Gå til innhold

MonThes verden

MonThe

Anbefalte innlegg

Uff, skjønner det er kiipt å måtte ty til MME. Man vil jo gjerne at de skal få det de trenger av oss. Men ikke gi opp, dette ordner seg. :troest: Har du purelan? Hos meg hjelper det i alle fall utrolig kjapt om jeg føler meg litt sår ;) Og masse luft da :jepp:

Og om brystet skulle bli ømt igjen med kuler, så hjelper også varmeflaske (og varme dusjer :dusje: ) - lindrer litt og gjør det lettere å massere :)

Cheer up! :klemmer:

Her er det puppelufting og Purelan som gjelder i kveld ;):klemmer:

:troest: Det går seg helt sikkert til! Vet så alt for godt hvordan det er å amme når det er vondt, det er helt grusomt. Jeg gråt meg gjennom ammingene og grudde meg noe vanvittig til hvert måltid en stund, men det at jeg fortsatte å amme på den vonde siden gjorde nok godt for melkeproduksjonen. Hvis du klarer det så prøv, for å gi MME kan vel bare gjøre at produksjonen blir lavere?

Huff, jeg føler virkelig med deg, altså. :klem:

(P.S: Du er sikker på at du ikke har sopp? Spør alle om det, for jeg kom så seint i gang med behandling selv... Det kan gi sår/sprekker og gjøre babyen urolig ved brystet. Jeg hadde det samtidig som jeg fikk tette melkeganger.)

Er ikke sikker på at jeg ikke har sopp... Hvordan skal jeg finne ut av det? Synes ikke F er spesielt hvit på tunga/i munnen. Kan jeg f.eks ta kontakt med helsestasjonen i morgen, og høre med de? :klo:

Planen er at han skal få på "vond-puppen" igjen i morgen, måtte bare la den hvile i dag. Vet det er dumt, men klarer ikke. Har pumpet da, så forhåpentligvis er ikke produksjonen gått ned så veeldig mye. :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, er ikke bare bare med den amminga altså. Har hatt sopp selv, og grein nesten fordi det gjorde så vondt. Slet mye med sårhet i starten også, ikke godt. Du har virkelig min fulle sympati :klem:

Ring helsestasjonen da vel. Kanskje du får komme inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: Håper det går bedre! Hvis du mistenker sopp er det ikke skadelig å smøre med canesten etter amming i noen dager.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Monthe :klemmer:

Huff, amming kan være så fryktelig slitsomt, har akkurat hatt noen tunge dager selv og det tærer virkelig på altså..

Det er hakket før MME for alle penga! :skravle:

Håper du er kommet over kneika igjen :klemmer:

Kan jeg bare spørre, når du gav MME, hadde han fått det før? Hvilke merke brukte du?

Vi har handlet inn tre pk med ferdigblandet NAN til krisesituasjoner, som feks du kom borti nå.

Av og til skulle jeg ønske at det var mannen som ammet, siden vi hadde graviditeten og fødselen.. :kjefte:

Heldigvis glemmer man litt når man har gode perioder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:vinke:

Går det bra med dere?

Jeg ville også prøvd å smøre på litt canesten på brystvortene om du mistenker sopp. Legen jeg var hos på legevakta med betennelsen anbefalte meg å kjøpe inn en tube og ha. Så jeg har brukt det litt sånn innimellom når det har gjort vondt og det har hjulpet! Bare husk å bruke det til symptomene er helt borte, og noen dager etter at de er borte også.

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei MonThe-mor :klemmer:

Jeg fikk sopp i begynnelsen (tror nok det var det, i alle fall), og snuppa hadde trøske på tunga. Fytti grisen så sår jeg var på brystvortene (eller knoppene som jordmor insisterte på å kalle det :gjeiper:). Jeg grein hver gang jeg ammet, fordi det føltes som om snuppa beit i vortene, og når de var såre, og det var hakket før de begynte å blø, ja da kan du tenke deg... Jeg skjønte godt de som ville ha gitt opp amminga da..! Men jeg gav meg ikke; dette skulle jeg klare! Fikk tips av jordmor og helsesøster om å kjøpe vanlig farris, samt Canesten på apoteket. Jeg skulle pensle tungen til snuppa med farris, samt mine brystvorter, pluss smøre med Canesten på vortene etter hver amming. Det gjorde ingenting om snuppa fikk Canesten i seg, for det var jo medisin for henne også. Vet du; det hjalp. For en lettelse det var - var det sånn det skulle føles å amme..? Så deilig, tenkte jeg :) (Jeg hadde nemlig ikke hatt mye tro på denne vidunderkuren).

Nå går ammingen som en drøm, snuppa er snart 5 måneder, og jeg fullammer enda (har prøvd å gi henne littegran banan, men nå har hun hatt diare' i seks dager, stakkars, så det kan enten være for at hun rett og slett ikke tåler banan, eller som legen sa; virus).

Håper du har det bra :goodbye:

Endret av ~lillefot~
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det med deg? Må bare signere det lillefot skriver, for det er som å lese om de første ukene mine. Amming kan være så utrolig vondt! Håper det går bedre nå, for når ammingen går bra er det bare det koseligste som finnes :rodmer: Det aller, aller fineste i verden er ynkelyden de små lager når de endelig får puppen i munnen når de er sultne. :hjerte:

:klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei søtiser! :vinke:

Vi har det bra, er bare veldig travel for tiden! :) Forrige uke var det mye puppestyr, en tur hjem til mamma og de for å få litt avlastning/hjelp, strikkekveld med noen venninner (jeg har begynt på mitt første strikkeptrosjekt noensinne -- en liten lilla puff :nigo: ). I helga har vi vært i Trheim i barnedåp -- har storkost oss med hotellweekend, shopping, og familie :hjerte:

I dag har vi vært på første gruppetreff på helsestasjonen. F har blitt hele 5230 gram, og er 59.6 cm, store, lille skjønningen miin :rodmer: Var bare ei til som var på treffet + HS , de to andre møtte ikke opp, hun var på alder med meg, og vi ble enige om å ta en kaffe en dag :)

Når det gjelder puppene/amminga så går det ok... Har fortsatt vondt i venstre pupp, og har måttet massere/pumpe "ut" tilstoppede melkekganger mange ganger den siste uka. Har kjøpt Canesten og Farris, har ikke vært så flink å bruke det i helga mens vi har vært i Trheim, men i dag starter vi på igjen. Skal iallefall ikke gi meg nå! :jepp: Skal til legen på onsdag med ei vond tå (har jaggu klart å dra på meg en betennelse i ei tå :sjenert: ), så skal høre med henne om puppen med det samme da tenkte jeg :)

Ellers har jeg begynt på dåpsinvitasjonene, de blir såå fine! :jepp: Blir ikke dåp før i slutten av november (blir sent pga at det skal klaffe med div familie), men håper på å få sendt ut invitasjonene iløpet av neste uke! Invitasjonene blir i forskjellige blåfarger (Lager de med Cuttlebug`en mi, åh som jeg elsker den maskina!!) , og har tenkt å ha et lite bilde av F med den inviterte på ( altså mormor sammen med F på mormors invitasjon ++), tror det blir veldig bra, og personlig :)

Takk for oppmuntringer og råd jenter, dere er så gode!! Ønsker alle en flott mandag! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg bare spørre, når du gav MME, hadde han fått det før? Hvilke merke brukte du?

Vi har handlet inn tre pk med ferdigblandet NAN til krisesituasjoner, som feks du kom borti nå.

Vi har gitt han NAN H.A 1. Vi prøvde den ut for noen uker siden, for å være sikker på at han "tålte" den, dvs. ikke fikk magevondt av den. Han virker å tåle den godt. Eneste er at avføringen hans blir veldig annerledes. Mørkere, og litt tykkere. Kommer nok sikkert av at den er kumelkbasert :klo:

Håper det går bedre med dere også :troest::klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra med litt avlastning -og hørtes ikke dumt ut med en hotell-weekend! :rodmer:

Gøy å holde på med dåpsivitasjoner- her hadde vi dåp i går allerede faktisk.. Var så få datoer å velge i, så jeg måtte planlegge på 3 uker :) Ble desverre ikke scrappet noe da, selvom det er veldig gøy! Ble en fantastisk dag med verdens snilleste gutt! :rodmer:

Håper det ordner seg med ammingen og blir helt bra igjen! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som noen veldig fine dåpsinvitasjoner :) Jeg har Spellbinders maskinen, som er omtrent som cuttlebuggen. De er jo geniale :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi sendte ikke ut dåpsinvitasjoner vi, da dåpen ble bråbestemt 3 uker før. Men takkekortene derimot lagde jeg med bilder av den det var til sammen med E så langt det lot seg gjøre. Og det var suksess!! Så invitasjonene dine blir nok en suksess de også - de høres iallfall lekre ut!

Trondheim er aldri feil ;) Godt dere fikk en fin helg her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vi jaggu igang med økedøgn igjen, rettere sagt en økeuke!! :eeeh: Siden mandagskvelden har han så og si hengt i puppen, ca annenhver time, og blir ikke fornøyd, verken med en eller to pupper. Jeg er så lei.

Fikk en slik nesespray med legen på onsdag, som skal få melken til å strømme fortere (husker ikke hva den heter), men synes ikke den hjelper noe særlig, lillegull er fortsatt like utålmodig. Spiser, slipper puppen, skriker, tar puppen igjen, spiser, slipper puppen.. Og sånn fortsetter det helt til han har tømt begge puppene (jeg håndmelker for å se om det er tomt), jeg tar ham opp, raper og får distrahert han til å slutte å skrike :sjenert:

Kan det være at jeg rett og slett ikke kommer til å få nok melk???!

...når det er sagt så er han en solstråle størsteparten av dagen, og han har masse våte bleier, så han får nok nok mat. Bare ikke nok til å bli fornøyd mens han spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det er sagt så må jeg bare føye til at F er en fantastisk skjønn gutt. Han smiler og pludrer og får hjertet mitt til å briste over av mammalykke og stolthet. Alt strev og slit, og alle vanskelige tanker og følelser blir glemt når han titter på meg med de nydelige blå øynene sine og smiler til meg :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er vi jaggu igang med økedøgn igjen, rettere sagt en økeuke!! :eeeh: Siden mandagskvelden har han så og si hengt i puppen, ca annenhver time, og blir ikke fornøyd, verken med en eller to pupper. Jeg er så lei.

Fikk en slik nesespray med legen på onsdag, som skal få melken til å strømme fortere (husker ikke hva den heter), men synes ikke den hjelper noe særlig, lillegull er fortsatt like utålmodig. Spiser, slipper puppen, skriker, tar puppen igjen, spiser, slipper puppen.. Og sånn fortsetter det helt til han har tømt begge puppene (jeg håndmelker for å se om det er tomt), jeg tar ham opp, raper og får distrahert han til å slutte å skrike :sjenert:

Kan det være at jeg rett og slett ikke kommer til å få nok melk???!

...når det er sagt så er han en solstråle størsteparten av dagen, og han har masse våte bleier, så han får nok nok mat. Bare ikke nok til å bli fornøyd mens han spiser.

Å gud å jeg kjenner meg igjen!!!

Her har vi hatt øking siden mandag vi også - og jeg blir gal!!!

tror ikke melken tar seg opp på et aksebtabelt nivå for han nå jeg heller.. :tristbla: Syns ikke det blir bedre.. Trodde det gjorde det i dag, vi tok sjansen på en shoppingtur og han klarte en 3 timer mellom måltidene.. Men ble bært i sjal da så tror det var det.. Syns vi var på'an igjen nå i kveld... Har holdt meg stort sett hjemme etter en meget strabasiøs trilletur jeg hadde på mandag; da skjønte jeg hva som var på gang for han roet seg ikke samme søren hva jeg gjorde - skrek hele veien.. :sjenert: Huff stakkar..

Lurer på om jeg også skal spør etter en slik nesespray av legen for å prøve...

Nei litt rådvill nå.... :sjenert: Har ihvertfall hatt mer enn nok melk tidligere, han har lagt på seg mer enn gj.snittet - men nå begynner jeg å lure....

:klem::klem: til deg!!

Endret av peace
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og når det er sagt så må jeg bare føye til at F er en fantastisk skjønn gutt. Han smiler og pludrer og får hjertet mitt til å briste over av mammalykke og stolthet. Alt strev og slit, og alle vanskelige tanker og følelser blir glemt når han titter på meg med de nydelige blå øynene sine og smiler til meg :hjerte:

...og jeg følte jeg må signere denne :rodmer: ble så negativt over... :sjenert:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å gud å jeg kjenner meg igjen!!!

Her har vi hatt øking siden mandag vi også - og jeg blir gal!!!

tror ikke melken tar seg opp på et aksebtabelt nivå for han nå jeg heller.. :tristbla: Syns ikke det blir bedre.. Trodde det gjorde det i dag, vi tok sjansen på en shoppingtur og han klarte en 3 timer mellom måltidene.. Men ble bært i sjal da så tror det var det.. Syns vi var på'an igjen nå i kveld... Har holdt meg stort sett hjemme etter en meget strabasiøs trilletur jeg hadde på mandag; da skjønte jeg hva som var på gang for han roet seg ikke samme søren hva jeg gjorde - skrek hele veien.. :sjenert: Huff stakkar..

Lurer på om jeg også skal spør etter en slik nesespray av legen for å prøve...

Nei litt rådvill nå.... :sjenert: Har ihvertfall hatt mer enn nok melk tidligere, han har lagt på seg mer enn gj.snittet - men nå begynner jeg å lure....

:klem::klem: til deg!!

Godt å høre vi er fler som har det sånn! Altså, ikke godt å høre at du sliter, men ja, du skjønner hva jeg mener ;):klem:

...leser rundt om at det ikke skal være uvanlig med økedøgn, og at begrepet "økedag" er ganske misvisende, da det kan vare over flere døgn. Men guuuh, så slitsomt det er. Synes det er forferdelig å møtte trøste F etter å ha gitt ham mat. For det er ingenting som er bedre enn et mett og fornøyd barn ved puppen..

Håper det tar seg opp både hos deg og hos meg :klemmer:

Endret av MonThe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer:

Håper det blir bedre med ammingen i morgen! :klemmer:

Desverre lite tips og erfaring å komme med herfra...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...