Gå til innhold

Skru opp gardinstenger når det er gipsplater bak vinduskarmen


tundike

Anbefalte innlegg

Hvordan får man til å skru opp gardinstenger når det er gipsplater på veggen (inkl. bak vinduskarmen av tre)?

Jeg har prøvd den enkle måten...med drill og skruer...og det knakte og sprakk, for den som måtte lure :)

Må jeg skru med gipsanker og styr i selve veggen, eller finnes det andre lurere metoder?

Jeg har ca. åtte tommeltotter, så hvis noen har en gardinløsning til gipsvegg som ikke krever skruer, er jeg også åpen for å returnere gardinstengene til ikea! Det eneste som er helt uaktuelt, er å bo på utstilling hele vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er gardinstengene skrudd i "vindusrammen" av tre med bittesmå skruer, og det fungerer bra. (det er betongvegg, så det mest praktiske var å unngå å måtte lage hull i veggen)

Hvis du må henge den opp på selve veggen tror jeg gipsanker er løsningen ja. Men det er ikke så styr da, kjøp anker+skruer i passende størrelse, og et bor som passer til, og følg bruksanvisningen. På de jeg har vært borti har det bare vært å borre hull, banke/dytte inn ankerne og skru inn skruene, så "slår" de seg ut av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok til med gipsankere. Jeg hadde gips uten å tenke over det i en leilighet jeg leide og en morgen fant jeg både gardinger og stenger på gulvet. I min neste leilighet benyttet jeg gipsanker av denne typen. Enkle å skru inn og nå, 8 år senere, henger både stenger og gardiner fremdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hm, du har vel ikke lagd hull i vinduskarmen? vi har som deg, gips, og der brukte vi gipsanker, dette er like enkelt som å bruke skruer. forskjellen er jo at skruen er "inne i" ankeret, som åpner seg når du skrur den inn (når den er inne, må du skru til så den åpner seg).

Når du kjøper gipsanker, står det som regel borr nr du må bruke på pakken. Vi borret hull i gipsveggen over vinduskarmen. det er jo finest...(og tør jeg påstå?) den vanlige måte å gjøre dette på? :) nå vet jo ikke jeg hvordan din vegg/vinduskarm ser ut, men slik har altså vi gjort det.

...også kan det hende at du møter på metall/tre stender som holder gipsveggen. gjør du det kan du bruke vanlige skruer her :)

lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Amys. Hadde tenkt jeg skulle slippe en ny tur til Jernia... men det spørs om det ikke må til. Jeg tror ikke korte skruer (l < 7 mm) er nok til å holde vekta av det jeg skal henge opp (dobbelt sett bomullsgardiner) - men du har kanskje annen erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ble litt svett her nå!

Ingen hull i karmen som holder vindu med tetting og pakninger etc, men et pent lite hull i trelistene som omrammer selve vinduet. Helt enig i tankegangen til frøken anonym om hva som er pent osv, men vi hadde et håp om å slippe å røre gipsflatene, og fulgte den tilsynelatende velfungerende framgangsmåten fra et annet rom i huset.

(Og ja, det er en herr Tundike inne i bildet, han har ni tommeltotter og er grunnen til at fruen må søke råd på kg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nok til med gipsankere. Jeg hadde gips uten å tenke over det i en leilighet jeg leide og en morgen fant jeg både gardinger og stenger på gulvet. I min neste leilighet benyttet jeg gipsanker av denne typen. Enkle å skru inn og nå, 8 år senere, henger både stenger og gardiner fremdeles.

Høres jo forsåvidt lurt ut. Men 569 kr for hvor mange gipsankre...? :hakeslepp:

Jeg lærer hvertfall noe av husprosjektet :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo forsåvidt lurt ut. Men 569 kr for hvor mange gipsankre...? :hakeslepp:

Jeg lærer hvertfall noe av husprosjektet :biggrin:

Det er nok for 100 stk. Mener en pakke med 10 sånne koster ca 70 kr på Jernia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres jo forsåvidt lurt ut. Men 569 kr for hvor mange gipsankre...? :hakeslepp:

Jeg lærer hvertfall noe av husprosjektet :biggrin:

:haar: 569??? Hjelpes. Jeg husker ikke hvor mye jeg betalte for mine, men jeg kjøpte dem stykkvis hos den lokale Jerniaen og det var i allfall langt unna det beløpet. Jeg trengte ikke så mange da, men innbiller meg at jeg måtte ut med 30-40 kr. for 4 stk.

Edit: Pinlig trykkfeil

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, Amys. Hadde tenkt jeg skulle slippe en ny tur til Jernia... men det spørs om det ikke må til. Jeg tror ikke korte skruer (l < 7 mm) er nok til å holde vekta av det jeg skal henge opp (dobbelt sett bomullsgardiner) - men du har kanskje annen erfaring?

Hehe, nei, det ville jeg nok ikke tatt sjansen på :) Her er det en relativt lett gardinstang + tynne gardiner.

Forresten så har de gipsankere på clas ohlson også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...