Gå til innhold

Halloween


MarianneE

Anbefalte innlegg

Gjest Zalomine

Jada, det er adoptert, men for minst 50 år siden, så jeg synes ikke vi kan sammenlgne det med halloween, som har kommet til norge de siste 5 åra.....

(Nesten ALLE tradisjoner er adoptert da....)

Uansett, jentungen KOM tilbake, og fikk litt frukt og snop, så da ble hun fornøyd, og min samvittighet er ren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ang morsdag:

MORSDAG. ANDRE SØNDAG I FEBRUAR

Morsdagen er en amerikansk oppfinnelse, datert til den andre søndagen i mai (som da var den 12.) i 1907. Da ble den første Memorial Mothers Day Meeting feiret i metodistkirken i Crafton, West-Virginia etter initiativ av Ann Jarvis (1864-1948). I utgangspunktet var det en personlig minnedag for Ann Jarvis, hun ville minnes sin mor som var død to år før, og moren hadde vært et aktivt medlem av kirken sin og hadde inn-stiftet en forening for å arbeide for "bedre mødre, bedre hjem, bedre menn og kvinner". Året etter sendte Ann Jarvis ut en oppfordring om å gjøre denne søndagen til en almen minnedag for alle mødre, og oppfordringen ble fulgt av metodistkirkene i Crafton og Philadelphia, og har senere bare vokst i utbred-else. I 1912 ble det så dannet en internasjonal organisasjon som skulle arbeide for å innføre morsdagen i andre land.

Mens dagen til å begynne med ble arrangert av religiøse organisasjoner, er den senere gått over til å bli en familie-dag, der familien oppvarter mor med gaver og andre former for hyllinger. Forretningslivet var raskt ute med å tilby varer til denne feiringen.

I Norge ble skikken med mors dag innført først i en metodistkirke i Bergen, sannsynligvis så tidlig som under første verdenskrig. Men gjennomslag for en mors dag ble det først med et initiativ fra Dorothea Schjoldager (1853-1938) og Karen Platou (1897-1950) i Oslo. De arbeidet for å få en morsdag i Norge lagt til andre søndag i februar (muligens fordi vi i Norge har mange både festdager og fridager i mai), og de samarbeidet med ideelle organisasjoner, massemedia og forret-ningsverden.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, det er adoptert, men for minst 50 år siden, så jeg synes ikke vi kan sammenlgne det med halloween, som har kommet til norge de siste 5 åra.....

(Nesten ALLE tradisjoner er adoptert da....)

Uansett, jentungen KOM tilbake, og fikk litt frukt og snop, så da ble hun fornøyd, og min samvittighet er ren :)

Jeg synes ikke de 45 årene gjør en så veldig stor forskjell da. ;) Om 45 nye år sitter gamlingene og er vennlig innstilt til Halloween, mens de mostrer over no nytt som innføres. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Ja, så når en slik tradisjon har vært innarbeidet her siden allerede første verdenskrig, så anser jeg det som at det nå er en "norsk tradisjon". Jeg dropper det kommersielle, gir min mor en liten gave der det ikke er verdien, men omtanken som teller, og et hjemmelaget kort. Snart er det farsdag forresten, andre søndag i november, og da skal pappa få en liten oppmerksomhet, og et kort. Også ringer jeg dem, siden jeg bor så langt borte.

Desom dette med halloween holder seg (og det gjør det evl) de neste 70 åra, så skal jeg kalle det også en "norsk tradisjon" om tilsvarende lenge.... Men det blir ikke tradisjon sånn "over natta" i mitt hode.

Uansett aksepterer jeg, og gir dem småting, men vil ikke støtte handelstandesn pengemas, hjemmelaged enkle ksotymer av søppelseller med litt tilbehør synes jeg er perfekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Jeg synes nettopp de 50 åra betyr noe jeg, fordi TRADISJONER BLIR TIL OVER TID. 5 år er kort tid, 50 år er ganske lenge, og "siden 1. verdenskrig" er lenge nok for meg.... (hvordan i all vide verden klarte jeg å få det til å bli 70 år? (vel, litt avrunding og "kanskje allerede så tidelig som" så reduserte jeg det litt, for å være på den trygge sida :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he... Nå er klokka over 22 og det har ikke vært noen her. Ikke så lenge vi har vært hjemme i allefall. Men så dukker de vel opp i morgen istedet (evig pessimist :blunke:.)

Forøvrig enig med Fredagsbarn at noe bør ha forekommet i litt mer enn et par (eller 4) år før man kaller det en norsk tradisjon.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zalomine

Kom bare denne ENE jenta hit... kommer de i morgen, ja da har de bomma på dagen, så enkelt er det med den saken. Skal de påstå at det er en tradisjon, da må de i det minste vite hvilken dag det er. Ja. (dessuten er vi lite hjemme resten av helga)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...