Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

jeg har ikke no andre tips enn å ta den tida du trenger. kjør rolig og i ditt tempo. få god oversikt.

sikkerhets spørsmålet jeg fikk var; finn refleksvesten og hvor langt unna skal trekanten stå. så var veldig heldig :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Mauna Lee

Dere som driver med lapen eller er fedig, lærte dere girene etter km for eks. 3.gir i 40, eller lærte dere at giret skulle være sånn at turtallet holdt seg mest mellom 1 og 2? Jeg ahar lært det første av min kjørelærer men kjørte med en annen igår og han fokuserte mest på turtelleren. Det har jeg aldri lært av min kjørelærer men skjønner jo at det er mest miløjøvennlig (min kjørelærer kjører en golf diesel, han andre kjører en diesel bmw stasjonsvogn), så lurer på om jeg skal velge å fokusere på girene i fohold til turtall på oppkjøringa eller bare kjøre med girene sånn jeg har lært av min kjørelærer?

Vet om en annentidligere elev av min kjørelærer som holdt 3.gir i en lang litt slakk til tider oppoverbakke i 60km men det var blant annet noe som gjorde at han strøk for sensor mente han skulle hatt i 4.gir....

Kan dette ha noe å gjøre med miljøvennligheten. Man skal jo læres opp til å kjøre mest mulig miljøvennlig og da skal man vel ligge i så lavt turtall (høyt gir) som mulig. Litt rart hvis det er eneste grunnen til styk da, men det finnes jo mange rare sensorer også så..

Gratulerer ekh :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som driver med lapen eller er fedig, lærte dere girene etter km for eks. 3.gir i 40, eller lærte dere at giret skulle være sånn at turtallet holdt seg mest mellom 1 og 2? Jeg ahar lært det første av min kjørelærer men kjørte med en annen igår og han fokuserte mest på turtelleren. Det har jeg aldri lært av min kjørelærer men skjønner jo at det er mest miløjøvennlig (min kjørelærer kjører en golf diesel, han andre kjører en diesel bmw stasjonsvogn), så lurer på om jeg skal velge å fokusere på girene i fohold til turtall på oppkjøringa eller bare kjøre med girene sånn jeg har lært av min kjørelærer?

Vet om en annentidligere elev av min kjørelærer som holdt 3.gir i en lang litt slakk til tider oppoverbakke i 60km men det var blant annet noe som gjorde at han strøk for sensor mente han skulle hatt i 4.gir....

Jeg lærte å se på turtallet om når jeg skulle skifte gir. Men jeg slo det av meg fort, av en eller annen grunn. Det ble bare automatisk for meg å skifte gir når jeg kom opp i fart. 3 gir i 40, 4 gir i 55-60 osv.. Pluss at man hører det veldig godt på motoren. Aldri tenkt over hvordan jeg skifter gir, rett og slett, for det har blitt en vanesak!

Jeg holder meg alltid til det min kjørelærer har sagt, uansett :) Det er lurest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver også på lappen nå, kun oppkjøring igjen. Gruer meg noe helt forferdelig! Vedr gir så har jeg lært fra kjørekærer at turtaller skal ligge mellom 1,5 og 2. Tror faktisk en kan stryke på a ha feilt gir, da det er stort fokus på miljøvennlig kjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som har erfaring med tempo trafikkskole i Oslo? Jeg har en god magefølelse på denne skolen og håper jeg har rett. Burde jeg kjøre og lese en del før jeg tar første kjøretime?

Jeg har min egen bil og en kjæreste som mer enn gjerne begynner med meg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sto!!!!! greit kontroll spm, grei rute og grei sensor :D

GRATULERER Anita!!!! :kristin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som driver med lapen eller er fedig, lærte dere girene etter km for eks. 3.gir i 40, eller lærte dere at giret skulle være sånn at turtallet holdt seg mest mellom 1 og 2? Jeg ahar lært det første av min kjørelærer men kjørte med en annen igår og han fokuserte mest på turtelleren. Det har jeg aldri lært av min kjørelærer men skjønner jo at det er mest miløjøvennlig (min kjørelærer kjører en golf diesel, han andre kjører en diesel bmw stasjonsvogn), så lurer på om jeg skal velge å fokusere på girene i fohold til turtall på oppkjøringa eller bare kjøre med girene sånn jeg har lært av min kjørelærer?

Vet om en annentidligere elev av min kjørelærer som holdt 3.gir i en lang litt slakk til tider oppoverbakke i 60km men det var blant annet noe som gjorde at han strøk for sensor mente han skulle hatt i 4.gir....

Jeg har lært å ha girene forhold til hvor mange km jeg kjører i, og skifte til høyere gir så fort det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er teorien vanskelig om man bare har lest igjennom teoriboka en gang? :sjenert:

Med mindre du har en god hukommelse så skal det vel gå greit :D

Første gangen jeg tok teorien så hadde jeg såvidt lest i boka, hadde bladd fort igjennom den. I tillegg hadde jeg tatt utrolig mange prøver på nettet. Fikk ti feil.

Andre gangen leste jeg hele boken, side for side, nøye. Det tok sin tid, med den tålmodigheten jeg har. Tok såvidt prøver på nettet denne gangen, kanskje to ganger. Jeg har heller ikke verdens beste hukommelse. Jeg besto med fem feil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med tempo trafikkskole i Oslo? Jeg har en god magefølelse på denne skolen og håper jeg har rett. Burde jeg kjøre og lese en del før jeg tar første kjøretime?

Jeg har min egen bil og en kjæreste som mer enn gjerne begynner med meg.

:)

Jeg er superfornøyd! Jeg fikk ihvertfall en veldig hyggelig og flink lærer. Var veldig uheldig med min første kjøreskole og måtte til slutt bytte, og det er natt og dag!

Jeg har oppkjøring 8 september! Gruer og gleder meg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er teorien vanskelig om man bare har lest igjennom teoriboka en gang? :sjenert:

Kommer an på hvor mye du kan fra før. MYE som står i boka er logisk, så bare les gjennom og merk deg/skriv opp det du synes er litt vanskelig eller dårlig beskrevet og google/finn ut mer om det. Sånn gjorde jeg det + tok de prøvene på nett. Gikk strålende.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Hvilke teoribok bruker dere? Jeg kjøpte en som heter Førerkortet, lærebok klasse B - Bjarne Eikeland. Men når jeg ser på nettet så virker det som om alle har en bok som heter ''veien til førerkortet'' Er det noen som vet om det er store forskjeller på disse to bøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som driver med lapen eller er fedig, lærte dere girene etter km for eks. 3.gir i 40, eller lærte dere at giret skulle være sånn at turtallet holdt seg mest mellom 1 og 2? Jeg ahar lært det første av min kjørelærer men kjørte med en annen igår og han fokuserte mest på turtelleren. Det har jeg aldri lært av min kjørelærer men skjønner jo at det er mest miløjøvennlig (min kjørelærer kjører en golf diesel, han andre kjører en diesel bmw stasjonsvogn), så lurer på om jeg skal velge å fokusere på girene i fohold til turtall på oppkjøringa eller bare kjøre med girene sånn jeg har lært av min kjørelærer?

Vet om en annentidligere elev av min kjørelærer som holdt 3.gir i en lang litt slakk til tider oppoverbakke i 60km men det var blant annet noe som gjorde at han strøk for sensor mente han skulle hatt i 4.gir....

Det er enklest å se på turtallet, da man ikke girer likt i alle biler. Den bilen jeg kjører kan f.eks. gå helt ned i 30 km/t i 3. gir, mens faren min sin bil ikke kan gå under 40. Det er så vidt hvertfall.

Jeg lærte vel mest å se på farten, men da jeg begynte å kjøre selv lærte jeg meg å heller følge med på turtelleren. Husk at du hører og kjenner også på bilen når du bør gire opp eller ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke teoribok bruker dere? Jeg kjøpte en som heter Førerkortet, lærebok klasse B - Bjarne Eikeland. Men når jeg ser på nettet så virker det som om alle har en bok som heter ''veien til førerkortet'' Er det noen som vet om det er store forskjeller på disse to bøkene?

Jeg brukte "Veien til førerkortet" da jeg leste til teorien. Fikk PC-rom med spørsmål, filmer og slik til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg oppkjøring om fem dager - herregud, tiden flyr! Anyways, fikk beskjed av kjørelæreren min at han reiser bort på fredag og er derfor ikke her når jeg skal kjøre opp. Regner vel med at bilen står nede på Biltilsynet når jeg skal kjøre?

Jeg kjører veldig mye med faren min, men likevel så blir jeg LITT nervøs med tanke på at jeg ikke kan kjøre litt med kjørelæreren min rett før oppkjøring. Noen tips?

Denne gangen SKAL jeg bestå!! :duskedame:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg oppkjøring om fem dager - herregud, tiden flyr! Anyways, fikk beskjed av kjørelæreren min at han reiser bort på fredag og er derfor ikke her når jeg skal kjøre opp. Regner vel med at bilen står nede på Biltilsynet når jeg skal kjøre?

Jeg kjører veldig mye med faren min, men likevel så blir jeg LITT nervøs med tanke på at jeg ikke kan kjøre litt med kjørelæreren min rett før oppkjøring. Noen tips?

Denne gangen SKAL jeg bestå!! :duskedame:

Ikke regn med noe. Det bør du undersøke. Jeg vil også anbefale deg å få kjøre med en annen kjørelærer før oppkjøring, det gjør underverker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det noen her som har hørt noe om Ab trafikkskole. Heter vel kanskjer Asker og bærum trafikkskole... holder til på bekkestua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...