Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Jeg hørte ett sted at lukeparkering ikke er en del av oppkjøringen lenger. Er dette sant?

Må man ha bestått teoriprøven før man kan ta den praktiske?

Hei,

jeg hadde ingen parkering i det hele tatt på min oppkjøring, bortsett fra da jeg skulle parkere da jeg var ferdig med selve oppkjøringa ;)

man må ha bestått teoriprøva for å ta den praktiske..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snart MÅ jeg få ut fingern slik at jeg får tatt den forbanna teoriprøva.. :kjefte:

Bedre sent enn aldri :) Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også lurt å vite at man ikke kan bestille oppkjøring før man har tatt teorien, så det er lurt å begynne med det så tidlig som mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg hørte ett sted at lukeparkering ikke er en del av oppkjøringen lenger. Er dette sant?

Jeg hadde lukeparkering på oppkjøringen min denne uka her :)

Kjørelæreren min nevnte at fra om med Desember av i fjor skulle myndighetene og vegvesenet endre litt på forskriftene. Der rygging/vending og lukeparkering skulle være en obligatorisk del, fordi de har sett at en del har problemer med tilpassing av vending på veg, og ved lukeparkering.

Så det sa han var viktig at vi terpet på. Men dette kan være forkjellig fra sted til sted, men det er iallefall sånn her jeg bor ;)

Endret av AnnH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her i Trondheim fikk jeg beskjed at vi ikke skulle ha lukeparkering på oppkjøringa, og jeg hadde heller ikke noe om det i opplæringa, kun vanlig parkering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mauna Lee

Jeg fikk også beskjed om at jeg ikke kunne komme opp i det, så vi øvde ikke på det..

noe som egentlig er litt dumt for det er jo greit å kunne lukeparkere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karella jg hadde ikke noe lukeparkering på min oppkjøring. Men kan ikke si at det ikke er muligheter for å få det.

Og ja man må ha bestått teorien for å kunne bestille den praktiske :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff, gjorde en tabbe i begynnelsen som gjorde at sensor måtte bremse, etter det gikk alt galt. klarte tilogmed å kubbe bilen flere ganger, har ikke gjort det på mange måneder jo! :frustrert::angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh MJ jeg kjenner den følelsen :(. Ikke gi opp dette får du til:). Bare å stå på å prøve igjen :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slenger meg på denne tråden... :) Er 19, og begynte å lærekjøre i august i fjor med pappa, brukte ganske lang tid på å bare lære bilen å kjenne, så fikk ikkje kjørt noe særlig i trafikken før det stoppet helt opp med kjøringa. Nå har jeg ikkje kjørt siden november, og bilangsten min er tilbake! Flytter til høsten for å studere, og vet det HASTER å ta lappen, men tar opp igjen to omfattendes fag nå, og har ikke tid til så mye. Må nesten melde meg opp til kjøretimer til mai, senest juni, men rekker jeg lappen til sen juli, august da? Kan ha mange timer i uken etter eksamen, men det er så stressendes! I tillegg gruer jeg meg sykt til å i det hele tatt kjøre på veien med andre billister å ta hensyn til, føler jeg kommer til å dø eller kræsje bilen. Biljøring kommer liksom ikke naturlig for meg, har aldri virkelig ønsket meg lappen, men ser jo at det er praktisk og lurt å ikke utsette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne tråden... :) Er 19, og begynte å lærekjøre i august i fjor med pappa, brukte ganske lang tid på å bare lære bilen å kjenne, så fikk ikkje kjørt noe særlig i trafikken før det stoppet helt opp med kjøringa. Nå har jeg ikkje kjørt siden november, og bilangsten min er tilbake! Flytter til høsten for å studere, og vet det HASTER å ta lappen, men tar opp igjen to omfattendes fag nå, og har ikke tid til så mye. Må nesten melde meg opp til kjøretimer til mai, senest juni, men rekker jeg lappen til sen juli, august da? Kan ha mange timer i uken etter eksamen, men det er så stressendes! I tillegg gruer jeg meg sykt til å i det hele tatt kjøre på veien med andre billister å ta hensyn til, føler jeg kommer til å dø eller kræsje bilen. Biljøring kommer liksom ikke naturlig for meg, har aldri virkelig ønsket meg lappen, men ser jo at det er praktisk og lurt å ikke utsette...

Med FLAKS så kan du klare det til august, men mest sannsynlig ikke. De fleste kjørelærere har flere elever, og jeg opplevde at jeg kun fikk en dobbeltime i uka på det meste, av og til gikk det noen uker mellom hver kjøretime. Jeg ønsket mer, fordi jeg som deg ville få lappen fort. Har du mulighet til å øvelseskjøre ofte? Det spiller en stor rolle for hvor fort du får lappen.

Det er også en del ventetid på oppkjøring om sommeren pga ferie, og flere kjørelærere tar også fri om sommeren. Jeg begynte med kjøretimer i slutten av mars i fjor, og var ferdig i september. I juli hadde jeg ingen kjøretimer fordi kjørelæreren min tok ferie, så jeg brukte vel 4 måneder totalt hvis vi ikke teller med den måneden. Du må også huske på at det kan hende kjøreskolene har lange ventelister. Jeg har lest i andre tråder her at noen kjøreskoler har ventetid i mange, mange måneder. Det kommer selvsagt an på hvor du bor.

Du bør søke om førerkort så fort som mulig, og ta teorien så tidlig som bare mulig. Du kan ikke bestille oppkjøring uten å ha gjort dette.

Du sier du skal flytte for å studere - kommer du til å ha råd til å ha bil? Vil du ha mulighet til å kjøre? Hvis ikke, hadde jeg utsatt lappen til etter utdannelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bestod teorien her om dagen, på første forsøk :) Hadde tatt mange tester på prøve.no, skrevet ned generelle ting som kom opp og ikke sto i boka, og lest såpass mye at jeg ikke visste hva mer jeg skulle lest på. God følelse, men hjertet banket ganske fort under hele prøven, og særlig mot slutten :P

Tipset mitt er å bare sørge for at man kan alt om skilt, for det fikk jeg mye av. Fikk også mye om hvem som kan bruke hvilket felt og når, pluss når og hvor hvert enkelt skilt gjelder. Tror heller ikke man skal stresse for mye om man ikke får god statistikk på prøve.no, for jeg gjorde det mye bedre på den ordentlige teoriprøven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipset mitt er å bare sørge for at man kan alt om skilt, for det fikk jeg mye av.

Tipset mitt er at man bør sørge for at man kan det meste om alt. Jeg fikk ikke mange spørsmål om skilt, det forandrer seg fra prøve til prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest shirleys-secret

Med FLAKS så kan du klare det til august, men mest sannsynlig ikke. De fleste kjørelærere har flere elever, og jeg opplevde at jeg kun fikk en dobbeltime i uka på det meste, av og til gikk det noen uker mellom hver kjøretime. Jeg ønsket mer, fordi jeg som deg ville få lappen fort. Har du mulighet til å øvelseskjøre ofte? Det spiller en stor rolle for hvor fort du får lappen.

Det er også en del ventetid på oppkjøring om sommeren pga ferie, og flere kjørelærere tar også fri om sommeren. Jeg begynte med kjøretimer i slutten av mars i fjor, og var ferdig i september. I juli hadde jeg ingen kjøretimer fordi kjørelæreren min tok ferie, så jeg brukte vel 4 måneder totalt hvis vi ikke teller med den måneden. Du må også huske på at det kan hende kjøreskolene har lange ventelister. Jeg har lest i andre tråder her at noen kjøreskoler har ventetid i mange, mange måneder. Det kommer selvsagt an på hvor du bor.

Du bør søke om førerkort så fort som mulig, og ta teorien så tidlig som bare mulig. Du kan ikke bestille oppkjøring uten å ha gjort dette.

Du sier du skal flytte for å studere - kommer du til å ha råd til å ha bil? Vil du ha mulighet til å kjøre? Hvis ikke, hadde jeg utsatt lappen til etter utdannelsen.

Hmm. Jeg begynte med kjøretimer 1 april, og kommer til å være ferdig til i starten av juni. Så det går fint an.

Riktig nok bor jeg bare i en småby da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Jeg begynte med kjøretimer 1 april, og kommer til å være ferdig til i starten av juni. Så det går fint an.

Riktig nok bor jeg bare i en småby da :)

Som sagt, mye avhenger av hvor du bor. I store byer er det lengre ventetider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg ferdig med teorikurset! :takke: Trodde det var obligatorisk nå, men det var det visst ikke..jaja, hadde tatt det uansett.

Skal bestille første kjøretime etter påske, hjem en tur å tvinge pappa ut på veien med meg først :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si litt om hva som skjer på et teorikurs?

Jeg er så sinnssykt sjenert, og det gjør at jeg ikke tør å melde meg på et slikt kurs. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan si litt om hva som skjer på et teorikurs?

Jeg er så sinnssykt sjenert, og det gjør at jeg ikke tør å melde meg på et slikt kurs. :tristbla:

Vi møtte tre dager, det varte to og en halv time hver gang. Vi var ikke 10 personer på kurset engang, med dette varierer nok etter hvor du bor og hvor mange som er interessert.. Pratet om skiltgrupper,vikeplikt,bremselengde etc. Et ok grunnlag for å lese på egen hånd etterpå!

Lite prat i "klasserommet", bare når læreren spurte om noe. Måtte samarbeide to og to om én oppgave. Jeg er også sjenert, men fikk i gang praten med noen i en av pausene ved å spørre om vedkommende hadde kjørt mye osv osv.. Kleinere å stå alene å stirre i veggen spør du meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi møtte tre dager, det varte to og en halv time hver gang. Vi var ikke 10 personer på kurset engang, med dette varierer nok etter hvor du bor og hvor mange som er interessert.. Pratet om skiltgrupper,vikeplikt,bremselengde etc. Et ok grunnlag for å lese på egen hånd etterpå!

Lite prat i "klasserommet", bare når læreren spurte om noe. Måtte samarbeide to og to om én oppgave. Jeg er også sjenert, men fikk i gang praten med noen i en av pausene ved å spørre om vedkommende hadde kjørt mye osv osv.. Kleinere å stå alene å stirre i veggen spør du meg :)

Oh no! Det er slike ting jeg ikke takler :gjeiper:

Er både sjenert òg har dårlig selvtillit, så jeg tør jo ikke å prate med folk jeg ikke kjenner!

Tør iallefall ikke å kontakte folk i pausene. :sjenert:

Uff, ser ikke ut til at det blir noe grunnkurs på meg gitt. :snurt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...