Gå til innhold

Yes mother/boss!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Uansett hvilken kebab-sjappe jeg (mann) går i blir jeg kalt "Sir" eller "Boss", dette syns jeg er litt kult egentlig :fnise: .

Men moren min blir alltid kalt "Mother" eller "Mom", uansett om hun ringer eller går inn i sjappa alene, de vet ikke om hun har barn engang! Hva er dette for en skikk? Hadde en nordmann sagt "ja, mor" til en kunde så hadde vel ikke det vært så kult? Hun er da ikke deres mor, og jeg er da ikke sjefen (boss) deres :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Tsunade

I ikke så altfor gamle dager var det vanlig å kalle godt voksne og eldre for "mor" og "far", det brukes ennå, har jeg selv hørt.

Ser ikke noe galt i dét, det er jo bare en høflig tiltaleform, og uttrykk for respekt mot eldre mennesker.

Hører også pakistanere konsekvent bruke Mister eller Sir til hverandre når det er mer formelt.

Selv har jeg blitt kalt Miss, Madam, Ma'am(som kan høres ut som Mom) og endog Princess på et sted der betjeningen kjenner meg godt.

Min samboer blir kalt Mister, Boss eller Sjef.

Ingen av oss synes dette er ubehagelig, tvert imot! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det har noe med det å gjøre, men i arabisk kultur er det vanlig å tiltale folk som abu(?litt usikker på skrivemåten) eller umm som betyr far eller mor. Si at du har en sønn som heter Per, så vil du f. eks bli kalt abu Per eller umm Per. Abu eller umm brukes også på de som ikke har barn, f. eks lagde man et abu-navn til Arafat da han var barnløs, jeg tror det var Abu Omar eller noe. Det er en respektfull måte å tiltale noen på og ganske godt innarbeidet i dagligtale og kultur, i den grad at også barnløse ofte får et slikt kjælenavn. Uten å si det for sikkert, så kan det kanskje denne tradisjonen ha blitt dratt med inn i norsken? Arabisk er jo et språk som har bidratt med mange ord i andre språk, så jeg ser heller ikke bort i fra at disse ordene og måten å tiltale folk på kan ha funnet veien til andre muslimske land. Jeg har aldri opplevd å bli kalt mor eller mother, men iom at min bedre halvdel er arabisk kjenner jeg godt til abu/umm. Om det er årsaken skal jeg ikke si 100% sikkert, men det var ihvertfall min umiddelbare tanke. :) Uansett, skulle det være det som er årsaken, så er det utelukkende en positiv tiltaleform, det er verken stygt eller frekt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...