Gå til innhold

Mat og trening etter sykdom og vekttap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har vært alvorlig syk ganske lenge, og rast masse ned i vekt. Nå er jeg endelig frisk, og jeg skal opp i vekt. Sliter fortsatt endel med matlyst, og kroppen min har vært tynn så lenge at jeg har desverre blitt vant til å se meg selv som tynn. Hadde en BMI på 15. Har gått til psykolog, og har og vært til dietetiker. Jeg er selv utdannet innen helsevesenet, så jeg har endel peiling på ernæring og kropp. Dietetikeren kunne ikke hjelpe meg så mye, da hun sa at jeg vet like godt som henne hva jeg bør spise i løpet av en dag. Den som har hjulpet meg mest med å få et riktig kroppsperspektiv er psykologen og min mann. Det var en fysisk sykdom jeg hadde, ikke psykisk, så det er sagt. Jeg har heller ikke kunne trent før nå nylig. Før så fikk jeg bare i meg et måltid om dagen, og det var minimalt. Det jeg nå har lagt opp til og fulgt i to uker er;

*Frokost (har jeg ikke spist på flere år..)

-1 skive brød (som jeg baker selv, godt og grovt), med f.eks et tynt lag soft soya (trenger fett), og makrell i tomat (evt kaviar, skinke, leverpostei med rødbeter og majones, kokt egg med kaviar)

-Et kokt egg

-2 glass laktosefri melk. 1 kopp kaffe

*mellommål

-Yoghurt naturell med litt havregryn eller musli i. Evt en god morgen

*Lunsj

-salat som jeg lager selv (ruccula, tomater, agurk, mais, rødløk, fetaost, oliven og fransk dressing)

*Middag

-kan f.eks være ørret bakt i ovnen med poteter, agurksalat, gulrøtter og rømme. Eller noe kjøttmat.... På helg lager jeg hjemmelaget pizza, taco, bacalao, Hverdagsmiddagen er litt enklere og sunnere.

*Kvelds er jeg ikke så glad i, men kan f.eks spise gulerøtter med dipp, noen knekkebrød med smørost, litt musliblanding med kefir..

Innimellom så spiser jeg litt frukt, men jeg er ikke så glad i det. Av væske så drikker jeg vann, melk, kaffe, te, rødvin av og til på helg...en og annen gangen et glass pepsi max.

Søtsaker spiser jeg nesten aldri, da jeg ikke er så glad i det. Heller ikke potetgull. Kan av og til bake gjærbakst eller ei kake på helg som vi koser oss med. Evt lage vafle.

Er og nøye på å bare bruke fullkornsprodukter (både jeg og barna blir helt gåen i magen av for mye hvitt hvetemel). Mesteparten av maten lager jeg fra børjan av.

I tillegg så tar jeg tilskudd av eskomo3, blåbærtilskudd, zink, c-vit, og en mulitvitamin.

Jeg går også en time tur i rask gange etter frokost hver dag.

Ble langt dette, men det jeg er usikker på er om vekta vil gå opp med dette kostholdet? Jeg er helt elendig på å regne kalorier, da jeg aldri har slanket meg og vært opptatt av det. Jeg vet bare hva som er viktig å få i meg i løpet av en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Jeg kan ikke svare på kalorispørsmålet ditt, men har du undersøkt om du kan få nærngsdrikker på blå resept? Jeg vet at det er noen med ulike lidelser eller sykdommer som har krav på det. De kan være et kjempegodt supplement til vanslig kost i en vektoppgangsfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her; jeg har prøvd næringsdrikker, men jeg kan ikke drikke de som er melkebasert. De andre syntes jeg var fæle, hadde en jernaktig bismak.

Glemte å skrive at jeg og drikker endel hjemmelaget smoothie som jeg har oppi litt ernæringspulver i. Bruker å drikke en om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg vil være veldig forsiktig med å gi konkrete råd - spesielt siden du nevner at du har hatt et forstyrret kroppsbilde(jeg lurer på om du har slitt med spiseforstyrrelser) - men jeg kan jo si litt generelt:

du spiser ihvertfall ikke for mye nå.

siden du har vært underernært over lang tid kan det jo godt hende at det er lurt å ta det stegvis - venne deg til nye vaner.

jeg forstår jo at en stor frokost kan bli litt i overkant dersom magen er vant til ingenting. fordøyelsen skal jo også rekke å venne seg til et nytt liv:)

med det sagt så synes jeg den menyen du har lagt opp til nå er for lite mat når du har nådd ditt "normalnivå". du bør ta sikte på å få i deg ca 2000 kcal i løpet av dage, men dette vet jo også du.

slik sett er det nok veldig lurt å tilsette næringsrikt pulver etc i smoothies - i tillegg til at jeg ville tilsatt en spiseskje smakløs olje(eks raps) i youghurt.

jeg ville også lagt inn en håndfull eller to med nøtter - gjerne valnøtter/paranøtter som er veldig næringsrike, stappfulle av alt som er sunt og bra for kropp og hjerne:)

mandler kan jo være litt tøffere for fordøyelsen, derav heller andre type nøtter.

til sist ville jeg byttet ut flere av gåturene med styrketrening. du har mistet store mengder muskelmasse, og denne får du ikke tilbake ved å gjøre kardiotrening som jo gåturer er. legger du inn styrketrening må du øke matinntaket ditt tilsvarende hva du forbrenner.

gåturene kan være trening for sinnet - og så kan du eksempelvis legge inn to økter i uken med styrke.

begynn forsiktig, og fokuser på de største muskelgruppene.

jeg hadde selv et større vekttap på kort tid pga sykdom(ikke sf) - og fikk et bra program på treningssenteret.

jeg forklarte bare hva jeg ville og ikke ville: ikke ned i vekt, øke muskelmasse.

det har fungert, for jeg har fått større muskeler og er sterkere:)

ellers vil jeg tro at fordøyelsen din kan få litt sjokk av mye ny mat, så velg heller litt snille ting i starten. dropp større mengder raske karbs/rå grønnsaker/tomme kalorier/mye fiber. mye fiber gir dessuten økt metthetsfølelse, og det skal man helst ikke få i en vektoppgangsfase.

lykke til da - du går jo et nytt liv i møte med spennende smaker og konsistenser:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjenner jeg vil være veldig forsiktig med å gi konkrete råd - spesielt siden du nevner at du har hatt et forstyrret kroppsbilde(jeg lurer på om du har slitt med spiseforstyrrelser) - men jeg kan jo si litt generelt:

du spiser ihvertfall ikke for mye nå.

siden du har vært underernært over lang tid kan det jo godt hende at det er lurt å ta det stegvis - venne deg til nye vaner.

jeg forstår jo at en stor frokost kan bli litt i overkant dersom magen er vant til ingenting. fordøyelsen skal jo også rekke å venne seg til et nytt liv:)

med det sagt så synes jeg den menyen du har lagt opp til nå er for lite mat når du har nådd ditt "normalnivå". du bør ta sikte på å få i deg ca 2000 kcal i løpet av dage, men dette vet jo også du.

slik sett er det nok veldig lurt å tilsette næringsrikt pulver etc i smoothies - i tillegg til at jeg ville tilsatt en spiseskje smakløs olje(eks raps) i youghurt.

jeg ville også lagt inn en håndfull eller to med nøtter - gjerne valnøtter/paranøtter som er veldig næringsrike, stappfulle av alt som er sunt og bra for kropp og hjerne:)

mandler kan jo være litt tøffere for fordøyelsen, derav heller andre type nøtter.

til sist ville jeg byttet ut flere av gåturene med styrketrening. du har mistet store mengder muskelmasse, og denne får du ikke tilbake ved å gjøre kardiotrening som jo gåturer er. legger du inn styrketrening må du øke matinntaket ditt tilsvarende hva du forbrenner.

gåturene kan være trening for sinnet - og så kan du eksempelvis legge inn to økter i uken med styrke.

begynn forsiktig, og fokuser på de største muskelgruppene.

