Avi Skrevet 28. mars 2014 #1921 Del Skrevet 28. mars 2014 Det var ganske heftig, kanskje det er derfor du må ha legeattest. Jeg har minus 2,75, og jeg synes det er skikkelig ille. Ingen har bedt meg levere noen attest, nevnte for kjørelæreren at jeg har dårlig syn, men hun sa bare at jeg måtte ta med meg briller/linser når jeg skulle kjøre. Ah, fikk svar fra vegvesenet i dag og det er fordi jeg har hatt "anfall med tap av bevissthet" eller hva det var... Besvimte en gang for par år siden... Jaja Kjedelig at det er så lang ventetid hos legen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. mars 2014 #1922 Del Skrevet 28. mars 2014 Det var ganske heftig, kanskje det er derfor du må ha legeattest. Jeg har minus 2,75, og jeg synes det er skikkelig ille. Ingen har bedt meg levere noen attest, nevnte for kjørelæreren at jeg har dårlig syn, men hun sa bare at jeg måtte ta med meg briller/linser når jeg skulle kjøre. Det synes jeg var sleivete sagt av kjørelæreren. Du skal ikke bare ta med briller eller linser, du skal bruke det også. Du ser ikke godt nok på avstand i trafikken med -2,75. Du ser ikke skilter tydelig nok før du er helt innpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 28. mars 2014 #1923 Del Skrevet 28. mars 2014 Det synes jeg var sleivete sagt av kjørelæreren. Du skal ikke bare ta med briller eller linser, du skal bruke det også. Du ser ikke godt nok på avstand i trafikken med -2,75. Du ser ikke skilter tydelig nok før du er helt innpå. Som bruker av linser/briller trenger jeg ikke at kjørelæreren sier: Ta med deg briller/linser og husk å ta dem på deg. Dette er en selvfølge for de det eventuelt gjelder og alt annet en sleivete av kjørelærer. Hvis jeg hadde fått beskjed om å "huske å bruke dem" hadde jeg bare sett dumt på vedkommende. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 28. mars 2014 #1924 Del Skrevet 28. mars 2014 Som bruker av linser/briller trenger jeg ikke at kjørelæreren sier: Ta med deg briller/linser og husk å ta dem på deg. Dette er en selvfølge for de det eventuelt gjelder og alt annet en sleivete av kjørelærer. Hvis jeg hadde fått beskjed om å "huske å bruke dem" hadde jeg bare sett dumt på vedkommende. Det er ikke mine ord. Jeg kommenterte et innlegg av Ramalama, nr. 1920. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest RamaLama Skrevet 30. mars 2014 #1925 Del Skrevet 30. mars 2014 Det synes jeg var sleivete sagt av kjørelæreren. Du skal ikke bare ta med briller eller linser, du skal bruke det også. Du ser ikke godt nok på avstand i trafikken med -2,75. Du ser ikke skilter tydelig nok før du er helt innpå. Jeg er enig, hun er generelt sett en middels kjørelærer. Aldri fått så mye kjeft før, hun satt og tastet på telefonen og så bare opp for å kjefte eller rive litt i rattet. Det var aldri noen fare, hun vare bare dramatisk.. Heldigvis er jeg oppegående nok til å forstå selv at jeg ikke burde våge å tenke på å kjøre en gang uten linser. Tørr ikke bruke briller, de dekker ikke hele synsfeltet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 30. mars 2014 #1926 Del Skrevet 30. mars 2014 Det er ikke mine ord. Jeg kommenterte et innlegg av Ramalama, nr. 1920. My bad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 30. mars 2014 #1927 Del Skrevet 30. mars 2014 Synes det er rart at folk som greier å skifte internet- og strømleverandører, teleselskap, bank og forsikringsselskap med et tastetrykk, skal utsette seg for kjørelærere som kjefter og ikke evner å lære fra seg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 31. mars 2014 #1928 Del Skrevet 31. mars 2014 Synes det er rart at folk som greier å skifte internet- og strømleverandører, teleselskap, bank og forsikringsselskap med et tastetrykk, skal utsette seg for kjørelærere som kjefter og ikke evner å lære fra seg? For min del er problemet at min og kjørelærer sin familie var mye sammen da jeg var yngre og han er i grunn veldig lik min egen far på mange måter. Tenkte at det kom til å ta litt tid før jeg kom inn i det og at han dermed skulle bli mindre 'kjeftete' men det har ikke blitt bedre. Når jeg omsider innså at det ikke ble en bedring, gadd jeg ikke mer og satte ned foten. Det å sammenligne det med internet- og strømleverandør etc. blir for min del helt feil i og med at du ikke sitter face til face med en person som til syvende og sist er læreren din og som skal bedømme deg ut i fra dine ferdigheter. Og så er det slik at jeg har noe som kalles tålmodighet og dermed også ikke er rask til å dømme noen ut i fra 1-2 kjøretimer. Jeg ga det en sjans, ventet nok litt for lenge, ja - men slik er min personlighet og det kan jeg dessverre ikke umidelbart gjøre noe med i og med at det bor i meg å legge skylden på meg selv framfor alle andre. Så at du synes det er rart, synd for deg - men det er realiteten min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mb26 Skrevet 1. april 2014 #1929 Del Skrevet 1. april 2014 I dag fikk jeg førerkort!! Yes! Kjørte opp på Lillestrøm Trafikkstasjon! Er så glad nå :-D gruer meg litt til den første turen alene, men det blir jo veldig gøy også da! 🎉😍❤️👍🌹 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. april 2014 #1930 Del Skrevet 1. april 2014 I dag fikk jeg førerkort!! Yes! Kjørte opp på Lillestrøm Trafikkstasjon! Er så glad nå :-D gruer meg litt til den første turen alene, men det blir jo veldig gøy også da! ❤️ Fantastisk. Grattis. Herlig følelse. Tenk, nå kan du kjøre egen bil. Og pule i baksetet i egen bil. Anonymous poster hash: 05b25...9df 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
t0nje Skrevet 1. april 2014 #1931 Del Skrevet 1. april 2014 I dag fikk jeg førerkort!! Yes! Kjørte opp på Lillestrøm Trafikkstasjon! Er så glad nå :-D gruer meg litt til den første turen alene, men det blir jo veldig gøy også da! ❤️ Gratulerer 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. april 2014 #1932 Del Skrevet 2. april 2014 I dag fikk jeg førerkort!! Yes! Kjørte opp på Lillestrøm Trafikkstasjon! Er så glad nå :-D gruer meg litt til den første turen alene, men det blir jo veldig gøy også da! 🎉😍❤️👍🌹 Gratulerer så mye! Bra jobba. Jeg har også begynt på utvidelsen av mitt førerkort. Har kjørt bil i nesten 10 år og tenkte det var på tide med klasse A også (motorsykkel)(forøvrig, jeg vet at tråden egentlig handler om bil, men syns tittelen er såppass generell til å inkludere alle klasser). Jeg har egentlig bestilt oppkjøring på Risløkka, men vurderte også Lillestrøm. Hvordan er veiene der egentlig? Tror du de kan passe for motorsykkel oppkjøring også? Hadde min første kjøretime forrige uke, gikk ikke helt som forventet, men fikk forberedt meg til i dag, både med utstyr og mentalt. Var egentlig i godt humør i går med høy motivasjon, mens i dag føler jeg meg helt rar. Skjelven og skremt på en måte. Vet ikke hvorfor. Noen andre som har følt slik, gledet seg masse dagen før, men noen timer før så er alt borte? Mann, 29. Anonymous poster hash: dff7a...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mb26 Skrevet 2. april 2014 #1933 Del Skrevet 2. april 2014 Tusen takk dere!! :-D Hadde min første kjøretur til "byen" i dag (Lillestrøm, Strømmen) alene! Var så gøy :-) og litt skummelt.. Gratulerer så mye! Bra jobba. Jeg har også begynt på utvidelsen av mitt førerkort. Har kjørt bil i nesten 10 år og tenkte det var på tide med klasse A også (motorsykkel)(forøvrig, jeg vet at tråden egentlig handler om bil, men syns tittelen er såppass generell til å inkludere alle klasser). Jeg har egentlig bestilt oppkjøring på Risløkka, men vurderte også Lillestrøm. Hvordan er veiene der egentlig? Tror du de kan passe for motorsykkel oppkjøring også? Hadde min første kjøretime forrige uke, gikk ikke helt som forventet, men fikk forberedt meg til i dag, både med utstyr og mentalt. Var egentlig i godt humør i går med høy motivasjon, mens i dag føler jeg meg helt rar. Skjelven og skremt på en måte. Vet ikke hvorfor. Noen andre som har følt slik, gledet seg masse dagen før, men noen timer før så er alt borte? Mann, 29.Anonymous poster hash: dff7a...095 Masse lykke til med motorsykkel sertifikat! Det går nok fint :-) begynte selv på klasse A for ett år siden, tok en del kjøretimer men tok meg aldri bryet til å ta teorien.. Uff, lenge leve latskap! Veiene i Lillestrøm er greie. Jeg fikk en fin rute med både landevei og by. Denne ruta hadde jeg: Statens vegvesen -> Skedsmokorset -> motorveien og tok av til Sørumsand -> Leirsund -> Rolfolsensvei -> Lillestrøm -> Strømmen -> Skjetten -> Olavsgaard -> Statens vegvesen. Vet også at mange ruter går til Grorud eller Furuset. Jeg er ikke sikker på om de bruker de samme rutene på MC, men skal ikke se bort i fra det. Er mange som kjører opp på motorsykkel i Lillestrøm, og de av vennene mine som har gjort det har sagt at det var greit. De fleste av de har fått en rute opp til Strømmen, og drevet og kjørt litt rundt i gatene der. Må bare huske at det er 30 SONE der! :-) Ellerså er jo vegvesenet i Lillestrøm kjent for å ha veldig varierende sensorer, alt fra blide til sure! Hehe :-) var heldig jeg og fikk en super hyggelig og morsom fyr! Han var faktisk motorsykkel sensor også, så on du finner ut at du skal kjøre opp i Lillestrøm krysser jeg fingrene for at du får han også! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. april 2014 #1934 Del Skrevet 3. april 2014 Takker, kjøretimen i går gikk bedre faktisk. Hjalp å prøve en annen sykkel. Ja, det er akkurat det, sensor spiller stor rolle. Fikk også først en sur en for førstegang bil, strøk selvsagt, mens andre gang kom en hyggelig dame og lot meg bestå selv med par småfeil. Nå husker jeg ikke helt gjennomsnittlig kjøretid for oppkjøringer, men syns de rutene virket ganske lange. Eller, kanskje ikke, tror man må kjøre i minst 1 time. Tenker det er lurt å ta en søndagstur på de aktuelle områdene, så man blir kjent med veiene. Anonymous poster hash: dff7a...095 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lech Skrevet 9. april 2014 #1935 Del Skrevet 9. april 2014 Noen her som har tips/huskeregle for å regne ut bremselengde/stopplengde/reaksjonslengde? Sliter litt med det, og er nok det som kan gjøre at jeg stryker på teorien. Jeg har googlet det, men jeg husker det jo ikke selv om jeg har lest det tyve ganger.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. april 2014 #1936 Del Skrevet 9. april 2014 Hjelper nok ikke å bare lese det, bør nok løse noen oppgaver også. Tipper disse to linkene vil hjelpe deg på god vei: http://nettlappen.no/forums/p/1713/1797.aspx http://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&sqi=2&ved=0CD8QFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.trafikkogskole.no%2Ffile%2Fci%2F10519005%2FBremselenge_El&ei=nt9EU4XrM-nJ4ATQx4GoBw&usg=AFQjCNFN6ynHrDiuQoAtenp9h1oMM4032g&sig2=wrrPlrsVPIDo2U3YWiGcrQ&bvm=bv.64507335,d.bGE <--- Denne er en PDF som har god forklaring og oppgaver du kan trene på. Håper det hjelper. Anonymous poster hash: dff7a...095 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentu Skrevet 9. april 2014 #1937 Del Skrevet 9. april 2014 (endret) Noen her som har tips/huskeregle for å regne ut bremselengde/stopplengde/reaksjonslengde? Sliter litt med det, og er nok det som kan gjøre at jeg stryker på teorien. Jeg har googlet det, men jeg husker det jo ikke selv om jeg har lest det tyve ganger.. Kjørelæreren min forklarte det ganske greit til meg. Jeg skal prøve å forklare det videre 😜 Bremselengde: glatt føre 0,1 Noe som vil si at hvis du kjører i 80 km/t på glatt føre. Så må du gange 80 med 0,1 eller 8 med 8 for å gjøre det lettere. . 8*8=64 bremselengden på glatt føre blir altså 64 m. Skal man finne bremselengden på normalt føre, så deler man svaret på 2. Altså 64/2=32 m. Kjører man i 40 ganger man 4*4 Kjører man i 70 ganger man 7*7 Osv. Reaksjonstid: hvis reaksjonstiden er 1 sekund så del farten på 3,6 Kjører du i 80km/t så blir regnestykket 80/3,6=22 m På 1 sekund flytter du deg altså 22 m hvis du kjører i 80 km/t. For å finne ut hvor lang stopplengden blir, så plusser du. Du får opplyst hvilket føre du kjører på. Så hvis du kjører på glatt føre og har en reaksjonstid på 1 sekund så blir regnestykket seende sånn ut : 22+64=86m Håper at dette gav litt mening. Jeg er trøtt og skriver fra tlf. Endret 9. april 2014 av Pentu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Avi Skrevet 10. april 2014 #1938 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg skal ha glattkjøring i morgen. Er det noen som kan si meg hvordan det foregår? Er det teori først? Og får man matpause et sted? Og er det flere i bilen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. april 2014 #1939 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg skal ha glattkjøring i morgen. Er det noen som kan si meg hvordan det foregår? Er det teori først? Og får man matpause et sted? Og er det flere i bilen? teori først ja. Det nye av året er at dere spiser i bilen. Dere er to stk som kjører sammen. Når den andre kjører spiser du i baksetet. Rekker du ikke spise i baksetet er reglene at du skal spise mens du kjører også. Anonymous poster hash: 05b25...9df Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pentu Skrevet 10. april 2014 #1940 Del Skrevet 10. april 2014 Jeg skal ha glattkjøring i morgen. Er det noen som kan si meg hvordan det foregår? Er det teori først? Og får man matpause et sted? Og er det flere i bilen? Du kan glede deg. Fy flate hvor gøy det er! Jeg var alene i bilen (med kjørelærer) og det var de andre og. Vi hadde 15 min matpause. Teori før og etter. Kos deg!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå