Kråkesaks Skrevet 18. august 2010 #21 Skrevet 18. august 2010 Jeg skjønner at hun ble skuffet, men man har aldri 100% garanti for at ting går som man planlegger.
Bernardette Skrevet 18. august 2010 #22 Skrevet 18. august 2010 Det skal sies at da jeg sa ja til å være barnevakt, visste jeg ikke om at mitt kurs, som også er relevant for min jobb, skulle være akkurat på den datoen. Det ble bestemt senere. Kan folk virkelig være så avhengig av en annen person? Ting kan jo endre seg: personen kan bli syk, og den personen har jp et liv den også, så ting kan skje! Hadde det vært meg ville jeg ha tatt med babyen på samlivskurset, og latt den sove i vognen de timene. Ja, folk kan virkelig bli så avhengige av en person. Alle kan bli syke, men søsteren ser vel på dette som noe TS har valgt. Sykdom er ikke noe man velger. Den siste kommentaren er igrunn bare latterlig. Jeg syns jeg ser meg selv på samlivskurs med en baby som skriker og er sulten og krevende. Men TS; jeg syns søsteren din sin reaksjon var en del hakk overdrevne, men hun er sikkert veldig frustrert for tiden (derfor samlivsterapeut) og ser ikke hele situasjonen, tror jeg. Hun ba deg om dette så langt tilbake i tid fordi det er kjempeviktig for henne.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #23 Skrevet 18. august 2010 Til alle dere skinnhellige Det er noe veldig uspiselig ved den nedlatende holdningen du har til folk her inne. Jeg gjør alt som står i min makt for å holde avtaler jeg gjør, kan ikke se at det er noe sinnhellig ved det.
Gjest Eurodice Skrevet 18. august 2010 #24 Skrevet 18. august 2010 Det er noe veldig uspiselig ved den nedlatende holdningen du har til folk her inne. Jeg gjør alt som står i min makt for å holde avtaler jeg gjør, kan ikke se at det er noe sinnhellig ved det. Leste du bare de fire første ordene i mitt innlegg? Jeg foreslår at du leser hele innlegget. Jeg ser ikke selv at jeg har opptrådt nedlatende. Det jeg påpekte, var at mange er raske med å dømme. En avtale skal holdes, samme hva. Det kan skje alle at en avtale ikke kan holdes. Jeg er enig med deg, jeg gjør også det jag kan for å holde en avtale, men av og til kan det komme noe i veien. Derfor er det greitt å ha noe(n) i bakhånd. I TS' tilfelle var det et kurs hun hadde meldt seg på hvor datoen ble endret. Som jeg også skrev, samlivskurs blir holdt året rundt, så sånn sett var det ingen krise for TS' søster, slik jeg ser det.
Jerle Skrevet 18. august 2010 #25 Skrevet 18. august 2010 Har vi samme søster kanskje? Selvfølgelig har hun all rett til å være skuffet, men det er jo du som gjør de en tjeneste. Resten hun gjør er bare barnslig. Selvfølgelig legger ikke du ditt kurs til side.
Rosalie Skrevet 18. august 2010 #26 Skrevet 18. august 2010 Jeg forstår at søsteren din ble skuffet, men reaksjonen hennes er drøy. Ting dukker opp, og planer må endres. Sånt skjer. En avtale om å sitte barnevakt er ikke skrevet i stein. Du står ikke ansvarlig for din søsters og hennes manns forhold. Å prøve å spille på andres samvittighet er en stygg ting. Veldig enig i dette. Gå på kurset ditt med god samvittighet. Har ikke barnet besteforeldre eller andre tanter/onkler som kan passe det den ene av de to helgene? Hvis ikke må de rett og slett finne nye datoer for samlivskurset sitt. Kan de ikke gå på samlivskurs på ettermiddag f.eks.?
Gjest regine Skrevet 18. august 2010 #27 Skrevet 18. august 2010 jeg er av de som skjønner søster til ts veldig godt. Når man har lagt planer og spurt noen om hjelp og de har sagt ja - så ville jeg og blitt kjempeskuffet når de plutselig ombestemte seg. Har dessverre en del "venner" osm gjør sånt, og det gjør nok at jeg er ganske var for sånne ting. Men personlig så setter jeg nærmest himmel og jord i bevegelse for å holde det jeg har lovt. Selv om noe "mer spennende" skulle dukke opp - eller om noe skjer som faktisk gjør at det er vanskelig for meg å holde avtalen. At hun reagerte som hun gjorde er overdrevet - jeg hadde neppe sagt noe særlig, men heller ikke spurt om hjelp en annen gang.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #28 Skrevet 18. august 2010 Jeg synes det kommer veldig mye an på hva slags seminar det er snakk om for din del. Jeg vet at du skriver det er jobbrelatert og at du bare har en mulighet, og om seminaret er viktig (og ikke bare kjekt å få med seg), bør du ikke ha dårlig samittighet. Men kanskje du kan hjelpe søsteren din med å finne en annen barnevakt? det må da være noen som er i stand til å ta seg av et barn i nærheten av dere, selv om dere ikke har annen nær familie som kan steppe inn.
The Kitten Skrevet 18. august 2010 #29 Skrevet 18. august 2010 Jeg synes du skal gjøre det som er viktig for deg, altså gå på kurset. Søsteren din overreagerer og det er ikke noe du må ta hensyn til.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #30 Skrevet 19. august 2010 Jeg er egentlig litt misunnelig på dem som alltid svarer ”tenk på deg selv, gjør det du er komfortabel med” Det kan være i forbindelse med å reise til et bryllup, komme i et familieselskap, hjelpe en venn med et eller annet. Eller ”er du misfornøyd med venninnen din bør du bare droppe hele vennskapet”. Føler man ikke for det 100 % selv er det visst helt greit å droppe det. Selv har jeg ikke så mange og gode relasjoner med familie/venner at jeg føler at jeg kan sette dem på spill ved en slik oppførsel. Jeg knytter heller ikke nye relasjoner lett. Derfor kommer jeg som kaffegjest i bryllup, selv om synes det er skikkelig kjipt å være kaffegjest. Jeg dropper ikke å hjelpe en venninne å flytte selv om jeg hangler litt den aktuelle dagen. Jeg vil at mine venner/familie skal føle at jeg er der for dem og at jeg er til å stole på. Jeg er glad i dem, setter pris på dem og ønsker å beholde dem. Men det finnes tydeligvis personer som kan velge og vrake i relasjoner, og da er det jo enklere å tenke på seg selv. Man kan jo for så vidt si at min oppførsel også er egoistisk, siden jeg har et motiv for å opptre lojalt og støttende.
Rosalie Skrevet 19. august 2010 #31 Skrevet 19. august 2010 Jeg er egentlig litt misunnelig på dem som alltid svarer ”tenk på deg selv, gjør det du er komfortabel med” Det kan være i forbindelse med å reise til et bryllup, komme i et familieselskap, hjelpe en venn med et eller annet. Eller ”er du misfornøyd med venninnen din bør du bare droppe hele vennskapet”. Føler man ikke for det 100 % selv er det visst helt greit å droppe det. Selv har jeg ikke så mange og gode relasjoner med familie/venner at jeg føler at jeg kan sette dem på spill ved en slik oppførsel. Jeg knytter heller ikke nye relasjoner lett. Derfor kommer jeg som kaffegjest i bryllup, selv om synes det er skikkelig kjipt å være kaffegjest. Jeg dropper ikke å hjelpe en venninne å flytte selv om jeg hangler litt den aktuelle dagen. Jeg vil at mine venner/familie skal føle at jeg er der for dem og at jeg er til å stole på. Jeg er glad i dem, setter pris på dem og ønsker å beholde dem. Men det finnes tydeligvis personer som kan velge og vrake i relasjoner, og da er det jo enklere å tenke på seg selv. Man kan jo for så vidt si at min oppførsel også er egoistisk, siden jeg har et motiv for å opptre lojalt og støttende. Jeg er enig med deg i dette innlegget på mange vis, men det kommer jo helt an på hvilken annen sak som kommer iveien. Hadde TS avlyst fordi hun fant ut hun heller ville på jentetur den ene av gangene hun hadde sagt ja til, hadde hun garantert ikke fått noe støtte her inne. Men det er snakk om et kurs som er viktig for hennes yrkesmessige fremgang, og dette er gangen hun kan ta dette kurset. Å takke nei til det kurset vil være idioti. For det første fordi hun antagelig vil angre seg grønn lenge etterpå, det vil kunne hindre henne i karrieremessig (og lønnsmessig) fremgang i åresvis både internt og ved søkning av ny jobb, og ikke minst virker det som om det er viktig for TS personlig å få tatt dette kurset. Ja, det er synd at det krasjer med en avtale man allerede har gjort. Men gjøres avtaler lenge i forveien, vil faktisk ting som er svært viktige for en kunne komme opp nærmere innpå datoen. Ting man i realiteten ikke kan takke nei til.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2010 #32 Skrevet 19. august 2010 Å takke nei til det kurset vil være idioti. For det første fordi hun antagelig vil angre seg grønn lenge etterpå, det vil kunne hindre henne i karrieremessig (og lønnsmessig) fremgang i åresvis både internt og ved søkning av ny jobb, og ikke minst virker det som om det er viktig for TS personlig å få tatt dette kurset. Nå synes jeg du overdriver viktigheten av dette kurset noe veldig. Jeg har selv gått glipp av kurs på jobb pga sykdom og det har aldri fått noe i nærheten av disse konsekvensene du beskriver.
Timian Skrevet 19. august 2010 #33 Skrevet 19. august 2010 Jeg reagerer på at denne søsteren spurte om barnevakt allerede i juni (for to måneder siden, i følge TS) og trenger altså barnevakt langt ut i neste måned! Det er tydeligvis veldig viktig for henne! Jeg synes det er rart at man sier ja så lenge før for deretter å trekke seg når man vet at hun ikke har noen andre alternativer! Selvfølgelig utrolig kjedelig at disse kursene havnet på samme kveld, men jeg har i alle fall full forståelse for søsteren i dette tilfellet!
fink Skrevet 19. august 2010 #34 Skrevet 19. august 2010 Jeg synes søsteren din reagerer på en dårlig måte, men jeg skjønner godt at hun blir skuffet og sint. Når hun har spurt deg så lang tid i forveien, er det helt klart viktig for henne. Nei, en avtale er ikke skrevet i stein, men hva skal til for at man skal kunne forvente at folk stiller opp når de sier det da? Jeg hadde spurt min søster om det gikk an å flytte deres samlivsavtale uten større problemer, og hvis det ikke hadde vært tilfellet, hadde jeg droppet mitt eget kurs.
Gjest Kokeshi Skrevet 19. august 2010 #35 Skrevet 19. august 2010 Har vi samme søster kanskje? Selvfølgelig har hun all rett til å være skuffet, men det er jo du som gjør de en tjeneste. Resten hun gjør er bare barnslig. Selvfølgelig legger ikke du ditt kurs til side. Så løfter betyr ingenting? Har man sagt ja bør man holde det. I de aller fleste situasjoner kan det oppstå noe, man kan finne noe som er morsommere/viktigere/mer spennende en det man har sagt ja til, men hva er poenget med et løfte om det bare er å bryte det? Jeg tror ts er søsteren min. Hun sier ja, men får alltid noe som er viktigere i veien som bare må gjøres. Så sitter man da der, uten den hjelpen man var lovt. Når det derimot er hun som skal ha hjelp er det bare å stille.. Hadde jeg vært ts ville jeg ha vært ganske så ydmyk i forhold til søsteren, hun har tross alt brutt et løfte bare fordi det passet henne best.
The Kitten Skrevet 19. august 2010 #36 Skrevet 19. august 2010 Jeg synes det er forskjell på å bryte en avtale p.g.a noe som er viktigere og noe som er morsommere.
Rosalie Skrevet 19. august 2010 #37 Skrevet 19. august 2010 Jeg synes det er forskjell på å bryte en avtale p.g.a noe som er viktigere og noe som er morsommere. Jepp.
Ego Skrevet 19. august 2010 #38 Skrevet 19. august 2010 Jeg synes mange her får det til å høres som om TS har avlyst barnepass for å dra på ferie/bytur/shopping eller noe sånt. Men det dreier seg jo faktisk om jobb! Mange jobbrelaterte kurs kjøres jo svært sjelden, en gang i året - kanskje bare annethvert år. Jeg kan også godt forstå at søsteren er skuffet, og det skal hun få lov til å være, men å forvente at TS skal stå over et viktig kurs blir for dumt.
la_luz Skrevet 19. august 2010 #39 Skrevet 19. august 2010 Er litt enig i at søsteren kansje regarte litt vel... Men kansje hun føler at nå glapp det lille håpet hun hadde for å få et fungerede samliv med partnern? Jeg hadde blitt kjempeskuffet og sint. Men tror ikke jeg hadde sagt det til andre personen.
Gjest Gjest Skrevet 19. august 2010 #40 Skrevet 19. august 2010 Jeg synes søsteren din reagerer på en dårlig måte, men jeg skjønner godt at hun blir skuffet og sint. Når hun har spurt deg så lang tid i forveien, er det helt klart viktig for henne. Nei, en avtale er ikke skrevet i stein, men hva skal til for at man skal kunne forvente at folk stiller opp når de sier det da? Jeg hadde spurt min søster om det gikk an å flytte deres samlivsavtale uten større problemer, og hvis det ikke hadde vært tilfellet, hadde jeg droppet mitt eget kurs. Enig i denne, litt voldsomt reaksjon, men jeg skjønner henne. Det er tydeligvis veldig viktig for henne og delta på dette kurset. Hvis de har et lite barn og ingen som kan stille opp og avlaste, så er de sikkert slitne i tillegg. Skjønner deg også, at du har lyst til å delta på dette kurset, men jeg hadde nok stilt opp for søsteren min siden dette var avtalt først.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå