Gå til innhold

Halloween


MarianneE

Anbefalte innlegg

Det er jo ikke feil at du feirer, det er det ingen som har sagt. Klart man feirer ting ut i fra egne tradisjoner og kultur. Men de færreste har haloween som kultur og tradisjon i Norge. Det er nytt, og vises bla. godt ved at de som feirer det gjør det uten faste ritualer, slik bla jeg har pekt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cruella

Tradisjon er noe man har over svææært mange år. Du har tradisjon for Halloween. De fleste i Norge har ikke det, lik det eller ei.  

Enig!

Ungene mine feirer Halloween, så jeg blir på en måte dratt med i dragsuget.....!

Er heller ikke så pedagogisk riktig at jeg orker å nekte dem feiringa, fordi det ikke er en ekte norsk tradisjon.

(men jeg liker det ikke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har full forståele for at man ikke nekter unger å kle seg ut! Har da vært på haloweenfest jeg også!

Men man kan eks minne barna på at man kan gå julebukk også... Eller si at det er nok å gå 1 gang, ikke flere dager på rad, si det kan være slutt ved en gitt alder og følge med slik at de ikke gjør hærverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg feirer faktisk ikke halloween med "trick & treat", det synes jeg ikke har noe med min samhain å gjøre... Jeg feirer det med rituale og mat. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke feil at du feirer, det er det ingen som har sagt.

Joda... Se her:

Jeg synes det er helt feil å feire Halloween i Norge.

(Ja, jeg er kverulant... ;))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Annonse

Halloween er en av de teiteste skikkene jeg vet om!!

Vil ikke ha besøk, og regner med å gjemme meg i kjelleren.

Men tiåringen skal på død og liv gå, så hun har aller nådigst fått lov å gå sammen med nabojenta i husene her i veien......

Gir gjerne godis til unger jeg kjenner, da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en pose klubber for sikkerhets skyld. Sønnen min kommer til å gå, men han er nå av typen som helt "glemmer" rampestrek-delen. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler:

Halloween er jo bare i dag da. :D (Natt til 1.)

:ler: Jo jeg vet at det bare er i dag, men spørsmålet er om nabobarna vet det? Det gjorde de ikke der jeg bodde før i allefall. Hvis de ikke hadde tid/lyst/lov til å gå 31.oktober gikk de bare dagen etter der igjen...

Jennifer - Sparer strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

:ler: Jo jeg vet at det bare er i dag, men spørsmålet er om nabobarna vet det? Det gjorde de ikke der jeg bodde før i allefall. Hvis de ikke hadde tid/lyst/lov til å gå 31.oktober gikk de bare dagen etter der igjen...

Jennifer - Sparer strøm

He he, for et par år siden kom det unger lenge før Halloween (slemme-Starya hørte de nok og åpnet ikke), i fjor kom det ingen. I dag har det vært et knippe. Håper ikke det kommer flere, skulle gjerne hatt de siste småsjokoladene selv. :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Og DEEEEEEER kom de til meg. Jeg så at det var utkledde barn, og har dessverre ikke noe snop i huset (Jeg tenkte da slett ikke på en slik dag!!) Her er det totalt tomt. Er det litt dumt av meg å ikke gå ut? (De ringer igjen....) Dette er et hus med mange leiligheter da, men de ringer åp vår klokek (den når de tak i.....) Vet ikke om de ringer på de andre ejg, hører ikke noen som går ut. Jeg HAR IKKE noe å gi dem, så det hjelper lite å åpne, da bare skuffer jeg dem også. Men litt dårlig samvittighet har jeg da, for at jeg ikke åpner døra. Men... åpne for å tilby.... kneipskive? Halv tomat? Jeg har vel en kjekspakke et sted egentlig når jeg tenker meg om (men hvor lenge varer den da, med masser av unger? Bare noen som får? Litt dumt.... Neste år skal jeg heller hamstre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous
Jeg feirer faktisk ikke halloween med "trick & treat", det synes jeg ikke har noe med min samhain å gjøre... Jeg feirer det med rituale og mat. :)

Hva slags religion er det egentlig du tilhører a om jeg tørr spørre...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit å ikke åpne om man uansett ikke har noe.

Sønnen min er ferdig nå. Ikke helt fornøyd med fangsten (fikk ikke lov å gå ut av "territoriet"), grådig som han er. :lol: Han fikk noen frukter også, de satte han vel så mye pris på.

Også gikk det som jeg trodde. Han glemte rampestrekene... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Vel, jeg gikk på butikken jeg, så nå har jeg om det kommer flere.

Mest frukt. For, da jeg gikk traff jeg de som ringte på her (det var faktisk bare to jenter, og hun ene påpekte at hun "gikk ikke halloween" hun var bare med..... Vel jeg forklarte at ejg ikke hadde noe, men var på ve til butikken. "har du ikke en liten frukt da?" spurte jenta (men nei, jeg hadde bare en halv tomat, og det ville de ikke ha :wink: )

Jenta var utkledd i en søppelsekk rett og slett, en sånn sort, og emd rosa glinsende "brillemaske". Ikke masse dyre drakter, så det likte jeg. Og at hun spurte etter FRUKT (og delte med venninna, som "bare var med") så jeg sa de kunne komme tilbake om en liten halvtime, når jeg hadde handla (butikken er bare 5 minutter unna, men jeg ville ikke rsikere a de kom mens jeg var borte) Vet ikke om de gjør det da, men nå HAR jeg i alle fall noe.

Fjortissene som om løpende over veien med et "ooooææææææh" rop mens de BAR på en søppelsekk, de har jeg deimot ikek like mye tilovers for. De er for store. (Vel, hadde det vært romjul, de var utkledd, og SANG så skulle de fått noe. Men bare løpe omkring og rope, nei....

Jaja... så har jeg altså fått en ny "tradisjon". Halloween. (I norge har vi allehelgensaften på søndag forresten, som jo egentlig er det samme, bare at det "feires" fredlig (og ikke markeres i det hele tatt av flertallet av oss) uten noe kommersialitet.....) Vel, tipper sambo mente jeg burde handle fordi da får han spise resten jeg... Så da blir han vel "skuffa når ejg kjøpte mest frukt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sitter nesten å "venter" på at de kommer... Har funnet ut at jeg har noen gamle (de har ikke gått over datoen, ta det med ro) drops i skapet som jeg vurderer å gi hvis det kommer noen. Har nemlig funnet ut at jeg ikke orker å sitte i mørket i hele kveld allikevel. Kom hjem, dro for gardinene og låste dørene, men jeg har revurdert litt og tent utelyset og åpnet opp for gardinene i kjøkkenet igjen. Kan da f*** meg ikke gjemme meg for en skokk unger heller! :ler: Men er fortsatt ikke sikker på om jeg åpner døra da...

Forøvrig gjør de de samme her igjen til fastelaven - Altså går på dørene og tigger godteri. Men det er i det minste ikke en amerikansk (irsk) skikk som handelsstanden har adoptert (tror jeg da i allefall.)

Trick og treat :sjarmor:

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Syns halloween feiringen er kjempemorsom jeg! Datteren på 8 er nå ute og koser sammen med en skokk unger. Jeg har heller ikke kjøpt noe kostyme, men laget det selv, så jeg støtter ikke handelsstandens grådighet.

Når det gjelder det med at det er utenlandske tradisjon, så syns jeg vi voksne er litt egoistiske. Vi har med glede tatt til oss mors- og farsdag og valentinsdag. Dette er tradisjoner som er mest for oss voksne. La barna gå ut å ha det gøy! Syns det er koselig å få besøk av små hekser og spøkelser jeg. De er jo bare søte.

Hva slags religion er det egentlig du tilhører a om jeg tørr spørre...?

Svarer på dette jeg!

Samhain er et festrituale som feires av hekser (det vil si tilhengere av Wicca og andre paganistiske tradisjoner). Og før du sier "hekser, pøh" så bør du lese om det. Det er ikke så hokus pokus som du tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Morsdag og farsdag, er da "gamle tradisjoner" (og er IKKE det samme som "mothersday" f.eks, som er en helt annen tid på året)

Pappa skrev morskort og farskort til sine forelder da han var barn, så dette er en tradisjon. Men ja, valentindagen harvi adoptert. Når jeg en gang får unger får de sikkert feire halloween også (men som BARN, ikke tenåringer som tigger snop og kaster egg) Og nå har jeg altså kjøpt snop og frukt, men ikke fått flere unger på besøk.

Fikk litt dårlig samvittight for å gjemme meg for unger jeg også, nemlig. (men, jeg hadde jo INGENTING. NÅ har jeg :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsdag og farsdag, er da "gamle tradisjoner" (og er IKKE det samme som "mothersday" f.eks, som er en helt annen tid på året)

Pappa skrev morskort og farskort til sine forelder da han var barn, så dette er en tradisjon. Men ja, valentindagen harvi adoptert. Når jeg en gang får unger får de sikkert feire halloween også (men som BARN, ikke tenåringer som tigger snop og kaster egg) Og nå har jeg altså kjøpt snop og frukt, men ikke fått flere unger på besøk.  

Fikk litt dårlig samvittight for å gjemme meg for unger jeg også, nemlig. (men, jeg hadde jo INGENTING. NÅ har jeg :) )

Morsdag og farsdag er adoptert, selv om det er en stund siden det skjedde. Grunnen til at morsdag ikke er i Mai i Norge, er at den måneden har endel "festdager" fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...