Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Gjest Armule

Takk for svar. Nå vet jeg ikke hvor mye du hadde kjørt før du begynte på kjøreskole, men er litt betryggende å lese det du skriver lell! :) :)

Jeg hadde kjørt en time med pappa da jeg starta. Jeg starta med kjøring i desember, og var ferdig i starten av mars :) Men jeg kjørte noe privat etter jeg starta på kjøreskole, da.

Egentlig greit å ha trinn 4 tett før oppkjøring. Da har man jo kjørt rimelig mye frem til oppkjøringa :)

(jeg er forøvrig 25 år, og tok lappen i år)

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde kjørt en time med pappa da jeg starta. Jeg starta med kjøring i desember, og var ferdig i starten av mars :) Men jeg kjørte noe privat etter jeg starta på kjøreskole, da.

Egentlig greit å ha trinn 4 tett før oppkjøring. Da har man jo kjørt rimelig mye frem til oppkjøringa :)

(jeg er forøvrig 25 år, og tok lappen i år)

Imponerende :) Da tenker jeg at jeg også skal klare det! Tusen takk for svar!

Og masse lykke til til dere som snart skal kjøre opp. Håper dere forteller hvordan det gikk. Skjønner godt dere er nervøse! Men jeg prøver å tenke at om jeg stryker så går det kun utover meg selv og ingen andre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som vet hvor lenge trafikalt grunnkus beviset gjelder ? :) Noen sier tre år, mens andre sier det ikke går ut på dato ?? Vil absolutt ikke ta det igjen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Nei, det har ingen utløpstdato :)

Teorien har derimot utløpsdato! (3 år)

edit: Når man er 25 år trenger man forøvrig ikke å ta trafikalt grunnkurs. Kun førstehjelpskurset og mørkedemo.

Endret av Cervix
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Siden jeg bor et stykke unna familien,og bilen jeg har kjøpt ikke har kommet seg opp til meg ennå har jeg ikke fått kjørt noe på egenhåndsiden jeg sto med lappen i hånda.Men i dag er jeg hjemme hos familien en tur,og tok da min første tur på egenhånd. Var ganske nervøs før jeg starta bilen,men etter et par min forsvant nervene og det føltes som det mest naturlige i hele verden. Alt gikk på automatik,og jeg tenkte mye mindre nå enn når jeg hadde en kjørelærer ved siden av meg.Følte ikke på det presset av å måtte presetere. For en utrolig herlig følese :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:danse:

Bestod førerprøven i dag..

Kjørelæreren skulle ha motorsykkeltimer, så jeg fikk kjøre alene tilbake til kjøreskolen.

Utrolig rart og deilig.

Etterpå blir det tur ut med egen bil for å hente i barnehage og samboer på jobb :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:danse:

Bestod førerprøven i dag..

Kjørelæreren skulle ha motorsykkeltimer, så jeg fikk kjøre alene tilbake til kjøreskolen.

Utrolig rart og deilig.

Etterpå blir det tur ut med egen bil for å hente i barnehage og samboer på jobb :)

Gratulerer! Var det skummelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Var det skummelt?

I utgangspunktet var jeg ganske rolig, men etter å nesten ha kjørt over en mann når jeg skulle parkere ble jeg ganske skjelven.

Heldigvis gikk resten så og si prikkfritt, så da syntes hun jeg ikke var en fare for andre og kunne lese trafikken godt.

Var helt sikker på at jeg skulle stryke pga det. Og ble helt ovelykkelig når hun sa jeg fikk førerkort. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gratulerer til du som bestod! :)

Jeg har oppkjøring i morgen.

Hva skjer om man ikke klarer kontrollspørsmålet?

Og så lurer jeg fortsatt på dette med rundkjøringer og to felt... Det er en firearmet rundkjøring, jeg skal av i avkjørsel nummer to (altså rett frem). Da skal jeg normalt plassere meg ytterst i rundkjøringen. Men hva om jeg skal i det venstre feltet når jeg kommer ut? Skal jeg fortsatt plassere meg ytterst, eller skal jeg innerst da siden jeg skal i innerste felt?

Og hva om det er en firearmet rundkjøring og jeg skal ut i siste felt (altså til venstre). Da skal jeg normalt legge meg innerst, men hva om jeg skal ut i høyre felt? Har prøvd å se hva andre gjør, men synes alle gjør forskjellig. Hjelp!

Anonym poster: ff4a1595f9273bf3fdf062435834be97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet var jeg ganske rolig, men etter å nesten ha kjørt over en mann når jeg skulle parkere ble jeg ganske skjelven.

Heldigvis gikk resten så og si prikkfritt, så da syntes hun jeg ikke var en fare for andre og kunne lese trafikken godt.

Var helt sikker på at jeg skulle stryke pga det. Og ble helt ovelykkelig når hun sa jeg fikk førerkort. :)

Åh så bra! Har du kjørt lenge før du hadde oppkjøring? Har fått dato for min og merker nervene kommer i full fart her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Gratulerer til du som bestod! :)

Jeg har oppkjøring i morgen.

Hva skjer om man ikke klarer kontrollspørsmålet?

Og så lurer jeg fortsatt på dette med rundkjøringer og to felt... Det er en firearmet rundkjøring, jeg skal av i avkjørsel nummer to (altså rett frem). Da skal jeg normalt plassere meg ytterst i rundkjøringen. Men hva om jeg skal i det venstre feltet når jeg kommer ut? Skal jeg fortsatt plassere meg ytterst, eller skal jeg innerst da siden jeg skal i innerste felt?

Og hva om det er en firearmet rundkjøring og jeg skal ut i siste felt (altså til venstre). Da skal jeg normalt legge meg innerst, men hva om jeg skal ut i høyre felt? Har prøvd å se hva andre gjør, men synes alle gjør forskjellig. Hjelp!

Anonym poster: ff4a1595f9273bf3fdf062435834be97

Såvidt jeg har lært, så skal du følge normale regler for det du beskriver her. Du må bare være flink å blinke når du skal, sjekke blindsonen og tvinge personen som eventuelt kommer bak deg til å overholde vikeplikten sin ved å være bastant på hvilken fil du skal inn i når du kjører ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh så bra! Har du kjørt lenge før du hadde oppkjøring? Har fått dato for min og merker nervene kommer i full fart her!

Hadde første kjøretime 29 januar. Da hadde jeg ikke kjørt noe siden jeg var 16 (17 år siden). Så jeg er godt fornøyd med tiden.

Man får vel bare prøve å holde nervene i sjekk, men det er ikke lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye! Kjempebra progresjon på deg når du begynte 29. jan da. Jeg begynte 14. feb, og har oppkjøring i slutten av juli. Kjørte du mye privat Villemoe?

Jeg er også usikker på rundkjøringer og feltbytte. ;p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte ca 1 gang i uka med pappa.

Men har alltid vært glad i å dra på biltur.

Lært mye trafikkregler og skilter på det.

Ang rundkjøring og feltskifte tror jeg bare det hjelper å øve og øve og øve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste ikke så mye i trafikkboka. Tok heller å gikk gjennom 45 spm på teoritentamen.no minst en gang hver dag i noen uker. De siste dagene satt jeg en hel kveld og gikk gjennom spørsmålene. Klarer du mindre enn fire feil ca. på teoritentamen.no, er det stor sannsynlighet for at du vil klare den ekte prøven også!

Jeg besto på første forsøk, på 15 minutter med 3 feil. Jeg var dritnervøs selv før prøva, men når jeg satte meg ned og gikk gjennom spørsmålene, var jeg SÅ glad for at jeg hadde brukt så mye tid på teoritentamen,no :) Så det er et godt tips fra meg til dere som ikke har tatt teoriprøven ennå!

Og så fikk jeg lappen i dag da, hehe. Hadde oppkjøring i dag og GUD så nervøs jeg var. Jeg svettet mye og var varm og nervøs. Men oppkjøringslæreren var forståelsesfull og hyggelig, så jeg klarte kjapt å ta meg sammen og roe meg ned, selv om jeg fortsatt var nervøs selvfølgelig. Sikkerhetsspm klarte jeg ganske bra, klarte å svare på spm jeg trakk. Det var noe med tåkelys (hvordan skrur jeg på tåkelys) og så ble jeg spurt om ulempene ved å ha på tåkelys og da svarte jeg blending. Det var riktig. Var letta, for jeg var ekstremt usikker på om jeg svarte riktig hehe...

Selve kjøringa var det jeg gruet meg mest til, men så fort jeg var igang med kjøringen, følte jeg at dette klarer jeg! Det er bare å kjøre rolig og kjenn på kroppen din. Sitter du stivt og puster stivt, jobber du mer og da vil det muligens bli vanskeligere å roe seg ned og konsentrere seg. Så jeg var bevisst på det og senket kroppen samt. som jeg kjørte rolig og pent. Jeg fokuserte også på bare meg selv og kjøringen, og ikke på hva oppkjøringslæreren tenkte. Det eneste jeg skulle lytte til, var når han sa hvor jeg skulle og sånt. Oppkjøringslærer sier jo feks "Du skal til ******" "Ta til høyre og så til høyre igjen" "Ta til venstre" sånne ting. Akkurat som det kjørelæreren din sier til deg når du øvelseskjører. Så det er egentlig ikke vanskelig i det hele tatt!

Og så går det så fort også! :) Jeg begynte på kjøreskole i midten av desember 2012 og tok lappen i dag, så brukte ca. 5 måneder. Er jente/kvinne på 20, blir 21 om noen uker. Så det var bra at jeg tok lappen nå, FØR jeg blir 21 hihi.

Anonym poster: e5751c95cc9428de0c5810a7334679ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Armule

Er jente/kvinne på 20, blir 21 om noen uker. Så det var bra at jeg tok lappen nå, FØR jeg blir 21 hihi.

Hva mener du med at det var bra du tok lappen før du ble 21?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du med at det var bra du tok lappen før du ble 21?

Bare det at jeg ønsket å ta lappen før jeg ble 21 år. Pluss at broren min nylig ble 18 og begynte med kjøretimer da han var 16, så jeg ville helst ta lappen før han, hehe. ;)

Hva trodde du jeg mente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Bare det at jeg ønsket å ta lappen før jeg ble 21 år. Pluss at broren min nylig ble 18 og begynte med kjøretimer da han var 16, så jeg ville helst ta lappen før han, hehe. ;)

Hva trodde du jeg mente?

Jeg visste ikke hva du mente, derfor spurte jeg.

Hehe, skjønner hva du mener! Jeg er 25 og fikk nettopp lappen. Jeg er eldst, og fikk den også først utav min tre søsken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg visste ikke hva du mente, derfor spurte jeg.

Hehe, skjønner hva du mener! Jeg er 25 og fikk nettopp lappen. Jeg er eldst, og fikk den også først utav min tre søsken :)

Ja, vet ikke om jeg er alene om å føle det, men jeg føler på en måte at jeg burde ta lappen først ettersom jeg er eldst av to stk. Så det var også en motivasjon i seg selv ved å ta lappen. Jeg har egentlig aldri vært såå interessert i det, men en dag må man jo kjøre rundt. (?) Spesielt når man planlegger å ha unger etc en vakker dag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...