Gå til innhold

Hvilke yrker "ser du ned på"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, jeg vet at man trenger folk i typiske drittyrker osv. Jeg vet det er generaliserende og slemt. Jeg trenger ingen pekefinger. Jeg trenger andres fordommer.

Jeg har fordommer mot følgende yrkesgrupper:

-Frisører. Nesten alle jeg vet om er under gjennomsnittet smarte. De er gjerne pene på en typisk bimbomåte (halvparten av glamourmodellene er jo frisører), men har lite å stille opp med ellers. De er ikke skoleflinke, men valgte frisør fordi det var en enkel vei å ta etter et par år på vgs. De er ikke spesiellt glad i yrket sitt og gir seg vanligvis før fyllte 20 pga det er kjedelig eller helsa svikter.

-Kassadamer Utenom dem som jobber der utenom studier og sånn er majoriteten av matbutikkansatte useriøse og sløve typer. De som knapt fullførte ungdomsskolen og som fikk seg en unge som tenåring. Gidder liksom ikke få seg en annen jobb eller så er såpass ambisisjonsløse at de syns det er greit å pipe inn varer dagen lang. I matbutikker samles liksom de som ikke fikk jobb andre steder, veldig ofte folk med utenlandsk bakgrunn.

-Barnehagetante De fleste er uten utdannelse og er ungdommer som jobber der på må-få. Når folk som ikke er spes glad i unger eller har giddet studert faget engang sier de jobber i barnehage tenker jeg mitt om ambisisjonene deres. Absolutt alle barnehagetantene jeg kjenner jobber der fordi de ikke finner noe bedre og er lei av å jobbe i butikk. Få er interessert i det.

Det var noen av mine fordommer.

Hva er dine?

Husk at dette er ikke er ment som en 100% seriøs tråd, jeg vet ikke alle er sånn, men når jeg generaliserer tenker jeg sånn, fordi erfaringene mine tilsier det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wow... Utrolig hvor mange kjenninger du har i disse yrkesgruppene siden du argumenterer at dette er ut fra dine egne erfaringer og at dette gjelder "de fleste".

Ut fra posten din regner jeg med at du er verken lege, advokat eller ingeniør selv.

Postet av anonym bruker. Lukter troll :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow... Utrolig hvor mange kjenninger du har i disse yrkesgruppene siden du argumenterer at dette er ut fra dine egne erfaringer og at dette gjelder "de fleste".

Ut fra posten din regner jeg med at du er verken lege, advokat eller ingeniør selv.

Postet av anonym bruker. Lukter troll :)

Ja, jeg kjenner mange i alle de 3 yrkene. Bestevenninna mi er nemlig frisør og derfor kjenner jeg mange frisører gjennom henne. (og hun er enig i fordommene btw). Jobbet en periode av studietiden på matbutikk så der kjenner jeg også mange. Har hvertfall 5 venner som jobber i barnehage, så kjenner mange der og. Han ene var vikar og har besøk titalls barnehager og har sitt å si om mange av de ansatte.

Jeg studerer selv 4.året på universitetet, men skal dessverre ikke bli advokat, lege eller ingeniør fordi jeg er ikke spesiellt begeistret for de yrkene der. Har derimot valgt noe jeg trives supert med og har ambisjoner om en god karriere.

Siden du lurte:)

Er ikke troll, men er for feig til å poste som ikke-anonym pga garantert upopulære meninger. Ærlig talt:)

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskedamer, stuepiker og søppelkjørere. Tenker at det må være noen av de mest uinspirerende yrkene som finnes. :filer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en trist tråd å legge opp til...rett og slett trist.... :snurt: og ja jeg føler meg truffet...

Du kan godt si eksakt hva du skal jobbe med siden du tråkker på manges livsgrunnlag...og nei jeg ser faktisk ikke ned på noen jobber...men syns mange kan være kjepphøy av de som tar høyere utdannelse men det går ikke på jobbene deres akkurat, det har med personligheten å gjøre...

Btw jeg er frisør (har også jobbet i barnehage og butikk)men jeg kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen din ei eller heller vennene mine som samtlige er i jobbene du har listet opp...så det sier vel kanskje mer om deg da i forhold til personer du vanker med, og ikke yrkesgrupper.

Og en annen ting, har også noen i omgangskretsen min som har alt innen universitet og høyskoler og diverse, min egen samboer er biolog, men de hadde aldri begitt seg ut på den veien du er på nå...jaja :klaske:

Takk og god natt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tror alle har en viktig jobb om de er stuepike, kassadame, barnehagetante, lege, ingeniør eller advokat, derfor ser jeg ikke ned på noen yrker.

enig med over...trist tråd!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser ikke så mye ned på yrkene eller folkene i dem, men heller hvis de(n) personen(e)ikke gjør den jobben de er satt til å gjøre ordentlig. F.eks hvis en person jobber i et serviceyrke og ikke gir god service eller er frekk, sur eller lignende så ser jeg ned på personen siden den personen tydeligvis ikke har mye stolthet over yrket sitt eller integritet. Men det går på person og ikke yrke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskedamer, stuepiker og søppelkjørere. Tenker at det må være noen av de mest uinspirerende yrkene som finnes. :filer:

Har selv jobbet som søppelkjører, og yrket er faktisk mer givende enn man skulle tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på meglere. De er et unødig mellomledd mellom selger og kjøper, og hever en gasje som ikke står i noe som helst forhold til den jobben de faktisk gjør, eller den kompetansen som kreves for å gjøre den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ned på meglere. De er et unødig mellomledd mellom selger og kjøper, og hever en gasje som ikke står i noe som helst forhold til den jobben de faktisk gjør, eller den kompetansen som kreves for å gjøre den.

Signerer. I tillegg så har de gjerne lav moral i forhold til rett og galt og tar ikke en femmer for å lyve.

Ellers legger jeg til sykepleiere. Sykepleiere tror gjerne de er leger og er overbevist om at deres tre årige utdannelse overgår alt annet. Ingen gjør så viktig jobb som en sykepleier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Negldesignere.

Og butikkberter som går rundt i butikken og sier "Den er veldig fin på" hver gang en kunde ser lengre enn to sekunder på et plagg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke si at jeg ser ned på noen yrker. De kan mer enn meg i det de gjør og gjør en jobb jeg ikke hadde orket å ha. Jeg tenker da spesiellt på vasking, rydde søppel i gater osv. Det jeg kan reagere på er at de orker å være i svært lavlønnede yrker i år etter år. Eller stå år etter i år i en sliten pub med slitne folk. De trives nok med det mange av dem og alle er ikke opptatt av å tjene mer penger enn de trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

skjønner meg ikke på folk som ser ned på andre pga yrkesvalget deres,alle jobber er jo viktige for samfunnet.

hvordan skal du få klippet håret ditt eller handlet i butikken, og hvem skal passe på brna dine når du er på jobb?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg føler meg overhode ikke truffet, men syntes tråden er helt patetisk.

En jobb er en jobb.

Søppeltømmerne gjør en sabla god jobb, og de tjener veldig bra.

Man velger da yrket sitt selv, og så lenge du TS, og andre slipper å jobbe med dette dere ser ned på, så hvorfor klager dere over noe slikt?

Det sier mye om dere også, som har slike behov i livene deres. Det å se ned på andre. Hvorfor? Fordi det er noe i livet deres som mangler, og det kjennes vel bra å rakke ned på andre, pga deres triste liv?

For slik tror jeg det er. Jo mer kritisk man er, jo tristere har man det selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Søppeltømmerne gjør en sabla god jobb, og de tjener veldig bra.

Njaaa, vil ikke tørre å påstå det da.

