Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Det er forskjell på teorikurs og trafikalt grunnkurs.. Grunnkurset MÅ du ha for å øvelseskjøre, teorikurs er valgfritt under opplæringa.

Er det ingen du kjenner som kan melde seg på sammen med deg da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er forskjell på teorikurs og trafikalt grunnkurs.. Grunnkurset MÅ du ha for å øvelseskjøre, teorikurs er valgfritt under opplæringa.

Er det ingen du kjenner som kan melde seg på sammen med deg da?

Jeg tenkte selvfølgelig på grunnkurs... Oh my, jeg er så dum :klaske::skratte:

Nei, det er nok dessverre ikke det. Er tyve, så alle jeg kjenner har tatt det for flere år siden. :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er over 25 år, så slipper du unna det trafikale grunnkurset, det eneste du trenger er førstehjelpkurset :) Nye regler fra i fjor..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå har jeg vært ute i trafikken for første gang. Her snakker vi rundkjøringer, kryss og annet snacks :fnise: Merker jeg blir veeeldig stressa og kløner det til, kjører giret opp i 3. istedet for 1. og omvendt. Legger meg litt feil inn i rundkjøring og kryss, men det er nybegynnerfeil tror jeg! Og så er alt over 40km/t DRITTFORT... :sjenert:

Rygging skjønner jeg ikke bæret av, ser jo ikke hvor bakdelen på bilen havner :P

På den lyse siden kveler jeg ikke like ofte som før, og neste steg er kjøretimer :jepp:

(og så eier jeg bakkestart!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, nå har jeg vært ute i trafikken for første gang. Her snakker vi rundkjøringer, kryss og annet snacks :fnise: Merker jeg blir veeeldig stressa og kløner det til, kjører giret opp i 3. istedet for 1. og omvendt. Legger meg litt feil inn i rundkjøring og kryss, men det er nybegynnerfeil tror jeg! Og så er alt over 40km/t DRITTFORT... :sjenert:

Rygging skjønner jeg ikke bæret av, ser jo ikke hvor bakdelen på bilen havner :P

På den lyse siden kveler jeg ikke like ofte som før, og neste steg er kjøretimer :jepp:

(og så eier jeg bakkestart!)

Jeg syntes også alt over 40 km/t var forferdelig fort ;) Men tro meg det kommer til å gå over etterhvert. jeg husker første gang jeg skulle kjøre i byen. Jeg holdt på å daue.... Men det gikk helt fint :) De første kjøretimene jeg hadde på trafikkskolen, så holdt vi oss til landeveien, jeg fikk egentlig ikke lov til å begynne med bykjøring før jeg hadde tatt den første veiledningstimen. Da sjekker de at du har lært deg å mestre gass, brems og giring ++ SÅ starter bykjøringa, var iallefall slik for min del..

Jeg ble også utrolig stressa de første gangene da jeg skulle inn i kryss og rundkjøringer. Sleit med å finne ut hva slags gir jeg skulle ligge i osv. Men har man lav fart gjennom en rundkjøring så har man mye bedre kontroll over plassering.. Noe jeg fant ut etterhvert ;) ;)

Det er mye å lære, men du kommer nok dit du også.. Nå er det gått snart 3 mndr siden jeg fikk lappen, har ikke kjørt så veldig mye etter det pga at jeg ikke har hatt noe bil å kjøre med... men håper at jeg får meg en firhjuling snart :)

SKulle vel egentlig vært ferdig med denne tråden for lengst ;) men synes det er koselig og fortsatt følge med :)

Lykke til videre med kjøringa di :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det en stund siden jeg har vært her inne. HAr snart oppkjøring!! 9. mai er dommedag. Oh God som jeg gruer meg! Har hele tiden en ekkel følelse av at jeg ikke skal klare det. Det er nesten som at jeg VET at det skal gå rett vest! Men nå må jeg bare prøve meg. Jeg vet jo at jeg _kan_ kjøre bil, er bare så redd for at jeg skal gjøre en eller annen feil, at jeg skal havne i en eller annen situasjon jeg ikke mestrer, og gjør noe horribelt galt!

Hadde en situasjon for en liten stund siden, der jeg skulle inn på en motorvei. Påkjøringa var ganske kort, og her kjører det hele tiden mange biler. Jeg kom meg ikke fort nok opp i fart, og ble derfor sperra litt inne. Dvs. jeg kom meg ikke ut fra påkjøringa, og inn på hovedveien. Det kom to trailere som sperra veien, og plutselig var det ikke mer påkjøringsrampe igjen. Fikk helt panikk og jeg husker ikke helt hva som skjedde videre. Jeg kom meg inn, men var livredd etterpå og ville bare hylgråte av redsel!

Er kjemperedd for at noe sånt skal skje på oppkjøringa! Har kjørt der en gang etter denne hendelsen og det gikk bedre. Jeg kom meg fortere opp i fart, men likevel måtte mamma veilede meg litt. Under oppkjøring sier jo ikke sensor noenting, så jeg er redd for at jeg ikke klarer å takle en evt. situasjon riktig, og at sensor må hjelpe meg. Da stryker jeg jo!

uff, nei jeg må bare prøve. Det kommer ikke til å bli bedre hvis jeg venter heller, så jeg tror det bare er å hoppe i det og la det briste eller bære. Det bare spiser meg sånn opp. Noen ganger får jeg ikke sove fordi jeg tenker på det :sjenert::sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mauna Lee

synes du skal prøve å dra tilbake til det stedet jeg snikksnakk og kjøre der igjen og igjen til du føler deg tryggere :)

Ellers går det nok bra. Hvis du kan kjøre bil så legger faktisk sensoren merke til det. Løper det en elg ut i veien rett foran deg og både du og sensoren bråbremser så betyr jo ikke det akkurat at du ikke kan kjøre bil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mauna Lee

Nå har jeg også hatt lappen i noen måneder og her om dagen opplevde jeg det ekleste jeg noen gang har opplevd mens jeg har vært ute å kjørt. Jeg kom kjørende på en forkjørsvei og en motorsyklist kom fra en sidevei til høyre og skulle til venstre (altså han skulle motsatt retning enn meg). Dessverre feilberegner han svingen sin fullstendig og havner i mitt kjørefelt hvor jeg kommer i 90 km/t (det var 90grense altså, så jeg råkjørte ikke), han var ikke langt unna meg heller tror nok det var snakk om ca 100 m. Jeg bråbremset alt jeg var god for men kunne ikke kjøre i grøfta heller (var en ganske bratt skråning på min side, og å kjøre i den i høy hastighet når jeg hadde andre i bilen var uaktuelt). Heldigvis klarer motorsyklisten akkurat å komme seg inn i sitt eget kjørefelt, men det var på nære nippet. Hadde ikke han svingt inn selv så hadde jeg nok kjørt rett på han (kunne nemlig ikke kjøre inn i det andre kjørefeltet heller for det var det litt motgående trafikk).

Skikkelig skummelt, men heldigvis gikk det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

*vekke litt liv i tråden*

Nå har jeg hatt to kjøretimer (doble), og merker jeg er mye tryggere allerede :jepp: Noe jeg må jobbe med foreløpig er å ikke "slippe" rattet så mye når jeg svinger. Hvor mange kjøretimer er "normalt" å ha før man begynner med de obligatoriske langturene? Hvor mange hadde dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min driver og tar lappen. Han mener at han ikke trenger å lese i boka, for det er likevel ikke mye som står der som det vil bli spørsmål om i teoriprøven uansett...

Hvor mange forsøk syns dere at jeg bør betale for å gi ham..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, han må nok lese boken for å kunne bestå prøven. Hvis ikke så har han veldig flaks hvis han består prøven uten å lese i boka eller ta noen tester på nettet! Må også huske på at prøven koster mye penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare tull, han må nok lese boken for å kunne bestå prøven. Hvis ikke så har han veldig flaks hvis han består prøven uten å lese i boka eller ta noen tester på nettet! Må også huske på at prøven koster mye penger..

I know - He dont!! ;-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Sønnen min driver og tar lappen. Han mener at han ikke trenger å lese i boka, for det er likevel ikke mye som står der som det vil bli spørsmål om i teoriprøven uansett...

Hvordan kan han vite hva han kommer til å bli spurt om? Er han synsk :fnise: ?

Nei du, Kjetil S., du må nok holde sønnen din i ørene og fortelle at voksne folk har mer greie på bilkjøring og hva man trenger å vite enn det han foreløpig har :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er nettopp derfor det har vært så mye snakk om at teorien er for vanskelig, og at så mange stryker. Det er mange som ikke gidder å øve fordi de tror det er lett, eller fordi de tror at de er så smarte at de kan alt uten å ha sett på én sie i teoriboka.

Nå sier ikke jeg at dette gjelder for _din_ sønn, men hvis jeg hadde vært deg, hadde jeg satt foten ned. Sagt at det bare var å sette seg ned med boka, og at INGENTING kommer gratis!

Du spør hvor mange forsøk du bør betale for å gi ham. Si at du kun godtar 1 gang, har han penger, bør han betale en evt. gang nr 2 selv. Det koster rundt 400 kr, og hvis han stryker første gangen, har han hvertfall lært seg en lekse. Jeg vi påstå at om han klarer teorien på første forsøk uten å ha åpnet boka, har han gullhår i ræva! :fnise:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppkjøring i morra!! Gruer meg noe voldsomt og har en ekkel følelse i magen, som jeg ikke blir kvitt. Uka har vært preget av den samme ekle følelsen, og spesielt på morningen, rett etter å ha våknet. Da kommer den plutselig og jeg får panikk! Likevel håper jeg, og tror jeg at det skal gå bra :) Håper virkelig at jeg klarer sikkerhetskontroll spørsmålet, for det er utrolig unødvendig å ha feil på det!

Har oppkjøring kl 10.40, så heldigvis er det ikke så sent på dagen. akkuatt passe tid når det gjelder rush-trafikk også, og det er jeg glad for :)

Oppdaterer i morgen! Og GUD SOM JEG HÅPER PÅ EN POSITIV OPPDATERING!! hehe :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhh!! Nå har jeg begynt med øvelseskjøringen! Dvs, begynte i vinter, men har vært lite kjøretrening de siste ukene. Hele sommern går til øving, så setter jeg igang ved en skole til høsten!

Må ha lappen før baby!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes ikke du bør betale for mer enn ett eneste forsøk, for når han nekter å lese i boka er det virkelig hans egen feil om han ikke består.

(Og jeg vet forøvrig ikke om det er en fastsatt sats i hele landet, men i min bittelille by koster teoriprøven 500 kroner nå, så det blir frot dyrt.)

Til dere andre, og spesielt du SnikkSnakk, masse lykke til fremover!! :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra! Jeg stod! Gjorde noen småfeil, og kvelte motoren et par ganger, noe jeg ikke pleier å gjøre ellers. Det var utrolig irriterende!! Men jeg fikk forklart meg, og forklarte hva jeg pleier å gjøre når jeg starter, så sensoren forstod at jeg visste hva jeg skulle gjøre :)

Som sikkerheteskontrollspm fikk jeg last med tilhenger, og konsekvensen av for stor last. Svarte riktig på det og var veldig fornøyd :)

Lykke til dere andre som holder på nå. Kommer nok til å titte innom her :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...