Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har oppkjøring om 1 uke.. er utrolig nervøs :sukk:

Noen av dere som har noen tips til meg? før timen og under timen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har oppkjøring om 1 uke.. er utrolig nervøs :sukk:

Noen av dere som har noen tips til meg? før timen og under timen?

Så spennende! Du kommer nok til å være veldig nervøs, men prøve å ikke tenk for mye! Jeg tror det beste tipset mitt er: Slapp av! Hvis du gjør en feil, ikke heng deg opp i den feilen, tenk videre og glem at du i det hele tatt gjorde noe feil! Jeg stoppa motoren hele tre ganger, pluss at jeg kjørte feil, men stod likevel :) Problemet kan oppstå hvis du henger deg for mye opp i en feil du har gjort. Da leder det sannsynligvis til flere feil og alt blir kaos. Så SLAPP AV! Du klarer deg nok bra :) Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

klarte endelig teori prøva!!!! :D var på nippet til å gi opp,men tenkte å prøve en siste gang og da gikk det søren meg! jippi :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Strøk i Bergen på oppkjøringen min... fikk en ganske grei rute. Da sensor først satt seg inn i bilen tenkte jeg "Yes, for en koselig og glad sensor!". Ja, han var glad helt til jeg gjorde feil. Er ikke kjent i Bergen, og holdt på å kjøre i kollektivfeltet i et kryss. Jeg så det, men var for sent. Da visste jeg at jeg hadde strøket, og ga opp. Sensor klagde også på at det var ingen biler forann meg men mange bak meg i Fyllingsdalen, men JEG fulgte fartsgrensen, var bare alle andre som stakk fra meg! Men jaja.

Alle kan gjøre feil. Kjørelærer sier jeg kjører veldig bra, men ting skjer. ALLE gjør feil, er bare det at oppkjøring skal man kjøre prikkfritt... noe jeg ikke klarte.

Fikk også en buss i feltet til høgre for meg. Jeg såg at bussen holdt på å stoppe, og da sakket jeg selvsagt ned, ettersom jeg har lært at man skal kjøre i gåfart forbi busser på bussholdeplasser... men nei, det var visst ikke en busslomme? Skjønner ingenting, aner ikke hvorfor bussen stoppet da!

I tillegg skullle JEG flettes inn da jeg kom fra en sidevei. Fulgte fartsgrensen, men sensor sa at jeg "plaget" bilen jeg kjørte inn forann. Han sa jeg bare kunne ha gasset på og kjørt lenger fram, ettersom det ikke var noen forann meg... så den linjen mellom å følge fartsgrensen er så vanskelig!!!

Skriver her for å håpe at det hjelper noen. :)

Så, nå må jeg ta teoriprøven og glattkjøring! Jeg har utenlandsk førerkort, så jeg har liksom kjørt rundt i Norge i et halvt år alene... har kjørt til Stavanger og Hardanger og all over, så jeg KAN kjøre. Men feil skjer... er bare forbannet at det måtte skje akkurat da.

Kontrollspørsmålet mitt var å bruke spylervesken forann og bak, "lett" tenkte jeg, men så husket jeg at jeg ALDRI har lært hvordan en gjør det bak! Så måtte prøve meg litt fram, hehe, det funket, men fikk nok ikke full pott på det.

Fredag den 13., ja... for en fantastisk DRITTdag. Kjørelæreren min sa også at sensoren jeg fikk var veldig firkantet og hadde et svært dårlig rykte. Uten den store feilen jeg gjorde mener jeg at jeg burde ha bestått, men med han hadde jeg ikke gjort det uansett... i bunn og grunn er det min feil, det er det jo, men likevel.

Da jeg var ferdig og parkerte ved trafikkstasjonen i Bergen, satt det en jente til venstre for meg i en annen bil og såg ganske lei seg ut... samme som meg. Da jeg var ferdig satt jeg meg bare i et bussskur og gren.

MEN dere. Jeg synes alle sensorer burde finne noe positivt å si. Fikk bare høre dritt, og jeg kjører ikke drit. Fikk høre at det var "gjennomgående feil" med kjøringen min, hva faen, hva menes med det? Way to go, bring my sprit up med å kun si drit.

Men herregud så flaut det er å si til folk at jeg strøk... orket ikke å gå tilbake på skolen i dag, så da får jeg ENDA en dag fravær. Helt fantastisk, ikke sant?

Vil så gjerne på butikken og kjøpe noe digg, men vent, jeg har ikke lappen lenger!! Dere ANER ikke hvor merkelig det føles. Folk flest kjører opp og får noe eller får ingenting, jeg kjørte opp og de tok noe fra meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når folk skriver i hytt og pine at dem stryker, så blir jeg bare mer nervøs for og stryke om 7 dager :(

huff..

noen som har kjørt opp i stjørdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være teit siden jeg nettopp fikk bestått, men jeg skjønner ikke hvorfor SÅ mange sliter med teoriprøven? Greit å ha 10-ish feil, men det er jo de som har massevis av feil hver gang.

