AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #21 Skrevet 20. august 2010 Et sted må man faktisk starte. Stakkars barna dine som ikke lærer å ha empati for dyr Og hva vet du om det? Ingenting. Synes mer synd på dine barn(om du har) som har en mor som rakker ned på andre så fort de har en annen mening.
Gjest Helene_Mari Skrevet 20. august 2010 #22 Skrevet 20. august 2010 Og hva vet du om det? Ingenting. Synes mer synd på dine barn(om du har) som har en mor som rakker ned på andre så fort de har en annen mening. Fordi folk som tar med barna sine på sirkus og syns det er gøy å se på dyr bli plaget og nervøse er det jo noe helt galt med. Og bare slapp av, jeg har ikke barn, men den dagen jeg får skal jeg lære dem respekt for dyr 1
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #23 Skrevet 20. august 2010 Regner med at ingen av dere spiser noe særlig egg, høner har det ikke godt. Tror ikke at dere alle kjøper egg av frittgående høner.Å ha kaniner i små bur har mange barn. Kuer som står bundet til bås mesteparten av livet har det heller ikke bra. Men selvfølgelig drikker dere ikke melk.Sauer blir sluppet på beite og drept av rovdyr, eller spist på levende. Men dere spiser selvfølgelig ikke fårikål. Hunder som bor mange timer i døgnet i et lite bur. Det er så mye rar behandling av dyr rundt om kring. Synes det blir veldig hyklerisk å prate dritt om mennesker som synes det er greit å gå på sirkus.Man er vel ikke dyremishandler fordi om man går på sirkus. Det er faktisk en del oppfølging av dyr på sirkus for at de ikke skal lide. Tror ikke det er verre for en elefant som er født i fangenskap å stå i bås, enn det er for en ku.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #24 Skrevet 20. august 2010 Fordi folk som tar med barna sine på sirkus og syns det er gøy å se på dyr bli plaget og nervøse er det jo noe helt galt med. Og bare slapp av, jeg har ikke barn, men den dagen jeg får skal jeg lære dem respekt for dyr Det første du burde lære dem er å ha respekt for andre selv om de har andre meninger enn deg selv. Men det er lite trolig at du klarer å lære dem den viktige egenskapen.Og du har vel ikke noe grunnlag for å si at det er noe galt med meg? Sier mer om deg enn om meg.
Gjest Helene_Mari Skrevet 20. august 2010 #25 Skrevet 20. august 2010 Regner med at ingen av dere spiser noe særlig egg, høner har det ikke godt. Tror ikke at dere alle kjøper egg av frittgående høner.Å ha kaniner i små bur har mange barn. Kuer som står bundet til bås mesteparten av livet har det heller ikke bra. Men selvfølgelig drikker dere ikke melk.Sauer blir sluppet på beite og drept av rovdyr, eller spist på levende. Men dere spiser selvfølgelig ikke fårikål. Hunder som bor mange timer i døgnet i et lite bur. Det er så mye rar behandling av dyr rundt om kring. Synes det blir veldig hyklerisk å prate dritt om mennesker som synes det er greit å gå på sirkus.Man er vel ikke dyremishandler fordi om man går på sirkus. Det er faktisk en del oppfølging av dyr på sirkus for at de ikke skal lide. Tror ikke det er verre for en elefant som er født i fangenskap å stå i bås, enn det er for en ku. De fleste kuer og sauer( ihvertfall her jeg bor ) får lov å gå rundt på et stort jorde og beite. Sist gang jeg sjekket så fikk ikke hester og elefanter på sirkus lov til det. Les gjennom svaret til hun Odelsjenta, dyrene på sirkus har absolutt ikke godt av all skrikingen og hylinga til en masse småunger
agenda Skrevet 20. august 2010 #26 Skrevet 20. august 2010 Kan hende det er rart å velge sirkus som sin kampsak - men alle monner drar! Og dette handler vel mest om hva vi lærer barn om dyr - og da er vel et sirkustelt greiere å begynne med enn slaktehus og pelsfarm. Ps - kjekt å huke av for anonym og være stor i kjeften, hm?
Aelita Skrevet 20. august 2010 #27 Skrevet 20. august 2010 Jeg går heller ikke på sirkus, ingen av mine venninner lærer barna sine til at sirkus er stor stas heller. Familien min har gård der vi har både hester, sauer og geiter. Hun Odelsjenta som svarer i tråden her har helt rett, husdyr trenger bare et lite smatt eller en liten plystrelyd med vinden før de spisser ørene og ser mot personen som tok kontakt. Når jeg går for å hente hesten min om dagene så roper jeg normalt eller plystrer, selv om han går 2 km unna oppe i bakkene så ser jeg at han har hørt meg, og kommer mot meg. Jeg kan ikke tenke meg hvordan dyr med følsom hørsel må lide under et sirkusnummer, det er jo utrolig høy lyd! For ikke å snakke om alle andre inntrykk de må ta innover seg. Ukjente farger, lukter og lys.
Miss Puddel Skrevet 20. august 2010 #28 Skrevet 20. august 2010 En hest som gradvis er tilvennet lyd og lukt fra musikk og publikum blir ikke skremt, men kan faktisk like å vise seg frem. dette vet jeg av erfaring med egne hester som var med på "Sverdet" under Olavsdagene i Sarpsborg i sommer, der vi hadde om lag 400 tilskuere pr forestilling. vi øvde inn scene for scene, lagvis, først det vi skulle gjøre, så folk rundt oss på scenen, så lyd, så lys etc, det var ingen tvil om at hestene likte det de gjorde, de gikk myke og avslappet i kroppen, med toppede ører. Nå holdt vi bare på i et par uker, (røver og forestillinger til sammen) men jeg har vondt for å tro at ikke hester i sirkus også kan like det de gjør. Det at de reiser så langt er jo også bare sprøyt, ettersom de sjeldent reiser mer en en times kjøring mellom hver forestilling. Om dere googler sirkus Zorba vil dere kunne finne bla Ronja Gujords blogg på hest.no, der hun forteller om livet med sirkuset og hennes hest Kapral. En hest som slipper å opptre om den har en dårlig dag, og som stort sett på hvert sted de er får gå fritt på grønt gress i innhegning. Ikke noe dårlig liv for en hest med andre ord. Jeg hadde uten å blunke latt henne overta mine hester, for jeg vet de da hadde fått et godt liv. ALLE sirkus med dyr driver med dyremishandling.
Sandygirl Skrevet 20. august 2010 #29 Skrevet 20. august 2010 (endret) Jeg har vel vært på cirkus en gang. Har aldri blitt opppdratt til det heller. Men, et sirkus jeg skal besøke er som den ovenfor nevnte, Cirkus Zorba! Ronja er en utrolig koslig jente, og hun er virkelig opptatt av dyrene. Hesten hennes Kapral har lagd alle triksene sine selv. Hun har med pisk i manesjen, men det bruker jeg og når jeg rir. Vi bruker det til å veilede hestene. Hvis det trengs alle de gangene jeg har sett ronja har ikke pisken blitt brukt noenting. Hun beveger den fram og tilbake, rolig opp og ned, for og fortelle Kapral hva han skal gjøre. Hvis han vil. Hun skriver også at barn som kommer dit, skjønner etterhvert at dyrene har egne meninger, og at det er en del av sjarmen.. Kattene har også en stor plass i forestillingen. Men de har muligheten til å gå ut hvis du vil. Jeg tviler på at du får en hest, eller spesielt en katt, til å gjøre noe den ikke vil, med mindre du pisker og straffer den synlig der og da. Kapral får gå, med de to shettisene de har, så sant det er mulig gå å gresse og kose seg. De har tilogmed tak over innhegningen når det er dårlig vær. Men fortell meg, er det verre for en hest å reise 1 time hver dag(Det gjør cirkus Zorba) og opptre på frivillig grunn foran publikum, som de er stolte over å gjøre, enn å reise 4-5 timer, til et stevne på en helg, ri hardt på stevne, og stå innestegnt i en boks å vente, i en hestehenger som kanskje ikke er godkjent engang? for så å dra hjem igjen? dødslitne? Og gjenta om og om igjen? Jeg vet ikke. Skal love at Ronja har mye tilsyn fra mattilsynet, så alle krav blir fulgt, selvom de alltid har det bra. Hun har blitt hetsa for å piske hesten etter forrestillingen. Noen som ikke er sant. Men hvorfor skulle hu gjøre det? Hunn som har så mye erfaring med hest veit bedre enn mange at det ikke nytter. Å slå ETTER på hjelper ingenting. Ville dyr er verre, de skal få være ville Men sjekk bloggene til Ronja: http://www.hest.no/blogg/?bid=5044 Denne er til dere mot sirkus. Dere kan gjerne beholde den meningen, men værsåsnill, titt innom. http://www.hest.no/blogg/blogg.html?bid=5044&blid=624895 Siterer litt fra Ronja "At mange mener dyr i cirkus er dyremishandling er gammelt nytt, men dere her inne vet i alle fall at jeg kjemper for å slå ned på disse ryktene. Jeg hadde min første opptreden med dyr alene når jeg var 7 år gammel, siden det er det dyrene som har okkupert hjertet mitt! Sterke personligheter Det er ikke bare bare å jobbe med dyr i manesjen. Som alle dyreeiere vet er det store personligheter det er snakk om, spesielt når det gjelder hester. Dyr er dyr og for å trene et dyr må du la de leve og ikke minst, oppføre seg som dyr. Du må behandle de med respekt, lytte til hva de har å si og ikke minst, trene med en hel del tålmodighet. Å lære et triks er ikke gjort på en, to, tre men krever masse forarbeid og trening." "Få dyrene til å like det! Mange argumenterer mot cirkus med at dyrene blir trent på en brutal og umenneskelig måte med piskeslag og harde ord. Men hjelper egentlig dette? Vil dyrene på denne måten ville opptre og vise seg fram? Mitt svar er nei. Aldri i mitt liv har jeg sett et dyr framføre med glede uten å ha blitt trent på en god og riktig måte. Ja, du kan lære en hest å steile ved å skremme den, men dette vil resultere i en skremt og redd hest hvor frykten lyser i øynene dens. Kunsten er å få hesten til å like det." Endret 20. august 2010 av Sandygirl
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #30 Skrevet 21. august 2010 Plutselig ingen flere meninger? Jeg som var så tørst på en debatt
anna merete Skrevet 21. august 2010 #31 Skrevet 21. august 2010 Jeg var på cirkus angora da de drev med dyr det var veldig bra synes jeg:) Jeg har likevel ikke lyst til å støtte cirkus men er ikke så i mot det heller, enda jeg er langt over middels opptatt av dyrevelferd. Jeg gikk forøvrig på et ridesenter som barn som overhode ikke behandlet hestene bra. Tror det er mye mer viktig og være våken og se seg rundt enten det er på cirkus, hundepasseren, ridelæreren eller hva det nå er. Pelsdyrfarmer og slikt går vel under et kappittel for seg selv.
Gjest WendyClear Skrevet 21. august 2010 #32 Skrevet 21. august 2010 Desverre så er vel Cirkus Agora konkurs. Det var eneste sirkuset uten dyr i Norge. De sluttet med dyr ifjor og gikk uheldigvis konkurs kort tid etter Foretrekker folk å se mishandlede dyr i manesjen? Det er ikke bare støy, lys og all oppmerksomheten som kan plage dyrene, forholdene før show er heller ikke tilstrekkelig for. Et sirkus har gjerne en elefant, denne elefanten har en liten inngjerding for seg selv der den også gjerne er lenket fast i beinet. Elefanter er meget sosiale dyr som knytter sterke bånd til andre av sin art, de er også omstreifer dyr som kan gå flere mil av gangen i flokk.. En kan ikke si at et sirkus kan gi en elefant dette! Jeg mener absolutt ikke at en ku fortjener dette heller (kjøtt og melkeindustrien), derfor er jeg veganer.
Sandygirl Skrevet 21. august 2010 #34 Skrevet 21. august 2010 Jeg kan ikke tenke meg hvordan dyr med følsom hørsel må lide under et sirkusnummer, det er jo utrolig høy lyd! For ikke å snakke om alle andre inntrykk de må ta innover seg. Ukjente farger, lukter og lys. Det er vel litt en vanesak? "Ukjente farger, lukter og lys", kan du forklare HVORDAN de farger, lukter og lys de ser hver dag være ukjente og skumle? De dyrene som er med i cirkus blir ikke bare dratt inn manesjen og så opptrer de. Det krever lang tid med trening og jobb.
Gjest WendyClear Skrevet 21. august 2010 #35 Skrevet 21. august 2010 Det er vel litt en vanesak? "Ukjente farger, lukter og lys", kan du forklare HVORDAN de farger, lukter og lys de ser hver dag være ukjente og skumle? De dyrene som er med i cirkus blir ikke bare dratt inn manesjen og så opptrer de. Det krever lang tid med trening og jobb. Og denne treningen skjer sjeldent på den mest humane måten. Er ikke som om dyrene stiller lærevillig opp som 6-åringer på første skoledag.
