Dularfullar Skrevet 11. januar 2011 #321 Del Skrevet 11. januar 2011 SNikkSNakk Det var akkurat slik jeg hadde det på min siste veiledningstime, ALT gikk til helvete, jeg kjørte helt elendig... Dagen før hadde jeg hatt glattkjøring, og den dagen var utrolig lang og slitsomt, og i og med at jeg gruet meg veldig til glattkjøringa, så ble det lite søvn natta før, og når jeg også gruet meg veldig til den siste veiledningstimen, som var så viktig.. ja da ble det lite søvn da også. Noe som resulterte i at jeg var ekstremt sliten og trøtt da jeg skulle kjøre, og derfor gikk den timen til helvete og jeg fikk beskjed om at han ikke ville ta langkjøring med meg enda... MEN det gikk jo fint for meg, og da gjør det nok det for deg også, bare sørg for at du er våken og opplagt til neste kjøretime, så viser du hva du kan... Så får du nok langkjøringa di... Nå er det 3 uker til mitt andre forsøk på oppkjøring, da jeg strøyk første gangen hadde jeg bare lyst til å gi opp.. mest pga pengene..... det er jo vanvittig dyrt.... Jeg har ikke råd til ny kjøretime før oppkjøringa, og jeg har ikke bil å øvelseskjøre med her hjemme, da den vi har er livsfarlig på disse isglatte veiene, og ikke noe å øvelsekjøre med akkurat nå... Men jeg VET jo at jeg KLARER å kjøre bil, de feilene jeg gjorde på oppkjøring var jo bare dumme, og jeg burde visst bedre... Pluss at jeg var syyyyyyykt nervøs. Så jeg satser på at det kommer til å gå bra neste gang.. Prøver å si til meg selv at jeg tross alt bare skal kjøre bil.... noe jeg kan... Så krysser jeg fingrene for at jeg ikke blir like nervøs, og at jeg ikke får samme sensor Og stryker jeg enda en gang.. ja da må jeg vente til sommeren før jeg har råd til en ny sjanse... SO.. THIS IS IT!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 12. januar 2011 #322 Del Skrevet 12. januar 2011 Jeg skal ha oppkjøring i morgen. Her har det vært intensivt med kjøretimer etter nyttår, og nå føler jeg meg klar. De gjorde jeg derimot ikke på forrige fredag. Da var jeg en bunt med nerver, og var sikker på at om jeg kom til å spy av nervøsitet om jeg måtte ha oppkjøring til uken. Gooood tid til å tenke på det i helgen, samt tre dager med kjøring nå, har fjernet all angst. Dullarfullar; har et lite tips; du burde ta en time før oppkjøring. Ihvertfall oppvarmingen. Da får du roen før du skal avgårde med sensor. Om du ikke har råd til å stryke, så se om du får kostet på deg en enkelttime. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dularfullar Skrevet 13. januar 2011 #323 Del Skrevet 13. januar 2011 Jeg skal ha oppkjøring i morgen. Her har det vært intensivt med kjøretimer etter nyttår, og nå føler jeg meg klar. De gjorde jeg derimot ikke på forrige fredag. Da var jeg en bunt med nerver, og var sikker på at om jeg kom til å spy av nervøsitet om jeg måtte ha oppkjøring til uken. Gooood tid til å tenke på det i helgen, samt tre dager med kjøring nå, har fjernet all angst. Dullarfullar; har et lite tips; du burde ta en time før oppkjøring. Ihvertfall oppvarmingen. Da får du roen før du skal avgårde med sensor. Om du ikke har råd til å stryke, så se om du får kostet på deg en enkelttime. ønsker deg kjempemasse lykke til!!!!!!!!!1 oppvarmingstimen har jeg jo, men jeg har ikke fem flate øre til noen ekstra kjøretime utenom. Trafikksolen jeg har bruker også bare dobble kjøretimer, ikke enkle. Og da koster en time 1200kr *grøss* jeg får håpe at jeg klarer det på oppkjøringa, og håpe på godt føre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakk Skrevet 13. januar 2011 #324 Del Skrevet 13. januar 2011 Hvordan gikk dete Nique?? Ja, det er kjempedyrt Dularfullar, og jeg skjønner at du kjenner presset. Jeg kjenner det selv, og merker at jeg blir stressa når jeg tenker på det, men jeg tror det er viktig at man bare tenker positivt og at man bare skal gjøre. Bare kjør bil, og ha det gøy! Da går det nok lettere. Tror det er viktig å ikke overanalysere Vet det er easier said than done, I know, men man må liksom bare prøve... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 13. januar 2011 #325 Del Skrevet 13. januar 2011 oh yeah Bestått. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 13. januar 2011 #326 Del Skrevet 13. januar 2011 Men la det være sagt, jeg satt med en vond klump i magen, for i byrjan av timen, så rota jeg etter at jeg giikk glipp av en avkjøring (jeg kjørte for sakte rett etter, så sensor måtte be meg gasse på), samt at jeg havnet bak en traktor (som lå i 40 på motorveien), og jeg turde ikke kjøre forbi, for jeg var usikker på når jeg skulle kjøre av neste.... Det kommenterte sensor, at det burde jeg visst, for det stod merket. Men jeg kjørte prikkfritt ellers, så han hadde ingen tvil om å gi meg lappen. men jeg har brukt 50k på lappen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
antibac Skrevet 13. januar 2011 #327 Del Skrevet 13. januar 2011 Men la det være sagt, jeg satt med en vond klump i magen, for i byrjan av timen, så rota jeg etter at jeg giikk glipp av en avkjøring (jeg kjørte for sakte rett etter, så sensor måtte be meg gasse på), samt at jeg havnet bak en traktor (som lå i 40 på motorveien), og jeg turde ikke kjøre forbi, for jeg var usikker på når jeg skulle kjøre av neste.... Det kommenterte sensor, at det burde jeg visst, for det stod merket. Men jeg kjørte prikkfritt ellers, så han hadde ingen tvil om å gi meg lappen. men jeg har brukt 50k på lappen HURRA, gratulerer! Det er en fantastisk følelse, ikke sant? Pengene tenker man ikke så mye på i ettertid, med mindre det har gått kraftig utover økonomien da. Har du betalt så mye fordi du ikke har fått øvelseskjørt, eller? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nique Skrevet 13. januar 2011 #328 Del Skrevet 13. januar 2011 har ikke fått kjørt så mye privat, samt at jeg har slitt med enkelte ting. Det var vel verdt pengene da, tenker ikke for mye på det nå, det er vel investerte penger Jeg er såpass heldig at jeg har en mann som deler økonomien med meg, da er det straks litt lettere. Hadde en god slump feriepenger igjen også som gikk i sluket Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 13. januar 2011 #329 Del Skrevet 13. januar 2011 Gratulerer Nique Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dularfullar Skrevet 13. januar 2011 #330 Del Skrevet 13. januar 2011 oh yeah Bestått. Gratulerer kjempemasse håper bare jeg er like heldig.. jeg vet jo at selv om man kanskje gjør en feil under oppkjøringa, så er det helheten som teller.... *krysser fingre for 2.feb* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
#Mj# Skrevet 13. januar 2011 #331 Del Skrevet 13. januar 2011 sto på teorien i dag!! så no håper eg bare at det ikke blir så alt for lenge til oppkjøringen, gleder meg sånn til å bli ferdig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakk Skrevet 16. januar 2011 #332 Del Skrevet 16. januar 2011 Gratulerer MJ Ja, gleder meg til jeg blir ferdig jeg også! Har langkjøring dag 1 i morra, og merker at jeg gruer meg kjempemasse! Det gikk bra på kjøretimen på fredag, så kjørelæreren var fornøyd, men han mener fortsatt at jeg ikke er heeelt klar for langkjøring enda, og han skulle si det til han jeg skal kjøre med i morra. Skal kjøre til Tønsberg og øve på filbytting og forbikjøring (noe jeg trenger litt øvelse på, hehe) og fartsanpasning på landevei, noe jeg føler at jeg klarer ganske greit, men likevel gruer jeg meg skikkelig! Skal jo kjøre hele dagen, og det er mange timer! Til torsdag skal jeg ha dag 2 og da skal jeg kjøre med en annen elev inn til Oslo. Vet ikke helt hva jeg tenker om det, jeg...gruer meg helt sinnsykt tili den dagen hvertfall! Men det går sikkert greit, og er glad bare jeg kommer meg igjennom det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dularfullar Skrevet 17. januar 2011 #333 Del Skrevet 17. januar 2011 Gratulerer MJ Ja, gleder meg til jeg blir ferdig jeg også! Har langkjøring dag 1 i morra, og merker at jeg gruer meg kjempemasse! Det gikk bra på kjøretimen på fredag, så kjørelæreren var fornøyd, men han mener fortsatt at jeg ikke er heeelt klar for langkjøring enda, og han skulle si det til han jeg skal kjøre med i morra. Skal