AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #21 Skrevet 20. august 2010 Jeg syntes ts er smårlig uansett hva hun hadde planer om å gjøre med stolen. Hvordan er hun smålig? Så vidt jeg kan se har hun tenkt å be penger for stolen eller krevd å få stolen tilbake. Er hun smålig fordi hun tenker på familiens økonomi?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #22 Skrevet 20. august 2010 Hvordan er hun smålig? Så vidt jeg kan se har hun tenkt å be penger for stolen eller krevd å få stolen tilbake. Er hun smålig fordi hun tenker på familiens økonomi? IKKE tenkt å be om penger for stolen, mente jeg å si!
Gjest annemor30 Skrevet 20. august 2010 #23 Skrevet 20. august 2010 Da kusine fikk babys syns jeg det var koselig å gi bort vogn m/tilbehør og bilstol til dem for de ville jo bruke det:-) Koselig å tenke at to familie knøtt har bodd i samme vogn:-)
Gjest Sjokoladebolle Skrevet 20. august 2010 #24 Skrevet 20. august 2010 Ja, huff så smålig hun er altså, tenk at hun heller ville selge bilstolen enn å gi den bort Hun hadde vært smålig om hun i ettertid hadde kontaktet de og forlangt å få penger for stolen, men hun sier jo ikke det så da regner jeg med at hun ikke hadde tenkt å gjøre det. Jeg tror faktisk at jeg også hadde blitt irritert om min kjæreste hadde gitt bort en så dyr ting, særlig om økonomien et stram.
Kattugla Skrevet 20. august 2010 #25 Skrevet 20. august 2010 Du har kanskje selv ved en eller annen anledning fått noe (brukt) til barnet som giveren kunne ha solgt på Finn og tjent penger på? Jeg tror sånt går som regel opp i opp, denne gangen tjente din svogers familie på det, en annen gang tjener du og din familie på det.
tingeling Skrevet 20. august 2010 #26 Skrevet 20. august 2010 Jeg skjønner godt at TS er frustrert. Bilstoler er dyre og synes ikke nødvendigvis det er noe man kan forvente å arve av et søsken. Her arver vi klær, leker etc av hverandre, men dyre saker selges på finn. Hadde jeg blitt tilbudt en bilstol av et av mine søsken så hadde jeg tilbudt penger for den. Men, gjort er gjort. Ikke mye dere kan gjøre med det nå, annet å avtale med mannen din at han prater med deg neste gang (mødre har som regel mer greie på hva barnesaker koster) Dere kan jo si til dem at dere gjerne vil ha den tilbake når de er ferdige med den, så kan dere heller selge den da (til en lavere pris). En utfordring i en del familier er jo at det blir slik at den som får barn først må kjøpe alt nytt og siden forventer de andre å arve. Det har vært noen tråder om det tidligere. Vet ikke om det er slik her, men når det er snakk om rimelig store summer og familien ikke har all verden med penger, da synes jeg ikke man kan forvente å arve.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #27 Skrevet 20. august 2010 Mannen har sikkert tankt: Bror trenger bilstol, vi trenger ikke vår bilstol lenger, HEY, jeg gir han våres. Og så er han sikkert en av dem som ikke kunne finne på å kreve penger fra familie for arvegods. Med mindre du har gitt beskjed om at stolen skal SELGES, så kan jeg ikke se at du har noen grunn til å surmule.
Gjest Constanze Skrevet 20. august 2010 #28 Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg synes ikke du er smålig. Bilstoler er dyre, og sammen med alt det andre man trenger til de små så er det deilig å få inn litt penger ved å selge utstyr brukt. Har opplevd å arve endel fine klær ol, men dyrt utstyr har vi fått låne dersom noen i familien har utstyr liggende. Det har ikke vært vanlig å gi bort slikt utstyr, og jeg hadde blitt temmelig forbanna på mannen min dersom han hadde gitt vekk ting jeg kunne selge og få penger for. Men gjort er gjort, det går ikke an å be om penger i ettertid. Tankeløst gjort av mannen din å gi den bort uten å tenke på at dere heller kunne solgt den. Endret 20. august 2010 av Constanze
Gjest Constanze Skrevet 20. august 2010 #29 Skrevet 20. august 2010 Det ville ikke ha falt meg inn å ta betalt for noe som et familiemedlem trengte. Det er derimot noe annet dersom de tilbyr seg å betale. Det er ingen som trenger et gratis barnesete idag. Man kan leie seter for en billig penge og hvis man leier av forsikringsselskap f.eks så får man skikkelige og trygge seter for under hundrelappen i måneden. Da får man seter som er tilpasset den aktuelle størrelsen og trenger ikke kjøpe nye dyre seter. Setene sikkerhetssjekkes jevnlig og trekkene renses mellom hver leietaker.
MarianneE Skrevet 20. august 2010 #30 Skrevet 20. august 2010 Det ville ikke ha falt meg inn å ta betalt for noe som et familiemedlem trengte. Det er derimot noe annet dersom de tilbyr seg å betale.
Piper Skrevet 20. august 2010 #31 Skrevet 20. august 2010 Jeg hadde kanskje sagt at han kunne låne den, men jeg hadde ikke tatt betalt for en brukt barnestol av våre søsken. Regner med at de kanskje gir noe til dere en annen gang
Jade Skrevet 20. august 2010 #32 Skrevet 20. august 2010 (endret) Her er det vanlig at klær og utstyr går på omgang hvor det trengs i familien. Men dyrt utstyr leverer vi tilbake når vi er ferdig med det. Hvis broren min hadde fått barn og trente en bilstol som vi var ferdig med, så hadde han fått låne den. Endret 20. august 2010 av Jade
Gjest Gjest Skrevet 20. august 2010 #33 Skrevet 20. august 2010 Jeg hadde ikke laget noen sak av det. Stolen er gitt bort, så hva kan du egentlig oppnå?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #34 Skrevet 20. august 2010 Tenker litt slik. Han har jo like mye rett på barnestolen som ts ha.Så tenkt om han virkelig ikke ville solgt den på finn da..
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #35 Skrevet 20. august 2010 Dette handler jo mer om verdisynkræsj enn noe annet. Du mener at det ville være mer naturlig å selge verdisaker, mens han mener det er naturlig å gi ting videre. Hvis dere skal snakke sammen, ville jeg foreslå at dere tar diskusjonen på dette nivået. Hvordan skal dere i fremtidige saker, forholde dere til at dere har ulikt syn på gjenbruk av verdisaker, fremfor å ta det på detaljnivå som "Hva tenkte du da du gav stolen vi kunne fått penger for, videre til broren din, som har mye penger, uten å ha snakket med meg først". Velg den veien som kan gi fruktbare løsninger for fremtiden. Ikke den som handler om å dvele ved ting som allerede har skjedd. Lykke til.
Rabadamtimtim Skrevet 20. august 2010 #36 Skrevet 20. august 2010 Etter 7 mnd med pent bruk så bilstolen vår fortsatt ut som ny. Den kostet over 3500,- ny, og jeg ser på finn.no at de blir solgt pent brukt for ca 1800,-. Broren hans fikk nettopp en attpåklatt, og min samboer ga ham bilstolen da vi akkurat gikk over til større stol. Uten å spørre om jeg syntes det var greit. Vi har det trangt økonomisk for tiden, og jeg regnet det som en selvfølge at vi skulle få penger for den. Men det gjorde vi altså ikke.. Broren og familien hans har vært på to ferier i utlandet hittil i år, så jeg regner med de har grei økonomi. Er jeg smålig som reagerer på dette? Ser ikke for meg at jeg ville gitt stolen til noen av mine søsken, men det hadde blitt noe annet å selge den litt rimeligere. Om jeg selv skulle kjøpt en brukt bilstol ville jeg foretrekke å kjøpe fra noen jeg kjente, så visste jeg sikkert at den ikke hadde vært involvert i noen kollisjoner. Hva synes dere? Mannen din er korttenkt og egosentrisk! Han ønsker å fremstå som en velgjører og filantrop ovenfor øvrig familie, og du bør snarest mulig få banket litt vett i han! Jeg antar at han helt sikkert uten tanke på økonomien kjøper seg dyre ting til seg selv o.l også, det er veldig typisk for denne typen mann! Jeg foreslår at du drar hjem til dine foreldre med barna en periode og legger igjen et brev om hvordan du ønsker å ha det i din familie, og at han må godta dette visst ikke så må du selv vurdere hvordan du ønsker at forholdet skal foregå videre. Lykke til!
Gjest hogwash Skrevet 20. august 2010 #37 Skrevet 20. august 2010 Dump han og finn deg en mann som ikke er gavmild, omtenksom og empatisk!
Gjest Bella_ Skrevet 20. august 2010 #38 Skrevet 20. august 2010 Han er BROREN hans TS.De vil nok komme dere tilgode en gang vent å se.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #39 Skrevet 21. august 2010 Mannen din er korttenkt og egosentrisk! Han ønsker å fremstå som en velgjører og filantrop ovenfor øvrig familie, og du bør snarest mulig få banket litt vett i han! Jeg antar at han helt sikkert uten tanke på økonomien kjøper seg dyre ting til seg selv o.l også, det er veldig typisk for denne typen mann! Jeg foreslår at du drar hjem til dine foreldre med barna en periode og legger igjen et brev om hvordan du ønsker å ha det i din familie, og at han må godta dette visst ikke så må du selv vurdere hvordan du ønsker at forholdet skal foregå videre. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2010 #40 Skrevet 21. august 2010 Tenkt langsiktig. Neste gang er det kanskje dere som får gratis goder/tjenester av broren. Mannen din er kanskje mer foretningsmann enn du tror. Det er lønnsomt å være gavmild mot de som gir deg noe tilbake.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå