Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Da har jeg også begynt å ta lappen og er snart 30.Føler at det er på tide :)

Hadde min første kjøretime i forrige uke og det gikk greit egentlig.Litt forvirret når det gjelder giring og sånt.Er litt stressa og nervøs når jeg kjører ute i trafikken.Heldigvis har jeg ikke gjort noe utrolig teit enda(haha),men bare kverket motoren,fått litt panikk og satt bilen i feil gir :)

Ellers kjører jeg og samboer endel så håper jeg får tatt den om ikke så voldsomt lenge.Er egentlig mest nervøs for bykjøring og glattkjøring.Uff,virker skummelt!

bykjøringen blir mye enklere når du blir mer vant med giring og det, jeg hadde det akkurat sånn i begynelsen og :)

og glattkjøring er kjempegøy! tror de fleste er litt nervøs, men eg har ennå ikke møtt noen som ikke synst det var gøy!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har jeg også begynt å ta lappen og er snart 30.Føler at det er på tide :)

Hadde min første kjøretime i forrige uke og det gikk greit egentlig.Litt forvirret når det gjelder giring og sånt.Er litt stressa og nervøs når jeg kjører ute i trafikken.Heldigvis har jeg ikke gjort noe utrolig teit enda(haha),men bare kverket motoren,fått litt panikk og satt bilen i feil gir :)

Ellers kjører jeg og samboer endel så håper jeg får tatt den om ikke så voldsomt lenge.Er egentlig mest nervøs for bykjøring og glattkjøring.Uff,virker skummelt!

Jeg blir 30 om to mndr, og jeg top lappen for 4 uker siden.. :) Følte at det var på tide jeg også ;) etter at diverse mennesker hadde mast på meg i snart 12 år.... Jeg ble utrolig stressa og nervøs i starten, og hadde skikkelig problemer med å skjønne meg på den giringa. Jeg holdt på å gi opp, og vurderte nesten å gå over til automat... Men heldigvis så holdt jeg ut, og giringa får du teken på ganske fort.. :) og når du først har den inne så går det egentlig automatisk i hvordan du girer...

bykjøøring var jeg livredd for, men heldigvis så hadde vi ikke det før jeg følte meg trygg nok til det.. og glattkjøringa var mer kjedelig enn skremmende ;) Men jeg ble en erfaring rikere...

Du kommer nok til å klare det kjempefint du også!! Lykke til!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det er så støttende at så mange av dere er så positive :). Imorgen SKAL jeg ta lappen :). Takker for alt. Dere aner ikke hvor mye det betyr. Nå skal jg få en god natts søvn så jg er klar for morgendagen :). Tusen takk nok en gang :).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh det er så støttende at så mange av dere er så positive :). Imorgen SKAL jeg ta lappen :). Takker for alt. Dere aner ikke hvor mye det betyr. Nå skal jg få en god natts søvn så jg er klar for morgendagen :). Tusen takk nok en gang :).

*krysser fingre* :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

bykjøringen blir mye enklere når du blir mer vant med giring og det, jeg hadde det akkurat sånn i begynelsen og :)

og glattkjøring er kjempegøy! tror de fleste er litt nervøs, men eg har ennå ikke møtt noen som ikke synst det var gøy!

Ok,bra.Akkurat nå høres det helt uoverkommelig ut.Bare ser for meg at jeg kveler motoren midt i rush-tiden eller noe.Uff :)

Heldigvis har jeg nettopp begynt og både kjørelærer og samboer påstår at det går kjempefint så da får jeg nok tro på dem :)

Jeg blir 30 om to mndr, og jeg top lappen for 4 uker siden.. :) Følte at det var på tide jeg også ;) etter at diverse mennesker hadde mast på meg i snart 12 år.... Jeg ble utrolig stressa og nervøs i starten, og hadde skikkelig problemer med å skjønne meg på den giringa. Jeg holdt på å gi opp, og vurderte nesten å gå over til automat... Men heldigvis så holdt jeg ut, og giringa får du teken på ganske fort.. :) og når du først har den inne så går det egentlig automatisk i hvordan du girer...

bykjøøring var jeg livredd for, men heldigvis så hadde vi ikke det før jeg følte meg trygg nok til det.. og glattkjøringa var mer kjedelig enn skremmende ;) Men jeg ble en erfaring rikere...

Du kommer nok til å klare det kjempefint du også!! Lykke til!!! :)

Begynner å skjønne litt av giringen nå faktisk,men skjønner fortsatt ikke helt når jeg skal gire ned :)

Nei,blir nok ikke noe sånt enda på meg.Har nok et stykke igjen.Blir bare stressa av å kjøre her om det er litt trafikk og det her et lite sted :)

Jo,takk.Er jo litt gøy også når man begynner å skjønne litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Hadde min andre kjøretime i dag og jeg var ganske misfornøyd etter at den var over.

Er vant til å kjøre samboeren min sin bil og er ganske trygg på den.Samtidig er det uvant å kjøre med en helt fremmed person,men får håpe det går seg til.

Merker jeg blir litt stressa når jeg skal følge med på veien samtidig som skal høre på hva kjørelæreren sier.Alt er nytt og bilen er helt annerledes.

Uff,er nok litt i overkant negativ her for jeg lærte jo noe nytt i dag også.Begynte å skjønne litt av bakkestart som har virket litt vanskelig hittil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk ikje!?:( satt og hulket og gråt med en gang jg gjorde den store og dumme feilen mens jg kjørte tilbake til risløkka også hulket jg enda mer. Viste jo at løpet var kjørt. Åh det her fikser jg bare ikke lenger :(.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er faktisk ikke verdens undergang å kvele motoren heller da, gjør det en sjelden gang enda men prøver da å bare ta det med ro, ikke begynne å stresse eller tenke på de bak, bare starte ijgen og kjøre rolig videre. ikke at det alltid er så lett å tenke sånn når man er midt oppi det da, men prøver :)

jeg er og skikkelig lei alt maset om at eg må ta lappen. jeg bor i en by, nermt et busstopp og eg synst det var vanskelig å kombinere med å være lærling, siden jeg de dagene jeg kunne kjøre på en noenlunde fornuftig tid var altfor trøtt. og dessuten er det dyrt! vet ikke hvor mange ganger jeg har forklart dette til enkelte, men alikevell går det ikke inn! det er jo ikke sånn at man trenger bil for å overleve! :kjefte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gruet meg MAX for å ta teoriprøven, og var sikker på at jeg skulle stryke, men så tok jeg den i dag, og jeg sto med 0 feil!! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ikje!?:( satt og hulket og gråt med en gang jg gjorde den store og dumme feilen mens jg kjørte tilbake til risløkka også hulket jg enda mer. Viste jo at løpet var kjørt. Åh det her fikser jg bare ikke lenger :(.

Missi.... så utrolig leit. og tro meg jeg skjønner frustrasjonen din nå. Hva var det du gjorde feil? Og nå er vel lysten til å gi opp enda større enn det som den var før. Men jeg håper at du ikke gir opp riktig enda, uansett hvor lei og oppgitt du er akkurat nå. Det er mange som har hatt problemer med oppkjøringa, så du er ikke alene om det.

Jeg regner med at du fikk en tilbakemelding av sensor, bortsett fra den store dumme feilen du gjorde.. hvordan gikk det ellers? og sammenlign med de andre gangene... bortsett fra den ene feilen, hvordan klarte du deg?

kjørelæreren din har sikkert også noen gode råd til deg, om hva du kan øve på, hva du må øve på. Veldig viktig å være konsentrert når man kjører. et lite sløvt øyeblikk og det er gjort...

jeg forstår veldig godt hvordan du føler deg nå, jeg vet jo hvordan jeg følte det etter at jeg strøyk første gangen... man føler seg så sykt misslykka, og man tenker på alle pengene som nesten bare er kasta ut av vinduet..... men EN DAG SKAL DU OGSÅ KLARE DET MISSI :):):):):):) DET VET JEG!!!!!!!!!!!!!!!!!!

bare husk og prøv å ta noen ekstra kjøretimer med kjørelæreren din rett før neste oppkjøring, så tror jeg ting vil gå mye bedre.. Nå vet du jo iallefall hva du skal gjennom på neste oppkjøring. bare prøv å slapp av mest mulig... det er nok vanskelig å tenke seg en ny oppkjøring nå.. men du må prøve.. IKKE MIST MOTET :klemmer::klemmer::klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=kvinnen :)' timestamp='1299019926' post='8953563]

Jeg gruet meg MAX for å ta teoriprøven, og var sikker på at jeg skulle stryke, men så tok jeg den i dag, og jeg sto med 0 feil!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde min andre kjøretime i dag og jeg var ganske misfornøyd etter at den var over.

Er vant til å kjøre samboeren min sin bil og er ganske trygg på den.Samtidig er det uvant å kjøre med en helt fremmed person,men får håpe det går seg til.

Merker jeg blir litt stressa når jeg skal følge med på veien samtidig som skal høre på hva kjørelæreren sier.Alt er nytt og bilen er helt annerledes.

Uff,er nok litt i overkant negativ her for jeg lærte jo noe nytt i dag også.Begynte å skjønne litt av bakkestart som har virket litt vanskelig hittil.

jeg liker ikke bakkestart jeg heller ;) men du blir vant med det etterhvert.. hehe jeg drømmer om en bil med automat istedet for manuell giring ;) ;)

det tok en stund før jeg fikk med meg nedgiringa også ;)

det begynte såvidt å synke inn da jeg skulle kjøre opp en bratt bakke med kjørelæreren, og jeg hadde altfor høyt gir så jeg fikk ikke noe effekt ut av gasspedalen.. kjørelæreren foreslo at jeg skulle skifte gir... JODA.. jeg fortsatte å gire opp jeg.. og motoren døde desverre ;) da skulle jeg ha giret ned til et lavere gir, slik at jeg fikk et høyere turtall og mer kraft ut av motoren... samme sak når du eks. skal kjøre ut på motorveien, og da må øke farten når du kjører inn for ikke å være et hinder for de andre.. da nytter det ikke å gasse på i 4 eller 5 gir... da får du ikke så veldig mye ut av motoren, i forhold til hvis du girer ned til et lavere gir....... så kan du også bruke nedgiring som en nedbremsingmetode........

kan kanskje legge til at jeg er forferdelig dårlig til å forklare ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte feilfritt. For jeg kan kjøre bil. Dette har jg gjort en god stund nå.

Jeg hadde rett og slett et sløvt øyeblikk. Skulle bytte felt på østre akeren og det var litt kø. I det jg sjekket blindsonen så dro jg med meg bil og han måtte avverge sammenstøtet. Da viste jg jo at løpet var kjørt. Det var så vondt.

Har bare levd i min egen lille boble siden det skjedde. Helt forferdelig. Kjørelæreren min har jg pratet med. Han sa at jg ikke behøvde noen flere timer og bestilte ny oppkjøring til med enda en gang. Så jaja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjørte feilfritt. For jeg kan kjøre bil. Dette har jg gjort en god stund nå.

Jeg hadde rett og slett et sløvt øyeblikk. Skulle bytte felt på østre akeren og det var litt kø. I det jg sjekket blindsonen så dro jg med meg bil og han måtte avverge sammenstøtet. Da viste jg jo at løpet var kjørt. Det var så vondt.

Har bare levd i min egen lille boble siden det skjedde. Helt forferdelig. Kjørelæreren min har jg pratet med. Han sa at jg ikke behøvde noen flere timer og bestilte ny oppkjøring til med enda en gang. Så jaja.

Det er det man kaller skikkelig uflaks....

men da vet du jo selv at du KAN kjøre bil, og når du da kjørte feilfritt.. bortsett fra det lille sløve øyeblikket, så er jeg helt hundreogtiprosent sikker på at det kommer til å gå bra neste gang. Er utrolig bra gjort av deg å ikke gi opp. Hadde det vært meg så hadde jeg sikkert gravd meg ned for lengst.. Jeg er stolt av deg jeg, du prøver jo... og du gir ikke opp :) Neste gang kommer det til å gå så det suser :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Åh, dere! Blir bare mer og mer motivert jo mer jeg leser her.

Blir straks 23, og har bare utsatt og utsatt kjøring. Jeg syns det virker kjempevanskelig, så har bare kjørt litt rundt på en p-plass med samboer én gang. Er så mye å tenke på mtp på clutch,giring,gass,oppstart,kvelning,gripepunkt etc, at jeg føler for å gi opp :P

Aner ikke hvor lenge ventetiden er her omkring, men føler jeg iallefall må få kjøre litt på veien med sambo før jeg bestiller time. Vil ikke være heeelt grønn heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, dere! Blir bare mer og mer motivert jo mer jeg leser her.

Blir straks 23, og har bare utsatt og utsatt kjøring. Jeg syns det virker kjempevanskelig, så har bare kjørt litt rundt på en p-plass med samboer én gang. Er så mye å tenke på mtp på clutch,giring,gass,oppstart,kvelning,gripepunkt etc, at jeg føler for å gi opp :P

Aner ikke hvor lenge ventetiden er her omkring, men føler jeg iallefall må få kjøre litt på veien med sambo før jeg bestiller time. Vil ikke være heeelt grønn heller :)

Hei, og velkommen :)

det er nok mye bedre å bare hoppe ut i det med det samme du tenker på å begynne med lappen.. jeg begynte altfor seint, og jeg tror egentlig at du kanskje blir mer redd jo gamlere du blir.. er iallefall det inntrykket som jeg har fått etter å ha snakket med andre... en fersk 18åring er nok ikke like redd og nervøs som en gammel snart 30 åring ;) vi vet jo alt om hva som kan skje der ute i trafikken, og vi har jo sett litt også, i forhold til alle de attenåringene som skal sette seg bak rattet.....

jeg kjørte ikke så mye med samboeren før jeg tok min første time, jeg var for pysete.. det ble noen turer på parkeringsplasser osv... men da jeg fikk gavekort på den første timen, så måtte jeg bare hoppe i det.. og tro meg. alle kjørelærere har sett grønne elever... noen er til og med grønnere enn gresset på en deilig sommerdag ;) ikke tenk så mye på det, de har nok sett det meste.. ;)

når jeg hadde min første time, så kjørte instruktøren opp til en parkeringsplass, hvor jeg kunne bli bedre kjent med bilen, lære giring opp til andre, og prøve meg på krypkjøring .. før vi kom oss ut på veien.... det gikk kjempebra... og det er veldig godt å tenke på at det er vanskelig å gjøre noe helt forferdelig feil.. kjørelæreren sitter med et par pedaler han også ;)

du kommer nok til å klare deg kjempefint!! Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei hei! Nå er det lenge siden sist!

Velkommen til alle nye :)

Jeg er nå ferdig med alt obligatorisk :D Hadde oppkjøringstentamen i dag, og det gikk helt greit. Han sa at jeg kjørte bra, men at det var noen ting å rette opp i. Jeg skal egentlig ha oppkjøring 28. mars, men denne utsetter jeg litt, slik at jeg får rettet opp i de tingene som er, og blir enda bedre. Merker at suget etter å få lappen melder seg voldsomt og jeg klarer nesten ikke å vente!! MEN det er bedre å ta det litt med ro, vente litt og sørge for at alt sitter, slik at sjansene for å stryke ikke er så store. Har nemlig bestemt meg for at jeg IKKE SKAL STRYKE!!! Det har jeg ikke råd til, rett og slett, da blir det innsamlingsaksjon i familien og det er lite fristende :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei! Nå er det lenge siden sist!

Velkommen til alle nye :)

Jeg er nå ferdig med alt obligatorisk :D Hadde oppkjøringstentamen i dag, og det gikk helt greit. Han sa at jeg kjørte bra, men at det var noen ting å rette opp i. Jeg skal egentlig ha oppkjøring 28. mars, men denne utsetter jeg litt, slik at jeg får rettet opp i de tingene som er, og blir enda bedre. Merker at suget etter å få lappen melder seg voldsomt og jeg klarer nesten ikke å vente!! MEN det er bedre å ta det litt med ro, vente litt og sørge for at alt sitter, slik at sjansene for å stryke ikke er så store. Har nemlig bestemt meg for at jeg IKKE SKAL STRYKE!!! Det har jeg ikke råd til, rett og slett, da blir det innsamlingsaksjon i familien og det er lite fristende :sjenert:

Hei :)

det var slik jeg tenkte også, jeg SKAL IKKE stryke, jeg har ikke råd til å stryke.. og tanken på pengepresset og forventingene andre hadde til meg hjalp meg en god del på vei da jeg strøyk på første oppkjøring :sjenert:

SÅ prøv å ikke tenk så altfor mye på at du ikke skal stryke og at du ikke har råd til en oppkjøring til... bare slapp av og konsentrer deg mest om kjøringa, så kommer det til å gå kjempefint :) Tenker det blir deilig å endelig bli ferdig :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg meldt meg opp til teorikurs - noen som vet hvor mange timer det er tilsammen? Fant ikke noe på nettsiden til trafikkskolen.

Ellers så var jeg hjem en tur i helgen og øvde på å starte bil og giring med pappa (på en p-plass vel og merke, ble mye kveling av bilen :fnise: )

Skal ta med sambo ut på en ØDE landevei snart, tør virkelig ikke ha kjøretime før jeg har bittelitt kjøring. Har hørt at folk har blitt kastet ut på veien av kjørelæreren tidlig, for en gang må jo bli den første. Begrenset hva man kan gjøre på en p-plass.

Forøvrig føler jeg at jeg har mer kontroll over hvor stor plass bilen tar på veien fra passasjersetet, men det er vel en vanesak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Her går det fremover :) Har blitt ganske ok til å kjøre nå tror jeg eller samboeren min sier det og kjørelærer var også positiv :gjeiper: Begynner å få mer og mer dreisen på ting,men trenger vel bare øving nå.

Er ikke så veldig god på rygging enda for det er vanskelig å se hvor bilen skal og om den treffer rett :)

Ellers skal jeg begynne å lese mer på teorien fremover sånn at jeg får tatt den om ikke så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...