kjøre til Tønsberg og øve på filbytting og forbikjøring (noe jeg trenger litt øvelse på, hehe) og fartsanpasning på landevei, noe jeg føler at jeg klarer ganske greit, men likevel gruer jeg meg skikkelig! Skal jo kjøre hele dagen, og det er mange timer! Til torsdag skal jeg ha dag 2 og da skal jeg kjøre med en annen elev inn til Oslo. Vet ikke helt hva jeg tenker om det, jeg...gruer meg helt sinnsykt tili den dagen hvertfall! Men det går sikkert greit, og er glad bare jeg kommer meg igjennom det! på en av mine kjøretimer, så kjørte jeg inn til Tønsberg, trodde den byen skulle være veldig uoversiktig, noe den faktisk ikke var, var endel lyskryss, trafikk osv, men det gikk fint Jeg grudde meg sykt til langkjøringa jeg også, jeg tok alt på en dag og jeg ble overlykelig da jeg slapp å dra inn til oslo, hehe det er jo den store skrekken men det kommer garantert til å gå fin på langkjøringa som du har..både i dag og på torsdag.. Jeg var utrolig nervøs, men det gikk mye bedre enn forventa, og når du har delt opp langkjøringa di så vil det heller ikke ta så lang tid, selv om jeg synes dagen mine gikk sinnsykt fort....... :) LYKKE TIL!!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakk Skrevet 17. januar 2011 #334 Del Skrevet 17. januar 2011 Den kjørelæreren jeg skulle hatt langkjøring med, hadde visst fått influensa, og kunne ikke ha kjøring med meg likevel i dag. Jeg fikk ikke spurt om torsdagen, men regner med at det ikke blir noe da heller. På en måte ble jeg litt glad, men på en annen måte ville jeg bare bli ferdig med det...jaja, det var vel ikke meningen at jeg skulle kjøre i dag, da. Takk for oppmuntring Dularfullar Trenger det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maxi Skrevet 24. januar 2011 #335 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg joiner dere jeg også om det er i orden. Jeg kjørte opp for 12 år siden, men nå har det seg sånn at jeg må gjøre det enda en gang. Jeg har nå drøyd det alt for lenge. JEg kunne egentlig ha kjørt opp i September. Men nå kan jeg ikke drøye det mer. Kan ikke være avhengig av andre. Og spesielt nå når jeg har en GIGA hund som jeg ikke kan forvente at hvem som helst vil ha i bilen sin. Nå har jeg bestemt meg. Denne uken skal jeg lese, lese, lese og lese og innen neste mandag skal jeg ta teoritentamen. Det er teorien som er verst nemlig... Men et spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Når jeg kommer så langt som at jeg skal kjøre opp så kan jo sensor komme med spørsmål om bilen, sånn som hvor mange mm skal sporene i dekkene være f.eks.. Men det er det eneste jeg kommer på som han kan komme med også. Så, har dere eksempler på ting han kan spørre om? Og om man svarer feil på dette, stryker man da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dularfullar Skrevet 24. januar 2011 #336 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg joiner dere jeg også om det er i orden. Jeg kjørte opp for 12 år siden, men nå har det seg sånn at jeg må gjøre det enda en gang. Jeg har nå drøyd det alt for lenge. JEg kunne egentlig ha kjørt opp i September. Men nå kan jeg ikke drøye det mer. Kan ikke være avhengig av andre. Og spesielt nå når jeg har en GIGA hund som jeg ikke kan forvente at hvem som helst vil ha i bilen sin. Nå har jeg bestemt meg. Denne uken skal jeg lese, lese, lese og lese og innen neste mandag skal jeg ta teoritentamen. Det er teorien som er verst nemlig... Men et spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Når jeg kommer så langt som at jeg skal kjøre opp så kan jo sensor komme med spørsmål om bilen, sånn som hvor mange mm skal sporene i dekkene være f.eks.. Men det er det eneste jeg kommer på som han kan komme med også. Så, har dere eksempler på ting han kan spørre om? Og om man svarer feil på dette, stryker man da? på min første oppkjøring *strøyk første gangen * så fikk jeg spørsmål om hvor mye hengeren kunne veie, og hva som kunne være konsekvensen av en for tung henger.... de spørsmålene klarte jeg perfekt Andre ting du kan bli spurt om er å sjekke bremsekraftforsterkeren, vise hvor du