Gå til innhold

Hvilke yrker "ser du ned på"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eneste jeg har problemer med er de som tjener penger på å torture og påføre lidelse til uskyldige individer.

Jeg er så enig! Tannleger ser også jeg ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Melina*

Jeg lærte VVP på ungdomsskolen, og det er ikke et kunsstykke å skrive i avis. Bare se på VG og Dagbladet. Har du sett artiklene i avisen? Og enda verre, de på nettet som ikke kommer på trykk i avisen? At noen har klart å dra seg gjennom VGS med 3 i snitt for så å surfe på en D gjennom Høgskolen for så få jobb i VG sier litt om hvor "krevende" yrket er.

journalister er som folk flest. Ikke tro de er guder som går rundt og vet om dype hemmeligheter fordi de har "gravd litt i en sak". Plapra går nok like mye på pauserommet i Dagbladets lokkaler, akkurat som samtalen på vaktrommet i et sykehjem om hvor teit demente Hr.Hansen oppførte seg under morgenstellet.

Forskjellen mellom arbeidsuka for Tina på fjorten som ikke fant annet enn Budstikka, og høgskoleutdannede Jonas er nettopp at Tina er fjorten, og Jonas er 29 og egentlig er deprimert over hvor tragisk jobben hans er.

Det er stor forskjell på å få en innføring i VVP og lese en lærebok, samt ha faglige diskusjoner i flere måneder om de ulike punktene.

Hvis du tror at man kan gå ut fra videregående med 3 i snitt, og komme inn på journalistikkstudier ved høgskoler/universitetet, sier det igjen mye om hvor lite du vet. Journalistikkstudiene ved Høgskolen i Oslo og Volda har svært høye inntakskrav.

Jeg kan love deg at du ikke får jobb i VG ved å surfe gjennom utdanninga med kun D'er. Problemet til mange journaliststudenter er manglende praksis, fordi det er så hard kamp om beinet. Det vil alltid finnes gode og dårlige journalister, men å påstå at all journalistikk er dårlig, er det dummeste jeg har hørt.

For å ta VG, som et eksempel, har de stått for mye undersøkende og gravende journalistikk. Ja, de har useriøse nyheter også, VG-Nett består av mye lett stoff, men det gjør ikke papiravisen. Personlig foretrekker jeg for øvrig Dagens Næringsliv og Morgenbladet. Det er tross alt en grunn til at pressen kalles den 4. statsmakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte VVP på ungdomsskolen, og det er ikke et kunsstykke å skrive i avis. Bare se på VG og Dagbladet. Har du sett artiklene i avisen? Og enda verre, de på nettet som ikke kommer på trykk i avisen? At noen har klart å dra seg gjennom VGS med 3 i snitt for så å surfe på en D gjennom Høgskolen for så få jobb i VG sier litt om hvor "krevende" yrket er.

journalister er som folk flest. Ikke tro de er guder som går rundt og vet om dype hemmeligheter fordi de har "gravd litt i en sak". Plapra går nok like mye på pauserommet i Dagbladets lokkaler, akkurat som samtalen på vaktrommet i et sykehjem om hvor teit demente Hr.Hansen oppførte seg under morgenstellet.

Forskjellen mellom arbeidsuka for Tina på fjorten som ikke fant annet enn Budstikka, og høgskoleutdannede Jonas er nettopp at Tina er fjorten, og Jonas er 29 og egentlig er deprimert over hvor tragisk jobben hans er.

Jeg vil si det er ganske vanlig for folk som ikke har erfaring med det å se på kreative yrker som enkle. Det er vanligvis fordi som forbrukere av produktet så blir man aldri satt i en posisjon der man faktisk skal lage produktet selv, så man vet jo aldri hvordan det er å lage det. Det er mye tilfellet med journalistikk fordi der skal språket være enkelt.

Men det virker som at du har et veldig unyansert og enkelt syn på det yrket. Det at du lærte om VVP på videregående betyr ikke at du har vært en profesjonell journalist. En journalist skal ha lang erfaring innen å skrive tekster, hvordan man skal ordlegge seg på mest mulig effektiv måte. Det handler om å skrive en tekst som er så leselig som overhodet mulig, å fortelle så mye så mulig med færrest mulig bokstaver og ord. Hvem som helst kan skrive en lang tekst, det er sånn alle tekster begynner, men å kutte den ned til så lite som mulig og fremdeles få frem det man skal si effektivt er det som krever trening. Man må vite hva man skal ha med, og hva man ikke skal ha med.

I tillegg med journalistikk er det "feltelementet". Altså at man ofte skal ut i verden eller ha kontakt med den for å gjøre noe før teksten blir skrevet, for eksempel intervjue noen. Veldig få, antageligvis inkludert deg Realisten, kan identifisere seg med hvor mye jobb som går inn i det, og dermed så ignorerer de det når de gjør seg opp en dom av yrket. En journalist skal også vite hva han skal bruke av den informasjonen han sitter på, hvordan intervjue en person mest mulig effektivt, hvilken person skal han intervjue, hvordan skal han få kontakt med den personen, hva skal han si for å overtale den personen hvis den ikke vil, hva skal temaet til artikkelen være, korrupsjonen eller den lange tiden det tok før det ble kjent for allmennheten, slike ting.

Det er rett og slett mye som man skal gjøre som journalist som lesere ikke får noe inntrykk av fordi produktet skal være så enkelt som mulig. Det er en grunn til at man trenger tilnærmet 6 i snitt fra videregående og en høyere utdanning for å kunne hevde seg på det høyeste nivået, og selv da har jeg inntrykk av at det er veldig få som går rett fra utdanningen til VG og andre nasjonale medier. For å få til det må man ha mye praksis fra før av, ingen går fra bare studier med toppkarakter og ingen praksis dit iallfall. Og selv om man har praksis mener jeg det er snakk om flere års jobbing og en god porsjon flaks for å få seg inn dit.

Jeg tror Realist lider litt av samme greia som en fyr jeg snakket med en gang som ikke likte Bob Dylan, og sa at tekstene hans var så enkle, at det minte han om dikt folk skrev i ungdomsskolen. Men det er ganske innlysende at de ikke er det, siden det ikke finnes ungdommer som har fått like mye suksess både kommersielt og hvis man ser på priser og hva slags ord som blir brukt om han i kulturelle miljøer. Det er ingen som analyserer ungdomsskolepoesi på universiteter og skoler rundt i verden, men Bob Dylan sine tekster blir ofte analysert av akademikere.

Så det jeg mener er at man må se på resultatene av utviklingen til yrket journalistikk. Først var det bare random folk som skrev nyheter, så ble det regler involvert om hvordan man skulle skrive en artikkel, litterære priser som ble opprettet, studier på universitetsnivå, som ble vanskelig å komme inn på, man trenger de beste karakterene for å få seg noen vei med det osv. Du må se på hva som kreves av journalister og hva som har blitt bygd rundt faget over årene. Det er da du skjønner at bare de ordene som står på papiret sier veldig lite om journalistikk som yrke.

Endret av Thrusthamster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmødre.

Jeg ser ikke på det som et yrke, men ettersom mange husmødre visstnok gjør det tar jeg med denne "yrkesgruppen" likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er frisør og kjenner meg overhodet ikke igjen i din beskrivelse.... Og hadde man vært dum hadde man nok ikke klart å bli frisør, det ligger mere bak enn kun å klippe hår.

Og det viktigste er vel kanskje at man utdanner seg til noe man vil og kan trives med, ikke noe fint og flott for å få status grunnet yrkesvalg??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Fotballspillere som tjener millioner og har opparbeidet seg sin pensjon etter å bare ha jobbet i 15 år. Får sikkert pepper for denne, men ja, jeg ser faktisk ned på fotballspillere. Jeg syns liksom at de får alt for mye betalt i forhold til hvor uviktig arbeidet deres er. Dessuten så syns jeg det er latterlig at man bare skal kunne ha et yrke i 15 år og tjene millioner på den tiden.

Hvordan i all verden kan du se ned på fotballspillere? Fotball er verdens største idrett og den idretten som trekker mest publikum og ikke for å snakke om hvor mange barn som spiller fotball fordi de ser opp til stjernespillerne og fordi det er en så samlende idrett.

Tenk litt lenger enn misunnelse - og se hvor mye glede og spenning fotballspillerne gir så mange av oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Constanze

Ja, jeg kjenner mange i alle de 3 yrkene. Bestevenninna mi er nemlig frisør og derfor kjenner jeg mange frisører gjennom henne. (og hun er enig i fordommene btw). Jobbet en periode av studietiden på matbutikk så der kjenner jeg også mange. Har hvertfall 5 venner som jobber i barnehage, så kjenner mange der og. Han ene var vikar og har besøk titalls barnehager og har sitt å si om mange av de ansatte.