Sandygirl Skrevet 21. august 2010 #36 Skrevet 21. august 2010 (endret) Noen dyr liker jo virkelig og opptre da. Har sett så mange filmer og sånn fra treningene til Kapral og sånn, også fra andre enn Ronja selv, og det er human trening .Mye mer human enn noen måter spranghester blir håndtert på, der er det snakk om utrolig store fysiske prestasjoner, og når hestene nekter blir de åpenlyst straffet og misshandlet sterkt, er det ikke mer rettferdig og boikotte sånne ting? når de itilegg reiser mye mer enn sirkushestene som reiser rundt en time hver dag? siterer det jeg sa ovenfor. "Men fortell meg, er det verre for en hest å reise 1 time hver dag(Det gjør cirkus Zorba) og opptre på frivillig grunn foran publikum, som de er stolte over å gjøre, enn å reise 4-5 timer, til et stevne på en helg, ri hardt på stevne, og stå innestegnt i en boks å vente, i en hestehenger som kanskje ikke er godkjent engang? for så å dra hjem igjen? dødslitne? Og gjenta om og om igjen? Jeg vet ikke." Og lydnivåene på diverse stevner er ikke stort bedre enn et sirkus. Var på AEG et stort hestestevne, og noen av hestene ble helt satt ut, løp rundt med panikk i øynene av den høye lyden av pipinga fra diskvalifisering, riv, stopp og andre "ulydigheter" Men jammen ble hoppa pisket gjennom hele løypa. Endret 21. august 2010 av Sandygirl
Gjest Gjest Skrevet 21. august 2010 #37 Skrevet 21. august 2010 Plutselig ingen flere meninger? Jeg som var så tørst på en debatt Hvordan kan det bli en debatt når man får beskjed om at det er noe galt med folk fordi enkelte har andre meninger. Da er det vel ikke mange som gidder å diskutere. Men slik er desverre mange av diskusjonene her på forumet.
Furstina Skrevet 21. august 2010 #38 Skrevet 21. august 2010 Mina barn har aldrig varit på cirkus. De är 6½ och 3½ år gamla. Varför? Jag vill inte helt stödja cirkusverksamheten, det är framför allt för djurens skull. Det är ganska dyrt tycker jag, och jag tycker det är trist att behöva säga nej, nej, och nej till godis, popcorn, sockervadd(spunnet sukker) och allt annat som säljs. Dock vet jag att det är en upplevelse. Jag minns att jag var på cirkus flera gånger med mina besteföräldrar, och både det att göra något med besteföräldrarna, och få se något så speciellt som cirkus var spännande, kul och något jag uppskattade. Jag skulle någonstanns där inne trots allt vilja att mina barn fick med sig cirkusbesök - gärna med besteföräldrarna. Det är något med showen som är speciellt, med att ett tält slås upp och de är där bara då... ...men jag vet, eller vill nog inte veta allt om hur djuren behandlas under träning, att de transporteras och så. Kanske skulle jag vilja att barnen fick gå på akrobatisk cirkus, med clowner också bara...
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #39 Skrevet 21. august 2010 Hvordan kan det bli en debatt når man får beskjed om at det er noe galt med folk fordi enkelte har andre meninger. Da er det vel ikke mange som gidder å diskutere. Men slik er desverre mange av diskusjonene her på forumet. Det er jo bare å overse folk som ikke lar andre ha meninger
Gjest WendyClear Skrevet 21. august 2010 #40 Skrevet 21. august 2010 Noen dyr liker jo virkelig og opptre da. Har sett så mange filmer og sånn fra treningene til Kapral og sånn, også fra andre enn Ronja selv, og det er human trening .Mye mer human enn noen måter spranghester blir håndtert på, der er det snakk om utrolig store fysiske prestasjoner, og når hestene nekter blir de åpenlyst straffet og misshandlet sterkt, er det ikke mer rettferdig og boikotte sånne ting? når de itilegg reiser mye mer enn sirkushestene som reiser rundt en time hver dag? siterer det jeg sa ovenfor. "Men fortell meg, er det verre for en hest å reise 1 time hver dag(Det gjør cirkus Zorba) og opptre på frivillig grunn foran publikum, som de er stolte over å gjøre, enn å reise 4-5 timer, til et stevne på en helg, ri hardt på stevne, og stå innestegnt i en boks å vente, i en hestehenger som kanskje ikke er godkjent engang? for så å dra hjem igjen? dødslitne? Og gjenta om og om igjen? Jeg vet ikke." Og lydnivåene på diverse stevner er ikke stort bedre enn et sirkus. Var på AEG et stort hestestevne, og noen av hestene ble helt satt ut, løp rundt med panikk i øynene av den høye lyden av pipinga fra diskvalifisering, riv, stopp og andre "ulydigheter" Men jammen ble hoppa pisket gjennom hele løypa. Jeg er ingen supporter av den typen bruk av hester heller, men det høres ikke veldig annerledes ut enn hva som foregår på et sirkus. Nå har ikke jeg hørt om sirkus Zorba, mulig dette er folk som virkelig kan med dyrehold og slikt. Jeg tenker på Arnardo og Merano som er rundt og turer om dagen med elefanter, kameler, hunder og hester som alle blir utsatt for mye stress og hardhendthet. Nei, jeg kommer hvertfall ikke til å ta med mine fremtidige barn på sirkus. Teater og tivoli er jo så mye bedre alternativer!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå