Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Gjest Linaria

Jeg øver til teorien nå. Har tenkt på å ta den kjempelenge, men så ble det eksamenslesing på skolen og lite fokus på bil. Nå har jeg en hel sommer der jeg har veldig mye fri. Har kjøpt ukespass til teoritentamen og klarte bestått på andre forsøk (dog med 6 feil - noe som jeg ikke synes er bra nok).

Tenkte å overraske kjæresten og komme hjem med en bestått teoriprøve til uka. Får se litt hvor bra det går :D Jeg er god på trafikkregler, men forstår lite av bilens oppbygging. Må innrømme at jeg ikke er så interesserte i det rent tekniske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var hundre prosent sikker på at jeg kom til å stryke i dag rett og slett fordi jeg var så evig nervøs. Ikke klarte jeg å spise uten å brekke meg, ikke fikk jeg mer enn to timer søvn i natt heller. Men det gikk jo.

Sensor sa at de så på helheten av hele turen. Hvis du kjører trygt og sikkert hele veien og klarer sikkerhetsspørsmålet, vil det ikke være så farlig om du knoter med parkeringen. Jeg klarte å parkere helt fint første gangen, men siden de ikke har klippet hekken der måtte jeg parkere igjen for at sensor skulle komme seg ut. Og da knotet jeg veldig. Men han bare kommenterte det som en liten filleting.

De er ikke ute etter å stryke deg. Det er noe mange tror. Du skal heller ikke bevise at du er en kjempe flink sjafør. Du skal vise at du kan kjøre trygt og holde god flyt. Som kjørelærer sa, hvis du tenker på karakterer fra skolen. 1 er stryk og 6 er beste. Du trenger å vise at du er en toer. Altså ikke stryk. Det er det de skal forsikre seg om. Å kjøre behagelig og profft tar jo flere år som sensoren min sa etter at bilen rykket litt når jeg gira en gang :)

Folk som jeg vet om som stryker på rygging er fordi de har rygget i noe, som en bil eller stolpe. Ikke fordi de tar litt lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring snart og har overhodet ikke trua :(

Jeg har fått høre at jeg kjører godt, men føler meg rett og slett USIKKER. Hvor trygg er det normalt å være?

Jeg har hørt om folk som har strøket på oppkjøring fordi de ikke kunne lukeparkere, stemmer det?

Svarte deg over her men glemte å trykke på riktig knapp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har oppkjøring snart og har overhodet ikke trua :(

Jeg har fått høre at jeg kjører godt, men føler meg rett og slett USIKKER. Hvor trygg er det normalt å være?

Jeg har hørt om folk som har strøket på oppkjøring fordi de ikke kunne lukeparkere, stemmer det?

Kan ikke skjønne at det stemmer.. Jeg har kjørt bil i snart ti år, jeg har enda ikke hatt behov for å lukeparkere. (Ja, jeg unngår det som pesten!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for oppbacking! :)

Jeg tok oppkjøring for 2 år siden, og vi lukeparkerte aldri under opplæringen, kjørelæreren sa at han ikke kunne huske sist de hadde en lukeoppkjøring på kjøreprøven og uansett skulle ikke det telle på resultatet. :)

Anonymous poster hash: 0d751...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ååh så godt å høre! :D

Jeg er bare kjempestressa. Jeg kjører liksom GODT NOK, men føler ikke jeg har... hva skal jeg si... flyten.

Jeg føler ikke jeg har helt flyten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååh så godt å høre! :D

Jeg er bare kjempestressa. Jeg kjører liksom GODT NOK, men føler ikke jeg har... hva skal jeg si... flyten.

Jeg føler ikke jeg har helt flyten.

Det har ikke helt jeg heller :) Men det viktigste er at du kjører trygt. Behersker vikeplikt osv.

Eneste jeg måtte parkere var når vi kom tilbake til trafikkstasjonen. Da måtte jeg rygge inn i en plass med biler på hver side. Har hørt at noen får beskjed underveis om å finne en plass å parkere, eller snu. Dette gjorde ikke jeg da. Kun kjøre rundt til vi var ferdige, og parkere for å få dommen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at om man på slutten av timen får besked om å rygge inn på en parkeringsplass, har man bestått.

Får man bare beskjed om å stanse bilen har man strøket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg har hørt at om man på slutten av timen får besked om å rygge inn på en parkeringsplass, har man bestått.

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg knota så jævlig med den rygginga og parkeringa på slutten, da hadde nervene tatt helt overhånd, og jeg rygga inn skjevt. Jeg bestod likevel fordi jeg hadde utvist så god kontroll i trafikken, og selv om jeg hadde småfeil, var jeg alt i alt moden nok til å slippes ut for å lærekjøre alene, som sensor så fint sa det :)

Anonymous poster hash: 0d751...d34

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig beroligende å lese det dere skriver. Merker jeg blir mindre bekymret :)

Jeg har hørt mange rare historier, da. Hørte om en kamerat av en kamerat av naboen til... at en fyr kun fikk kjørt 15 meter på oppkjøringa, før han ble stoppet av sensor som mente det var uforsvarlig å fortsette og avbrøt derfor.