jeg hadde selv et større vekttap på kort tid pga sykdom(ikke sf) - og fikk et bra program på treningssenteret.

jeg forklarte bare hva jeg ville og ikke ville: ikke ned i vekt, øke muskelmasse.

det har fungert, for jeg har fått større muskeler og er sterkere:)

ellers vil jeg tro at fordøyelsen din kan få litt sjokk av mye ny mat, så velg heller litt snille ting i starten. dropp større mengder raske karbs/rå grønnsaker/tomme kalorier/mye fiber. mye fiber gir dessuten økt metthetsfølelse, og det skal man helst ikke få i en vektoppgangsfase.

lykke til da - du går jo et nytt liv i møte med spennende smaker og konsistenser:)

Ts her!

Takk for fint svar, men jeg må presisere at jeg ikke har spiseforstyrrelser! Vekttapet kommer av fysisk sykdom. Det jeg mente med at jeg har vent meg til å være tynn, er at kroppen har vent seg til det, sånn at jeg ikke er noe særlig sulten..

Nøtter kan jeg ikke spise pga kraftig allergi, men jeg vet at det er veldig sunt. Jeg bruker mye olje i matlaging og salater. Når jeg spiser yoghurt så har jeg oppi havregryn eller musli.

Grunnen til at jeg ikke har begynt med styrketrening enda er pga legene har gitt meg karantene på det etter en operasjon jeg har hatt. Jeg fikk lov å begynne med å gå i første omgang. Går til fysioterapaut og kommer til å begynne med mere trening etter program som han setter opp neste mnd. Jeg har måttet unngå løft og vridninger. Men jeg går i ulent terreng, så får absolutt kjørt beina endel!

Det jeg har gjort er rett og slett å sette opp klokkeslett over når jeg skal spise, for så å følge det nesten slavisk for å komme igang. Føler absolutt at det hjelper! Jeg har og planer om å øke inntaket etterhvert, når jeg omsider venner meg til å spise regelmessig og de porsonene jeg gjør nå. Magen må vel gradvis øke voluminntaket:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her igjen;

Grunnen til at jeg har gått til psykolog er rett og slett for å få hjelp til å bearbeide den tøffe perioden jeg har hatt. Da med tanke på at levesettet mitt ble totalt endret. Fra å være superaktiv med tanke på jobb, trening, sosialt samvær, barn og mann til å så være helt innesteng hjemme med null overskudd og kapasitet. Etterhvert forsvant venner pga jeg var så "kjedelig" (de jeg har igjen er virkelig gode venner!). Jobben forsvant etter et år med sykemelding... I tillegg var operasjonen tøff og kristisk, og tiden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ah, ble litt usikker siden du skrev fysisk sykdom:)

høres ut som om kroppen din(og livet ditt forøvrig) har gjennomgått en real påkjenning, så du kommer nok til å få en helomvending på livet - og da er det lurt å skynde seg sakte.

kanksje du kan ha mål om å kunne bli frisk nok til å drive "vanlig" trening etterhvert - du skal aldri si aldri:)

høres absolutt ut som gåing i oppoverbakke faktisk vil være muskeløkende for deg.

det tipset med olje i youghurt(og salat etc som du allerede praktiserer) er et ganske vanlig tips for vektøkning, men som du jo vet så må det være den riktige oljen.

hva med å bruke endel makrell i tomat på brødmat siden nøtter utgår? og avocado m kremost eks?

jeg hadde droppet alt/hatt små mengder av det som er forholdsvis næringsfattig(agurk/salatblader/squash etc) og holdt meg til det som gir mest mulig næring for penga og innsatsen.

nå som fordøyelsen din trenger litt tilvenning så kan du jo starte med en mengde salatblader/let fordøyelig mat du vet fungerer, så kan du eksempelvis etter en gitt tid(legen vet sikkert fornuftig intervall) bytte ut litt etter litt.