Har selv kjørt renovasjonsbil, jobbet meg nesten ihjel da vi alltid lå på etterskudd, men fikk likevel dritdårlig betalt.

Ellers er jeg enig med deg. Helt patetisk å se ned på yrker, og da spesiellt yrker som er nødvendige for at samfunnet skal gå rundt. Som t.ex søppeltømmere. Man kan jo bare se på..var det i Italia?...hvor søpla ikke ble tømt og det fløt over i gatene, folk ble syke, rottene tok helt over m.m.

Alle klager dersom ting ikke blir gjort, men samtidig så ser man ned på de som har det som jobb.

Vi trenger søppeltømmere, vi trenger de som plukker søppel på gata også, vi trenger de som vasker skoler, kontorer, kjøpesentere m.m., sykepleiere - som faktisk sitter på ganske mye kunnskap, og det er flere episoder hvor sykepleiere har reddet rævva på leger, ja vi trenger de fleste.

Jeg kan gå med på at vi ikke nødvendigvis TRENGER negldesignere, frisører og slike yrker, men om man har mulighet til å unne seg noe godt, så hvorfor ikke? Det er det som er med oss mennesker, vi liker å unne oss noe ekstra når vi har råd til det. Vi føler oss bedre etterpå, blir gladere m.m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Njaaa, vil ikke tørre å påstå det da.

Har selv kjørt renovasjonsbil, jobbet meg nesten ihjel da vi alltid lå på etterskudd, men fikk likevel dritdårlig betalt.

Virkelig? Jeg trodde de tjente kjempe bra, jaja... allikevel trenger man dem, så hurra for dem som fortsetter i disse jobbene sine da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det virker jo mer som om du ser ned på alle som ikke har høye ambisjoner.

Hva vet du egentlig om hvorfor andre velger å klippe håret ditt eller passe barna dine i barnehagen?

Hvis man først skal gå rundt og "se ned" på noen så gjør det nå ikke pga hva de har valgt som yrke.

Jeg har èn god venninne som er lege og èn god venninne som jobber på Nille, hvem faen er du til å si at den ene er bedre enn den andre?

Min skitne hemmelighet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, må nesten si meg enig i det med sykepleiere altså. Jeg kjenner flere av dem som tror de vet alt om alle sykdommer og symptomer.

:fnise:

Men jeg ser ikke ned på det yrket for det. :opplyser:

Endret av loffen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokeshi

Haha, må nesten si meg enig i det med sykepleiere altså. Jeg kjenner flere av dem som tror de vet alt om alle sykdommer og symptomer.

:fnise:

Men jeg ser ikke ned på det yrket for det. :opplyser:

Og likevel ville du ikke klart deg uten om du ble lagt inn på sykehus ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Applecore

Jeg har faktisk mye respekt for de fleste av de nevnte yrkene.

Frisører har ikke nødvendigvis valgt den karrieren fordi de er dumme/akademisk uinteresserte, men fordi de har estetisk sans, synes det er moro å stelle med mennesker og liker å være i et sosialt yrke.

Jeg tror det skal en del jobb (og kanskje talent) til for å bli en dyktig frisør; jeg tror de er glade i yrket sitt og legger mye stolthet i å kunne få til riktig frisyre på hver enkelt person.

Du har sikkert rett i at det finnes mange frisører som er slik som du har beskrevet, men jeg synes det er urettferdig å skjære alle frisører over en kam (pun intended, ho hoo :P).

Jeg mener det samme om folk som jobber i andre service-yrker; selv om det ikke akkurat er jobber med høy status er det mange som går inn for å gjøre en god jobb, og det har jeg respekt for.

Om det er noen yrker jeg har liten respekt for, så er det de som lever av andres suksess.

Paparazzier, journalister i sladreblader, tidligere sekretærer/managere/eks-kjærester som gir ut bøker om sine tidligere kjendis-arbeidsgiveres privatliv.

Æsj! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...