Pingting Skrevet 14. februar 2012 #921 Del Skrevet 14. februar 2012 Dagens aktiviteter på kjørefronten ble noe mer spennende enn ventet. Har nettopp lagt inn denne i dagboka mi, men jeg må nesten dele den med dere også. Først var jeg på teorikurs/trafikalt grunnkurs. Der var jeg i noen timer. Så skulle jeg øvelseskjøre med J-man, det er samboeren min (han har en bruker med den nicket her inne, sånn før noen tror det er et kjælenavn eller noe). Vi avtalte å treffes på en parkeringsplass rett etter at kurset var ferdig. Jeg setter meg inn på passasjersiden, vi diskuterer hvilken rute vi skulle kjøre, slenger på rød L og ekstra speil, jeg setter meg i førersetet, trekker pusten, tråkker inn clutchen, strekker hånda etter tenningsnøkkelen… og da… VRRRRRM! Vrenger det inn en diger bil på parkeringsplassen, og bråstanser på tvers sånn nesten rett foran bilen vår. - ”sånn der skal jeg i hvert fall ikke kjøre”, sier Pingting veslesvoksent. Og forventer at dette er noen guttevalper som leker med pappas bil. Men det var ikke kvisete guttevalper med saggebukser og sin egen vekt i kvasigullkjeder rundt halsen som kom ut av bilen. Det var politimenn. Med våpen. Våpen på størrelse med kjøleskap. Eller egentlig så tror jeg det var vanlige pistoler. Jeg er egentlig ikke helt sikker på om de var trukket en gang. Uansett bevegde både politimennene og pistolene seg fryktelig fort mot bilen som stod parkert ved siden av oss, hvor det tydeligvis var noen som ble pågrepet. Og det kom flere biler. Med flere politimenn. Og de hadde hjelmer og skuddsikre vester og var fryktelig mange. - ”Jeg tror vi venter litt med å kjøre ut, jeg” sa J-man. - ”Ehhhøææææhjadetvarsånnskikkeliglurt” sa Pingting. Så satt vi der og så på, da. Pågripelsen gikk veldig udramatisk for seg. Bortsett fra de første par sekundene følte vi oss aldri utrygge. Men jeg tror jeg hadde hjertet oppi bihulene på et tidspunkt. Vi ble sittende i både 5 og 10 minutter. - ”Hihi, det er menn i uniform over alt her! <3” sa Pingting. - ”Ha. Ha. Ha.” sa J-man. Også satt vi litt til. Litt fordi vi ikke visste om vi burde kjøre enda, litt fordi jeg ikke visste om JEG burde kjøre enda. Særlig siden den ene politimannen hadde parkert motorsykkelen sin litt nærme bilen, og jeg måtte ta en 90 graders sving for å komme ut. Det var egentlig god klaring tror jeg, men tanken på å sneie en politisykkel virket liksom ikke veldig…konstruktiv. Eller at alt hadde roet seg veldig ned, kom de bort til oss og spurte oss etter legitimasjon og førerkort og slikt. Gjett hva jeg lærte på teorikurset i kveld? – At man alltid skal ha med seg legitimasjon når man øvelseskjører. Ellers kan man få trøbbel med politiet. Nemlig. Hyggelige og blide var de og, jeg synes det er litt imponerende fra noen som nettopp har vært del av en væpnet pågripelse. Og så… kjørte jeg en tur. I mørket. For første gang. På småglatt vei, etter et nylig snøfall. Også det for første-ish gang. Det gikk sånn tålelig. Jeg har kjørt i rundkjøring med politibil bak meg. Nå takler jeg det meste. Politisykkelen er forresten like hel. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
idahelenes Skrevet 15. februar 2012 #922 Del Skrevet 15. februar 2012 Hehe, ja, du posta fryktelig mange:P Men jeg tror det går kjempefint på torsdag jeg:) Lykke til igjen Tenkte jeg bare skulle si at jeg stod på teorien Var jo ikke noe å grue seg til akkurat Har hatt glatt kjøring og 1 del av langkjøring siden det, og har siste del av langkjøring kommende mandag. Nå er også oppkjøring bestilt! Dette går fremover! Men nå holder jeg på å rive av meg håret, for nå er jeg driiiiiiitredd for oppkjøringen! ER SÅ SIKKER PÅ AT JEG STRYKER FORDI JEG ER ET STOOORT SURREHUE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Longgone Skrevet 16. februar 2012 #923 Del Skrevet 16. februar 2012 Noen som har tips på hvordan jeg kan få INN noe med teorien?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 16. februar 2012 #924 Del Skrevet 16. februar 2012 Jeg leste hele boken, uten at jeg følte det satt seg av den grunn, pluss gjorde masse tester på prove.no og teoritentamen.no. Det var det som funket for meg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 18. februar 2012 #925 Del Skrevet 18. februar 2012 Noen som har tips på hvordan jeg kan få INN noe med teorien?? Ja. Ikke gi deg før du forstår det. Når du forstår noe, kan du det. Når du kan noe, svarer du rett. Hvis du bare pugger og lærer ting utenat, er det lett å få jernteppe eller å bli litt forvirret av tilsynelatende like svaralternativer. Derfor lønner det seg alltid å forstå. Skjønne logikken i det, liksom. Teorikurset er forresten veldig bra anvendte penger. Det gir deg forklaringer og andre innfallsvinkler på ting. Skumles før teori, dybdeles etter. Spør kjørelærer om uklarheter. Gi deg ikke før du forstår det. Da er det ytterst lite som du behøver pugge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 18. februar 2012 #926 Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg tenkte egentlig å begynne med kjøretimer i mai, sånn at jeg blir ferdig før skolestart i august (flytter til ny by). Men kanskje det blir litt for kort tid? Hvor lang tid brukte dere på å ta lappen, og hvor intensivt kjørte dere? Jeg har planer om å kjøre ganske intensivt, spesielt i skoleferien om det går for kjøreskolen, men jeg har ikke så mye erfaring fra før pga jeg bare har kjørt bil med automatgir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
louise1 Skrevet 20. februar 2012 #927 Del Skrevet 20. februar 2012 Jeg tenkte egentlig å begynne med kjøretimer i mai, sånn at jeg blir ferdig før skolestart i august (flytter til ny by). Men kanskje det blir litt for kort tid? Hvor lang tid brukte dere på å ta lappen, og hvor intensivt kjørte dere? Jeg har planer om å kjøre ganske intensivt, spesielt i skoleferien om det går for kjøreskolen, men jeg har ikke så mye erfaring fra før pga jeg bare har kjørt bil med automatgir. Hvorfor ikke begynne nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Aviale Skrevet 23. februar 2012 #928 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg vil ikke begynne alt for tidlig heller, både pga jeg vil kjøre litt intensivt når jeg først kjører, og fordi jeg kun har kjørt med automatgir så langt. Nå skal foreldrene mine uansett ha en bil nr 2 snart og den blir med manuell, så da vil jeg vente litt med kjøretimer sånn at jeg får øvd meg med den nye bilen. Det frister ikke noe særlig å begynne rett på bykjøring med manuelt gir nå, nå jeg ikke har gjort noen av delene før :gjeiper: Kommer nok til å føle meg mer klar om noen måneder, når jeg har fått øvd på begge disse tingene Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. februar 2012 #929 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg leste hele boken, uten at jeg følte det satt seg av den grunn, pluss gjorde masse tester på prove.no og teoritentamen.no. Det var det som funket for meg Jeg bruker også disse sidene, og synes det er god hjelp. Men man skal selvfølgelig IKKE kun bruke prøver på nett - disse vil jo ikke kunne forberede deg på alle spørsmål. Det er nok av eksempler på folk som bare bruker disse og så blir overrasket over hvor vanskelig den ordentlige testen er. Jeg bruker de mest som en rettesnor for hva jeg skal lese på: gjør jeg det dårlig på f.eks. vikepliktspørsmålene går jeg gjennom det kapitlet igjen og/eller