Gå til innhold

Han ga bort bilstolen til broren

Fremhevede innlegg

Skrevet

He he, du får nå litt pepper her inne!!! :)

Hvis dere har dårlig råd, skjønner jeg godt at du ble irritert, men samtidig så er det jo rart å ikke gi bort ting innad i familie/slekt? Neste gang er det dere som får noe (gratis).

Min erfaring er den at hvis man er snill og generøs mot andre, får man gjerne igjen for det! Og det er klart dere får bilstolen tilbake hvis dere får et nytt barn,sikkert sammen med andre nyttige ting som det nye barnet deres kan trenge:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker litt slik. Han har jo like mye rett på barnestolen som ts ha.Så tenkt om han virkelig ikke ville solgt den på finn da..

Dette tenkte jeg også.. Dere er to om tingene. Han tok en "sjefsavgjørelse" og ga vekk en stol dere ikke trengte. Har du aldri tatt avgjørelser uten å konferere med ham?

(Og så lurer jeg litt på om du hadde reagert på samme måte om det var din søster han ga den til..?)

Gjest Constanze
Skrevet

Jeg vil også legge til at det hele kommer litt an på hvor i livet dere står. Da vi fikk barn var vi unge - i begynnelsen av 20-årene og da ville to tusen kroner vært masse penger. Å gi bort en ting som kan selges for en slik sum hadde omtrent vært utilgivelig, og jeg hadde vært rasende og utrolig såret om mannen min hadde vært så korttenkt. Det hadde absolutt ikke hjulpet meg om vi kanskje hadde fått trehjulsykkel av dem noen år senere, det var der og da jeg trengte pengene. For de fleste er det ganske vanlig å selge et gammelt sete for å finansiere et nytt. Skikkelige bilseter er dyrt.

Vil også legge til at jeg alltid solgte en vogn før jeg kjøpte en ny. Hadde mannen min gitt bort en vogn som jeg planla å selge så hadde jeg klikket, tror jeg.

Men tydelig at KG`s lesere har litt mer romslig økonomi enn vi hadde da ungene våre var små.

Gjest Sjokoladebolle
Skrevet

Jeg vil også legge til at det hele kommer litt an på hvor i livet dere står. Da vi fikk barn var vi unge - i begynnelsen av 20-årene og da ville to tusen kroner vært masse penger. Å gi bort en ting som kan selges for en slik sum hadde omtrent vært utilgivelig, og jeg hadde vært rasende og utrolig såret om mannen min hadde vært så korttenkt. Det hadde absolutt ikke hjulpet meg om vi kanskje hadde fått trehjulsykkel av dem noen år senere, det var der og da jeg trengte pengene. For de fleste er det ganske vanlig å selge et gammelt sete for å finansiere et nytt. Skikkelige bilseter er dyrt.

Vil også legge til at jeg alltid solgte en vogn før jeg kjøpte en ny. Hadde mannen min gitt bort en vogn som jeg planla å selge så hadde jeg klikket, tror jeg.

Men tydelig at KG`s lesere har litt mer romslig økonomi enn vi hadde da ungene våre var små.

Enten så har de så romslig økonomi at de ikke ser hvor mye et par tusenlapper betyr fra eller til, eller så er det ganske enkelt det at det er mye enklere å være stor i kjeften når en slipper å snakke med folk ansikt til ansikt.

Skrevet

Enten så har de så romslig økonomi at de ikke ser hvor mye et par tusenlapper betyr fra eller til, eller så er det ganske enkelt det at det er mye enklere å være stor i kjeften når en slipper å snakke med folk ansikt til ansikt.

Når jeg og mannen min giftet oss, havnet vi på gaten. Vi hadde kun 50 euro i lommen, ikke tak over hodet, ikke jobb, ingen plass å gå.

Så ringte vi til søskenbarnet til mannen min og spurte om vi kunne overnatte hos henne et par dager til vi fant ut hva vi skulle gjøre ( tenk dere hvor fortvilet jeg var og hvor mye hver eneste krone betydde for meg)

Søsken barnet til mannen min er skilt og har 4 unger. Etter et par dager oppdaget jeg at eldste jenta hennes hadde ikke vintersko(dette var i februar, hun hadde kjøpt til andre 3 og ikke hadde penger fram til neste lønn). Mannen min og jeg ble enige at vi skulle bruke siste pengene våre til å kjøpe sko til henne og det gjorde vi.

Etter et par dager så fikk jeg jobb og nøkkler til vår nye hjem.

Så ja, jeg synes hun er veldig smålig. Og jeg synes ikke en skal krangle med mannen sin over 2000 kroner med mindre han ligger i sofaen hele dagen og ikke gjør en dritt.

Skrevet

...Eller så synes vi det er greit å gi vekk til søsken, som har hjulpet oss før og antaglivis kommer til å hjelpe i fremtiden også.

(Måtte bare ha med et tredje, meget logisk, alternativ.)

Skrevet

...Eller så synes vi det er greit å gi vekk til søsken, som har hjulpet oss før og antaglivis kommer til å hjelpe i fremtiden også.

(Måtte bare ha med et tredje, meget logisk, alternativ.)

Skriver under på denne.

Skrevet

Når vi fikk vår første, så fikk vi låne mye klær og utstyr fra slekt og familie. Hadde alle de vært sånne som skulle selge alt utstyret sitt og ikke kunne gi/låne bort noe gratis, vet jeg ikke hvordan vi skulle klart oss...

Skrevet

Nei, jeg syns ikke du er smålig. Det er helt greit å hjelpe familiemedlemmer, men mannen din kunne spurt deg først. Hvis broren vet at dere har dårlig råd, så kunne han stukket til dere litt penger for den. Det kan heller virke som han er smålig. Hvis han har vært på to ferien i utlandet, så har han nok bedre råd enn dere.

Skrevet
Mannen min og jeg ble enige at vi skulle bruke siste pengene våre til å kjøpe sko til henne og det gjorde vi.

Men dere snakket om det først? Du gikk ikke bare ut og kjøpte skoene, uten mannen din sitt samtykke?

Skrevet

Ta det opp med mannen din at du ønsker at dere blir enige om slike avgjørelser i lag.. Ellers så kunnne du også sagt ifra om dine tanker rundt stolen.

Dere får kanskje noe fra de en annen gang

Skrevet

Jeg hadde nok blitt ganske irritert om mannen ga vekk relativt nytt og lite brukt barnesete som i utgangspunktet er veldig dyrt i innkjøp hvis vi hadde det trangt økonomisk og burde solgt setet for å finansiere nytt.

En ting er å gi vekk barneutstyr som ikke har noen særlig bruktsalgverdi, f.eks. barnetøy, ikeasenger etc er ikke noe man får noe særlig igjen for om man selger det. Det er noe annet med bilstoler, barnevogner og endel dyre barnemøbler, f.eks. fra Stokke. Jeg har merket meg at de aller fleste villig gir vekk tøy og småutstyr til familie og venner, men dyre ting får man tilbud om å kjøpe for en billig penge. Det synes jeg er helt ok, for skal de som er først ute med barn drive å finansiere de som kommer etter med å donere utstyr? Og nei, det er slett ikke sikkert man kan forvente noen gjenytelser eller at man får utstyr tilbake hvis man selv skulle trenge det.

Selv har jeg tvillinger og kan ikke forestille meg å begynne å gi vekk barnevogn og bilstoler etterhvert. Det er snakk om utstyr til en nypris for over 15000 kroner. Sier seg vel selv at det er mye penger å gi vekk når man kan selge det for minst halv pris på finn.no.

Skrevet

Nei, jeg syns ikke du er smålig. Det er helt greit å hjelpe familiemedlemmer, men mannen din kunne spurt deg først. Hvis broren vet at dere har dårlig råd, så kunne han stukket til dere litt penger for den. Det kan heller virke som han er smålig. Hvis han har vært på to ferien i utlandet, så har han nok bedre råd enn dere.

Herre gud...Er pluttselig broren hans smålig?? Tror ikke broen tenker at de har så dårlig råd når de tydeligvis hadde råd til å betale 3500kr for en stol som skulle brukes i 7månder..

Skrevet

lite brukt barnesete som i utgangspunktet er veldig dyrt i innkjøp hvis vi hadde det trangt økonomisk og burde solgt setet for å finansiere nytt.

Dette var bare ulogisk!!

Skrevet

Dette var bare ulogisk!!

Hva er ulogisk? Å selge et bilsete for å finansiere et nytt større sete? For det er vel helt innforstått at setet var for lite for TS eget barn og derfor ble gitt vekk av mannen. Jeg vil nemlig anta at mannen ikke gav vekk et sete som de faktisk fortsatt bruker.

Skrevet

Jeg lurer på om ts hadde snakket med mannen sin om å selge bilstolen?

Skrevet

Hva er ulogisk? Å selge et bilsete for å finansiere et nytt større sete? For det er vel helt innforstått at setet var for lite for TS eget barn og derfor ble gitt vekk av mannen. Jeg vil nemlig anta at mannen ikke gav vekk et sete som de faktisk fortsatt bruker.

Det er jo dønn ulogisk å kjøpe et veldig dyrt sete om man har dårlig økonomi.

Skrevet

Skal man da kjøpe et nytt billig usikkert bilsete? Dette kan virkelig bli spennende og se. Det virker da 100% logisk at hun ville selge bilsete som i første omgang var dyrt ,for at hu skulle få penger til halvparten av det nye? Isteden for og skrape sammen hele summen på ny? Selvsagt kan man jo leie, men kanskje hun ikke trives med den løsningen.

Uansett, jeg synes ikke det er smålig at hun synes det er feil av mannen å gi bort et så dyrt sete til broren sin (Joda, familie er viktig, men virker som at broren har mer enn nok penger til å kjøpe eller betale en liten sum for det) uten å diskutere med henne, det ville da jeg gjort uansett planer om salg eller ikke. Det å gå hen å gi det bort er korttenkt å dumt.

Men det blir smålig å skulle kreve noe nå, men ville snakket rolig og ordentlig med han og forklart min mening om å gi det bort. Uten å lage noe stooort styr rundt det :kjempesinna::) Lykke til! :klem::kose:

Skrevet

Hva er galt med og skrape sammen penger til skikkelig utstyr selv om en har dårlig råd? (Dette er jo også sikkerhetsutstyr som kan redde livet til barna!)

Skrevet

Skal man da kjøpe et nytt billig usikkert bilsete? Dette kan virkelig bli spennende og se. Det virker da 100% logisk at hun ville selge bilsete som i første omgang var dyrt ,for at hu skulle få penger til halvparten av det nye? Isteden for og skrape sammen hele summen på ny? Selvsagt kan man jo leie, men kanskje hun ikke trives med den løsningen.

[...]

Et brukt bilsete er, som jeg har forstått det, fy-fy. Det er usikkert. Om grunnen til å kjøpe det dyre setet var sikkerthet, så vil det nå være verdiløst. Ikke-selgbart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...