Som samboer printa inn i hodet mitt før jeg tok den; Det er bare å tenke logisk! Og det er det jo.

Jeg hadde null peil på hur som helst før jeg begynte for litt over en mnd siden, men feks skilt er jo noe man vet LITT om, om man har vært passasjer hele livet.

Oppskriften min:

-Ta teorikurset. Dyrt, men verdt det om du ikke har kjørt noe før/kan så mye teori. Jeg tok det før jeg begynte med kjøretimer.

-Les gjennom HELE "veien til førerkortet". Les grundigere på ting du er usikker på. Google om du fremdeles er usikker på noe.

-Kjøp deg tilgang på prove.no og teoritentamen.no. Jeg kjøpte døgntilgang 3-4 ganger tilsammen, og det hjelper! Til slutt får du de samme spm igjen og igjen, men da kan du det ihvertfall :fnise:

-Tenk logisk under prøven! Les spm nøye. Og gå gjennom alle til slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første kjøretime siste dagen i oktober ifjor, siden har det blitt kjøring litt innimellom, noen ganger hver uke noen ganger annenhver. I januar kjørte jeg ingenting for hadde ikke råd og i mars og april ble det vel bare en time i mnd pga mye skole. Tror jeg har hatt 15 donbbeltimer nå så har jo lært alt utenom parkering. Lærte nettopp inn og ut på motorvei når det er skilt med svart og rød strek og man må flette. Skal repetere dette på lørdag.

Jeg tok opp spm ang langkjøring og oppkjøringa med kjørelærer rettt før påske (hadde glattkjøringa 25.mars, da ringte han bare noen dager før og spurte om jeg ville være med). Læreren sier jeg må kunne kjøre helt selvstendig før jeg kan ta langkjøringa og når jeg spurte han ang oppkjøringa og ventetid så sa han en måned. Men det var to måneder. Så jeg bestilte bare oppkjøring den 14.juni men ser nå at jeg ikke kommer til å rekke det om ikke kjørelærern sier at jeg kan ha langkjøring snart. Neste oppkjøring er 21,juli nå og jeg som VIL ha lappen innen sommeren.....Når hadde dere langkjøring i forhold til oppkjøring og hvor langt hadde dere kommet i oppkjøringa når det ble avtalt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Jeg hadde langkjøring uka før jeg hadde oppkjøring og jeg tror langkjøringa var avtalt samtidig som jeg avtalte oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker

Hvor lang var langkjøringa deres og var dere to elever i bilen, en som kjørte til og en som kjørte fra?

Sånn er det her, turen til trondheim er fire timer og så tar den andre eleven de fire timene tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lang var langkjøringa deres og var dere to elever i bilen, en som kjørte til og en som kjørte fra?

Sånn er det her, turen til trondheim er fire timer og så tar den andre eleven de fire timene tilbake.

Virker som det er litt forskjellig hvordan kjøreskolene gjør det. Jeg hadde langkjøring alene med min kjørelærer. Husker ikke hvor mange timer det var, men jeg antar ca 4 timer der vi vekslet mellom å kjøre på smale landeveier og vanlige veier. På kartkjøring derimot var vi to stk. Da skulle vi planlegge en rute vi skulle kjøre (jeg sleit litt med å finne fram til det siste stedet, ble litt mobbing av kjørelærer og den andre eleven da, selv om han andre eleven var dårligere enn meg :fnise:), jeg kjørte først. Det varte vel også i 3-4 timer. Var ganske moro egentlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å være teit siden jeg nettopp fikk bestått, men jeg skjønner ikke hvorfor SÅ mange sliter med teoriprøven? Greit å ha 10-ish feil, men det er jo de som har massevis av feil hver gang.

Som samboer printa inn i hodet mitt før jeg tok den; Det er bare å tenke logisk! Og det er det jo.

Jeg hadde null peil på hur som helst før jeg begynte for litt over en mnd siden, men feks skilt er jo noe man vet LITT om, om man har vært passasjer hele livet.

Oppskriften min:

-Ta teorikurset. Dyrt, men verdt det om du ikke har kjørt noe før/kan så mye teori. Jeg tok det før jeg begynte med kjøretimer.

-Les gjennom HELE "veien til førerkortet". Les grundigere på ting du er usikker på. Google om du fremdeles er usikker på noe.

-Kjøp deg tilgang på prove.no og teoritentamen.no. Jeg kjøpte døgntilgang 3-4 ganger tilsammen, og det hjelper! Til slutt får du de samme spm igjen og igjen, men da kan du det ihvertfall :fnise:

-Tenk logisk under prøven! Les spm nøye. Og gå gjennom alle til slutt :)

Jeg er litt enig med deg. Jeg bestod teoriprøven på første forsøk med tre feil. Da hadde jeg lest gjennom nesten hele teoriboka, der jeg terpet mye på vikeplikt. Jeg hadde også en oppgavebok jeg brukte. Teoritentamen.no ble også flittig brukt, da brukte jeg boka til å lese på de svarene jeg hadde mest feil på. Derimot har de fleste jeg kjenner som har tatt teoriprøven ikke lest nok. Ei venninne hadde flaks, mens ei annen strøyk. Tror det er derfor mange stryker, rett og slett på grunn av dårlig forberedning. Noen sliter nok også med lese- og skrivevansker, og da kan jo prøven bli ganske vanskelig. Men det er som du sier; mye av det er ren logikk. Det er viktig å lese godt gjennom spørsmålene, og for all del gå gjennom prøven før man gjør seg ferdig. Jeg tror jeg gikk glipp av et par feil bare på å se gjennom svarene mine faktisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde min første kjøretime siste dagen i oktober ifjor, siden har det blitt kjøring litt innimellom, noen ganger hver uke noen ganger annenhver. I januar kjørte jeg ingenting for hadde ikke råd og i mars og april ble det vel bare en time i mnd pga mye skole. Tror jeg har hatt 15 donbbeltimer nå så har jo lært alt utenom parkering. Lærte nettopp inn og ut på motorvei når det er skilt med svart og rød strek og man må flette. Skal repetere dette på lørdag.

Jeg tok opp spm ang langkjøring og oppkjøringa med kjørelærer rettt før påske (hadde glattkjøringa 25.mars, da ringte han bare noen dager før og spurte om jeg ville være med). Læreren sier jeg må kunne kjøre helt selvstendig før jeg kan ta langkjøringa og når jeg spurte han ang oppkjøringa og ventetid så sa han en måned. Men det var to måneder. Så jeg bestilte bare oppkjøring den 14.juni men ser nå at jeg ikke kommer til å rekke det om ikke kjørelærern sier at jeg kan ha langkjøring snart. Neste oppkjøring er 21,juli nå og jeg som VIL ha lappen innen sommeren.....Når hadde dere langkjøring i forhold til oppkjøring og hvor langt hadde dere kommet i oppkjøringa når det ble avtalt??

Jeg kjenner meg litt igjen. Jeg hadde også VELDIG lyst på lappen til sommeren. Jeg begynte med kjøretimer i fjor mars, og fikk lappen i september. Jeg følte meg klar veldig lenge, men innså etter hvert at kjørelæreren hadde rett i å "holde" med igjen litt. Det var en del ting jeg måtte terpe på for å kunne bestå. Jeg tror ikke kjørelæreren din holder deg igjen med vilje, så jeg ville nok heller tatt oppkjøringa 21. juli. Det er ikke bra å stresse, og da får du jo ihvertfall litt av sommeren på å kjøre på :) Jeg hadde langkjøring og kartkjøring en eller to uker før oppkjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest uAnonymBruker

Jeg har konsentrasjonsvansker så jeg blir å ta teorikurs i tillegg til puggingen, det kan jo ikke gjøre meg dummere så de pengene betaler jeg gladelig. Begynner kjøretimene i Juni, er liiivredd selv om jeg har øvelseskjørt i TI ÅR :D

Hvor mange kjøretimer hadde dere? Kjørelæreren min har gjort et anslag på ca 25 kjøretimer til meg, er det omtrent så mange dere hadde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg hadde 10 eller 11 doble kjøretimer utenom det obligatoriske. Hadde øvelseskjørt en sommer på forhånd. Jeg fikk lappen 6 mnd etter at jeg kjørte for første gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig dette er svart på før, men hvor lenge er langkjøring, forbikjøring, mørkekjøring etc. holdbart?

Endret av Silres
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har konsentrasjonsvansker så jeg blir å ta teorikurs i tillegg til puggingen, det kan jo ikke gjøre meg dummere så de pengene betaler jeg gladelig. Begynner kjøretimene i Juni, er liiivredd selv om jeg har øvelseskjørt i TI ÅR :D

Hvor mange kjøretimer hadde dere? Kjørelæreren min har gjort et anslag på ca 25 kjøretimer til meg, er det omtrent så mange dere hadde?

Ja, teorikurs er veldig lurt. Det tok jeg også.

Hmm, jeg hadde ganske mange kjøretimer. Jeg hadde vel en dobbeltime omtrent annenhver uke, fordi jeg ville det selv. Utenom i juli, da kjørelæreren min hadde en hel måned fri. Så jeg tipper ca 10 dobbeltimer utenom det obligatoriske. Jeg brukte til sammen 4 måneder på lappen fra jeg begynte med kjøretimer, da har jeg ikke telt med juli, siden kjørelæreren som sagt hadde ferie da. Øvelseskjørte omtrent hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...