ber kjørelæreren min forklare litt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. februar 2012 #930 Del Skrevet 23. februar 2012 Her går det fremover i rykk og napp (både bokstavlig talt og metaforisk, høhøhøhø). Har fått kjørt endel med samboeren i det siste, og han sier han merker tydelig fremgang. Det sier forsåvidt kjørelæreren min også. Det er jo fint, men det er endel irritasjonsmomenter fortsatt altså. Sliter litt med at når jeg blir stressa så skal jeg gjøre alt så innmari fort, inkludert kløtsjinga. Så det blir noen motorkvelninger her og der, noe som øker stressnivået betraktelig. Og når jeg blir stressa blir det enda verre. Det hjelper heller ikke at bilen til sambo tåler mye raskere kløtsjing enn kjøreskolebilen, så jeg må bruke de første 5 minuttene av hver kjøretime på å omprogrammere venstrefoten. Også sliter jeg med å få inn en observasjonsteknikk som funker. Jeg lar meg distrahere veldig lett av småting sånn at jeg mister fokus på det viktigste. Blir så opphengt i å få til giringa at jeg nesten ikke legger merke til fotgjengeroverganger etc. Det er sikkert rimelig normalt for en på mitt stadie, men det er rimelig ukult. Den "forutseende"-biten mangler endel enda kjenner jeg. Gleder meg til det sitter bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 23. februar 2012 #931 Del Skrevet 23. februar 2012 Det der sleit jeg også litt med - at ting skjedde så fort, når det først skjedde. øsningen er som regel å senke tempoet ytterligere, fordi det ofte er foran kryss etc. en må kløtsje, uansett. Mye av poenget med privatkjøringen, er jo å øve på sånt slik at du blir mer komfortabel med det tekniske før du tar bilen inn i "fiendeterritorium" der du må konse på annet. Hva med å øve litt mer utenfor by, men i hyggelig tempo? Hva med å trene litt på å se lengre framfor deg etter skilter og overganger, slik at du møter bedre forberedt når de begynner å bli litt nærgående? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. februar 2012 #932 Del Skrevet 23. februar 2012 Hva med å øve litt mer utenfor by, men i hyggelig tempo? Hva med å trene litt på å se lengre framfor deg etter skilter og overganger, slik at du møter bedre forberedt når de begynner å bli litt nærgående? Jobber med det! Uansett kan jeg ikke være helt på bærtur, hadde vikeplikt som tema på kjøretimen i dag (har hatt det et par ganger nå), og læreren mente jeg var moden for å jobbe med nye tema. Så neste gang blir det filskifte. Huhu. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 23. februar 2012 #933 Del Skrevet 23. februar 2012 Kult! Det greier du fint, der er ingen kløtsjing! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pingting Skrevet 23. februar 2012 #934 Del Skrevet 23. februar 2012 Kult! Det greier du fint, der er ingen kløtsjing! Tenk om jeg kløtsjer likevel!? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 23. februar 2012 #935 Del Skrevet 23. februar 2012 Vi har troen på deg! :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dine Skrevet 24. februar 2012 #936 Del Skrevet 24. februar 2012 Jeg bruker også disse sidene, og synes det er god hjelp. Men man skal selvfølgelig IKKE kun bruke prøver på nett - disse vil jo ikke kunne forberede deg på alle spørsmål. Det er nok av eksempler på folk som bare bruker disse og så blir overrasket over hvor vanskelig den ordentlige testen er. Jeg bruker de mest som en rettesnor for hva jeg skal lese på: gjør jeg det dårlig på f.eks. vikepliktspørsmålene går jeg gjennom det kapitlet igjen og/eller ber kjørelæreren min forklare litt. Det skjønner jeg Og det var akkurat det jeg gjorde også. Veldig greit å vite hva man trenger å lese på mer enn andre temaer. Lykke til med teorien og timene!