Gå til innhold

Kristne i Nigeria torturerer barn


Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Det har vært en trend i det siste med slike tråder. Det kan selvsagt være en tilfeldighet, men jeg tror ikke det.

Jeg tror du er en "Whith an axe to grind.", som engelskmenna sier.

Nå er ikke jeg engelskmann så derfor vet jeg ikke hva du mente med det.

Jeg vet heller ikke hviklen trend du snakker om eller hva du mener med tilfeldighet.

Når du åpenbart ikke tar meg på alvor trenger du ikke fylle tråden med utenomsnakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det foregår mye rart i Afrika.

Dersom du slår opp på ordet ”muti” i et leksikon, vil du antagelig finne at muti betyr tradisjonell afrikansk medisin. Det som vanligvis ikke fortelles, er at sangomas (heksedoktorer) som praktiserer muti, av og til bruker kroppsdeler fra mennesker for helbredelse eller som lykkebringer, og at mennesker blir drept for å skaffe kroppsdeler.

Muti drap skjer ofte på bestilling. Kroppsdelene blir skåret av levende mennesker, fordi sangomas tror at kroppsdeler fra levende mennesker har sterkest virkning. Sangomas bruker testikler for å øke viriliteten, fett fra bryster eller buken brukes for lykke, og tunger brukes å få inpass hos en kvinne. Menneskets seksualorganer regnes for å være spesielt kraftige.

Muti drap er vanskelige å oppklare, men i følge denne artikkelen er det mellom15 og 300 muti drap bare i Sør-Afrika hvert år.

http://app1.chinadaily.com.cn/star/2003/0814/fe21-2.html

http://www.factnet.org/discus/messages/3/319.html

BBC rapporterer også fra Afrika om livlig omsetning av menneskeskinn. Mennesker blir flådd og menneskeskinn blir brukt i okkulte ritualer. Et menneskeskinn betales med mellom $2,400 og $9,600, avhengig av alderen på offeret.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/3045738.stm

Her er noen filmklipp som omhandler muti drap i Sør-Afrika.

South Africa – body parts for sale.

Muti drap øker i det sørlige Afrika. Grunnen kan være at mennesker i det sørlige Afrika ofte har mer tro på sangomas enn på moderne medisin.

I takt med innvandringen har også muti drap fulgt med til Europa. BBC forteller at den lemlestede kroppen til en fem år gammel gutt ble funnet i Thames, og kroppen viser alle tegn på at dette er et muti drap.

Kilde http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/1899609.stm

http://www.iol.co.za/?click_id=24&art_id=ct20020417212733793S353300&set_id=1

Politiet sier at de har sett lignende tilfeller i Tyskland, Sverige, Frankrike, Belgia, Hellas, Italia og USA. Antall kjente muti drap i Europa er mellom 10 og 20. Det første kjente tilfelle av muti drap i Europa skriver seg fra 1987.

Foreløpig er det ikke rapportert muti drap i Norge. Skyldes dette at det ikke skjer muti drap i Norge, eller at politiet rett og slett er naive? Flere hundre barn forsvinner hvert år i Norge. Det ville være ganske naivt å utelukke at ingen av disse barna er drept i forbindelse med muti ritualer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muti drap er vanskelige å oppklare, men i følge denne artikkelen er det mellom15 og 300 muti drap bare i Sør-Afrika hvert år.

Muti drap øker i det sørlige Afrika. Grunnen kan være at mennesker i det sørlige Afrika ofte har mer tro på sangomas enn på moderne medisin.

I takt med innvandringen har også muti drap fulgt med til Europa. BBC forteller at den lemlestede kroppen til en fem år gammel gutt ble funnet i Thames, og kroppen viser alle tegn på at dette er et muti drap.

Politiet sier at de har sett lignende tilfeller i Tyskland, Sverige, Frankrike, Belgia, Hellas, Italia og USA. Antall kjente muti drap i Europa er mellom 10 og 20. Det første kjente tilfelle av muti drap i Europa skriver seg fra 1987.

Foreløpig er det ikke rapportert muti drap i Norge. Skyldes dette at det ikke skjer muti drap i Norge, eller at politiet rett og slett er naive? Flere hundre barn forsvinner hvert år i Norge. Det ville være ganske naivt å utelukke at ingen av disse barna er drept i forbindelse med muti ritualer.

Du beskriver jo en skremmende virkelighet, og nettopp fordi situasjoen er slik forteller jo det at det er behov for kunnskapsformidling og utdannelse i de regionene der disse fenomenene er utbredt.

Vi trenger også å bli informert om det som foregår, her hvor det er relativt ukjent.

Jeg mener personlig at det ikke er nok å sette seg på hendene sine og konstatere at det er grusomt, når man får kjennskap til det.Det er ikke etisk forsvarlig å bare konstatere at det skjer.

Selvfølgelig brer religiøse fenomener seg med troende mennesker når disse menneskene folkevandrer/migrerer.

Da er det ikke rett at fokus i media som regel alltid rettes mot ekstreme grupperinger innen Islam, siden dette er garantert å selge aviser. Det er nødvendig at vi blir gjort oppmerksom på at det foregår lemlesting av levende mennesker og muti-drap, og at det fins en utbredt praksis med "demonutdrivelse" og tortur av barn i kulturer som går for å være "kristne", men som i virkeligheten må kunne sies å være heretiske.

Nå tror jeg ikke umiddelbart at mange av de barna som forsvinner i Norge hvert år er offer for muti-drap. Det er nok mange andre, mer utbredte grunner til at barn "forsvinner". (Men selvsagt er ikke alle disse grunnene like hyggelige å tenke på...)

For å sette det på spissen så tror jeg vi trenger å ha kjennskap til hva som foregår i kulturer rundt oss iverden, nettopp så vi kan forstå hva vi har med å gjøre den dagen en lik dukker opp i et skogholt i Norge med "mystiske" skader/manglende lemmer, eller et barn står forlatt langs E-18 med syreskader og fortellinger om at de er demonbesatt...

Vi tenger kunnskp for å sette det i riktig sammenheng.

Og når kirkesamfunn som påstår å være kristne torturerer barn, hadde jeg forventet mer av Kirken enn at den fastslår at dette er utbredt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når kirkesamfunn som påstår å være kristne torturerer barn, hadde jeg forventet mer av Kirken enn at den fastslår at dette er utbredt...

Jeg er delvis enig, men samtidig nysgjerrig på hva kirken skal gjøre i dette tilfellet. For meg blir disse "kristne" nigerianerne og generelt afrikanerne litt det samme som sektsamfunn i feks USA med polygami/barnevoldtekter/masseselvmord i Guds navn. Det er grufullt, men annet enn politiraider (som ikke alltid engang nytter), hvilken makt har vi andre kristne egentlig over dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er delvis enig, men samtidig nysgjerrig på hva kirken skal gjøre i dette tilfellet. For meg blir disse "kristne" nigerianerne og generelt afrikanerne litt det samme som sektsamfunn i feks USA med polygami/barnevoldtekter/masseselvmord i Guds navn. Det er grufullt, men annet enn politiraider (som ikke alltid engang nytter), hvilken makt har vi andre kristne egentlig over dem?

For min del handler det ikke om makt. Det handler om at Kirken åpent og bredt går i mot en slik forkynnelse og tillater at den blir kalt kristen, når den de facto ikke er det.

Skulle den katolske kirke fortsette å forholde seg passiv til pedofile prester som misbruker barn, eller skulle den gå ut imot det. Svaret må være opplagt og de langt fleste i verden mener den katolske kirken har svin på skogen.

Hva skal man da tenke om en kirke som ser en annen vei mens unger tortureres fordi det er "utbredt".

Det fantes da sannelig midler til holdningskampanjer da presidenten i USA ville fortelle om sin "no sex before marriage"-politikk og Paven påvirket ved å si at kondom er utrygt og syndig.

Men å stille opp med å si "A demon in your child did not cause the untimely deaqth of your infant. Measles did." Det er en umulig oppgave.

Vel jeg har lært at umulig er det bare når du har bestemt deg for å ikke prøve.

Og jeg tror Kirken har bestemt seg for å ikke prøve.

Muligens henger dette sammen med en "ydmykhetspolitikk" i møte med et diskriminert folks kultur, slik at man ikke evner å se når det er på sin plass å komme med kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del handler det ikke om makt. Det handler om at Kirken åpent og bredt går i mot en slik forkynnelse og tillater at den blir kalt kristen, når den de facto ikke er det.

Skulle den katolske kirke fortsette å forholde seg passiv til pedofile prester som misbruker barn, eller skulle den gå ut imot det. Svaret må være opplagt og de langt fleste i verden mener den katolske kirken har svin på skogen.

Hva skal man da tenke om en kirke som ser en annen vei mens unger tortureres fordi det er "utbredt".

Det fantes da sannelig midler til holdningskampanjer da presidenten i USA ville fortelle om sin "no sex before marriage"-politikk og Paven påvirket ved å si at kondom er utrygt og syndig.

Men å stille opp med å si "A demon in your child did not cause the untimely deaqth of your infant. Measles did." Det er en umulig oppgave.

Vel jeg har lært at umulig er det bare når du har bestemt deg for å ikke prøve.

Og jeg tror Kirken har bestemt seg for å ikke prøve.

Muligens henger dette sammen med en "ydmykhetspolitikk" i møte med et diskriminert folks kultur, slik at man ikke evner å se når det er på sin plass å komme med kritikk.

Beklager. Det falt ut et ikke i teksten.

Kirken bør ikke tillate at dette blir kalt kristent når det ikke er kristendom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, du snakker mye om paven, men han er representant/talsmann for katolikkene, ikke for "oss andre" kristne. Du snakker om at "Kirken" skal gjøre noe, men hvem er egentlig "Kirken"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men TS, du snakker mye om paven, men han er representant/talsmann for katolikkene, ikke for "oss andre" kristne. Du snakker om at "Kirken" skal gjøre noe, men hvem er egentlig "Kirken"?

Det er en verdensvid kirke som har utgangspunkt i evangeliene fra Bibelen, med forskjellige konfesjoner. Disse møtes i felles fora.Blant annet Kirkenes Verdensråd. Det er også kommet til enighet om felleskirkelig samarbeid på tvers av konfesjoner i blant annet Lima dokumentet fra 80-tallet.

Paven er den øverste lederen for verdens romerske katolikker og den romersk katolske kirke er dypt inne i mange strukturer i verden med sin lobbyvirksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del handler det ikke om makt. Det handler om at Kirken åpent og bredt går i mot en slik forkynnelse og tillater at den blir kalt kristen, når den de facto ikke er det.

Skulle den katolske kirke fortsette å forholde seg passiv til pedofile prester som misbruker barn, eller skulle den gå ut imot det. Svaret må være opplagt og de langt fleste i verden mener den katolske kirken har svin på skogen.

Hva skal man da tenke om en kirke som ser en annen vei mens unger tortureres fordi det er "utbredt".

Det fantes da sannelig midler til holdningskampanjer da presidenten i USA ville fortelle om sin "no sex before marriage"-politikk og Paven påvirket ved å si at kondom er utrygt og syndig.

Men å stille opp med å si "A demon in your child did not cause the untimely deaqth of your infant. Measles did." Det er en umulig oppgave.

Vel jeg har lært at umulig er det bare når du har bestemt deg for å ikke prøve.

Og jeg tror Kirken har bestemt seg for å ikke prøve.

Muligens henger dette sammen med en "ydmykhetspolitikk" i møte med et diskriminert folks kultur, slik at man ikke evner å se når det er på sin plass å komme med kritikk.

Hvem er egentlig "Kirken"?

Hvor mange retninger finnes det egentlig innefor kristendommen? Og hvem er da denne "Kirken" som skal gå inn i Nigeria for å få slutt på dette barbariet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvem er egentlig "Kirken"?

Hvor mange retninger finnes det egentlig innefor kristendommen? Og hvem er da denne "Kirken" som skal gå inn i Nigeria for å få slutt på dette barbariet?

Hvis du leser innlegget over, så ser du at jeg har svart på det du spør om...

Eller er du så totalt ukjent med makt-strukturene i verdens organiserte, kristne kirke at du ikke aner hva jeg snakker om??

Det blir jo håpløst å stille spørsmål hvis du bare er ute etter å utfordre og ikke har noe å komme med selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BabyBlue

Jada. Religion er så fredelig og koselig atte, ajajaj som vi koser oss!

Uten religion hadde vi garantert vært i stand til å ta romfartbuss til månen hver dag om vi ville... Kristendommen svartmalte mange, mange år, og de fanatiske dimlingene er det fremdeles ikke mangel på takket være en forjævlig bok ved navnet "bibelen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du leser innlegget over, så ser du at jeg har svart på det du spør om...

Eller er du så totalt ukjent med makt-strukturene i verdens organiserte, kristne kirke at du ikke aner hva jeg snakker om??

Det blir jo håpløst å stille spørsmål hvis du bare er ute etter å utfordre og ikke har noe å komme med selv.

Jeg ser at du nevner den katolske kirke, hvor Paven er overhode, men jeg ser ikke at du nevner noe om hvem som er overhodet for den kristne kirken. Og jeg for min del aner ikke, så forklar meg det gjerne. Nå er det meg bekjent en drullion retninger innenfor kristendommen, derfor kan jeg ikke forstå hvem som er "sjef" over dem alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...