Jeg studerer selv 4.året på universitetet, men skal dessverre ikke bli advokat, lege eller ingeniør fordi jeg er ikke spesiellt begeistret for de yrkene der. Har derimot valgt noe jeg trives supert med og har ambisjoner om en god karriere.

Siden du lurte:)

Er ikke troll, men er for feig til å poste som ikke-anonym pga garantert upopulære meninger. Ærlig talt:)

TS

Med de innleggene dine så får du meg rett og slett til å se ned på universitetsstudenter. Ser langt mer ned på deg og dine ufyselige holdninger enn på yrkesgruppene du nevner over her.

Du må ha utrolig dårlig tro på deg selv som må rakke ned på andre for å hevde deg selv?

Hva er det du studerer for noe? Eller tør du ikke skrive det heller siden du tydeligvis ikke tør skrive innleggene mens du er innlogget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med de innleggene dine så får du meg rett og slett til å se ned på universitetsstudenter. Ser langt mer ned på deg og dine ufyselige holdninger enn på yrkesgruppene du nevner over her.

Du må ha utrolig dårlig tro på deg selv som må rakke ned på andre for å hevde deg selv?

Hva er det du studerer for noe? Eller tør du ikke skrive det heller siden du tydeligvis ikke tør skrive innleggene mens du er innlogget?

:kjefte:

Skriver under på den her er så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg ser ned på den typen advokater som arbeider for å frikjenne folk de egentlig vet er skyldige i å drepe, utøve vold mot eller voldta et annet menneske. Jeg kan rett og slett ikke forstå at man ønsker å fortsette i en jobb hvor man bidrar til å slippe ut slike mennesker på gata igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ned på den typen advokater som arbeider for å frikjenne folk de egentlig vet er skyldige i å drepe, utøve vold mot eller voldta et annet menneske. Jeg kan rett og slett ikke forstå at man ønsker å fortsette i en jobb hvor man bidrar til å slippe ut slike mennesker på gata igjen.

Godt poeng. De sier at alle skal ha rett på en rettferdig prosess, men utfallet avhenger jo av hvor flink advokaten er, så når folk selv velger å ha et yrke som må innebære at de lar drittsekker slippe unna straff, når de ikke er tvunget til det, da skjønner jeg at man er skeptisk. Du er nok ikke representativ for flertallet av damer, da.

Det minnet meg på at jeg glemte påtalemyndighet/politiadvokater. Samme regla, bare snudd på hodet, folk som misbruker makt, bryter regler, holder igjen informasjon, gjør ulovligheter angivelig for å sørge for at skurker blir dømt, men gir faen, selv om de vet de tar uskyldige. Dekker over slett politiarbeide, og forsøker å få folk dømt på feilaktig grunnlag, så de kan få stjerne i boka. Psykopater.

Journalist for Her og Nå, og Se og Hør, er også et yrke som jeg ser ned på. Søplete mennesker som bidrar til å holde denne dritten i live.

Dørvakter og securitasfolk er også typer jeg ser ned på. Lissompolitiet har holdninger som vi godt kunne vært foruten, og tar seg til rette. Dørvakter er for meg folk som er glade i å slå ned andre.

Endret av Transmogrifier
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballspillere som tjener millioner og har opparbeidet seg sin pensjon etter å bare ha jobbet i 15 år. Får sikkert pepper for denne, men ja, jeg ser faktisk ned på fotballspillere. Jeg syns liksom at de får alt for mye betalt i forhold til hvor uviktig arbeidet deres er. Dessuten så syns jeg det er latterlig at man bare skal kunne ha et yrke i 15 år og tjene millioner på den tiden.

DET er jeg helt og holdent 100 % enig med deg i!!! For meg er det helt ufattelig at noen kan tjene flere millioner i året for å virre rundt på en gressplen og leke seg med en ball. Og det er den hovedgrunnen til at jeg hater fotball som pesten, i tillegg til at det er gørrkjedelig å se på også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 8 år senere...

Siden vi først gjenoppliver en gammel tråd: "kjønndsforskere" med softscience bakgrunn av typen Harald Eia intervjuet i hjernevask, fra cirka samme tid som denne tråden. Når "forskningen" en driver med tilsynelatende i stor grad består i å nekte å forholde seg til forskning en ideologisk sett er uenig med har jeg problemer med å se at en gjør særlig nytte. Tvert imot driver en desinformasjon, med forskertittelen som alibi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...