Gå til innhold

Sirkus og holdninger?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har ikke barn - men jeg kommer til å lære barna mine at dyr hører hjemme i naturen (bortsett fra de fleste typer husdyr)

Hvis barnet vil se elefant skal vi reise til Afrika, ikke på sirkus. Hvis barnet vil se dyr som gjør kunster kommer jeg til å forklare barnet at dyret blir slått og tvunget til å gjøre triksene. Og hvis barnet vil i zoologisk hage, kommer jeg til å si nei. Uansett hvor stor inngjerding sjiraffen har i dyreparken i kristiansand synes jeg fortsatt det er feil. Klima/temperatur, matvaner osv er helt anderledes her enn der.

Jeg er IKKE redd for å "prente ungen med masse propaganda" som mira369 skriver, jeg er heller opptatt av å lære barnet om rett og galt.

hvorfor lyve gor barnet sitt? de færreste lærer inn triks gjennom vold, å si at triks læres inn på den måten blir som å si at ALLE kjører i fylla fordi du vet at det finnes noen som gjøre det...
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men jeg vil ikke prente henne med masse propaganda så lenge hun bare er 5 år.

Hvorfor ikke??

Her i huset skal ungene lære fra dag 1 at å holde dyr i fangenskap for å underholde oss er feil feil feil. Ser ikke noe poeng i å skåne dem for dette. Går for meg inn i resten av sausen man lærer de om rett og galt....

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke??

Her i huset skal ungene lære fra dag 1 at å holde dyr i fangenskap for å underholde oss er feil feil feil. Ser ikke noe poeng i å skåne dem for dette. Går for meg inn i resten av sausen man lærer de om rett og galt....

så dere har ikke kjæledyr i det hele tatt heller?

Skrevet

Kom igjen.. Jeg snakker om ville dyr. Burde vel skrevet det i innlegget ja. Alltid noen som skal kverulere...

• Liker 1
Skrevet

Kom igjen.. Jeg snakker om ville dyr. Burde vel skrevet det i innlegget ja. Alltid noen som skal kverulere...

Ikke ment som kverulering, jeg bare lurte.

Skrevet

Ikke ment som kverulering, jeg bare lurte.

Ok, beklager. Oppfattet det litt feil da.

Skrevet

Sirkus uten dyr er kult :)

Har forøvrig aldri vært på sirkus, bare sett på TV (cirque de soleil eller hva det heter).

• Liker 1
Skrevet

Men alle kjæledyr er jo i utgangspunket like "ville" som dyrene i dyrehagen og på sirkus. Egentlig kan man jo si at kjæledyr har det "hakket værre" fordi vi mennesker har avlet fram raser og egenskaper som vi mennesker har ønsket oss, ikke det som er det beste for dyrene.

Skrevet

Men alle kjæledyr er jo i utgangspunket like "ville" som dyrene i dyrehagen og på sirkus. Egentlig kan man jo si at kjæledyr har det "hakket værre" fordi vi mennesker har avlet fram raser og egenskaper som vi mennesker har ønsket oss, ikke det som er det beste for dyrene.

i og for seg, og selvom jeg ikke var ute etter å kverulere lurte jeg på hvor man trakk grensen, for man kan absolutt si at kjæledyr er værre, selvom disse som regel har mange flere generasjoner som domestisert. Og mens de i sin tid ble domestisert pga nyttefunksjonen, (kaniner og marsvin var i sin tid mat, katter holdt rent for smågangere, hunder var vakt og jakt-hjelpere, hester var fremkomstmiddel og landbruksmaskiner etc) så har vi jo også i dag stort sett for vår egen fornøyelse.

Jeg mener riktignok at mine dyr har en nyttefunksjon, de er med på å lære barna mine empati, ungene har fått banket inn at dyrene er totalt avhengige av oss, og derfor skal få beholde mest mulig verdighet og behandles med respekt, og de har dessuten en terapeutisk virkning på oss alle, men utover det har de jo strengt tatt ingen nytte. Slik samfunnet er i dag kunne vi fint klart oss uten dem. (det hadde vært stusselig da, klarer ikke å tenke meg en tilværelse uten dem)

Men hvorfor er dyreholdet greit så lenge vi nøyer oss med å gjøre triks med hunden hjemme, eventuellt delta i lydighets og freestyle konkurranser, men ikke gjøre de samme triksene i en manesje, da er det fy,fy?

Og det samme med hestene? Hvorfor er det greit å ri dressur hjemme for å bygge muskler på hesten, og kanskje konkurrere, og å legge på litt triks for moro, men om jeg gjør det samme i en manejse er det dyreplagere?

Det at jeg hadde med hestene i et skuespill i sommer, var det greit fordi det ikke varte så lenge og jeg ikke kjørte hestetransport hver dag, eller var det dyreplageri, fordi vi hadde 400 tilskuere hver dag? Hvor går grensen her egentlig?

Skrevet

Jeg har ikke barn, men boikotter sirkus med dyr. Jeg har også vært med på en demonstrasjon en gang, hvor vi sto utenfor sirkusteltet.

• Liker 1
Skrevet

Der stiller du et godt spørsmål Miss Puddel, hvor går grensen? Jeg leste litt om sirkus Zorba etter at noen nevnte det her (jeg ble ikke helt ferdig..) men det virker som om de der setter dyrenes velferd først og det er vel gjerne der grensen går. Har dyrene det bra, får de det de trenger av trygghet, mulighet til å bevege seg, utløp for naturlig adferd osv og man først og fremst tar hensyn til dette og ikke besøkstallene/egennytten av dyrene kan man vel si at man holder seg på riktig side av grensen.

Jeg har ikke noe problem med å tro at mange dyr liker å lære ting og utføre triks forann publikum men samtidig synes jeg dyr som elefanter og vingeklippete gjess overhodet ikke hører hjemme på sirkus..

Skrevet

i og for seg, og selvom jeg ikke var ute etter å kverulere lurte jeg på hvor man trakk grensen, for man kan absolutt si at kjæledyr er værre, selvom disse som regel har mange flere generasjoner som domestisert. Og mens de i sin tid ble domestisert pga nyttefunksjonen, (kaniner og marsvin var i sin tid mat, katter holdt rent for smågangere, hunder var vakt og jakt-hjelpere, hester var fremkomstmiddel og landbruksmaskiner etc) så har vi jo også i dag stort sett for vår egen fornøyelse.

Jeg mener riktignok at mine dyr har en nyttefunksjon, de er med på å lære barna mine empati, ungene har fått banket inn at dyrene er totalt avhengige av oss, og derfor skal få beholde mest mulig verdighet og behandles med respekt, og de har dessuten en terapeutisk virkning på oss alle, men utover det har de jo strengt tatt ingen nytte. Slik samfunnet er i dag kunne vi fint klart oss uten dem. (det hadde vært stusselig da, klarer ikke å tenke meg en tilværelse uten dem)

Men hvorfor er dyreholdet greit så lenge vi nøyer oss med å gjøre triks med hunden hjemme, eventuellt delta i lydighets og freestyle konkurranser, men ikke gjøre de samme triksene i en manesje, da er det fy,fy?

Og det samme med hestene? Hvorfor er det greit å ri dressur hjemme for å bygge muskler på hesten, og kanskje konkurrere, og å legge på litt triks for moro, men om jeg gjør det samme i en manejse er det dyreplagere?

Det at jeg hadde med hestene i et skuespill i sommer, var det greit fordi det ikke varte så lenge og jeg ikke kjørte hestetransport hver dag, eller var det dyreplageri, fordi vi hadde 400 tilskuere hver dag? Hvor går grensen her egentlig?

:enig:

Skrevet

Jeg har litt problemer med å se at sirkusdyr, uansett art, kan få utløp for sin normale atferd og ha det virkelig bra i et sirkus. Sirkus reiser mye, det blir mye tid i små reisebur. Mye venting når teltet skal reises og legges ned.

Skrevet

Jeg har litt problemer med å se at sirkusdyr, uansett art, kan få utløp for sin normale atferd og ha det virkelig bra i et sirkus. Sirkus reiser mye, det blir mye tid i små reisebur. Mye venting når teltet skal reises og legges ned.

Der er også et poeng, så det kommer vel ann på hvor flinke sirkusene eller andre som opptrer med dyr er til å ta hensyn til dyrenes behov. Men når man er nødt til å tjene inn penger nok til å holde det gående er det dessverre lett å nedprioritere det.

Og siden det er svært vanskelig å vite 100% sikkert om dyrene blir godt nok tatt vare på er det lettest å boikotte alle ting av denne typen

Skrevet (endret)

Jeg er i mot kjæledyr i bur. Hamster, kanin, marsvin, GULLFISKER, fugler - alt dette ser jeg på som en uting og noe jeg aldri kunne hatt i hus.

Katter og hunder er noe helt annet.

Endret av SummerJoy
  • Liker 1
Skrevet

Jeg er i mot kjæledyr i bur. Hamster, kanin, marsvin, GULLFISKER, fugler - alt dette ser jeg på som en uting og noe jeg aldri kunne hatt i hus.

Katter og hunder er noe helt annet.

Det er jo ikke noe som heter at disse dyrene MÅ være i bur heller. Jeg har hatt både hamster og kanin frittgående, men når det er sagt, så er jeg helt enig med deg i at dyr ikke skal bo i bur.

Skrevet

Jeg er som TS veldig motstander av sirkus, og har tydeligvis klart å overføre dette til barna, for minsta fortalte at han hadde takket nei til invitasjon i dag fordi hun syns så synd i elefantene. Jeg ville nok ikke nektet barna mine å gå på sirkus, men jeg vil aldri ta de med og er glad de har noen tanker rundt dette.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...