Gå til innhold

Seriøse spørsmål om trening og kosthold


Gjest Mahareth

Anbefalte innlegg

Gjest Mahareth

Jeg legger om livet mitt, og har begynt å trene.

I utgangspunktet er planen å trene med romaskin 1 ganger i uka, og ut og gå/løpe 1 gang i uka. Vil også trene styrke 1 gang i uka.

Hva bør jeg spise etter trening?

Hvordan påvirker alkohol restitusjonen?

Hvis jeg ror på mandag, tar gå/løpe-turen på onsdag og trener styrke på fredag eller lørdag, gir jeg kroppen min nok hviledager?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig noen spørsmål her inne som ikke har en direkte anorektisk undertone! Og så bra at du vil begynne å trene! :)

Hva bør jeg spise etter trening?

Du bør få i deg noen raske karbohydrater rett etter alle treningsøktene, det fyller glykogenlagrene og forkorter restitusjonstiden, mange sverger til bananer eller sjokolademelk. Etter styrketreningen bør du i tillegg få i deg proteinrik mat, som kjøtt, fisk, egg, belgfrukter eller meieriprodukter. Hva du velger kommer an på om målet ditt er å gå ned i vekt. Skal du ned i vekt bør du selvsagt velge en kalorilett proteinkilde, som kesam eller egg.

Hvordan påvirker alkohol restitusjonen?

Hvordan alkohol påvirker restitusjonen varierer sterkt fra person til person, hvor mye og hva man drikker osv., men jeg kan med sikkerhet si at det i hvertfall ikke virker positivt :) Selv trener jeg gjerne dagen etter en bytur hvis jeg føler for det, og føler meg som regel helt fin, mens andre ikke får dreisen på treningen dagen derpå i det hele tatt.

Gir jeg kroppen min nok hviledager?

Ja, det ser ut til at du får nok hvile mellom øktene du har skissert her, men er du helt utrent vil du kanskje bli veldig støl og derfor bli nødt til å utsette treningen til stølheten gir seg. Lytt til kroppen, og ta heller en lett gå/joggetur enn hardere trening hvis harde trening føles uoverkommelig.

Endret av Euphoria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du treng ikkje uroe deg for at du ikkje kviler nok med denne planen her, for når du har lagt inn gåturen på onsdagen, så har kroppen din i praksis tysdag, onsdag og torsdag å kvile på før du eventuelt trener styrke på fredagen. Om du spring så vil du kan hende bli veldig støl på fredagen, men då kan du køyre styrkeøkta på laurdagen i staden. Men eg trur det vil vere best å trene styrke på fredagen, for då får du helga til å kvile på til roøkta på mandagen.

Til restitusjonsdrikk vil eg rå deg til å drikke sjokolademjølk. Billig, proteinrikt og med litt feitt og sukker også. Og så må du få i deg eit godt måltid innan to timar etter treninga.

Eg er litt uviss på dette med alkohol. Eg ville aldri lagt ei kvalitetsøkt til dagen derpå, men ein roleg langtur til dømes er greit nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...