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glasögon Skrevet 27. februar 2012 #937 Del Skrevet 27. februar 2012 Her må jeg henge meg på ser jeg. Har min første kjøretime imorgen, og jeg er LIVREDD. Hadde noen kjøretimer for 2 år siden, men ga opp fordi jeg var så redd. Tenkte jeg trengte å "modnes" litt mer. Nå er det to år siden, så jeg håper jeg er litt mindre redd nå. Dessverre så blir det ikke noe lettere når jeg ikke har mulighet til å øvelseskjøre privat. Noen som har noen trøstende ord eller tips å komme med til en redd stakkar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 27. februar 2012 #938 Del Skrevet 27. februar 2012 Her må jeg henge meg på ser jeg. Har min første kjøretime imorgen, og jeg er LIVREDD. Hadde noen kjøretimer for 2 år siden, men ga opp fordi jeg var så redd. Tenkte jeg trengte å "modnes" litt mer. Nå er det to år siden, så jeg håper jeg er litt mindre redd nå. Dessverre så blir det ikke noe lettere når jeg ikke har mulighet til å øvelseskjøre privat. Noen som har noen trøstende ord eller tips å komme med til en redd stakkar? Si i fra til kjørelæreren at du er litt skeptisk Han/hun har garantert vært borti det før, og kan gi deg mulighet til å ta ting i ditt eget tempo Prøv også å tenke deg til situasjoner som gjør at du blir redd, hva er det som kan gå galt i disse situasjonene, hvor stor sjanse er det for det, og hvor stor sjanse er det samtidig for at kjørelæreren ikke rekker å gripe inn og avverge situasjonen? Hilsen ei som gikk til psykolog for å få bukt med angsten (og jeg har lappen nå ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miah Skrevet 2. mars 2012 #939 Del Skrevet 2. mars 2012 Jeg bruker også disse sidene, og synes det er god hjelp. Men man skal selvfølgelig IKKE kun bruke prøver på nett - disse vil jo ikke kunne forberede deg på alle spørsmål. Det er nok av eksempler på folk som bare bruker disse og så blir overrasket over hvor vanskelig den ordentlige testen er. Jeg bruker de mest som en rettesnor for hva jeg skal lese på: gjør jeg det dårlig på f.eks. vikepliktspørsmålene går jeg gjennom det kapitlet igjen og/eller ber kjørelæreren min forklare litt. Her er jeg uenig med deg. Dersom en betaler for et par forskjellige prøver på nett, mener jeg det er mye lettere å stå enn ved at man kun leser boken. Å lese teoriboken var helt unødvendig og totalt bortkastet tid for meg. Det er ikke det samme å lese i en bok som å svare på spørsmål, så det var det å svare på disse spørsmålene online som hjalp for meg. Kjenner også flere som har strøket fordi de kun har lest i boken. Tar man netttester helt til man får 0 feil fem ganger på rad, skal det ikke være et problem å stå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glasögon Skrevet 5. mars 2012 #940 Del Skrevet 5. mars 2012 Si i fra til kjørelæreren at du er litt skeptisk Han/hun har garantert vært borti det før, og kan gi deg mulighet til å ta ting i ditt eget tempo Prøv også å tenke deg til situasjoner som gjør at du blir redd, hva er det som kan gå galt i disse situasjonene, hvor stor sjanse er det for det, og hvor stor sjanse er det samtidig for at kjørelæreren ikke rekker å gripe inn og avverge situasjonen? Hilsen ei som gikk til psykolog for å få bukt med angsten (og jeg har lappen nå ) Takk for svar Jeg ble kastet rett ut på veien med flere felt, rundkjøringer, trafikklys osv. Men det gikk heldigvis greit! Var veldig nervøs i starten, men løsnet litt etterhvert. Gleder meg faktisk litt til neste time nå! Er ivrig på å lære, men redd jeg skal glemme ting mellom hver kjøretime fordi jeg ikke har mulighet til øvelseskjøring.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå