Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Jeg melder meg på her. Jeg tok teorien i forrige uke og nå venter jeg bare på oppkjøringen. Har fått dato, men det er lenge til. Så nå bare kjører jeg. Hver eneste dag, har lite kjøretimer (bare de obligatoriske jeg mangler) men det er jeg som kjører hver gang vi skal noe.

Jeg har vært kjempe treig, men nå håper jeg å få lappen til jeg skal være i permisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har min første oppkjøring i Lillestrøm om en uke! Og jeg er så nervøs.. Tenk om jeg får blackout, eller ikke er flink nok?? Kjørelæreren min mener jeg er flink nok til å stå, og han tror jo jeg kommer til å klare det! :-) vet ikke helt hva jeg tror selv, er mest nervøs egentlig.. Uff, vil såå gjerne klare det! :-)

Noen som har kjørt opp i Lillestrøm og som har noen tips til meg? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke prøve deg hos Team Trafikkskole? Ho Randi er en glimrende trafikklærer.

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Jo kanskje det, takk for tips! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken kjøreskole har du kjørt hos? Jeg kan anbefale en veldig god skole og lærer i Haugesund, hvis du vil.

Dybdahl Trafikkskole, så forferdelig misfornøyd med dem at der kommer jeg ikke til å kaste inn flere penger. Tips tas i mot med åpne armer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dybdahl Trafikkskole, så forferdelig misfornøyd med dem at der kommer jeg ikke til å kaste inn flere penger. Tips tas i mot med åpne armer! :)

Kveler du fortsatt motorn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heeey! Jeg har hatt førerkortet i mange år, og kveler fortsatt motoren hvis biljævel'n viser seg uforskammet nok til å ha kløtsj. Motorkveling er en menneskerett! - Dessuten er det miljøvennlig! :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Heeey! Jeg har hatt førerkortet i mange år, og kveler fortsatt motoren hvis biljævel'n viser seg uforskammet nok til å ha kløtsj. Motorkveling er en menneskerett! - Dessuten er det miljøvennlig! :twisted:

Får du litt panikk om du kjører med manuell girkasse opp en bratt bakke hvor det er sakte køkjøring med mye stop..

Anonymous poster hash: 05b25...9df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har min første oppkjøring i Lillestrøm om en uke! Og jeg er så nervøs.. Tenk om jeg får blackout, eller ikke er flink nok?? Kjørelæreren min mener jeg er flink nok til å stå, og han tror jo jeg kommer til å klare det! :-) vet ikke helt hva jeg tror selv, er mest nervøs egentlig.. Uff, vil såå gjerne klare det! :-)

I såfall får du din hittil dyreste, men mest lærerike kjøretime. Jeg røk på første forsøk. Delvis fordi jeg kun kunne bruke kjøreskole, og derfor fikk minimalt med mengdetrening, delvis fordi kjørelærer kjeftet meg opp på vei til oppkjøringen, og så kom biltilsynets mann med karisma som klippet ut av en halvdårlig vampyrfilm. At jeg ikke fikk poeng for at lastebilen jeg hoppet ut foran på forkjørsveien bare måtte bremse litt, og at jeg var litt uenig med et fartsgrenseskilt får jeg legge på mine egne skuldre. Jeg ble stresset og nervøs, helt uten grunn, og fikk prøve igjen en måned etterpå. Da bestod jeg, til tross for at jeg kjærtegnet fortauet i et gatekryss med bakhjulet.

Jeg innså nemlig at jeg var en for dårlig sjåfør, når jeg ikke taklet distraksjonene på første oppkjøringa. Kjørelæreren og bilsakkyndig var drittsekker, men kan en ikke konsentrere seg om kjøring til tross for sånt, bør en øve mer. Den andre gangen tok jeg også en kjøretime før oppkjøringen, men ga kjørelæreren grei beskjed om at dersom han ønsket seg arvinger hadde han bare å holde kjeft, og kun bruke dobbeltpedalene og rattet hvis nødvendig, men ikke si et jævla ord utenom godmorgen og lykke til. Andre bilsakkyndige fremsto som et gjennomsnittsmedlem av slekten homo sapiens, og mente jeg var trafikksikker nok til å få fortsette å øvelseskjøre på egenhånd, selv om noen ondsinnede byplanleggere hadde plassert et fortau under bakhjulet mitt.

Du risikerer med andre ord ikke annet av å stryke enn at du må kjøre en tur til etter en måneds tid, og får en ekstra måned å mengdetrene på. Hvis ikke du har fått jobb som drosjesjåfør eller pizzabud, går det sikkert helt fint. Ingenting å stresse seg opp for, men gjør du det, blir alt mye mer laidback når du har vært gjennom det en gang, og det ikke er så nytt og fremmed lenger.

Riktignok bør du, hvis kjørelæreren mener du er rede for oppkjøring, ta en eller to prøveoppkjøringer med kjørelærerens kolleger. Uten andre enn dere to i bilen, for å også trene på situasjonen, men også for å få en tilbakemelding etter timen om hva du gjør bra, og hva du bør øve mer på. Du bør også prate litt til bilsakkyndig. Vedkommende kan kun se hva du gjør, ikke hva du tenker. Grunnen til at jeg overlevde fortau-tildragelsen var at jeg allerede hadde sagt til sakkyndig at jeg sleit litt med å vite nøyaktig hvor jeg hadde høyresiden på bilen, fordi kjørelærer hadde nektet å gi tilbakemeldinger om plasseringen og speilet ikke viste det, og at det første jeg skulle skaffe når jeg bestod var et ekstra sidespeil, slik at jeg kunne få lært meg dette selv.

Det er faktisk viktig å tenke på at når du først får førerkortet, er det ikke et bevis på at du er utlært sjåfør. Det er et bevis på at du er akkurat god nok til at du kan få øvelseskjøre de kommende årene uten lærer eller ledsager. Det skader heller ikke å formidle at du er klar over dette til førerprøveren din.

Lykke til! Pust med magen og senk skuldrene. Det går bra - til slutt... :jepp:

Får du litt panikk om du kjører med manuell girkasse opp en bratt bakke hvor det er sakte køkjøring med mye stop..

Nei. Ingen panikk, bare et dypt hat mot kløtsjen. Greier å slure, greier å gire. Bakkestart er ikke noe problem. Men noen ganger feilberegner jeg og kveler. Det skjer så ofte at det har blitt en vane. Føler ikke noe panikk, som du sier. Er det kø, så tåler de bak å vente det ekstra sekundet det tar å vri om nøkkelen igjen.

Egentlig har jeg mer lyst til å skyte bilen enn å kvele den, og skifter den snart ut med en ordentlig bil med automatikk og motor og sånn. Vurderer sterkt å kose meg med slegga om noen måneder, før jeg sender den til spikerfabrikken.

Endret av Kamikatze
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har levert optikerattest til vegvesenet fordi jeg har nedsatt syn, også fikk jeg beskjed om at jeg må levere legeattest også. Må alle levere legeattest? Skjønner ikke hvorfor det ikke holder med optikerattest når jeg ikke har noen sykdommer :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, har ikke kvelt motoren på lenge. Men når det er sagt kan det skje når som helst, hvor som helst og med hvem som helst. Enten en har 1 år bak rattet eller 10.

Endret av t0nje
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da strøk jeg på oppkjøringa idag...

Kjipt da. Hva var det du gjorde som fikk sensor til å stryke oppkjøringen din?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RamaLama

Har levert optikerattest til vegvesenet fordi jeg har nedsatt syn, også fikk jeg beskjed om at jeg må levere legeattest også. Må alle levere legeattest? Skjønner ikke hvorfor det ikke holder med optikerattest når jeg ikke har noen sykdommer :vetikke:

Hvor nedsatt syn har du? Alt jeg ser uten linser/briller er fargesvake flekker, men har aldri fått beskjed om at dette er nødvendig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor nedsatt syn har du? Alt jeg ser uten linser/briller er fargesvake flekker, men har aldri fått beskjed om at dette er nødvendig. :)

Har +8 på linsene...

Måtte du ikke ha synsattest? Lurer på hvorfor jeg må ha legeattest også :klo: Har hvertfall sendt spørsmål på mail for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt da. Hva var det du gjorde som fikk sensor til å stryke oppkjøringen din? Anonymous poster hash: 05b25...9df

Hadde bare veldig mange feil... Visste egentlig at jeg ikke var klar selv, men da hadde vi satt opp oppkjøring allerede, så da bare gikk jeg med strømmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hadde bare veldig mange feil... Visste egentlig at jeg ikke var klar selv, men da hadde vi satt opp oppkjøring allerede, så da bare gikk jeg med strømmen.

Hvilke konkrete feil da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke konkrete feil da. Anonymous poster hash: 05b25...9df

Kjørte nesten på en fotgjenger høyresvingen min var ikke skarp nok så jeg endte ut i venstre kjørefelt, jeg så tydeligvis ikke godt nok før jeg skiftet felt på høyhastighetsveier, og tydeligvis la jeg meg feil i en rundkjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Melder meg på her! :) Har planer om å ta opp lappen igjen når jeg flytter til Oslo og får litt bedre tid. Dette skjer vel f.o.m. tidlig juni i år. Lurer på om noen har tips om hvilke skoler i hovedstaden som er gode og tilbyr noen gode dealer på kjørepakker etc. Samme hvor i byen de ligger, kan godt ligge litt utenfor om noen vet om en god og rimelig skole :)

Endret av Fashionistaen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Melder meg på her! :) Har planer om å ta opp lappen igjen når jeg flytter til Oslo og får litt bedre tid. Dette skjer vel f.o.m. tidlig juni i år. Lurer på om noen har tips om hvilke skoler i hovedstaden som er gode og tilbyr noen gode dealer på kjørepakker etc. Samme hvor i byen de ligger, kan godt ligge litt utenfor om noen vet om en god og rimelig skole :)

Jeg vet ikke prisene da hun jeg vil anbefale var min kjørelærer når hun jobbet på en skole på Tøyen,men som nå har startet sin egen skole på Vestil,men hun en en veldig dyktig,empatisk,blid og morsom person. Kan virkelig anbefale deg å ta en telefon til hun. http://www.180.no/firmavis/10346553489960.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest RamaLama

Har +8 på linsene...

Måtte du ikke ha synsattest? Lurer på hvorfor jeg må ha legeattest også :klo: Har hvertfall sendt spørsmål på mail for sikkerhets skyld.

Det var ganske heftig, kanskje det er derfor du må ha legeattest. Jeg har minus 2,75, og jeg synes det er skikkelig ille. Ingen har bedt meg levere noen attest, nevnte for kjørelæreren at jeg har dårlig syn, men hun sa bare at jeg måtte ta med meg briller/linser når jeg skulle kjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...