Gå til innhold

Male stue, kjøkken, gang etv hvitt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Huset mitt har ganske åpen løsning og både stue, kjøkken, gang, trappegang etc er malt i samme farge - en slags ubestemmelig beige/fersken/lys teracotta liknende farge jeg ikke helt klarer å bestemme meg for om jeg liker eller ikke. Antakelig liker ikke...

Har lyst å male alt lyst - hvit eller noe nært hvit. Rent hvit tror jeg blir for "hvitt" (om dere skjønner....). Vil ikke ha eggeskall, ikke vanilje, ikke kaffe latte...

Noen som har tips om en lys farge som går til det meste av andre farger, som er diskret og delikat og som er "rolig". Må ikke skjære mot gult eller rosa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med "S 0502-Y"? Eller "bomull" som jeg tror den også kalles. Det er den koden som er på ferdigmalte vinduer/dører for det meste. Er en variant av "egghvit" som er "0502-Y", bare at den andre har en liiiten anelse mer gult i seg, Den viker verken gul eller rosa, har malt den i stue/kjøkken/gang selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet med det samme noen få dager siden. Leiligheten jeg kjøpte var i kaffe latte, veldig gult. Likte ikke denne fargen. Lurte veldig på om jeg skulle gå for en kald hvitfarge (Agistri, likte denne veldig godt) eller lys antikk som var mer en varm hvitfarge. Jeg valgte lys antikk, starter malingen imorgen. På lister, vinduskarm og tak blir det chi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huset mitt har ganske åpen løsning og både stue, kjøkken, gang, trappegang etc er malt i samme farge - en slags ubestemmelig beige/fersken/lys teracotta liknende farge jeg ikke helt klarer å bestemme meg for om jeg liker eller ikke. Antakelig liker ikke...

Har lyst å male alt lyst - hvit eller noe nært hvit. Rent hvit tror jeg blir for "hvitt" (om dere skjønner....). Vil ikke ha eggeskall, ikke vanilje, ikke kaffe latte...

Noen som har tips om en lys farge som går til det meste av andre farger, som er diskret og delikat og som er "rolig". Må ikke skjære mot gult eller rosa.

Lys Antikk er fin.

Vi har gips på veggene over hele huset, og har den fargen.

Tak og lister har vi helt hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har lys antikk i hele leiligheten, bortsett fra ett rom. Det er malt i Bomull. Personlig synes jeg det ble for "gult", selv om det egentlig ser helt hvitt ut..

Lys antikk er en veldig fin farge. Men det som er best, er å ta med noen malingsprøver hjem og male på veggen og se hvordan fargen forandrer seg i takt med lyset..

Hos oss ser lys antikk helt hvit ut helt til sola går ned. Da blir den mørkere og man ser fargen..

På rommet malt i bomull er det omvendt. Med mye lys ser man gulfargen. Tar man vekk lyset (persienner/gardiner/sola går ned) blir veggene helt hvite.

Det finnes mange fine lyse farger på markedet. De kan i hovedsak deles i 2 hovedkategorier; varme & kalde.

(Lys antikk er feks. en varm lys farge)

Tror du bare skal forte deg til en malingsforhandler og kose deg med fargekart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har valgt chi. Gubben er veldig fornøyd, jeg synes egentlig den er for hvit. Aner ikke om den bikker i gult eller rødt eller hva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chi går mot det gule, men den er veldig hvit, kun et par punkter med sort i seg... Lya Antikk, eller latte som den også heter er en veldig vanlig farge, som går mot gult og rødt... Ellers er farger jeg kan anbefale bomull, refleksjon og letthet. Om du ikke vil ha en farge som er helt nøytral men ikke helt hvit, vil jeg også anbefale klassisk hvit (s 0500-n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i akkurat samme situasjon som deg! Vi vurderer noe som heller mot grått - men fortsatt helt lyst, da! Jeg synes ikke noe særlig om de gulnende fargene, for det ser ut som hvitt som har vært for lenge på veggen...

Mulig jeg skal sjekke ut lys antikk etter alle tipsene her, men jeg ville ikke valgt bomull, i alle fall.

Jeg er forsåvidt litt redd for at en lys gråtone kan bli kald, men vi liker den litt "minimalistiske" og "kalde" stilen og kan heller bruke farger på interiøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg står i akkurat samme situasjon som deg! Vi vurderer noe som heller mot grått - men fortsatt helt lyst, da! Jeg synes ikke noe særlig om de gulnende fargene, for det ser ut som hvitt som har vært for lenge på veggen...

Mulig jeg skal sjekke ut lys antikk etter alle tipsene her, men jeg ville ikke valgt bomull, i alle fall.

Jeg er forsåvidt litt redd for at en lys gråtone kan bli kald, men vi liker den litt "minimalistiske" og "kalde" stilen og kan heller bruke farger på interiøret.

Jeg har Refleksjon, den heller mot grå på min vegg, ihvertfall. Men mulig den blir annerledes i annet lys?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg driver og pusser opp her jeg bor nå, og det blir fargen letthet i stue, kjøkken og gang. Hadde det i min forrige leilighet også, og var utrolig glad i den fargen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat pusset opp alle rom, og vi valgte lys antikk på veggene, og bomull på lister, vinduer og tak. I og med at det meste av ferdigmalte dører og sånt kommer i bomull, så ble det det her, siden vi skal ha nye dører..:)

I det forrige huset var alt i elegant, en farge som blei litt for gul for min del.

Men er velig fornøyd nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...

Dytter denne. Det var meg som startet denne tråden, men det ble ikke noe maling i fjor. Planlegger å få det gjort i løpet av sommeren og leter fremdeles etter den rette hvitfargen.

Er det noen som har tips om "nye" farger? Har hørt om en farge som heter wet sand, noen som har erfaring med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har Refleksjon, den heller mot grå på min vegg, ihvertfall. Men mulig den blir annerledes i annet lys?

Den samme har jeg malt stua med i dag. :) Der inne ble den grå, men på barnerommet ble den mer gul. De er kjøpt hos to ulike forhandlere, pluss at vi har en vegg på barnerommet med mønstertapet der grunnfargen heller mot gulere toner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har malt mye med Chi, synes den er veldig fin. Ikke tegn til gulaktig hoss oss uansett lys osv.

Krem har vi på soverommet og den synes jeg kan gå i gult.

I stua satte vi opp ferdigmalte panelplater og de er lyse lyse lyse grå ;) Tror og mener de het skyggegrå eller morgengry. Var skeptisk til fargen først, men stua vår sr hvit ut bare litt dempet og lunere, er utolig fint!! Så det anbefales virkelig visst du ikke vil ha det helt hvitt, eller noe som går mot gult, caffe latte osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...