Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Jeg skal ta lappen den 6 juni. Føler meg virkelig ikke klar. Jeg glemmer til og med blindsonen av og til.

Hva er egentlig ener og toer feiler? Og hvilke feil gjør at man automatisk stryker?

Har de kortene man trekker mye og si?

Lykke til! Det kommer nok til å gå bra:) Jeg følte meg heller ikke helt klar, men det gikk veldig fint :klemmer:

Det er ener-feil, toer-feil og treer-feil. Ble fortalt at ener-feil er kun veldig små feil. F.eks. å sette på blinklyset litt seint osv.

Toer-feil er større feil. Et eksempel kan kanskje være å stoppe hvis du har forskjørsvei, eller ligge i feil fil i rundkjøring eller noe, er egentlig ikke helt sikker. Men vet hvertfall at du kan ha 5 av disse, før du stryker. Har du feil på sikkerhetskontrollspørsmålet, teller dette som en toer-feil.

Hvis du har en treer-feil, er det det samme som stryk. Her går sensor aktivt inn for å avvikle en muligens farlig situasjon. Dvs. at h*n bremser eller svinger for deg osv.

Dette er hvertfall hva jeg har hørt ;) Kanskje er det andre her som kan rette på meg, eller tilføye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde min aller første tur med bilen til mamma aleine i dag! Det var kjempegøy! Kjørte først til butikken og hjem igjen. Deretter til venninna mi :) Hadde musikk på full guffe og storkoste meg :danse:

Gjorde noen feil, da. Og det er så vanskelig å holde 40-sonen, synes jeg! Men føler at jeg kjører mye bedre nå, enn det jeg gjorde til og med rett før jeg fikk lappen! Det har nok noe med selvtillitten å gjøre :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta lappen den 6 juni. Føler meg virkelig ikke klar. Jeg glemmer til og med blindsonen av og til.

Hva er egentlig ener og toer feiler? Og hvilke feil gjør at man automatisk stryker?

Har de kortene man trekker mye og si?

De fleste glemmer blindsonen av og til. Det har litt med HVOR du glemmer den, enkelte steder er det utrooolig viktig å sjekke, andre steder går det som oftest greit (selv om man alltid skal sjekke da, men det er jo menneskelig å glemme seg ut av og til).

Du stryker som regel hvis sensor må bremse for deg eller kjøre for deg. Det kan være ved brutt vikeplikt, kjøre på rødt lys, holde på å kjøre ned noen, ikke stoppe ved stoppskilt, kjøre til venstre der det ikke er lov, kjøre feil vei ned en enveiskjørt gate (noe jeg klarte da jeg var i USA og kjørte, haha, rimelig pinlig) osv. Altså, hvis du kommer i farlige situasjoner.

Ville ikke tenkt så mye på ener- og toerfeil hadde jeg vært deg. Det går ikke så mye på det, det går mer på helhetsinntrykket av din kjøring, om du er sikker i trafikken og tar de riktige avgjørelsene.

Sikkerhetsspørsmålet vil kunne være til hjelp hvis sensor er i tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hopp. Er en 22 år gammel jente som endelig har bestemt seg for å ta sertifikat. Med tanke på jobb og fremtidige barn er det jo veldig praktisk, og siden vi får penger igjen på skatten i år har vi bestemt oss for å bruke pengene fornuftig og investere i sertifikat. Jeg har øvekjørt en gang før, men ga meg etter ett par turer. Nå er jeg i full gang, begynte vel i midten av april en gang. Har bare kjørt privat hittil, kjører korte distanser på motorvei, litt rundkjøringer, tunneller og rundkjøringer. På onsdag er første time med kjørelærer. Skal høre litt med han, men forløbig plan er å kjøre mest privat og det mest nødvendige med kjørelærer. Men samtidig vil jeg gjøre dette raskt, og kan jo ikke alltid satse på "svigerfar" når jeg vil ut å kjøre. Snille mannen betaler jo all bensinen også.. Så blir nok en fin blanding.

Idag tok jeg teorien, og jeg besto med kun tre feil :) Jippi!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 20 år og slenger meg på gruppen her:) Har tatt grunnkurs, teorikurs, teoriprøve og hatt en god del kjøretimer. Så nå er det bare kjøretimer igjen:) Problemet mitt er at jeg er veldig usikker i trafikken og er mye bedre på teori enn praksis, så har hatt maaaaaaaassssse timer... Huff! Kjørelæreren sier det ikke er så mye igjen nå, men jeg selv føler at det er uendelig mye igjen:( hmm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirleys-secret

Idag skulle jeg altså ha oppkjøring. Følte meg klar, og kunne det tekniske. Men da jeg kom dit fikk jeg vite at kjørelæreren min hadde sagt feil dato til meg! Hadde ikke idag, har på onsdag. Haha, sånn kan det gå. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal ha min første kjøretime i morgen. Blir deilig å komme igang, og tror jeg blir ferdig ganske fort. Har hvertfall fått høre at jeg kjører veldig bra, og det er lite som trengs å korrigeres visstnok. Men jeg regner med at kjørelærern i morgen ser av feilene enn typen, pappa og mamma gjør. Så vi får se ja. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt så fæle drømmer om oppkjøringa mi, at jeg strøyk og måtte ta teorien på nytt igjen i tillegg, og at bilen jeg vanligvis kjører er på verksted så jeg måtte kjøre en heelt annen bil jeg ikke var vant med :fnise:

Merker jeg er mye flinkere for hver gang jeg kjører nå. Det eneste jeg er nervøs for er å stoppe i rundkjøring, (lys)kryss etc, for jeg kommer så tregt i gang (har jo blitt hjernevaska med "saaaakte ut med clutch"..), også er sambos bil så lett i kvele i forhold til kjøreskolebilen som nesten ikke lar seg kvele :gjeiper:

Har nedtelling til oppkjøring nå..bare tjueen dager igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt to doble kjøretimer med kjørelærer, og jeg synes det er kjempegøy :) Kjørte både i byen, på smale veier i tettbygd strøk, osv :) Fikk skryt av kjørelærern :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjueen dager igjen her og, til oppkjøring! Har aldri følt meg så klar som jeg gjør nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjueen dager igjen her og, til oppkjøring! Har aldri følt meg så klar som jeg gjør nå!

Da har vi oppkjøring samme dag :popcorn: Får håpe på et lykkelig utfall for oss begge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest stillness

Har hatt glattkjøring i dag eller sikkerhetskurs på bane som det heter :) Var veldig gøy og lærerikt,men gruer meg litt til vinteren nå også.Får vel øve og være forsiktig.

Har fått ett litt annet syn på bilkjøring nå enn jeg hadde før jeg begynte å kjøre selv.Det virker mye mer utrygt og nesten som om man risikerer livet hver dag :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi oppkjøring samme dag :popcorn: Får håpe på et lykkelig utfall for oss begge!

Tvi tvi! :tommelsmil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hadde oppkjøring igjen i går, og strøk for andre gang :kjefte: denne gangen var det egentlig mye verre, fordi jeg ikke følte at jeg kjørte dårlig nok til å stryke, selv om jeg ikke kjørte så bra som jeg pleier. i tillegg var sensor skikkelig nedlatende, synest han ga så merkelige begrunnelser. det er ikke meningen å skylde på sensor, gjorde ikke det sist, men tror det kunne ha gått med en annen sensor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

hadde oppkjøring igjen i går, og strøk for andre gang :kjefte: denne gangen var det egentlig mye verre, fordi jeg ikke følte at jeg kjørte dårlig nok til å stryke, selv om jeg ikke kjørte så bra som jeg pleier. i tillegg var sensor skikkelig nedlatende, synest han ga så merkelige begrunnelser. det er ikke meningen å skylde på sensor, gjorde ikke det sist, men tror det kunne ha gått med en annen sensor.

Utrolig kjipt!

Det er nok noen der ute som virkelig ikke har noe å gjøre i sensorsetet! Ble det for ille så er det vel mulig å klage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde oppkjøring igjen i går, og strøk for andre gang :kjefte:

Uff :sukk: Kommer nok litt an på sensor ja, får håpe det går bra neste gang!

Hvordan går det med alle andre her inne?

Har selv siste innspurt med kjøring i disse tider, langkjøring etc nærmer seg med stormskritt (og oppkjøring, HJELP) :ironi:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja, håper det. det var nok en kombinasjon av sensoren og eksamensnerver. feilene jeg vet jeg gjorde var merkelige feil, som jeg aldri har gjort før.. i tillegg skjønte jeg veldig lite av hva sensor sa etterpå, han sa veldig lite om konkrete ting jeg hadde gjort feil, han sa bare at kjøringen ikke var bra nok. jeg prøvde å spørre, men fikk ingen gode svar...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teller fremdeles dagene til oppkjøring, er helt ferdig med alt det andre. Nå er det bare 11 dager igjen! :hakeslepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får hele tiden høre av kjørelærern min at jeg må se helt til endepunktet i veien, og så fort jeg ser litt nærmere enn det påpeker han det.

Synes det er jævla ekkelt å kjøre med blikket så langt unna, får alle beskjed om det? Er jo ikke akkurat som at jeg ser ned i panseret når jeg kjører sånn jeg føler for heller, har alltid hatt god oversikt over trafikken før, og nå føler jeg at jeg ikke har noe oversikt i det hele tatt over det som skjer fremfor meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...