Gå til innhold

Mat og trening etter sykdom og vekttap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært alvorlig syk ganske lenge, og rast masse ned i vekt. Nå er jeg endelig frisk, og jeg skal opp i vekt. Sliter fortsatt endel med matlyst, og kroppen min har vært tynn så lenge at jeg har desverre blitt vant til å se meg selv som tynn. Hadde en BMI på 15. Har gått til psykolog, og har og vært til dietetiker. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet, så jeg har endel peiling på ernæring og kropp. Dietetikeren kunne ikke hjelpe meg så mye, da hun sa at jeg vet like godt som henne hva jeg bør spise i løpet av en dag. Den som har hjulpet meg mest med å få et riktig kroppsperspektiv er psykologen og min mann. Det var en fysisk sykdom jeg hadde, ikke psykisk, så det er sagt. Jeg har heller ikke kunne trent før nå nylig. Før så fikk jeg bare i meg et måltid om dagen, og det var minimalt. Det jeg nå har lagt opp til og fulgt i to uker er;

*Frokost (har jeg ikke spist på flere år..)

-1 skive brød (som jeg baker selv, godt og grovt), med f.eks et tynt lag soft soya (trenger fett), og makrell i tomat (evt kaviar, skinke, leverpostei med rødbeter og majones, kokt egg med kaviar)

-Et kokt egg

-2 glass laktosefri melk. 1 kopp kaffe

*mellommål

-Yoghurt naturell med litt havregryn eller musli i. Evt en god morgen

*Lunsj

-salat som jeg lager selv (ruccula, tomater, agurk, mais, rødløk, fetaost, oliven og fransk dressing)

*Middag

-kan f.eks være ørret bakt i ovnen med poteter, agurksalat, gulrøtter og rømme. Eller noe kjøttmat.... På helg lager jeg hjemmelaget pizza, taco, bacalao, Hverdagsmiddagen er litt enklere og sunnere.

*Kvelds er jeg ikke så glad i, men kan f.eks spise gulerøtter med dipp, noen knekkebrød med smørost, litt musliblanding med kefir..

Innimellom så spiser jeg litt frukt, men jeg er ikke så glad i det. Av væske så drikker jeg vann, melk, kaffe, te, rødvin av og til på helg...en og annen gangen et glass pepsi max.