fyller olje, spylevæske, kjølevæske osv. Vise hvor i bilen refleksvesten og varseltrekanten er, så får du kanskje mer utdypende spørsmål om både vest og varseltrekanten. Andre spørsmål... hvordan fjerne dugg fra vinduene, du må kontrollere parklys, blinklys, tåkelys osv. og sikkert mye mer som jeg ikke kommer på i farta Nå har jeg min andre oppkjøring om litt over en uke, synes ikke det er lenge siden det var 4 uker... så tida går fort, men denne angen MÅ jeg klare det...... *krysser fingre* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2011 #337 Del Skrevet 24. januar 2011 Noen som vet om noen gode kjøreskoler i Oslo? Jeg vil ta lappen kjappest mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SnikkSnakk Skrevet 24. januar 2011 #338 Del Skrevet 24. januar 2011 Jeg joiner dere jeg også om det er i orden. Jeg kjørte opp for 12 år siden, men nå har det seg sånn at jeg må gjøre det enda en gang. Jeg har nå drøyd det alt for lenge. JEg kunne egentlig ha kjørt opp i September. Men nå kan jeg ikke drøye det mer. Kan ikke være avhengig av andre. Og spesielt nå når jeg har en GIGA hund som jeg ikke kan forvente at hvem som helst vil ha i bilen sin. Nå har jeg bestemt meg. Denne uken skal jeg lese, lese, lese og lese og innen neste mandag skal jeg ta teoritentamen. Det er teorien som er verst nemlig... Men et spørsmål som jeg håper noen her kan svare på. Når jeg kommer så langt som at jeg skal kjøre opp så kan jo sensor komme med spørsmål om bilen, sånn som hvor mange mm skal sporene i dekkene være f.eks.. Men det er det eneste jeg kommer på som han kan komme med også. Så, har dere eksempler på ting han kan spørre om? Og om man svarer feil på dette, stryker man da? Hei hei Jeg fikk et ark hvor alle spørsmålene som jeg kunne få stod. Det var som følger: - Kontroller om bremsekraftforsterkeren fungerer Tillegg: Kan du kjøre om den ikke virker? - Kontroller bremsevæskenivået Tillegg 1: Hva kan være årsaken til at breemsevæskenivået er lavt? Tillegg 2: Hva gjør du om bremsevæskenivået er for lavt? - Kontroller om bremsene har sjevtrekk - Kontroller varsellampe for 2 krets bremsesystem virker - Kontroller om varsellampe for ABS-bremser virker - Kontroller styring når bilen kjører (skjevtrekk ol.) - Kontroller om servostyring virker - Kontroller dekk og felger for skader - Kontroller slitasje/mønsterdybde på dekk - Kontroller lufttrykk - Kontroller dekkdimensjon og LI bæreevne -Hvor stor nyttelast kan denne bilen ha? - Hva er max totalvekt på en tilhenger som kan dras etter denne bilen? Tillegg: Konsekvens for tung? - Hvor tung tilhenger kan du trekke etter denne bilen om du har førerkort klasse B? - Kontroller kupe og bagasjerom for løse gjenstander som kan medføre fare ved sammenstøt - Kontroller bilens maksimale taklast - Betjene og kontrollere alle lys: Nærlys, fjernlys, tåkelys, blinklys, nødsignallys, baklys, ryggelys, parklys, skiltlys, kjørelys, kupelys - Kontroller vindusspyler og vinduspusser - Refleksvest (plassering) - Varseltrekant: Finn frem og sett ut - Kontroller motoroljenivå - Kontroller kjølevæskenivå - Kontroller batteriets innfestning - Kontroller varsellampe for kollisjonsputee - Kontroller lydhorn og lyshorn Håper dette var til hjelp Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mauna Lee Skrevet 24. januar 2011 #339 Del Skrevet 24. januar 2011 Og om man svarer feil på dette, stryker man da? Kjørelæreren min sa til meg at han aldri hadde hørt om noen som hadde strøket på lappen bare fordi de ikke hadde klart sikkerhetskontrollen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hinata Skrevet 24. januar 2011 #340 Del Skrevet 24. januar 2011 (endret) Kjørelæreren min sa til meg at han aldri hadde hørt om noen som hadde strøket på lappen bare fordi de ikke hadde klart sikkerhetskontrollen. Det teller vel positivt men ikke negativt.. Hvis man ligger og vipper på bestått/ikke bestått og har en bra besvarelse på spørsmålet på begynnelsen så kan det være med på at du vipper opp til bestått Endret 24. januar 2011 av Hinata Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå