Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Last ned læreplanen hos vegvesenet, og bruk den.

Ikke bruk samboer som trafikklærer. Det er de på trafikkskolen best på.

Avtal med sambo fra gang til gang, hva du skal øve på.

Best utbytte får du om du bruker skolebilen til å kartlegge dine svakheter, som du trenger å øve på. Så øver du mengdetreningen i egen bil.

Det kan også være greit å kjøre litt parallelt med ny kunnskap fra teorikurset.

Ikke se på kjørelæreren som en autoritetsperson. Det er du som betaler, og du som er sjefen. Du skal ikke være flink pike, men kunne stoffet.

Ikke slutt å lese teori. Ikke engang etter bestått teoritest. Du vil trolig aldri mer løfte den boka når du først har fått førerkortet, og bare fordi du hadde nok rette svar, betyr ikke det at du har kunnskap nok til å la vær å drepe og lemleste deg selv og andre. Les til du forstår. Når du vet, så kan du. Den egentlige førerprøven foregår alene ute i trafikken, og den er langvarig og livsfarlig.

:tommel: SÅ enig! Kjørelæreren sa det hele tiden, det er når jeg er ferdig med han at jeg faktisk begynner å lære skikkelig. Og det er veldig sant! Har utviklet meg mye (allerede) som sjåfør siden jeg fikk lappen for 5mnd siden, det er nesten sånn at jeg vil vise kjørelæreren hvor flink jeg har blitt :P

Skjønner godt at mange unge som nettopp fikk lappen kommer utfor stygge ulykker og hendelser altså. Det er jo et boost å få lappen, men bruk hue også da for f. Man kan være god til å kjøre bil i den alderen, men langt i fra utlært. Min kjørelærer sa at han merka godt at jeg var litt eldre enn de fleste elevene han har, fordi jeg tenkte helt annerledes og mer gjennomtenkt. Det er nok noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Melder meg inn her :) Er en god stund til jeg skal ta lappen, vil vente til sommeren, men har øvelseskjørt bare med automatgir foreløpig. Må finne en måte å øve med manuelt gir, så må jeg øve meg masse på bykjøring :) Kjørte i mørket for første gang på søndag, og skal ta mørkekjøringa i neste uke.

Noen her som kan anbefale en bra førerkort-bok/praksisbok? Har "Veien til førerkortet", men tenker å kjøpe en annen (føler den er litt for generell og misliker at det nesten ikke er oppgaver).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg inn her :) Er en god stund til jeg skal ta lappen, vil vente til sommeren, men har øvelseskjørt bare med automatgir foreløpig. Må finne en måte å øve med manuelt gir, så må jeg øve meg masse på bykjøring :) Kjørte i mørket for første gang på søndag, og skal ta mørkekjøringa i neste uke.

Noen her som kan anbefale en bra førerkort-bok/praksisbok? Har "Veien til førerkortet", men tenker å kjøpe en annen (føler den er litt for generell og misliker at det nesten ikke er oppgaver).

Hei!

Husk å ikke kjør så alt for mye med automat,fordi da kan det være vanskeligere å lære seg giringa riktig. Snakker ut fra egne erfaringer..

Et tips angående teori er å ta tester på nettet og personlig liker jeg www.teoritentamen.no best. Selv leste jeg "veien til førerprøven" en gang.Etter det tok jeg kun testene på nettet.Tok de testene så mange ganger at da jeg kun hadde mellom 0-2 feil gikk jeg til biltilsynet å tok teorien og bestod på første forsøk.For meg var nettet den beste "læreboka" :)

Lykke til!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar, folkens! Får kanskje se på oppgaveboka og arbeidsboka til Veien til førerkortet :) Lover bra at du, Belle, klarte teorien nesten bare ved hjelp av nettet, da klarer sikkert jeg også det :jepp:

Har øvelseskjørt med automatgir i over 2 år nå, jeg vet det ikke er det beste, men alternativet har vært å ikke kjøre i det hele tatt. Så nå har jeg ca 6 mnd på meg til å lære meg manuelt gir skikkelig. Jeg har prøvd manuelt gir en gang før, det var ganske vanskelig, så er glad jeg har 6 mnd å øve på for å si det sånn :fnise:

Takk for støtten, forresten :takke: Gleder meg til å få tatt mørkekjøringa nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se ikke bare negativt på automatgir. Selv om jeg stort sett kjørte manuell, kjører jeg ganske sjelden fordi jeg ikke har bil. Da er det ganske befriende å kunne konsentrere seg om trafikkbilde, vei og fartsgrense, og ikke bare sitte "å røre i bensinen".

Det er selvsagt bra med mengdetrening på manuell også, men bare utnytt fordelene med automatikken, og prøv å begrense ulempene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Se ikke bare negativt på automatgir. Selv om jeg stort sett kjørte manuell, kjører jeg ganske sjelden fordi jeg ikke har bil. Da er det ganske befriende å kunne konsentrere seg om trafikkbilde, vei og fartsgrense, og ikke bare sitte "å røre i bensinen".

Det er selvsagt bra med mengdetrening på manuell også, men bare utnytt fordelene med automatikken, og prøv å begrense ulempene.

Her tenker jeg motsatt av deg, Kamikatze. Jeg føler meg utrygg hvis jeg må kjøre en bil med automatgir, stoler ikke på at den tar seg opp bratte, glatte bakker på vinterstid uten å begynne å skli, eller nedover også for den del. Om sommeren går det relativt greit, men det er liksom noe som mangler.

Jeg har kjørt bil i mange år og hatt forskjellige, alle med manuelt gir. Da føler jeg meg sikker på at jeg har kontrollen :). Alt blir en vanesak, selvfølgelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg motsatt av deg, Kamikatze. Jeg føler meg utrygg hvis jeg må kjøre en bil med automatgir, stoler ikke på at den tar seg opp bratte, glatte bakker på vinterstid uten å begynne å skli, eller nedover også for den del. Om sommeren går det relativt greit, men det er liksom noe som mangler.

Jeg har kjørt bil i mange år og hatt forskjellige, alle med manuelt gir. Da føler jeg meg sikker på at jeg har kontrollen :). Alt blir en vanesak, selvfølgelig.

Ja, alt blir en vane. Jeg synes det er kjempedeilig med automatgir på snøføre, oppover og når jeg står i kø. Lærte jo manuell gir først, og kan fint kjøre det også, men føler meg tryggere med automatgir. Men da jeg kjørte opp, var det ikke noe som het glattkjøring og landeveiskjøring. Har måttet lære meg the hard way. Men det har gått bra i alle år. Bare noen få og små uhell som jeg kan telle på en hånd.

Lykke til alle dere som skal ta "lappen", forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dette som anonymt, fordi jeg ikke vil "henge ut" kjøreskolen min.

Lurer på hvordan det er mtp disse tingene på din kjøreskole:

1) Har dere enkelt eller dobbelttimer? Pris?

2) Kommer kjørelæreren presist til timen?

3) Sier han kun det du gjør feil, eller er han sånn som gir både skryt og kritikk?

Spør om det, fordi det er noe som irriterer meg ved min kjøreskole (men har en mistanke om at det er samme ulla andre steder, så vet ikke om jeg gidder bytte. Vil bare bli ferdig!)

For å svare selv;

1) Må ha dobbelttimer! Det syns jeg er litt dumt, for av og til er man sliten og det er veldig lenge å konsentrere seg. Personlig får jeg mer utav kortere, intensive økter. Noen ganger må man ha dobbelttimer for å rekke kjøre dit man skal øve, men generelt kunne jeg tenkt meg enkelttimer av og til. Pluss at det blir svindyrt. Koster 1260,- for dobbelttime. Gang det med 4, så blir det en del tusen pr mnd...:/

2) Han kommer alltid 5-10 min for seint. Kommer oss aldri ut på veien før nesten en halvtime etter at kjøretimen starter. Han tar seg kaffepause mellom timene. Det vet jeg, fordi jeg ser han kommer inn fra forrige elev feks 11.30, men kommer ikke på venterommet og henter meg før 11.38... Så går jeg ofte ut i bilen selv for å rigge meg til, så kommer han etterpå. Litt irriterende å vente så lenge, når timeprisen er skyhøy.

3) Han fokuserer mest på det jeg gjør feil. Etter timene har jeg ofte dårlig selvtillit, fordi det er kun fokus på det negative. Aner ikke hva jeg gjør bra... Så klart er jeg der for å bli bedre og få kritikk, ikke for å booste selvtilliten, men til tider føler jeg meg dårlig fordi jeg KUN får høre det som er feil. Feks kjører jeg 3 rundkjøringer bra, og 1 dårlig; sier ingenting på de bra, men kun på de dårlige. Jeg er heldigvis såpass "gammel" (ift 16-18 åringene:p) at jeg ikke knekker sammen pga dette, men kjenner jo litt på følelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar dette som anonymt, fordi jeg ikke vil "henge ut" kjøreskolen min.

Lurer på hvordan det er mtp disse tingene på din kjøreskole:

1) Har dere enkelt eller dobbelttimer? Pris?

2) Kommer kjørelæreren presist til timen?

3) Sier han kun det du gjør feil, eller er han sånn som gir både skryt og kritikk?

Spør om det, fordi det er noe som irriterer meg ved min kjøreskole (men har en mistanke om at det er samme ulla andre steder, så vet ikke om jeg gidder bytte. Vil bare bli ferdig!)

For å svare selv;

1) Må ha dobbelttimer! Det syns jeg er litt dumt, for av og til er man sliten og det er veldig lenge å konsentrere seg. Personlig får jeg mer utav kortere, intensive økter. Noen ganger må man ha dobbelttimer for å rekke kjøre dit man skal øve, men generelt kunne jeg tenkt meg enkelttimer av og til. Pluss at det blir svindyrt. Koster 1260,- for dobbelttime. Gang det med 4, så blir det en del tusen pr mnd...:/

2) Han kommer alltid 5-10 min for seint. Kommer oss aldri ut på veien før nesten en halvtime etter at kjøretimen starter. Han tar seg kaffepause mellom timene. Det vet jeg, fordi jeg ser han kommer inn fra forrige elev feks 11.30, men kommer ikke på venterommet og henter meg før 11.38... Så går jeg ofte ut i bilen selv for å rigge meg til, så kommer han etterpå. Litt irriterende å vente så lenge, når timeprisen er skyhøy.

3) Han fokuserer mest på det jeg gjør feil. Etter timene har jeg ofte dårlig selvtillit, fordi det er kun fokus på det negative. Aner ikke hva jeg gjør bra... Så klart er jeg der for å bli bedre og få kritikk, ikke for å booste selvtilliten, men til tider føler jeg meg dårlig fordi jeg KUN får høre det som er feil. Feks kjører jeg 3 rundkjøringer bra, og 1 dårlig; sier ingenting på de bra, men kun på de dårlige. Jeg er heldigvis såpass "gammel" (ift 16-18 åringene:p) at jeg ikke knekker sammen pga dette, men kjenner jo litt på følelsen.

Jeg tok lappen i august, men svarer uansett.

1) Jeg hadde alltid dobbelttimer. Det likte jeg best, for jeg fikk mer ut av det.

2) Noen ganger presist, noen ganger ikke. Jeg og kjørelæreren er venner fra før av, så det var veldig casual. Men for det meste presist.

3) Han gav meg både og. Mest ros, for å booste meg litt. Men når han først gav kritikk så slo han hardt ned og da begynte jeg virkelig å tenke på hva jeg gjorde feil.

Dette må du fortelle kjørelæreren din! Det nytter ikke å sitte taus og "jaja". Ikke vær redd for at han skal bli sur eller noe slikt, det er jo deg det går utover her, ikke han. Det koster mye å ta lappen og han her så og si sløser bort pengene dine på tull og vas. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Første kjøretime på torsdag... gruer meg noe innmari :trist:

Hvis du gruer deg så veldig, synes jeg du skulle vente til du er mer i likevekt. Det er ikke PÅBUDT å ha førerkort, vet du. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det virker for meg som at det er en statussak å ha førerkortet til 18-årsdagen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hvis du gruer deg så veldig, synes jeg du skulle vente til du er mer i likevekt. Det er ikke PÅBUDT å ha førerkort, vet du. Nå vet ikke jeg hvor gammel du er, men det virker for meg som at det er en statussak å ha førerkortet til 18-årsdagen sin.

Jeg er snart 27 :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slenger meg inn her jeg.. Begynte på lappen i september.. er 27 år, så var på tide at jeg begynte.. Har planer om å greie oppkjøringa før jeg blir 28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tar også lappen nå.. Eller prøver hvertfall ;) Jeg er snart 27, begynte i slutten av september.

Utrolig glad for at jeg gjør det nå og satser på jeg har lappen til våren :Nikke:

Noen som har noen gode tips til nettsider ift teoriprøven? Eller hvordan best mulig lese og forberede seg til den? Har planer om å ta teoriprøven i løpet av de neste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg tar også lappen nå.. Eller prøver hvertfall ;) Jeg er snart 27, begynte i slutten av september.

Utrolig glad for at jeg gjør det nå og satser på jeg har lappen til våren :Nikke:

Noen som har noen gode tips til nettsider ift teoriprøven? Eller hvordan best mulig lese og forberede seg til den? Har planer om å ta teoriprøven i løpet av de neste ukene.

Hvordan synes du det går? Kjøringen osv?

Kjørelærer`n min sa at jeg burde ta teoriprøva så fort som mulig, og det gjorde jeg også.

Synes teoritentamen.no var veldig bra. Veldig lik selve prøven. Også leste jeg "veien til førerkortet" et par ganger før jeg tok prøva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for nettsted-tips :) Da skal jeg se på det i kveld og så har jeg begynt å lese i boken. Må bare få virkelig satt av tid, noe som er det vanskeligste ofte.

Kjøringen går greit egentlig. Synes det kan være litt mye av og til, med så mye som skal tenkes på og tas hensyn til, men det går bedre enn jeg hadde trodd.

Hvordan går det med deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Målet mitt er å få lappen innen mars 2012. Får bare håpe at jeg tør å ta teorien snart og at kjøretimene går en smule fortere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nettsted-tips :) Da skal jeg se på det i kveld og så har jeg begynt å lese i boken. Må bare få virkelig satt av tid, noe som er det vanskeligste ofte.

Kjøringen går greit egentlig. Synes det kan være litt mye av og til, med så mye som skal tenkes på og tas hensyn til, men det går bedre enn jeg hadde trodd.

Hvordan går det med deg?

Bare hyggelig! Det eneste med den siden er at du må betale litt for å få tilgang til prøver og nye spørsmål, men jeg synes det var verdt det. Stod på første forsøk på den ordentlige prøven.

Helt ærlig så synes jeg det har gått veldig fort fra jeg begynte. Hadde ikke akkurat kjørt noe særlig før jeg begynte med kjøretimer. Har alle datoer for det obligatoriske. Og jeg er enig med deg, at det kan være litt mye av og til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på trinn 3, folkens. og gruer meg litt men det er bykjøring som er planen for øyeblikket.

det er litt Naturlig grue noe på starten men de gikk over litt etter litt. det er jo bare bli litt kjent med kjøre læreren, tror at de forstår det.

skal stille meg opp der rundt 0930 i dag. :sjenert::)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...