Gå til innhold

Lik lønn for ulikt arbeid


talin

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De ingenørene som blir igjen i offentlig sektor er vel neppe de beste heller...

Samme kan jo sies om personer (kvinner?), som er innkvotert i offentlige stillinger også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg følgende hypotetiske scenario med hypotetiske tall:

I Storesand kommune er det ansatt seks sykepleiere og en ingeniør. De har like lang utdannelse og ansinitet. Etter siste vedtak i likestillingsnemnda har de også lik lønn.

Storesand har som mange kommuner grei tilgang på helsepersonell, men det er vanskelig å rekruttere folk med riktig utdannelse til teknisk etat. Særlig i en del utkantkommuner er dette en helt reell problemstilling.

Ingeniøren i Storesand har nå fått et tilbud om jobb i et entreprenørfirma i nabokommunen. Det vil gi lengre reisevei og noe mer utrygghet, men også 50 000 mer i året. Ingeniøren trenger pengene, men vil likevel vurdere å bli i sin nåværende jobb om han får et lønnstillegg. Han ber om et tillegg på 25 000 kr.

Ledelsen ønsker sterkt å holde på ingeniøren. De har imidlertid ikke råd til å samtidig sette opp lønna til de seks sykepleirne, og derfor blir ingeniørens lønnskrav avvist. Han takker derfor ja til den nye jobben, og kommunen står uten ingeniør.

Kommunen lyser ut stillingen gjentatte ganger. Det er imidlertid få med rett utdanning i området i utgangspunktet, og ingen uten spesiell tilknytning til Storesand ønsker å flytte dit for en dårlig betalt jobb, når de har nok av bedre tilbud. Enden på visa er at kommunen ansetter en tidligere sløydlærer, som var den med mest relevant erfaring villig til å godta lønnsbetingelsene. Han er en grei kar, men mangler mye kompetanse for å gjøre en tilfredsstillende jobb. Og sånn går no dagan.

:ler:

Ja, dessverre er det slik det blir. Dvs det ER blitt slik mange plasser allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg følgende hypotetiske scenario med hypotetiske tall:

I Storesand kommune er det ansatt seks sykepleiere og en ingeniør. De har like lang utdannelse og ansinitet. Etter siste vedtak i likestillingsnemnda har de også lik lønn.

Storesand har som mange kommuner grei tilgang på helsepersonell, men det er vanskelig å rekruttere folk med riktig utdannelse til teknisk etat. Særlig i en del utkantkommuner er dette en helt reell problemstilling.

Ingeniøren i Storesand har nå fått et tilbud om jobb i et entreprenørfirma i nabokommunen. Det vil gi lengre reisevei og noe mer utrygghet, men også 50 000 mer i året. Ingeniøren trenger pengene, men vil likevel vurdere å bli i sin nåværende jobb om han får et lønnstillegg. Han ber om et tillegg på 25 000 kr.

Ledelsen ønsker sterkt å holde på ingeniøren. De har imidlertid ikke råd til å samtidig sette opp lønna til de seks sykepleirne, og derfor blir ingeniørens lønnskrav avvist. Han takker derfor ja til den nye jobben, og kommunen står uten ingeniør.

Kommunen lyser ut stillingen gjentatte ganger. Det er imidlertid få med rett utdanning i området i utgangspunktet, og ingen uten spesiell tilknytning til Storesand ønsker å flytte dit for en dårlig betalt jobb, når de har nok av bedre tilbud. Enden på visa er at kommunen ansetter en tidligere sløydlærer, som var den med mest relevant erfaring villig til å godta lønnsbetingelsene. Han er en grei kar, men mangler mye kompetanse for å gjøre en tilfredsstillende jobb. Og sånn går no dagan.

Har de fleste kommuner grei tilgang på helsepersonell? Mange steder mangler kommunene kvalifisert helsepersonell, og det går ut over pasientene. Men de er visst ikke like viktige som drften på teknisk etat...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble faktisk litt provosert av den der barte-kampanjen sykepleierne hadde for en tid tilbake. Det er helt greit at førskolelærere og sykepleiere kjemper for bedre arbeidsvilkår og bedre lønn. De gjør en viktig jobb. De må imidlertid plukke av seg denne evindelige sammenligningen med grupper som har vesensforskjellig utdannelse og som opererer innenfor et helt annet arbeidsmarked...

Ja, jeg skjønte heller ikke poenget med den kampanjen. Problemet ligger jo ikke i at mannlige sykepleiere tjener mer enn kvinnelige. Problemet har faktisk ikke noe med kjønn å gjøre. Eller, det har det, men det ligger i at menn stort sett bruker andre forhandlingsteknikker når de skal diskutere lønn. De yrkene som stort sett har lavest lønn er de som har felles lønnsforhandlinger. Jeg er sikker på at dersom de åpnet for at hver enkelt lærer/sykepleier/osv fikk forhandle sin egen lønn, så ville det generelle lønnsnivået gå opp. Og kvaliteten på arbeidet også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klø:

Mange ganger forstår meg ikke tankegangen til mitt eget kjønn, altså kvinner. Men der er vel fordi jeg jobber innenfor et mannsdominert yrke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er sikker på at dersom de åpnet for at hver enkelt lærer/sykepleier/osv fikk forhandle sin egen lønn, så ville det generelle lønnsnivået gå opp. Og kvaliteten på arbeidet også.

Da mister toppene i fagforeningene makt. Det liker de ikke. Fagforeningsmakt er jo deres mulighet å drive med politikk uten å måtte bry seg så mye om det brysomme demokratiet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de fleste kommuner grei tilgang på helsepersonell? Mange steder mangler kommunene kvalifisert helsepersonell, og det går ut over pasientene. Men de er visst ikke like viktige som drften på teknisk etat...

Sa ikke at det er sånn i alle kommuner, men mange steder er virkeligheten slik som skissert. Det er tett mellom utdannelsesinstitusjonene for folk innen pleie- og omsorg, og det vil som oftest finnes flere relevante jobber samme hvor du bor. Dermed trenger ikke disse yrkesgruppene i like stor grad å dra ut for å ta utdannelse eller finne jobb - og flere blir boende på bygda, eller i tettsteder. Fordi alle steder trenger helsestell vil det også finnes et visst fagmiljø, noe som er viktig for å rekruttere og holde på ansatte. Mitt inntrykk er også at mange kvinner velger nettopp denne utdanningen for å kunne bli i sitt nærmiljø. (Ja, jeg er klar over at det ikke gjelder alle).

Det er ikke like tett mellom læresteder for ingeniører. De fleste må lenger avsted for å utdanne seg, og det er ofte mindre naturlig å dra tilbake til små tettsteder og bygder når man er ferdig. Blant annet fordi det er færre jobber, og mindre fagmiljø. Når kommunene da ikke kan tilby en lønn i nærheten av hva man vil få i det private, vil de kun tiltrekke ingeniører som ønsker å bo i en gitt kommune TIL TROSS for lav lønn og manglende fagmiljø.

Det sagt er det selvfølgelig et reelt problem for de kommunene som har en lav grad av faglært helsepersonell. Da må man sette opp lønna og tilby bedre arbeidsvilkår for å tiltrekke de folka man vil ha. Akkurat som kommuner som sliter med å finne ingeniører må ha mulighet for å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja. Syns det er en litt annen debatt. Mange tar jo utdanning for å få lov å jobbe innen det feltet de ønsker.

Jeg er så lei av høre dette! At man tar utdanning pga sin interesse...

Når man har samme lønn som de som ikke deler denne interessen så lurer jeg jammen på hvor mye denne interessen er verdt...

Det beste er vel å gi faen i skole, være uinteressert i det meste...så kan man bli overrasket en dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så lei av høre dette! At man tar utdanning pga sin interesse...

Når man har samme lønn som de som ikke deler denne interessen så lurer jeg jammen på hvor mye denne interessen er verdt...

Det beste er vel å gi faen i skole, være uinteressert i det meste...så kan man bli overrasket en dag!

Eller for å si det på en anne måte: er man interessert i en viss utdanning så fortjener man ikke lønn. Det får jo holde at man har vært interessert..

Så som sagt; det beste er å være totalt uinteressert i det meste.

Men jobber man hardt får man jo alltid lønnsøkning..selv for de uten særlig interesse..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller for å si det på en anne måte: er man interessert i en viss utdanning så fortjener man ikke lønn. Det får jo holde at man har vært interessert..

Så som sagt; det beste er å være totalt uinteressert i det meste.

Men jobber man hardt får man jo alltid lønnsøkning..selv for de uten særlig interesse..

Men hva kan man forvente når selv akadmikere stemmer på tillitsvalgte etter trynefaktorer.

Tillitsvalgte som ikke bryr seg om hverken utdanningskompetanse eller lønnsbetingelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme kan jo sies om personer (kvinner?), som er innkvotert i offentlige stillinger også.

Ja, det stemmer nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SmallTalk

:klø:

Mange ganger forstår meg ikke tankegangen til mitt eget kjønn, altså kvinner. Men der er vel fordi jeg jobber innenfor et mannsdominert yrke.

Da er vi to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...