Gjest Anonymous Skrevet 1. oktober 2003 #21 Skrevet 1. oktober 2003 Hvordan gjøres dette i USA da? GAMLINGENE KLAGER IKKE DER...
starie Skrevet 1. oktober 2003 #22 Skrevet 1. oktober 2003 Nei, men gamlingene i USA vet gjerne hva Halloween er?!
VesleBråka Skrevet 1. oktober 2003 #23 Skrevet 1. oktober 2003 Klart vi går julebukk i Norge! Noen ganger med snøscooter da, og de gamle byr ikke på godteri men et glass likør gjerne Jeg synes kanskje halloween er litt..rart i norge. Det er jo ingen tradisjonsfølelser rundt det, bare butikker som prøver å tjene litt ekstra, og unger som prøver å skaffe seg litt ekstra snop. Maskerade er også i februar i Norge. Men kan godt bli med på fest, sålenge jeg ikke må ordne alt for masse med kostyme.. Vi har da heller ingen easteregg-hunt eller påskehare. Bare masse gule dingser.
Litago Skrevet 1. oktober 2003 #24 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg bor i USA og her feires Halloween med liv og lyst! Men jeg har et inntrykk av at det er litt anderledes enn i Norge. I området hvor jeg bor er det nemlig bare små barn som går Halloween. De går alltid sammen med voksne som passer på. Selvsagt kommer ikke den voksne alltid helt opp til døren, men de står ved trappen eller ute på veien. Hvis vi ikke har på utelyset så er det et tegn på at de ikke er velkomne. Mange eldre velger den løsningen. Enkelt og greit. Ikke noe terrorisering av eldre og gamle med andre ord. Er det slik der du bor også FruCom?
VesleBråka Skrevet 1. oktober 2003 #25 Skrevet 1. oktober 2003 Da jeg bodde i USA var det mye styr med å bare banke på til folk man kjente + å sjekke godteriet før ungene fikk spise det.. Et år hadde noen hørt om noen hvor noen hadde brukt sprøyte og satt rare ting inni godteriet, et år hadde noen hørt om noen hvor ungene hadde fått godteri noen hadde puttet nåler inni osv. :evil:
Fru.com Skrevet 1. oktober 2003 #26 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg bor i USA og her feires Halloween med liv og lyst! Men jeg har et inntrykk av at det er litt anderledes enn i Norge. I området hvor jeg bor er det nemlig bare små barn som går Halloween. De går alltid sammen med voksne som passer på. Selvsagt kommer ikke den voksne alltid helt opp til døren, men de står ved trappen eller ute på veien. Hvis vi ikke har på utelyset så er det et tegn på at de ikke er velkomne. Mange eldre velger den løsningen. Enkelt og greit. Ikke noe terrorisering av eldre og gamle med andre ord. Er det slik der du bor også FruCom? Yes, sånn er det her jeg bor også. Det med utelyset er viktig, barna går ikke til hus som ikke har på det. Jeg koser meg virkelig på Halloween, en slitsom men morsom dag. Dagen starter med at barna har show på skolen for oss foreldre. Så har barna Halloween party i klasserommet. Etter skolen er det Halloween partyer i nabolag, tennisklubber, ved bassenet eller andre steder. På kvelden etter at det er blitt mørkt tar vi våre små håpefulle rundt i nabolaget for "trick or treat". Vi går i nabolaget hvor vi er kjent så dette er veldig sosialt for oss voksne også. YES, jeg gleder meg allerede til 31. oktober.
Ugla Skrevet 2. oktober 2003 #27 Skrevet 2. oktober 2003 Har ikke helt sansen for disse "utenlandske skikkene" jeg. :oops: Hvorfor ikke heller ta vare på gamle norske tradisjoner og skikker? Mye av det gamle norske går jo snart i glemmeboka. Bare det å gå julebukk... Barna går jo "bare" for å få godterier, har med poser og kurver for å samle i. Minner nesten om tigging... Da gir jeg de heller et glass brus jeg... :oops:
jordbær Skrevet 2. oktober 2003 #28 Skrevet 2. oktober 2003 31. oktober... Samhain er koooselig! :D Japp! Gleder meg massemasse!
bluebird Skrevet 2. oktober 2003 #29 Skrevet 2. oktober 2003 Jeg planlegger å kle meg ut i et kjempeskummelt kostyme og skremme alle som tør å ringe på. Ja, de skal selvsagt få noe som kan lage hull i tennene også.
Gjest GreenSky Skrevet 2. oktober 2003 #30 Skrevet 2. oktober 2003 Da jeg bodde i USA var det mye styr med å bare banke på til folk man kjente + å sjekke godteriet før ungene fikk spise det.. Et år hadde noen hørt om noen hvor noen hadde brukt sprøyte og satt rare ting inni godteriet' date=' et år hadde noen hørt om noen hvor ungene hadde fått godteri noen hadde puttet nåler inni osv. :evil:[/quote'] Syke, syke mennesker.
Glitterchick Skrevet 2. oktober 2003 #31 Skrevet 2. oktober 2003 Bare sånn til opplysning, så er Halloween i utgangspunktet en irsk skikk, som riktignok har blitt en smule kommersialisert i USA. Jeg ELSKER Halloween, og syns det er en genial dag, og ser ikke noe problem å innføre en utenlandsk skikk så lenge den er gøyal. Når jeg bodde i USA; gikk ungene til de husene som hadde utelyset på, og det var aldri snakk om noen tricks. Og ungdom gikk ikke, man sluttet når man var 12, seinest. De voksne hadde ofte egne fester, en tradisjon jeg gladelig har tatt med meg hjem. Desverre har jeg hørt om endel undommer rundt om i Norge som drar det litt vel langt, og bruker Halloween som en unnskyldning til å drive med vandalisme, og det er ikke videre kult. Syns det er bra med nabolag eller vennegjenger i Norge som har greid å utarbeide en "regel" for hvordan det gjøres, siden det er noe ikke alle vet om her, kan man ikke forlange at ungene skal få godis av hvemsomhelst. Men Halloween er som julaften for meg, den absolutt beste dagen i året!
birgitte242 Skrevet 4. oktober 2003 #32 Skrevet 4. oktober 2003 Vi begynte å feire Halloween da vi bodde i USA, og siden det har kommet her i Norge er det en selvfølge å fortsette med det her. Synes det er kjempekoselig, jeg! -Og ja, det er synd at barna ikke holder norske tradisjoner vedlike, at ingen går julebukk lenger, men det blir jo ikke mindre koselig med halloween for det?
Gjest Poirot Skrevet 4. oktober 2003 #33 Skrevet 4. oktober 2003 Og ja, det er synd at barna ikke holder norske tradisjoner vedlike, at ingen går julebukk lenger, men det blir jo ikke mindre koselig med halloween for det? Jo, når barn blir sure og kaster egg på huset til folk som ikke visste det var Halloween er det mindre koselig. Når de kommer 5 dager på rasd blir det mindre koselig. Når fulle ungdommer kommer for å få godteri blir det mindre koselig.
jordbær Skrevet 4. oktober 2003 #34 Skrevet 4. oktober 2003 http://www.historychannel.com/exhibits/hal.../hallowmas.html Her kan dere lese historien om halloween! :D
Redhead Skrevet 4. oktober 2003 #35 Skrevet 4. oktober 2003 Skal på Halloweenfest selv, gleder meg veldig og skal være sååå skummel ! Det er en ting jeg lurer på. Mener at jeg hørte på radio i fjor at nordmenn misforsto det med trick or treat. Når ungene ringer på og spør, så er det den som åpner som skal bestemme om ungene skal få godteri eller bli utsatt for en spøk. Ikke at ungene skal finne på et pek dersom de ikke får noe. Tar jeg helt feil eller?? Når det gjelder akkurat det så kommer nok ikke vi til å lukke opp når det ringer på. Fireåringen vår liker ikke at noen kler seg ut med maske, og i fjor hadde han mareritt etter å ha sett noen av nabobarna . Så når mor skal på fest venter hun med å kle seg ut...
Gjest Starya Skrevet 4. oktober 2003 #36 Skrevet 4. oktober 2003 Det er en ting jeg lurer på. Mener at jeg hørte på radio i fjor at nordmenn misforsto det med trick or treat. Når ungene ringer på og spør, så er det den som åpner som skal bestemme om ungene skal få godteri eller bli utsatt for en spøk. Ikke at ungene skal finne på et pek dersom de ikke får noe. Tar jeg helt feil eller?? Vel, man "velger" vel gjennom at enten gir ungene godter, ellers.. vel. De to henger vel sammen som hånd i hanske, eller?
Lillebi Skrevet 5. oktober 2003 #37 Skrevet 5. oktober 2003 Jeg synes det er helt feil å feire Halloween i Norge. Vi har julebukk, og vi burde prøve å bevare den tradisjonen. Jeg skjønner godt at butikkene vil gjennomføre Halloween i Norge. Utkledningen og festene og det å ha det gøy er jeg helt for, men for meg som har bodd i USA halve mitt liv er det veldig fremmed å ha Halloween i Norge. Men jeg innser at det har kommet for å bli, og unner barna gleden. Jeg vet selv hvor gøy det var.
Bokalven Skrevet 6. oktober 2003 #38 Skrevet 6. oktober 2003 Jeg synes det er helt feil å feire Halloween i Norge. Det er jeg ikke enig i. Halloween, eller samhain, som jeg kaller det, er en av høytidene som tilhører min religion. Det blir jo like teit som å si at det er feil å feire påske i Norge, for det er ikke opprinnelig en norsk tradisjon...
Gjest Poirot Skrevet 6. oktober 2003 #39 Skrevet 6. oktober 2003 Det er jeg ikke enig i. Halloween, eller samhain, som jeg kaller det, er en av høytidene som tilhører min religion. Det blir jo like teit som å si at det er feil å feire påske i Norge, for det er ikke opprinnelig en norsk tradisjon... Fra ordboken: Tradisjon; sed og skikk, hevdvunnen sedvane Tradisjon er noe man har over svææært mange år. Du har tradisjon for Halloween. De fleste i Norge har ikke det, lik det eller ei. Mange engelskmenn feirer Guy Fawlkes i november, en feiring som minner om St. Hans. Har feiret det hos engelske som bor i Norge. Det er ikke norsk tradisjon av den grunn. Verre er det ikke.
Bokalven Skrevet 6. oktober 2003 #40 Skrevet 6. oktober 2003 Fra ordboken: Tradisjon; sed og skikk, hevdvunnen sedvane Tradisjon er noe man har over svææært mange år. Du har tradisjon for Halloween. De fleste i Norge har ikke det, lik det eller ei. Mange engelskmenn feirer Guy Fawlkes i november, en feiring som minner om St. Hans. Har feiret det hos engelske som bor i Norge. Det er ikke norsk tradisjon av den grunn. Verre er det ikke. Joda, det er helt greit det... Men å si at det er feil å feire halloween i Norge synes jeg blir for drøyt. At andre ikke feirer halloween (min "nyttårsaften"), er ikke noe problem for meg - jeg skal ikke på noen måte dytte mine høytidsdager over på andre, men når noen sier at det er feil av meg å feire en dag som er så viktig for meg, da synes jeg faktisk jeg har full rett til å reagere på det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå