Gå til innhold

Hvor ville du helst ha bodd? Sentralt til 2 mill, eller litt "i omegn" til 1,5?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi vil bytte bolig, men er veldig i tvil ang hvor vi vil bo!

Vi bor i dag midt i et tettsted som har alt vi trenger i gåavstand. Mange butikker, apotek, post, bibliotek, restauranter, barnehage, skole fra 1. klasse til videregående, idrettssenter, kulturskole, svømmehall +++. Altså alt barn og voksne trenger for å vokse opp og trives.

Et hus som tilfredsstiller våre krav koster ca 2 mill her.

Et kvarter med bil unna ligger ei lita grend. Her koster husene ca 500 000 mindre. Her finner en et boligfelt som er barnevennlig, med barnehage, skole (1.-10.), grendahus, fotballbane, håndballbane og nærbutikk. Naturen i umiddelbar nærhet, ingen farlige veier som må krysses.

Men hva skal vi velge???? Begge plassene er ganske like mtp utsikt osv. Det er ca 5 grader kaldere i grenda lenger bort, enn på tettstedet, om vinteren.

Vi må altså kjøre et kvarter for å komme til "alle servicetilbud", andre fritidsaktiviteter enn handball/fotball osv, hvis vi flytter til grenda.

Vi kommer begge til å jobbe på tettstedet, så det vil uansett være naturlig å gjøre innkjøp, låne bøker osv her.

På tettstedet er vi i sykkelavstand fra 3 stk besteforeldre til barna, og det synes jeg veier tungt. Vi har et veldig godt forhold til dem, og det er godt å ha dem et steinkast unna.

Men 500 000 mindre i lån for samme type hus betyr jo en del, og hva er egentlig 15 min i bil, på en ganske god og trygg vei?

Hva ville du ha valgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror jeg ville valgt tettstedet. Jeg har bodd både nokså usentralt og i gåavstand til ting, og selv om begge deler har sine fordeler (og det er fint med lavere boutgifter) setter jeg personlig ganske stor pris på å ha gangavstand til "alt". Det er fint å kunne la bilen stå, og når man har barn (noe jeg ikke har) er det jo også greit at disse kan komme seg til venner, trening osv uten at foreldre må hente og bringe hver bidige gang. Det gir mer frihet både til barn og voksne. Boligprisene det er snakk om er jo uansett ikke så veldig høye i forhold til mange andre steder i landet, hadde forskjellen vært større ville jeg latt det veie tyngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt tettstedet , 15 min i bil er ikke mye , men det er del midt på vinteren f.eks når ungene skal et eller annet i tettstedet .

Det at dere har sykkelavstand til besteforeldre ville jeg og ha latt veie tungt .

Det er også lettere for dere voksne å få mer fritid om dere ikke må kjøre barna på aktiviteter (de kan bruke buss og sykkel)

Det eneste argumentet jeg kan se for å flytte er husprisen ,men jeg ville nok ikke ha latt den veie så tungt .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna kommer til å gå på samme skole/barnehage med andre barn som stort sett er i gåavstand, men på tettstedet vil jo ALLE være i gåavstand.

I forhold til mange andre steder er sikkert husprisene lave. Men vi er unge uten særlig mye egenkapital, så huslånet betyr en del. Jeg vil gjerne unngå å låne til pipa hvis jeg ikke må.

Jeg synes dette er veldig vanskelig! 15 minutters kjøring for å spare 500 000 høres jo veldig enkelt ut, men det er jo ikke akkurat snakk om èn kjøretur. Det blir jo sikkert tur/retur hver dag, pluss igjen på ettermiddagen ifm barnas fritidsaktiviteter.

Flere med synspunkt?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville definitivt valgt tettstedet, forutsatt at dere har råd til 500 000 ekstra i lån (har dere ikke råd og må ha hus før dere rekker å spare opp så er jo valget enkelt).

Det er ikke et alternativ å droppe bil hvis dere bor på tettstedet da, eller kjøpe en billigere en? (ettersom dere ikke vil få bruk for den så ofte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pucifer

Tenk på det slik.

ALT i gåavstand fra huset til 2 mill. Her sparer dere bensinutgifter/kollektivtransport.

15 minutter unna med bil høres veldig lite ut, men det blir ikke så lite likevel, dersom man støtt og stadig må kjøre hit og dit, om barna skal på skole, fritidsaktiviteter, handle inn osv osv.

Har du råd til 500.000kr ekstra i boliglån, så ville jeg definitivt valgt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville uten tvil valgt tettstedet!

Det å ha "alle" servicetilbud så lett tilgjengelig er verdt en god del i forhold til å være nødt til å kjøre 15 minutter for å nå dem. Så fremt økonomien tillater de 500.000,- ekstra lån så klart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan i grunnen ikke tenke meg å bo i annet enn en by, så for meg ville valget vært enkelt. I ditt tilfelle ville jeg valgt tettstedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart valgt tettstedet hvor du bor nå. Du sparer utrolig mye tid på å bo der. Selv om det er 15 min unna, så tar alt tid. Tenk den ene gangen feks du må ha bilen på verksted..da må du ta buss osv. Jeg har selv valgt å flytte som du beskriver 15 minutter unna, og jeg angrer. Å bo sentralt er kjempeviktig. Jeg hadde heller prøvd å spare inn den ekstra kostnaden det medfører på noe annet hvis mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor 15 min fra byen... det er 6 km til nærmeste butikk og har hatt bjørn i hagen.. med andre ord kan kanskje min erfaring hjelpe? :gjeiper:

Vi flyttet hit på grunn av huset... drømmehuset, flott hage, frisk luft, naturen og roen.. Jeg er født og oppvokst i oslo så er jo egentlig en byjente.. men så fikk jeg barn..

ting forandret seg og jeg roet meg mer på "landet" stresser mindre..

Vi pendler begge to i hver vår retning så bilen brukes uansett og ja barna må kjøres til alt og alle! Men her får vi være i fred uten innsyn, samtidig som naboene hilser og slår av en prat når vi ser dem annen hver uke..ungene løper fritt, plukker blåbær bak huset...

Men er dere sånne mennesker som liker å gå i butikker, spise ute, ha bråk og mennesker i nær omkrets tror jeg ikke dere ville trives å bo så langt unna..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg bor 15 min fra byen... det er 6 km til nærmeste butikk og har hatt bjørn i hagen.. med andre ord kan kanskje min erfaring hjelpe? :gjeiper:

Vi flyttet hit på grunn av huset... drømmehuset, flott hage, frisk luft, naturen og roen.. Jeg er født og oppvokst i oslo så er jo egentlig en byjente.. men så fikk jeg barn..

ting forandret seg og jeg roet meg mer på "landet" stresser mindre..

Vi pendler begge to i hver vår retning så bilen brukes uansett og ja barna må kjøres til alt og alle! Men her får vi være i fred uten innsyn, samtidig som naboene hilser og slår av en prat når vi ser dem annen hver uke..ungene løper fritt, plukker blåbær bak huset...

Men er dere sånne mennesker som liker å gå i butikker, spise ute, ha bråk og mennesker i nær omkrets tror jeg ikke dere ville trives å bo så langt unna..

Takk for svar, alle sammen. I denne grenda vil vi fortsatt bo i et boligfelt, altså ikke helt for oss selv, og barna vil kunne gå til lekekamerater, skole, nærbutikk og fotball/håndball. Men for bibliotek, annen idrett og fritidsklubb må de kjøres.

Jeg hadde ikke tenkt på dette med evt bil på verksted. Kollektivtilbudet fra grenda til tettstedet er ikke glimrende, mens fra tettstedet til en av de store byene i Norge går det busser jevnt.

Per i dag har vi ikke råd til det huset vi ønsker oss på tettstedet, men det har vi i grenda. Vi må altså vente til at jeg er ferdig utdannet før vi kan kjøpe nytt her vi bor nå. Alternativet er jo å flytte til grenda for en stund, for så å flytte tilbake til tettstedet, men

1) det er dyrt å selge og kjøpe

2) barnet vårt er 2 år nå, og vi ønsker ikke å flytte på henne mer enn nødvendig. Siste året på barnehage skal foregå på samme sted hvor hun skal begynne på skole.

Dette er så vanskelig!

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

selv har jeg allerede valgt. flyttet 25 min i bil utenfor byen. jeg har 1 mil til nærmeste butikk. Jeg kunne gjort mye for å bare ha et kvarter til byen! Det er de siste ti minuttene som er pes, dårlig bussforbindelse, dyrt og komme seg hjem fra fest osv. men prisforskjellen var litt større. måtte gi 1,5 mill for huset mitt, mens det hadde kostet det dobbelte omtrent litt i utkanten av byn.. men fordelen med å bo her er jo at det er stille og rolig. Jeg skal flytte nærmere byen, maks et kvarter, men da på betingelse at det er en usjenert plass hvor man slipper å se rett inn i vinduene til naboen, og motsatt. er fra byen, men er veeeldig deilig og bo litt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville, som de fleste andre her, valgt tettstedet.

I tillegg til de andre argumentene som er listet opp her er hus i sentrale strøk lettere omsettelige, hvis dere av en eller annen grunn vil selge igjen senere. De har også hatt en bedre prisutvikling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...