Gå til innhold

Kunden har ikke alltid rett


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg lurer på hvordan mennesker kan være smarte nok til å lage raketter,men folk har enda ikke fått med seg at det er mye lettere å få hjelp og god service hvis man oppfører seg litt ordentlig og er hyggelig. Hva kan være så vanskleig med å si takk for hjelpen eller i det minste prøve å være hyggelig? Dette er ting som provoserer meg noe så inn i gampe r###, så til alle dere som vet at dere har vært drittsekker mot fol i service yrker, spør dere selv hvorfor dere føler at dere får dårlig behandling.....kunden har faktisk ikke alltid rett!

Hilsen Anonym Faan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Turi

Folk i serviceyrket må finne seg i å få en del kjeft som egentlig er rettet mot de som er på ledernivå i selskapet sitt. Ganske enkelt fordi vi vanlige kunder ikke kommer i kontakt med lederne, og de som jobber i "front" er vår eneste inngangsport.

Mange mange mennesker i serviceyrker, skjønner ikke at det er det de faktisk er. SERVICEPERSONER. For bedriften sin. For kundene til bedriften sin. For at de skal få sin egen lønn.

Hilsen ikke-anonym jævel som stort sett oppfører seg pent, men som sprekker av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lønner seg nok å prøve en høflig tone først. Det er lov å sprekke hvis man ikke kommer noen vei med dette.

Har tidligere hatt jobb i et serviceyrke og de kundene/klientene som er litt tålmodige får faktisk bedre service. Man får ikke lyst til å være grei mot noen som slenger dritt fra første sekund.

Som regel er det ikke den som tar i mot kunden som har feilen uansett og det er ikke gøy å få kjeft for noe man ikke har gjort. Ikke bare lett å smile og nikke da nei!

Smil til livet og livet smiler tilbake!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Sissan.

Når man jobber i serviceyrker (har gjort det i flere år selv, og har hjulpet mang en sint kunde), så må man faktisk være forberedt på at jobben din er å serve kunder. Både de som er fornøyde og de som er missfornøyde.

De som kun trenger hjelp eller er fornøyde kunder, er jo enkle. Men det er faktisk kunder som er missfornøyde, som føler seg lurt eller dårlig behandlet av firmaet en jobber i. Den eneste de da KAN henvende seg til, og "avreagere" på er jo servicepersonen man kommer i kontakt med.

Sånn er livet, det er aldri (som jeg har opplevd ihvertfall) DEG som person kunden er sint eller uhøflig mot, men ett firma som i kundens øyne ikke er bra nok/gjør en tilfredsstillende jobb.

Og som servicemedarbeider, så er det faktisk hovedsaklig kunden som har rett. Som servicemedarbeider, skal man alltid gjøre sitt ytterste for at kunden skal få det h*n betaler for. Uansett.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

nåvel, en del ganger tar kunden noe helt vanvittig feil og skjeller ut første og beste person de får tak i. FOLKESKIKK burde være en selvfølgelighet UANSETT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi

Når en kunde går inn i en forretning/servicelokale/hvilken som helst bedrift, gjør han det som betalende kunde som selskapet lever av.

Noen ganger oppfører kunder seg respektløst og utrolig teit.

Men når tar kunden feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

eksempler på kunder som tok feil fra den gang jeg satt i kassa på rema:

1. kunde handler i kassa mi, tar med kvittering og går hjem. en time etter kommer han tilbake med kvitteringen og posen med varene. han sier at det står en vare på kvitteringen som han ikke har kjøpt, viser fram alt han har i posen, og ja, det står en vare for mye på kvitteringen, ellers stemmer den og innholdet av posen. kjefter og bærer seg over at jeg har lurt ham osv.

desverre er det så dårlig trykk på akkurat den linjen at vi ikke kan se hvilken vare det dreier seg om. så jeg og ass. butikksjef går løs på sladrerullen og går gjennom alle de 50-100 kundene som har vært innom i mellomtiden, til vi til slutt kommer til riktig kvittering, finner ean nummeret, sjekker på dataen hvilken vare det dreier seg om (domestos). da utbryter kunden: 'jo, men den kjøpte jeg jo! den står igjen hjemme.' og det brukte vi en halv time på å finne ut.

2. vi selger to ulike typer skivet champignon i bokser på samme størrelse. prisforskjellen er 30 øre, og begge står tydelig merket med pris i butikken. kunde handler for ca 700,- og blant varene er 6 bokser av den dyreste champignonen. av en eller annen grunn har han trodd han forsynte seg med den billigste, og EKSPLODERER når han går gjennom kvitteringen. den totale prisforskjellen er på 1,80 og det er helt innlysende at det er min skyld at gubben ikke klarer å lese en plakat med 50 cm høye bokstaver 10 cm over de forskjellige boksene, derfor oppfører han seg som om jeg har drept og partert hele familien hans...

3. menn som tror det er et bra sjekketriks å be meg gjette hvor mange poser de vil ha. (hei, bare spør, jeg er hjelpsomhetsen selv, men ikke tro at det sjarmerer meg i senk)

4. drittunger som tror de er kule hvis de kaller meg hore.

5. de som tar det som en selvfølge at jeg har 8000 priser (med daglige prisforandringer) i hodet. hvis jeg hadde den hjernekapasiteten hadde jeg vært astrofysiker, ikke kassadame.

6. de som tror det er jeg som bestemmer hva alt koster.

7. 12-åringer som tror de får kjøpe røyk.

8. han som trodde han skulle komme unna med å rane min kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg kan også skrive under på at det ikke alltid er kunden som har rett. Det er nå ofte en gang slik at den som jobber i butikken har en viss kjennskap til produktene/tjenestene han/hun selger, men det finnes ALLTID kunder som mener at de vet bedre, og som kjøper et annet produkt enn det selgeren anbefaler. Når kunden kommer tilbake og er lynforbannet fordi malingen ikke satt, limet ikke var sterkt nok eller bilen brukte mer olje av det nye merket, er det i hans øyne fordi selgeren er er ute etter å lure ham og har solgt ham en ubrukelig vare!

Dessuten er det ikke alltid kunder er sure fordi de har kjøpt en vare som ikke holdt mål, betalt for mye osv. Det finnes også flere enn en skulle tro med en TOTAL mangel på folkeskikk og takt.

Ingen ansatte i serviceyrker får LYST til å yte god service til en som er utidig og frekk fra det øyeblikket han stikker hodet innenfor døra, selv om denne kunden også er med på å øke omsetningen til bedriften.

En kommer MYE, MYE lenger med et "Hei", og det koster ingenting å spandere et smil til en sliten kassadame som gjør alt hun kan for å klare å holde munnvikene oppe trass i utidige kunder og dårlig lønn.

Et stort solidox-smil til alle service-medarbeidere som kan trenge litt motivasjon for å holde smilet på plass!! De aller, aller fleste gjør en kjempejobb:)

siina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et eksempel på hva vi IKKE skal finne oss i:

Seksuell trakasering!!!

Og jeg snakker ikke om fleip og det som grenser mot komplimenter.

Har opplevd flere ganger at menn har kommet med direkte og KVALME utsagn som går direkte på kropp. De kan f.eks beskrive hva de skal gjøre med meg, prøve å ta på brystene mine osv.

Vet ikke om dette går under "kunder som tar feil", men de tar jo innmari feil dersom de tror at jeg skal bli sjarmert av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med deg Lea, og de tar ufattelig feil om de tror de slipper unna med et søtt, litt brydd smil også.

Mister min arbeidsgiver en kunde på at jeg strammer opp en kåt liten faen av en kunde, så gir jeg blaffen i det.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turi

Unnskyld - unnskyld - unnskyld.

Jeg innser nå at jeg tok helt feil.

Jeg koblet med de gangene jeg selv har blitt forbannet, og hadde ikke tenkt meg muligheten for overstående episoder...*lol*.

Men av og til føles det som om jeg kommer ETTER mannen med champignon OG de med seksuelle tilnærmelser når jeg blir hugget hodet av fordi jeg bemerker at 30% av eplene i disken er råtne (riktig - på KIWI ja).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...men er det ikke rart at det alltid er de samme menneskene som kommer ut for disse forferdelige menneskene bak ulike skranker? Jeg møter nesten aldri sure kassadamer, offentlige ansatte eller til og med parkeringsvakter, jeg, mens jeg kjenner folk som ikke treffer annet. Tror Anonym har et godt poeng - det er noen som rett og slett får problemer fordi de SELV er noen surpomper.

Syns lista di var hysterisk bra, forresten! vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Polyanna den 2002-05-14 16:20 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Anonymous

Jobber selv i et service-yrket og trives stort sett veldig godt. Med yrket hører det til noen misfornøyde kunder som ikke fikk det de har blitt lovet eller trodde de skulle få, produkter som går i stykker osv. Har snudd mang en sur mine til "takk for god hjelp". Dette gjør meg selvfølgelig glad, men et sted går faktisk grensen for når du som kunde ikke får all den hjelpen jeg kan og ville ha gitt deg. Når du slutter å respektere meg som din kundebehandler, når du skjeller MEG ut etter noter, og av og til går på meg som person. "du SER ikke ut til å vite noe - send meg en annen" - jeg er dyktig i min jobb, ellers hadde jeg ikke blitt ansatt.

Greit at det er mange unge/studenter som jobber på matbutikken og på lørdager, når jeg tenker meg om egentlig i de fleste butikker, men de også fortjener en sjanse. Ikke døm dem nord og ned pga deres alder og utseende, hvis de ikke kan hjelpe deg er det faktisk å bare spørre etter sjefen, eller de henter sjefen ofte selv.

Men nå skal jeg ikke glemme at også jeg er kunde, og jeg stiller kanskje enda høyere krav til service enn den vanlige kunde. Og ja jeg har reklamert på varer, men da oppfører jeg meg ordentlig. Takker og sier hei, prøver å legge frem saken så objektivt som mulig. Som den gangen vi kjøpte tørketrommel, og de hadde kun en igjen uten emballasje, men den var helt ny og var heller ikke utstillingsmodell. Men hvorfor var det lo på filteret bestående av blonde hår (alle i familien er mørke) uten at den var blitt brukt? Det klarte ikke de i butikken å forklare heller. Fikk en oppgradert modell til samme pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

Flirer av eksemplene over her og minnes ekstrajobben som ekspeditør på Polet...

Jeg jobbet på et utsalg som er godt kjent for god service og gode kunnskaper. Mang en kunde som skulle belære personalet der likevel; samt ta ut alle dagens frustrasjoner på en stakkars ekspeditør.

Slagordet (på bakrommet) for en smilende betjening som tok pent imot utad: Kunden tar ALLTID feil.

Galgenhumor er en fin ting icon_biggrin.gif

"Noen kunder gjør meg blid når de kommer, andre når de går"

- dette henger på personaltoalettet der jeg nå tilbringer mine somre som arbeidene student.

Forøvrig har jeg erfart at smil og tålmodighet kan få selv den mest krakilske kunde til å forlate stedet blid som smør og godt fornøyd. Sånt gir håp icon_razz.gif

_________________

Vibeke icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-06-01 21:02 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

man skal være mot andre som du vil at andre skal være mot deg.....

er det ikke så??

problemet er at folk som jobber med kundeservice blir sett på som objekter ikke mennsker, de skal vite alt og alltid ha et smil rundt munnen... mens kundene skal liksom være bedre vitere og alltid ha rett...

skal vi nå begynne en bedre hverdag som kunder for det er vi alle... være blide mot kassadama på rimi???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei, jeg har i min tid jobbet ved mange forskjellige kundeservicer. Min erfaringer at ca 2 av 10 kunder som klager har noe og klage på. Det er utrolig hvor mye problemer sure folk kan lage ut av saker som ikke er et problem i det hele tatt. Lurer ofte på om de er klar over at det faktisk er en person de snakker med. Mange svindlere også der ute i værden som ødelegger for andre. Skal man klage på noe som man virkelig har grunn til og klage på tar det ofte laaang tid da det må sjekkes opp og ned i mente om det er en svindler man har med og gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg lover å smile til alle kassadamer og kassamenn på Rimi og andre butikker, forutsatt at de:

1. Ikke sender SMS på mobiltelefonen mens jeg står i kassa

2. Ikke har mobilen på vibrator i lomma, og bare "må" se hvem de fikk melding av når jeg har trukket kortet mitt og venter på at de skal slå over sum

3. Ikke snakker med kassadamen ved siden av eller en venninne/kamerat MENS de betjener meg og mine varer.

4. Ikke spør meg "hva er dette" når jeg kjøper helt vanlig broccoli

5. Ikke slafser tyggis

6. Ikke ser på klokka og lurer på om han er ferdig snart før jeg har gått

7. Ikke spør om jeg vil ha pose, og deretter gir meg EN pose til matvarer for 2 uker

8. Ikke peller seg i nesa eller klorer på kviser mens de tar på grønnsakene jeg skal ha til middag

9. Ser at køen bak er en million kilometer lang og sier fra til andre.

10. Ikke slår inn mine varer på forrige kundes regning eller neste kundes regning på min fordi de rett og slett ikke følger med på hva som skjer, fordi det står en sexy motsatt kjønn ved inngangsdøren.

Etc. etc.

I tillegg er det hyggelig i de butikkene der kassamannen ser på deg og sier hei, gjerne med et smil, når jeg kommer. Det skjer stadig oftere, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg slenger meg på denne diskusjonen! Jeg jobber nemlig et sted hvor kundene ikke alltid er i godt humør, nemlig IKEA.

Jeg skjønner godt at kundene blir slitne og irriterte fordi vi ikke har det de vil ha, eller de ikke finner utgangen, MEN IKKE ALT HER I VERDEN ER MIN SKYLD! Jeg tåler en del kritikk, men det finnes grenser. Ikke kjeft på meg fordi IKEA ikke fører toaletter!

Dessuten har jeg et godt eksempel, fra noen år siden, på at kunder ikke alltid har rett:

"Jeg var har i fjor sommer, og da hadde dere det." påstod en kunde. Problemet var bare at vi ikke hadde åpnet på den tiden. (Vi åpnet i november) Da jeg vennlig fortalte dette til kunden, fikk jeg beskjed om at jeg hadde feil og at hun hadde vært der. Hva svarer man da? Jeg gjentok at vi åpnet først i november, og at hun må ha besøkt et av våre andre varehus, men hun stod på sitt. Jeg fikk beskjed om å hente en annen som hun kunne snakke med, men da jeg kom tilbake med en annen, hadde hun gått.

Sånt frustrerer meg! Heldigvis er ikke alle sånn. De fleste kunder er hyggelige, så lenge man smiler og er behjelpelig, men unntakene setter så mye større inntrykk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er faktisk IKEA et av de stedene som har imponert meg mest når det gjelder kundebehandling dersom en faktisk skal klage på noe (har skjedd et par ganger det har manglet noen deler etc i ting jeg har kjøpt). En gang jeg hadde kjøpt en lampe som ikke funka og jeg kom tilbake for å klage, så dama bak skranken på lampen, hev den i søppelbøtten (uten å engang sjekke om jeg hadde rett) og gav meg pengene tilbake. Gjett om jeg var fornøyd. icon_smile.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, IKEA er flinke på klager, synes jeg. Det har hendt et par ganger at vi har kommet tilbake for å levere noe som noen ikke ville ha (med kvittering og orig. innpakning), eller hente ekstra deler som burde vært med i første omgang. Går kjempeglatt!

Kundebehandlerne inne i varehuset er litt mer varierende. Noen er vennligheten selv, andre har blitt snurt når jeg har misforstått noe de sa, spurt en annen og vedkommende har tatt det opp med første kundebehandler. Ikke min feil at de ikke klarte å si at "det bordet står der", men sa "det bordet er utsolgt".

Tror IKEA vet veldig godt at de produserer så utrolig mye møbler og tjener grovt på det, selv om det er billig. Så de vet at noen feil er det alltid, enten med logistikk eller produksjon, og at det koster dem uendelig mye mer å få et dårlig rykte enn å bytte / erstatte en del varer hver dag.

Kan også være veldig enig i at noen kunder er bare fullstendig uspiselige! Har du 40 i sko, så FÅR DU IKKE på det 36, selv om du brukte det den gang da du var 14 år... Butikker som overtar et lokale etter at en annen, tilsvarende butikk legger ned, har ingen plikt til å gjøre noe med de skoene du kjøpte for 1 år siden, i den gamle butikken. ("Ja, men dere har jo samme skomerke, så da må dere jo erstatte de skoene jeg ikke har returnert på et år!") Sko som er utsolgt, er utsolgt. Merkelig hvordan de IKKE ER PÅ LAGER.

(Far min drev skobutikk i 3 år. Han hadde mange rare kunder. Jeg skydde butikken som pesten, jeg har ikke kunde-karma i det hele tatt! Jeg er imponert over de som klarer å oppføre seg pent og hyggelig mot dumme kunder som helt klart er fullstendig ute på feil jorde!)

Catzy

- som smiler til butikkansatte og spør pent når det trengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...