Gå til innhold

Sirkus og holdninger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så imot sirkus at jeg hadde klikket i vinkel om noen hadde tatt mine barn dit, uten mitt samtykke. De er 14,11 og 7 år.

De har aldri vært på sirkus og de vil heller ikke det.

Selv var jeg en gang som liten og syns det var rett og slett merkelig.

Heldigvis sa mine to eldste barn "nei" da en venn av oss hadde gratis billetter til et sirkus.

Ingen av barna mine har interesse for dette og det er jeg sabla stolt over.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest apekatta
Skrevet

Jeg har vært på sirkus med barna mine to ganger. Ikke fordi jeg syns sirkus er så spennende eller fordi ungene har mast, men fordi jeg begge gangene har fått gratisbilletter.

På meg virker forholdene på sirkuset jeg var på helt greie. Det virket som om dyrene som var der hadde det bra, spesielt hundene. De logret intenst, og jeg fikk inntrykk av at de likte det de holdt på med. Elefantene og hestene syns jeg det er vanskelig å lese kroppsspråket til. Jeg syns jo det er litt rart å tenke på at disse store dyrene blir kjørt over så lange avstander, men så lenge de får godt stell og ikke har det vondt har jeg ikke direkte noe imot det. Disse dyrene er jo født i fangenskap. Tror det er mange dyr som har det værre enn disse, feks fugler i bur og pelsoppdrettsdyr.

Folkene som underholder antar jeg gjør det fordi de selv har valgt å gjøre det. Noen gjør det fordi det er deres ønske å opptre, andre gjør det fordi de må ha inntekt. At de kan bli lei av jobben innimellom regner jeg også med, det tror jeg alle blir. At de har en anstendig lønn antar jeg de har.

Skrevet

Ja, både jeg og ungene har vært på sirkus. Da jeg var liten syntes jeg det var kjempespennende.

Skrevet

barna mine har vært på sirkus . Jeg var en gang da jeg var 8 . Ingen suksess for mormor det der. Jeg hadde nettopp lest Mikael av Jack London og var sterkt kritisk til sirkus .

Min mann har ikke like traumatiske sirkusopplevelser . Han har tatt med barna på sirkus . Selvfølgelig etter at mor har innpoda litt traumer i hodet deres ...

Skrevet

Jeg har vært på sirkus med sønnen min 2 ganger. Første gang var det veldig bra. De hadde noen dyr men ikke elefanter. Jeg er vel egentlig motstander av elefanter på sirkus.

Sist vi var på sirkus var det mindre bra. Gjess med klippede vinger, katter som ble satt fast i fiskesnøre i manesjen for å holde seg i ro, elefanter som jeg syns virker utilpasse (uten at jeg egentlig er kvalifisert til å utale meg om det).

Kostymene var også et kapittel for seg selv, mye lakk, lær, dype utringninger, korte shortser, nettingstrømper, høye støvletter og vulgær sminke. Var ikke akkurat det jeg forbinder med sirkus.

Skal tenke meg godt om før jeg tar med meg familien på sirkus igjen.

Gjest apekatta
Skrevet

Jeg har vært på sirkus med sønnen min 2 ganger. Første gang var det veldig bra. De hadde noen dyr men ikke elefanter. Jeg er vel egentlig motstander av elefanter på sirkus.

Sist vi var på sirkus var det mindre bra. Gjess med klippede vinger, katter som ble satt fast i fiskesnøre i manesjen for å holde seg i ro, elefanter som jeg syns virker utilpasse (uten at jeg egentlig er kvalifisert til å utale meg om det).

Kostymene var også et kapittel for seg selv, mye lakk, lær, dype utringninger, korte shortser, nettingstrømper, høye støvletter og vulgær sminke. Var ikke akkurat det jeg forbinder med sirkus.

Skal tenke meg godt om før jeg tar med meg familien på sirkus igjen.

Hva slags sirkus var det da?

Sirkuset jeg var på var vel "Sirkus Merano" (eller Arnardo?). Ting virket helt greit der.

Det som var mest slitsomt var alt ungene skulle fristes med å kjøpe; sukkerspinn, lysrør, popcorn..... Men jeg skjønner jo at de trenger ekstra inntekter for å få maskineriet til å gå rundt.

Klovnene syns jeg er utrolig lite morsomme. Hester og elefanter er heller ikke noe (syns jeg da). Ungene ble veldig fasinert da den ene elefanten pissa i manesjen. Akrobatikk og trylling syns jeg kan være fasinerende, da helst det som blir servert på tv med et høyere nivå enn det som vises på sirkus. De hadde ikke trylling noen av gangene vi var der.

Men jeg hadde absolutt fint klart meg uten. Det var nå mest at ungene skulle få oppleve sirkus + at vi hadde fått gratisbilletter. Hadde ikke gått om jeg ikke hadde unger med.

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Jeg mener å huske på at det var i sirkus Arnando de ble tatt på fersken i å banke opp den ene hunden

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg har ikke vært på sirkus siden jeg var ca 10 år selv og har ikke lyst til å støtte dem. Håper situasjonen er ryddet opp i innen poden blir gammel nok til å begynne å mase om å dra på sirkus (hørte skryt om at de skulle på sirkus snart i barnhagen i går.. så det er nok ikke lenge til det "når oss"..)

Skrevet

Nei, mine barn skal ikke på sirkus (forhåpentligvis!)

Har ikke tenkt til å nekte dem det, men heller fortelle hvorfor jeg ikke vil dra og hvorfor jeg ikke synes vi skal støtte folk som ikke behandler dyr bra. Så får de ta valget selv.

Skrevet

Desverre så er vel Cirkus Agora konkurs. Det var eneste sirkuset uten dyr i Norge.

Skrevet

Jeg har ikke vært på sirkus siden jeg var ca 10 år selv og har ikke lyst til å støtte dem. Håper situasjonen er ryddet opp i innen poden blir gammel nok til å begynne å mase om å dra på sirkus (hørte skryt om at de skulle på sirkus snart i barnhagen i går.. så det er nok ikke lenge til det "når oss"..)

Ikke regn med at det skjer..

Det eneste du kan gjre som forelder er egentlig å lære bort empati. Elefanter er rimelig enkelt, de fleste barn ser forskjellen mellom et liv i en lastebil, og et mer naturlig liv. Andre dyr følger egentlig bare med i dragsuget der.

Skrevet

Jeg og barna har vært på sirkus to ganger, og skal nok dit flere ganger. Sirkus er morsomt.Det finnes vel så mye annen dyremishandling , at å boikotte sirkus synes jeg er for dumt.

Skrevet

Jeg har bare vært på sirkus 2 ganger i mitt liv. Den ene gangen var Cirque du Soleil. Mine fremtidige barn skal aldri på sirkus, slikt støtter vi ikke. Jeg er odelsjente og har stor gård med hester, sauer, og kuer. Jeg kan fort lese på dyrenes kroppspråk at de ikke vil være i manesjen eller trives der. En ting er hunder kanskje, men hester har ingenting på et slikt sted å gjøre. Har dere noen gang sett noen hester gå på et jorde veldig langt unna, prøvd å plystre og rope for så at hestene snur seg og ser på dere? Hva tror dere skjer på sirkuset når kanskje et par hundre mennesker hopper og skriker, og klapper i hendene samtidig som et korps spiller på stortromma rett bak deg. Hestene er konstant i spent possisjon og klare til å løpe ut når som helst, det er ikke i det dyrets innstinkt å hverken godta slik omgivelse eller føle seg trygg i det.

NEI TIL DYR I SIRKUS!!!

Gjest Helene_Mari
Skrevet

Jeg og barna har vært på sirkus to ganger, og skal nok dit flere ganger. Sirkus er morsomt.Det finnes vel så mye annen dyremishandling , at å boikotte sirkus synes jeg er for dumt.

Et sted må man faktisk starte. Stakkars barna dine som ikke lærer å ha empati for dyr

Skrevet

Jeg går ikke på sirkus selv og kommer heller ikke til å la mine barn gjøre det. Dyr har ikke noe på sirkus å gjøre, synd at så mange lærer barna sine at det er greit å bruke dyr på denne måten:(

• Liker 2
Gjest Helene_Mari
Skrevet

Jeg har bare vært på sirkus 2 ganger i mitt liv. Den ene gangen var Cirque du Soleil. Mine fremtidige barn skal aldri på sirkus, slikt støtter vi ikke. Jeg er odelsjente og har stor gård med hester, sauer, og kuer. Jeg kan fort lese på dyrenes kroppspråk at de ikke vil være i manesjen eller trives der. En ting er hunder kanskje, men hester har ingenting på et slikt sted å gjøre. Har dere noen gang sett noen hester gå på et jorde veldig langt unna, prøvd å plystre og rope for så at hestene snur seg og ser på dere? Hva tror dere skjer på sirkuset når kanskje et par hundre mennesker hopper og skriker, og klapper i hendene samtidig som et korps spiller på stortromma rett bak deg. Hestene er konstant i spent possisjon og klare til å løpe ut når som helst, det er ikke i det dyrets innstinkt å hverken godta slik omgivelse eller føle seg trygg i det.

NEI TIL DYR I SIRKUS!!!

Det skulle vært flere som deg :):skravle:

Skrevet

Jeg forklarte enkelt for eldstemann at det ikke er så bra for dyr å bo på sirkus og at jeg derfor ikke hadde lyst til å gå på det og det var ikke noe problematisk i det hele tatt, som hun sa "På tivoli er det ikke dyr!" :ler:

Ser ikke helt vitsen med å støtte dyreplageri fordi barna skal morre seg i et par timer

Skrevet

Vi går ikke på sirkus. Kjekt å se at de fleste her mener det samme!

Men akrobatikk er veldig kjekt, så type Cirque du soleil kunne vi nok sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...