Den stakkars fyren som skulle kjøre opp, hadde på grunn av stresset GLEMT å ta på seg sikkerhetsbelte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye Atomica! Bra jobba :D :D Må føles utrolig godt. Hadde du oppkjøring i by?

Håper jeg og står om 3 uker, har fullført langkjøring denne uka. Jeg har ikke mulighet til å kjøre så mye som jeg hadde håpet de neste ukene - mine foreldre skal bort. Skal ha en slags prøveoppkjøring på skolen neste uke med en annen lærer. De anbefalte visst det. Så har jeg da 2 uker å jobbe med ting på før oppkjøring.. Det føles plutselig truende nærme.

Sliter fortsatt i kompliserte trafikkbilder som i Oslo. Glemmer høyreregel, klarer ikke planlegge godt nok når det er 2 doble rundkjøring osv mtp. plassering. Sliter også grenseløst med rygging. Tror lærern min har gitt meg opp på det området -,-

Har hørt en del "vandrehistorier" om at sensorer kan prøve å lure deg. F.eks. ved å si "ta neste til høyre", og så står det innkjøring forbudtskilt her... Har dere vært borti noe slikt?

Lykke til Alice, håper du forteller oss hvordan det gikk.

Endret av Nightchill
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, og lykke til selv :)

Jeg har hørt (og lest) en million vandrehistorier. Googlet "erfaringer med oppkjøring". IKKE GJØR DET!

Jeg var helt chill, frem til jeg begynte å lese om andres "erfaringer".

Tror ikke de har lov til å "lure" deg med sånne ting som "hei kjør ut i E6'en og så tar du en U-sving"...

Jeg er villt god på bakkestart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye Atomica! Bra jobba :D :D Må føles utrolig godt. Hadde du oppkjøring i by?

Håper jeg og står om 3 uker, har fullført langkjøring denne uka. Jeg har ikke mulighet til å kjøre så mye som jeg hadde håpet de neste ukene - mine foreldre skal bort. Skal ha en slags prøveoppkjøring på skolen neste uke med en annen lærer. De anbefalte visst det. Så har jeg da 2 uker å jobbe med ting på før oppkjøring.. Det føles plutselig truende nærme.

Sliter fortsatt i kompliserte trafikkbilder som i Oslo. Glemmer høyreregel, klarer ikke planlegge godt nok når det er 2 doble rundkjøring osv mtp. plassering. Sliter også grenseløst med rygging. Tror lærern min har gitt meg opp på det området -,-

Har hørt en del "vandrehistorier" om at sensorer kan prøve å lure deg. F.eks. ved å si "ta neste til høyre", og så står det innkjøring forbudtskilt her... Har dere vært borti noe slikt?

Lykke til Alice, håper du forteller oss hvordan det gikk.

Kjørte opp i en liten til middels by. Var ikke mye i sentrum nei. Kjørte en liten sløyfe gjennom sentrum bare. Først på en forkjørsvei, så inn på en vikepliktsvei, så en enveiskjørt gate til et kryss hvor jeg hadde forkjørsrett men det så liksom ikke slik ut. Så ut av byen.

Kjørte veldig mye landevei og rundkjøringer. Litt på motorvei.

Eneste tipset jeg kan gi med det du sliter med er å bestille en dobbel kjøretime hvor dere kun fokuserer på rundkjøringer og parkering. Det hjalp meg noe voldsomt. Jeg hadde også litt problemer med det, men etter den timen følte jeg at ting falt litt på plass.

Når det gjelder selve oppkjøringen, bare konsentrer deg så godt du kan. Vær super obs på skilt både på din vei, og møtende veier i kryss. Ser du vikepliktskiltet på møtende veien vet du at du kan kjøre. Det er ikke like lett å få med seg alle skiltene på en vei du nettopp kommer inn på, men det skal bestandig være vikeplikt skilt på møtende veier om de har vikeplikt. Hvis ikke så gjelder høyere regelen. Dette reddet meg under oppkjøringen. Så ikke bare se på dine skilt, men også møtende biler sine skilt :)

Visstnok så har ikke sensor lov til å lure folk lengre. Men det er jo lurt å følge med, plutselig er det omkjøring som sensor kanskje ikke var klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hvor "gode" var dere da dere gikk fra trinn 2 til trinn 3?

Og hvor lang tid brukte dere på trinn 3?

Kjørelæreren vil at vi skal vurdere veiledningstime sånn at vi kan begynne på trinn 3 nå. Jeg får til mye, men kommer for fort inn i svinger og glemmer å bremse opp før svingen slik at det blir litt for stor fart ofte, og jeg har altfor mye tunnelsyn når jeg kjører. Blir usikker i rundkjøringer. Men jeg får til clutch og giring ganske bra, stort sett selv om jeg noen ganger har glemt å gire ned når jeg har stanset og skal starte igjen. Er ikke voldsomt god på rygging, knoter en del der. Men kommer meg..

Jeg har fått beskjed at til neste kjøretime (neste uke) skal jeg ha tenkt gjennom områdene på trinn 2 og så skal vi se om det blir veiledningstime etter det.

Jeg vil gjerne gå videre på trinn 3, men jeg er så redd jeg går for fort frem også. Kjørelæreren sier at alt skal ikke være perfekt før neste trinn, men at jeg føler at jeg for det meste får til tingene.

Jeg kjører forresten ikke noe utenom kjøreskolen, annet enn at jeg har en venninne som jeg kjører på en parkeringsplass med (øve på rygging osv). Har hatt mange kjøretimer allerede, og ser at jeg fortsatt trenger sikkert hundre... :/

Anonymous poster hash: 2cf6f...089
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok teorien for første gang på tirsdag. Gikk inn, var der i elleve min og kom ut igjen med fire feil.
Er kjempefornøyd! :danse:

Leste boken ett par ganger før jul. Satt med teoritentamen hele søndag og mandag, pluss at jeg tok prøvene der noen ganger tidligere i mars.

Har fått oppkjøring allerede i august - noe som er litt spenstig av kjørelæreren siden jeg er borte HELE juli og ikke har tatt alt det obligatoriske enda. Idag var også min første kjøretur på fire mnd. Merkelig nok synes kjørelæreren min at jeg kjører bedre enn noen gang, selv med fire mnd uten bilkjøring.

Merker jeg er veldig spent på om jeg rekker å bli ferdig innen oppkjøringsdatoen, ja. :tristbla:
Meen, jeg krysser fingrene og håper på det beste. Må bare klare det, for vandelen min går ut samme dagen som oppkjøringen. Det presser litt, ja. :P

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok teorien for første gang på tirsdag. Gikk inn, var der i elleve min og kom ut igjen med fire feil.

Er kjempefornøyd! :danse:

Leste boken ett par ganger før jul. Satt med teoritentamen hele søndag og mandag, pluss at jeg tok prøvene der noen ganger tidligere i mars.

Har fått oppkjøring allerede i august - noe som er litt spenstig av kjørelæreren siden jeg er borte HELE juli og ikke har tatt alt det obligatoriske enda. Idag var også min første kjøretur på fire mnd. Merkelig nok synes kjørelæreren min at jeg kjører bedre enn noen gang, selv med fire mnd uten bilkjøring.

Merker jeg er veldig spent på om jeg rekker å bli ferdig innen oppkjøringsdatoen, ja. :tristbla:

Meen, jeg krysser fingrene og håper på det beste. Må bare klare det, for vandelen min går ut samme dagen som oppkjøringen. Det presser litt, ja. :P

Det klarer du vet du :) Uten problem!

Bare kjør så mye du kan når du har muligheten, og ta gjerne så mange kjøretimer med skole som du har råd til. Og husk å lese boken nå og da også :) Selv om du har bestått teorien er det gull verd å lese gjennom nå og da, spesielt under opplæring :)

Se om du har venner eller annen familie du kan kjøre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde prøveoppkjøring i dag. Jeg strøk. Klarte av alle ting å kjøre på rød pil til venstre, når det var grønt rett fram. Ble litt stressa over at jeg hadde kjørt feil i et kryss rett før hvor det kun er hovedlys, og måtte dermed fortsette til et kryss 100m lenger fram, og her var det i tillegg pilsignal til hovedlyset (hovedlyset var grønt). Ett feilskjær, og en erfaring rikere. Så grove feil har jeg aldri gjort før, så litt skuffet over meg selv at jeg presterte dette i dag. Kan vel kanskje trøste meg med at dette i alle fall ikke vil skje igjen på oppkjøringa :P

Jeg må lære meg å beholde roen når jeg gjør noe feil. Kjørelærer-"sensoren" sa at han antok det var pga. feilkjøringa at jeg gjorde denne blunderen, og hadde det ikke vært for dette så hadde jeg stått (men han bemerket i tillegg en litt knapp luke ved en annen venstresving). Han syntes jeg hadde god observasjon, god fart, gode tekniske ferdigheter og relativt god plassering (har en tendens til å ligge litt for lenge i venstrefelt på motorveg). Men må bli litt bedre på å se etter og få med meg skilt.

Surt, men prøveoppkjøring er vel uansett ment å gi oss elever litt å jobbe med, samt at vi kan få oppleve en relativt høytidelig vurderingssituasjon fra en uavhengig part.

Men ja, må si jeg er skuffet over hvor raskt jeg kan gjøre dumme feil - og at denne var langt drøyere enn noe jeg har gjort tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...