Gå til innhold

"Et hendig uhell"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Uttrykket "et hendig uhell" har jeg faktisk aldri hørt før.

Men "et hendelig uhell" derimot, det hører jeg ofte brukt. Og det tolker jeg som noe som fort kunne skje, altså litt at man ikke egentlig kan klandre den som er i skyld i uhellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Hva legger du i dette uttrykket?

Enten må dette være ment som en morsomhet, eller så vet ikke TS at det heter et hendelig uhell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hendig uhell er vel når noe er et uhell med vilje.

F ex du søler noe på en du liker sånn at du kan få kontakt med han, og så lever de lykkelige alle sine dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hendig uhell legger jeg ikke noe i.

Et hendelig uhell derimot, betyr vel at det er noe som fort kan skje. Kanskje uten at det er noens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten må dette være ment som en morsomhet, eller så vet ikke TS at det heter et hendelig uhell.

Dette er i praksis to forskjellige uttrykk:

Ett hendelig uhell: "beskriver skade som skjer uten at noen handler spesielt uforsiktig eller klanderverdig"

Mens det folk flest mener med ett hendig uhell er ett uhell med ett godt utfall.

Problemet er at en del blander betydningen på disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Mens det folk flest mener med ett hendig uhell er ett uhell med ett godt utfall.

Jeg har aldri hørt dette uttrykket på annen måte enn at folk snakker feil og mener "et hendelig uhell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt dette uttrykket på annen måte enn at folk snakker feil og mener "et hendelig uhell".

Samme her. Jeg tror at folk ikke kjenner så godt til ordet "hendelig", så de innbiller seg at det heter "hendig uhell".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Jeg tror at folk ikke kjenner så godt til ordet "hendelig", så de innbiller seg at det heter "hendig uhell".

Jeg vet godt at det egentlig heter "et hendelig uhell", men sier likevel "hendig" i blant for spøk.

Et "hendig uhell" kan f.eks. være at den "nydelige" vasen tante Olga ga oss til bryllupet dessverre knuste da den ble revet i gulvet av "katten". ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg tror at selvgode språknerder velger å tro dette, fordi da kan de føle seg lure og heve seg over folk som snakker "feil". Hva med å legge litt godvilje til, og innse at:

1. Språk utvikler seg.

2. Det er mange som liker å leke seg med ord og uttrykk, noe som tyder på god språkbeherskelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg tror at selvgode språknerder velger å tro dette, fordi da kan de føle seg lure og heve seg over folk som snakker "feil". Hva med å legge litt godvilje til, og innse at:

1. Språk utvikler seg.

2. Det er mange som liker å leke seg med ord og uttrykk, noe som tyder på god språkbeherskelse.

:hakeslepp: Nå banner du i kjerka. Man leker ikke med språket. Språk skal være A4. Basta bom.

:ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Et hendig uhell er et uhell som viste seg å ikke være så dumt. Hell i uhell blir det samme.

Men hendelig uhell har jeg aldri hørt om før. Har ikke peiling på hva det skal forestille. visste ikke at hendelig var et ord en gang.

- jeg kommer fra vestlandet. Kanskje dere andre kommer fra østlandet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et hendig uhell er et uhell som viste seg å ikke være så dumt. Hell i uhell blir det samme.

Men hendelig uhell har jeg aldri hørt om før. Har ikke peiling på hva det skal forestille. visste ikke at hendelig var et ord en gang.

- jeg kommer fra vestlandet. Kanskje dere andre kommer fra østlandet?

Et hendelig uhell er et uhell som ingen kan gjøres ansvarlig for. Brukes stort sett i jussen.

Jeg omtaler titt og ofte hell i uhell som et hendig uhell. Kommer også fra vest! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Et hendelig uhell er et uhell som ingen kan gjøres ansvarlig for. Brukes stort sett i jussen.

Jeg omtaler titt og ofte hell i uhell som et hendig uhell. Kommer også fra vest! :)

Et hendelig uhell er da ofte brukt i dagligtale. Et hendig uhell er en forvanskning og misforståelse av den egentlige betydningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...