Neala Skrevet 2. januar 2012 #2141 Del Skrevet 2. januar 2012 Godt nyttår og gratulerer med overstått 6 mnd-dag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 3. januar 2012 Forfatter #2142 Del Skrevet 3. januar 2012 (endret) Så deilig at din kjære fikk en tidlig juleferie ) Koselig å være sammen, alle tre :rodmer Uff, jeg tror ikke S får noe gave av oss i år : Aner ikke hva vi skulle kjøpt, og hun er jo så liten at hun ikke skjønner noe av det uansett, men.. Vi får se God jul :hjerte Gratulerer med 6 mnd til F i dag :klemmer Godt nyttår og gratulerer med overstått 6 mnd-dag! :klemmer Hei jenter Godt nyttår til dere alle! Er så dårlig på dagbokskriving for tida, men setter STOR pris på at dere titter innom meg og legger igjen hilsner! Jeg er OFTE innom og leser hos dere alle, men det blir stort sett med lesinga Her er alt bare bra! Hatt ei kjempefin jul, og fikk masse fint, både til oss selv og til F Var hjemme hjos foreldrene mine på julaften + 1.juledag, ellers har vi vært her hjemme, med diverse besøk av familie og masse kos! Hadde en kjempekoselig nyttårsaften med besøk av tantebarn og søstre, og nyttårskalkunen ble perfekt ..Gikk inn i det nye året med å ligge i senga sammen med F og amme, kunne egentlig ikke tenkt meg en mer passende, og kosligere måte å avslutte det gamle året, og starte det nye året på Var på kontroll i går (veeldig forsinka 5mnderskontroll) - vaksinen gikk fint, og F er nå blitt en stor gutt på hele 70 cm og 7880 gram HS mente han virka veldig sterk og kontrollert i kroppen, og han ruller fra rygg til mage, mage til rygg, og legger seg også over på sida og slapper av og leker seg Han har foresten en helt fantastisk rulleteknikk som gjør at han kommer seg fra den ene enden av stuen til den andre, uten at han kan åle seg/krabbe Nettene er blitt pittelitt bedre, og han sover nå stort sett fra han sovner mellom 19-20 til kl 00 før han får mat, for deretter å få mat 1-2 ganger fram til vi står opp mellom 06-08. (nesten så jeg ikke tør skrive noe om det, er jo sånn at idet jeg tror at noe har "falt på plass" så forandrer det se igjen ) Har imidlertid har litt trøbbel med legginga i det siste. Ofte tar det 30-45 minutter fra han blir lagt til han faller til ro, og vi må inn huundre ganger å putte inn smokk/trøste/bysse. De gangene mannen går inn eskalerer det eenda mer, og ender med skikkelig hylskrik Håper det går seg til like raskt som det begynte! Ellers driver vi og titter på bryllupsreiser for tiden Har så og si bestemt oss for at vi reiser til Maldivene :D Vi må bare dobbeltsjekke at svigermor og/eller mamma kan passe F (blir borte i 8 dager) , så bestiller vi nok turen Som så mange andre har jeg startet ett nytt og bedre liv denne uka, med bryllupsdagen som motivasjon (vil jo ta meg fantastisk ut på den store dagen), og har derfor oppretta meg en "motivasjonsdagbok" her inne, link ligger i signaturen min, om noen skulle ha lyst til å titte innom Ønsker alle som måtte finne på å ta turen innom en finfin uke Endret 3. januar 2012 av MonThe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 4. januar 2012 Forfatter #2143 Del Skrevet 4. januar 2012 Vi har foresten så småt begynt med smaksprøver til lillemann Most banan virka som det smakte tålelig greit, men det meste kom ut igjen (det var det vi starta med) Har prøvd grøt og avokado i fire dager hver -- de første dagene framkalte det brekninger, frysninger og grimaser, men i går virka det som om grøten var ok, og han fikk inn noen skjeer. Prøvde med eplemos i dag, da ble det også brekninger og grimaser Er nok en laangsom tilvenningsprosess med mat for lillemann, ser ikke for meg at han er oppe i noe "porsjoner" med det første Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 5. januar 2012 #2144 Del Skrevet 5. januar 2012 Vi har foresten så småt begynt med smaksprøver til lillemann Most banan virka som det smakte tålelig greit, men det meste kom ut igjen (det var det vi starta med) Har prøvd grøt og avokado i fire dager hver -- de første dagene framkalte det brekninger, frysninger og grimaser, men i går virka det som om grøten var ok, og han fikk inn noen skjeer. Prøvde med eplemos i dag, da ble det også brekninger og grimaser Er nok en laangsom tilvenningsprosess med mat for lillemann, ser ikke for meg at han er oppe i noe "porsjoner" med det første Hehe.. morsomt når de begynner med mat å se på reaksjonene Her er det ekstra viktig at maten er super-finmost og at den har akkurat rett temperatur. Og diverse frukter er selvsagt myyye bedre enn grøt Og grønnsaker liker han også, særlig søtpotet. Prøv det Vi øver oss på tilvenning av grøt - han liker jo frukt og grønt mye bedre så nå gir jeg han en isbit-terning med aprikosmos i grøten. Da blir det bra Ellers har vi nå sånne netter som du beskrev før jul Jeg vet ikke om jeg overlever Får gratulere deg med gode netter da, nyt dem! Plutselig er de over Og godt nytt år! skal ta meg en tur innom den nye boka de jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 6. januar 2012 Forfatter #2145 Del Skrevet 6. januar 2012 Og da var de gode nettene over... 2 netter på rad nå, med oppvåkning annenhver time Var visst for tidlig å juble over fremskritt på "sovefronten".. Men var deilig så lenge det varte I kveld skal jeg på nyttårsbord med venninnegjengen, det blir tapas og en hel masse vin - det blir deeilig, både med mat/drikke, og ikke minst komme seg litt ut av huset, og puste litt :gliser: Ellers har det sunnere livet gått bra denne uken, og jg har brukt litt tid på å lage litt bryllupscollager. Timene på kveldstid flyyr når jeg sitter å ser på kaker/pynt/etcetc. Her er den ene: Ååh, som hjertet gleder seg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peace Skrevet 7. januar 2012 #2146 Del Skrevet 7. januar 2012 Godt nyttår monThe! Måtte stikke innom deg igjen nå Bra at dere har det fint og har hatt en koselig jul! Det har vi også!! Gøy å prøve litt smaksprøver nå da; her gikk det av en eller annen grunn nesten helt av seg selv.. han er et matvrak tror jeg :-P hehe... Vi er oppe i 2-3 porsjoner til dagen på 2 mnd nå.. Men jeg har visst hatt fløtemugger så junior her trenger noe som metter! Nettene er desverre enda ganske rotete her også; ikke mer enn man tror det blir bedre så snur det :/ men men; håper det går seg til ettersom han blir større.. Føler meg alikevel ganske opplagt så og si hver dag! Håper du koser deg med vin og godt selskap i kveld! Her skal vi ha venninne samling med fest i slutten av mnd og jeg gleder meg stort! Hadde mine første vinglass lille nyttårsaften etter S ble født og det smakte det ja :gjeiper: Men blir nok ikke for ofte før lilleskatt her sover litt lengre av gangen og vi har litt system på ting Fortsatt god helg!! Klem klem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 9. januar 2012 Forfatter #2147 Del Skrevet 9. januar 2012 Godt nyttår monThe! ........ Godt nyttår til dere også Peace!! Rart det der med hvor forksjellige disse små er, både i søvnvaner/mattilvenning og alt annet. Godt å høre alt er bra med deg/dere. Kos deg på veelfortjent venninnefest i slutten av måneden! Det blir nok godt til deg --------- Koste meg gløgg ihjel på fredag -- masse god mat og drikke, og klokka var nesten halv5 før jeg rota meg hjem Så sjelden vi treffes hele jentegjengen, og var ikke mangel på ting å snakke om for å si det sånn Oppe i 10tiden på lørdag da, full av dårlig samvittighet for å ha vært ute nesten hele natta, og ha "sovet bort" hele morran. Rart det der, at mammaMonThe skal gjøre det "vanskelig" å være bare MonThe Ellers har vi det fortsatt bare bra Mattilvenningen til F går så smått framover. Har prøvd gulrotmos de siste dagene, det virka det som om han likte godt. I morgen tenkte jeg vi skulle prøve med potet, så kanskje er vi oppe i litt middagsmat også etterhvert Har kjøpt en sånn "babyfeeder", gav ham den med litt banan inni tilligere i dag, men ingen stor suksess Ellers får han nå grøt til kvelds hver kveld:) Nå kommer straks mannen hjem fra jobb, og da skal vi bestemme oss for bryllupsreise Ønsker alle ei finfin uke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 9. januar 2012 #2148 Del Skrevet 9. januar 2012 Høres ut som du har noen fine dager Mammasamvittigheten kan være noe herk, altså Men det er i de aller fleste tilfeller bare positivt at den er til stede Håper dere koser dere med bryllupsreiseplanlegging Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 10. januar 2012 Forfatter #2149 Del Skrevet 10. januar 2012 Høres ut som du har noen fine dager Mammasamvittigheten kan være noe herk, altså Men det er i de aller fleste tilfeller bare positivt at den er til stede Håper dere koser dere med bryllupsreiseplanlegging Ja, det har vi Det er nok bare slik det er, og som du sier så er det i de aller fleste tilfeller bare positivt at den er tilstede Ååh, som vi koser oss! Å planlegge bryllup er nok noe av det mest romantiske man kan gjøre sammen Håper alt er bra med deg og lille N ------ Da har vi bestilt oss bryllupsreise Vi reiser tre dager etter bryllupet, og turen går til Komandoo, Maldivene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teita Skrevet 10. januar 2012 #2150 Del Skrevet 10. januar 2012 Ååå.. Høres nydelig ut! Helt herlig å ha noe sånt å se frem til, og glede seg til:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 12. januar 2012 #2151 Del Skrevet 12. januar 2012 Da har vi bestilt oss bryllupsreise Vi reiser tre dager etter bryllupet, og turen går til Komandoo, Maldivene Å satan! Nå fikk jeg også lyst til å gifte meg Høres ut som en krem-tur til Maldivene Ser i andre boka di at du er på god vei i den nye livstilen din mot å bli fit & fabolous også! Flink du Hva slags grøt gir du gullet? Dere har ikke hatt noe mageplager? Utfordringen kun å finne ting han liker? Her tror jeg nettene har blitt gode etter at lillemann har vendt seg til maten - så helvete med annehver time er over (*bank i bordet* ). Er helt sikker på at det kom av 1) for lite mat 2)utviklingssprang og 3) vondt i magen Du er heldig som har en så dyktig pappa til gutten, sånn at du kan feste hele natta med jentene! (Men med fast føde og pappa som kan bysse i søvn så er det vel egentlig håp for meg snart også - om å få gå ut mere enn 3 timer en kveld ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 12. januar 2012 Forfatter #2152 Del Skrevet 12. januar 2012 Å satan! Nå fikk jeg også lyst til å gifte meg :fnise Høres ut som en krem-tur til Maldivene :jepp Ser i andre boka di at du er på god vei i den nye livstilen din mot å bli fit & fabolous også! Flink du ; Hva slags grøt gir du gullet? Dere har ikke hatt noe mageplager? Utfordringen kun å finne ting han liker? Her tror jeg nettene har blitt gode etter at lillemann har vendt seg til maten - så helvete med annehver time er over (*bank i bordet* ). Er helt sikker på at det kom av 1) for lite mat 2)utviklingssprang og 3) vondt i magen Du er heldig som har en så dyktig pappa til gutten, sånn at du kan feste hele natta med jentene! (Men med fast føde og pappa som kan bysse i søvn så er det vel egentlig håp for meg snart også - om å få gå ut mere enn 3 timer en kveld :fnise ) :klemmer Tror det blir en fin tur det ja Jo, takk prøver iherdig nå, er veldig motivert (helt til en rull Center kommer min vei ). Men er superfornøyd med et sunnere kosthold sånn all-over, og over å være igang med treningen! Har maaange ganger lest i din dagbok og tenkt "Åh, Line er så flink å trene", og jeg vet du kan imponere meg igjen! Vi startet med Nestle 4mndsgrøt (Ris og Hvete), og i dag startet vi med 6mndersgrøt i dag (Nestle,med havre). Vi har ikke vært noe plaget med magen enda, men har brukt ganske lang tid på alle matvarene, for har vært redd han skal være allergisk, siden han har vært mye plaget med magen tidligere, og reagert på mye av det jeg har spist. Most pære, most banan, most gulrot og grøt har mer eller mindre gått ned fra starten av. Most avokado og eplemos var ingen suksess. Hvordan er det hos dere, er det noe han liker/ikke liker mer enn andre? Har du noen "middagstips"? Må prøve å kombinere ting slik at det blir litt middag etterhvert tenker jeg! Godt å høre nettene deres er bedre Unner ingen sånne 2timer-intervall-netter, det er heelt forferdelig!!! Vi hadde noen dager forrige uke der det var på`an igjen, men det ga seg raskt (igjen, tør nesten ikke si det!), så det går nok litt opp og ned. vi får nyte det mens vi kan, som du sier! Ja, er veldig heldig som har en mann som "kan" være alene med lillegutt. Man trenger litt alene-tid! Tror nok din er dyktig han og, bare han tør!! ..Hadde du bodd i nærheten skulle jeg kommet å passa A for deg en kveld jeg ------------------- Mattilvenningen går bra, og de siste dagene har han begynt å smatte og åpne munnen med en gang han blir satt i vippestolen på kjøkkenet:ler: Og, det har skjedd et eller annet med søvnmønsteret til lillemann! Jeg har alltid strevd med å få han til å sove lenger enn en halvtime i senga på dagtid, men denne uka har alle sengeduppene hans vært på 1-2 timer!! vet ikke hva det kommer av, men det har vært heeelt fantastisk, og to av dagene fikk jeg faktisk trent, dusja, spist middag og slappet av i soffen mens han sov!! Nettene er også bedre, med lengre søvnintervaller. Nå kan vi faktisk snike oss inn på soverommet og legge oss vi også uten at han våkner. Han virker rett og slett roligere når han sover? Håper det er kommet av mer fast føde og utvikling, slik at det er den veien det går Ellers er det bryllupsplanlegging og farting hit og dit for tida. Kjære har jobbet mye i det siste, både dag, kveld og natt, så vi har sett lite til hverandre i det siste. Og når vi er sammen skal vi gjerne gjøre alt på en gang, dvs. begge skal hvile, vi skal ha mest mulig kvalitetstid sammen, han skal ta igjen "tapt tid" med F, vi skal gjøre ærend vi ikke får gjort hver for oss eller med F , og så rinner alt ut i å bare bli kav og stress. ..Kjenner jeg gruer meg til jeg skal tilbake på jobb, og lillemann skal i barnehagen. For om jeg synes ting er travelt og kavete innimellom nå, hvordan skal det da bli når begge er tilbake på jobb? Det var dagens lille hjertesukk.. Når det gjelder bryllupsting så har vi i dag sendt mail til fotografen og til to konditori vedr. bryllupskaka. Antrekket mitt begynner virkelig å ta form også Kjøpte sko for noen uker siden, og jeg har funnet ut hva jeg skal ha av annet tilbehør. Så da gjenstår det bare å finne det Neste ting på plana er å bestille invitasjoner, og lage et skriv som skal være med invitasjonene om overnattingsmuligheter, opplegget for helga etc Ønsker alle en finfin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 12. januar 2012 #2153 Del Skrevet 12. januar 2012 Hvordan er det hos dere, er det noe han liker/ikke liker mer enn andre? Har du noen "middagstips"? Må prøve å kombinere ting slik at det blir litt middag etterhvert tenker jeg! Blander meg litt, jeg Prøv søtpotet og brokkoli! Veldig godt, og rikt på jern! N er glad i kraftige smaker, så erter, spinat, mais og andre ting som smaker mye faller veldig i smak. Det beste hun får er middag med søtpotet, brokkoli, erter, blomkål, mais og kylling Er mange ting man kan gi, og det er veldig artig å gå på jakt i grønnsaksdisken! Har oppdaget mye nytt etter N begynte med fast føde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #2154 Del Skrevet 13. januar 2012 Blander meg litt, jeg Prøv søtpotet og brokkoli! Veldig godt, og rikt på jern! N er glad i kraftige smaker, så erter, spinat, mais og andre ting som smaker mye faller veldig i smak. Det beste hun får er middag med søtpotet, brokkoli, erter, blomkål, mais og kylling Er mange ting man kan gi, og det er veldig artig å gå på jakt i grønnsaksdisken! Har oppdaget mye nytt etter N begynte med fast føde! Tusen takk for tips Neala! :jeep: Søtpotet ja.. vet såvdt hva det er jeg... Tilbereder man det som vanlig potet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neala Skrevet 13. januar 2012 #2155 Del Skrevet 13. januar 2012 Tusen takk for tips Neala! :jeep: Søtpotet ja.. vet såvdt hva det er jeg... Tilbereder man det som vanlig potet? Ja Del opp i mindre biter når du koker, så tar det ikke så lang tid. Her er en søtpotet Litt mildere på smak enn vanlig potet, litt i samme bane som kålrabi og gulrot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 13. januar 2012 #2156 Del Skrevet 13. januar 2012 Søtpotet er favoritt her! ...og all frukt, det meste av grønnsaker untatt avokado - det er grøss, æsj og alt på en gang Har ikke gitt potet ennå. Og ellers så er vi jo på kun grøt (med aprikosterning) for tiden, så kostholdet er ikke så fryktelig variert hos oss ennå "hadde jeg bodd nærmere skulle jeg passa A for deg en kveld" ... og du.. Det er tanken som teller Nå har han ålt seg ut av matta og under stuebordet hvor han "leser/spiser" KK Jeg har også en syk urge på å vaske gulvet så får gjøre det mens det står på *løper og henter vaskebøtta* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 13. januar 2012 Forfatter #2157 Del Skrevet 13. januar 2012 Søtpotet er favoritt her! :tommelopp ...og all frukt, det meste av grønnsaker untatt avokado - det er grøss, æsj og alt på en gang Har ikke gitt potet ennå. Og ellers så er vi jo på kun grøt (med aprikosterning) for tiden, så kostholdet er ikke så fryktelig variert hos oss ennå "hadde jeg bodd nærmere skulle jeg passa A for deg en kveld" ... og du.. :rodmer Det er tanken som teller :klemmer Nå har han ålt seg ut av matta og under stuebordet hvor han "leser/spiser" KK Jeg har også en syk urge på å vaske gulvet så får gjøre det mens det står på *løper og henter vaskebøtta* Da skal jeg prøve søtpotet etterhvert! Avokado var heller ingen suksess her -mannen mente han slekta på far sin Haha, ser A for meg, F er akkurat likedan, åler seg under stuebordet, og får tak i bladene og spiser på de Tror A og F hadde blitt gode kompiser Håper stuegulvet ble bra, her må jeg nok fram med bøtta en dag her og, med et gulv som er fullt av sikkel og diverse anna inntørka ting ------ Her er TR på plass igjen. Begynte å bli litt bekymra for om jeg hadde tenkt feil, og kunne ha blitt gravid igjen, så var med litt lettelse at jeg så den var på plass når jeg stod opp i morges 7 uker siden sist jeg hadde den (som var første gang siden før jeg ble gravid). Spennende å se om syklusen blir mer i rute nå som jeg ikke ammer så mye som før Prøvde foresten 6mndersgrøten for førtse gang i går, med det resultatet at det var en liten en som hadde magevondter med mye "pressing" og promping i natt Ga han allikevel en liten porsjon i kveld også, tenker at han må jo bare bli litt vant? Han sover ihvertfall enda, etter å ha sovna i 7tiden, så kanskje det var bare sånn "første-gangs-vondt"? Og må bare nevne på, F er blitt heeelt umulig på stellebordet og ellers når han skal kle på seg! Nekter å ligge stille, skal åle seg rundt og snu seg hele tiden, med føttene hit og dit, og vrir overkroppen og underkroppen og ja, you name it! Og han blir helt hysterisk/kjempesinna og roper og hyler når jeg holder han fast for å tørke ham/kle på ham. Det er virkelig kampen for tilværelsen innimellom Straks finne senga her nå, med hodet fullt av brudeslør, og tiaraer og annet tilbehør, det er virkelig mye fint å finne på nettet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 17. januar 2012 Forfatter #2158 Del Skrevet 17. januar 2012 Hei Da er jammen meg nok en uke flydd fordi, og her i huset er alt bra! Lille F vokser og trives, og begynner å bli stor gutt. Det rulles og åles i superfart, og nå venter vi spent på når han skal begynne å komme seg framover Var på 6mnderskontroll på mandag, og lillegull er blitt 8100 gram, og er 69,5 cm (1 cm mindre enn sist ) Mattilvenningen går over all forventning, og fra å gå litt tregt i starten er vi nå oppe i to måltider om dagen -- frukt/grønnsaker til formiddags, og grøt til kvelds. Får også litt frukt innimellom, i "safe babyfeederen", det er stas og kos! ( Babyfeeder ) Han begynner å smatte og gape med en gang han blir satt i vippestolen på kjøkkenet, og alt fra gulrot/søtpotetmos til pære til grøt går ned på høykant Sålangt har jeg "lagd" (altså kokt/most) maten selv, håper å kunne fortsette med dette, er jo så lettvint, og billig Ønsker alle ei finfin uke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LineGourmet Skrevet 19. januar 2012 #2159 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Så bra han er matglad nå! Her sliter vi litt med matlysten nå, tror det er pga tenner som kommer... grøten er bare æsj æsj, men fikk ned litt søtpotet i går da - så det ser ut som jeg må være en god del fleksibel for å få han til å spise nå Hva slags grøt gir du? edit: F og A er så godt som like store de da A er 69 cm og 8 kg blank Hvordan går nettene nå forresten? Endret 19. januar 2012 av LineGourmet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MonThe Skrevet 19. januar 2012 Forfatter #2160 Del Skrevet 19. januar 2012 (endret) Så bra han er matglad nå! Her sliter vi litt med matlysten nå, tror det er pga tenner som kommer... grøten er bare æsj æsj, men fikk ned litt søtpotet i går da - så det ser ut som jeg må være en god del fleksibel for å få han til å spise nå Hva slags grøt gir du? edit: F og A er så godt som like store de da A er 69 cm og 8 kg blank Hvordan går nettene nå forresten? Er det puppenekt også, i tillegg til grøtnekt? Vi gir Nestle sin 6mnders (den blå, husker ikke helt om det er havre/bygg eller hva det er ) . Innimellom får han også litt den med banan og aprikos Nettene går bra for tiden (*bank i bordet*), Innimellom rotenetter med mye våken, men de er stort sett greie Han legges ca 19, og sovner en gang mellom 19-20 (noen kvelder må vi inn huuundre ganger med smokk/trøst, andre dager ligger han og prater seg selv i søvn). Første måltid mellom 23- 00 en gang, og resten av natta er det litt hipp som happ, stort sett spiser han 1-2 ganger før vi står opp igjen mellom 06-07.30. Han sovner stort sett etter litt pupp om natta, helt fram til 6/7tiden, da er han i full vigør og klar for å stå opp Endret 19. januar 2012 av MonThe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå