene er jo ikke så vanskelig å gjøre noe med, men det er altfor mye ledninger rundtomkring. Lurer på om jeg må sette opp reisesenga som en slags lekegrind sånn at jeg får dusjet og slikt...

Hun går litt også nå, ved hjelp av ei brio-trille. Det er vel ikke helt anbefalt så tidlig, men hva kan man gjøre? Hun VIL opp og gå hele tida! Jeg prøver å aktivisere henne på andre måter, men det holder bare en stund. Da begynner hun å krabbe rundt og finne noe hun kan bruke for å reise seg opp.

Nå er det fem små tenner i munnen hennes. Det kom visst tre oppe nesten helt samtidig. Utseendet blir så annerledes når det kommer tenner. Og endelig begynner det å komme en anstendig mengde med hår også. :fnise:

Koser meg mye hjemme nå, så det går egentlig helt fint at jeg ikke har funnet noen jobb ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt å lese - kjenner meg godt igjen - ledninger er visst fantastisk spennende :) . Reiseseng som lekegrind var jo litt lurt, vil ikke ha henne på badegulvet, med hendene oppetter doen osv.... :eeeh: Her tar jeg gjerne en rask dusj når hun tar sin første lur, eller så blir det dusjing på kvelden når jeg ikke er alene lenger.

Her er tann nr tre på vei gjennom - blir spennende å se om flere kommer samtidig, de to første kom neste samtidig. Enig, de forandrer seg mye med litt tenner, så gleder meg til å se hvordan hun blir.

Ikke lett å stoppe de når de vil opp og gå. Jeg tror ikke det er så farlig så lenge de kommer seg til det stadiet selv. Det er værre med de som holder babyen i gående, når de ikke er klar for det. Men reiser de seg opp og går selv, selvom de bruker støtte, så er det greit.

Jeg skal også kjøpe en gåvogn :) Tror det kommer til å bli poppis.

GOD HELG :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke lett å stoppe de når de vil opp og gå. Jeg tror ikke det er så farlig så lenge de kommer seg til det stadiet selv. Det er værre med de som holder babyen i gående, når de ikke er klar for det. Men reiser de seg opp og går selv, selvom de bruker støtte, så er det greit.

Jeg skal også kjøpe en gåvogn :) Tror det kommer til å bli poppis.

GOD HELG :klemmer:

God helg til deg også, Ripsy. Anbefaler virkelig gåvogn! Den er superpopulær her i huset! Også er det jo en fin, solid leke som de gjerne har i noen år. Sånt er jeg virkelig for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...