håper du kommer i form snart, sakte men sikkert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah, ble litt usikker siden du skrev fysisk sykdom:)

høres ut som om kroppen din(og livet ditt forøvrig) har gjennomgått en real påkjenning, så du kommer nok til å få en helomvending på livet - og da er det lurt å skynde seg sakte.

kanksje du kan ha mål om å kunne bli frisk nok til å drive "vanlig" trening etterhvert - du skal aldri si aldri:)

høres absolutt ut som gåing i oppoverbakke faktisk vil være muskeløkende for deg.

det tipset med olje i youghurt(og salat etc som du allerede praktiserer) er et ganske vanlig tips for vektøkning, men som du jo vet så må det være den riktige oljen.

hva med å bruke endel makrell i tomat på brødmat siden nøtter utgår? og avocado m kremost eks?

jeg hadde droppet alt/hatt små mengder av det som er forholdsvis næringsfattig(agurk/salatblader/squash etc) og holdt meg til det som gir mest mulig næring for penga og innsatsen.

nå som fordøyelsen din trenger litt tilvenning så kan du jo starte med en mengde salatblader/let fordøyelig mat du vet fungerer, så kan du eksempelvis etter en gitt tid(legen vet sikkert fornuftig intervall) bytte ut litt etter litt.

håper du kommer i form snart, sakte men sikkert:)

Ts her;

Nok engang, takk for fint svar!

Jeg spiser som oftest makrell i tomat på brødskiven, bruker bordsmør underst, og også majones. Er og glad i kaviar, så bruker også det. Likedan brødskive med tunfisk og majones. Avokado har jeg aldri prøvd på brødmat, skal kjøpes inn i morgen og testes ut:-)

Jeg er også allergisk for skalldyr, og er laktoseintolerant. Drikker laktosefri melk, rismelk, kefir, og kan bruke syrnede melkeprodukter.

Pga operasjonen tar jeg nå trippel dose med fettsyrer i form av eskimo3, noe som skal være veldig bra. Likedan blåbærtabletter som er generelt bra for immunforsvar. Tar og vit C og zink som er bra for celledannelsen. Spiser og ren fisk 3-4 dager i uken (laks, ørret, torsk og sei), så jeg tror jeg får dekket fettsyrene..(er så heldig at vi bor ved kysten og har båt, så fisken er ganske så fersk. Mannen er ivrig fisker i fjellvann, noe jeg gleder meg til å gjennoppta, så får og bl.a fjell-røye).

Jeg er ikke så glad i søtt, så derfor spiser jeg ikke søtt pålegg (syltetøy, sjokoladepålegg osv), ei heller godteri. Mulig jeg ville gått fortere opp i vekt har jeg spist mye søtsaker...men det er jo ikke veien å gå likevel! Likedan har jeg aldri vært glad i junkmat. ikke før jeg ble syk heller. Takler ikke pommes frites, burger king, frityrstekt mat, fettrender på koteletter osv..

Problemet er vel mye at jeg var slank og veltrenet da jeg ble syk, med en BMI som var akkurat innenfor normal BMI. Da jeg ble syk og mistet vekt ble jeg brått undervektig. Fikk jo heller ikke trent og tapte endel muskelmasse. Hadde jeg i utgangspunktet hatt en høyere BMI ville jeg hatt mere å gått på i.h.t kilo..

Ja, ja, jeg er nå frisk, med liten sjanse for tilbakefall. Så jeg får ta tiden til hjelp, og begynne i det små. Min største pådriver på denne veien er mine barn, og min fabelaktige mann som har stått støtt som en klippe og tatt ansvar for det meste det siste året. Han har stellt barn, laget mat, fulgt opp barna på fritidsaktiviteter, tatt vare på bikkje og katt, pleiet kona, i tillegg til at han har en meget krevende jobb! Det gode er at jeg allerede nå kjenner et snev av energi og livsglede!! Noe jeg ikke har kjent på lenge. Føler jeg har mere krefter og finner glede i hverdagen. En skal vel egentlig ikke ha det sånn når en er litt over 30 år, men motgang gjør sterk.

Og; som dine dager er, skal din styrke være:-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...