Gå til innhold

For oss som tar førerkortet


Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har sertifikat på manuell. Er fortsatt ikke 100% dus med manuelt gir. Spesielt i en situasjon.

Når jeg kjører i sakte kø (som ofte stopper) i bratt oppoverbakke. Du skal være kjapp med foten for å ta den bakkestarten. Nå snakker jeg om en liten bensinmotor hvor det ikke er mulig å slure seg fremover ved å kun holde inn/sleppe opp clutch.



Anonymous poster hash: 691a4...f0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da strøyk jeg på oppkjøringa... :P

Fortell om hele turen da. :-)

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Da strøyk jeg på oppkjøringa... :P

Så synd. Du har ikke vurdert å bytte kjøreskole? Kjenner jeg blir skeptisk til en kjørelærer som melder eleven opp til oppkjøring når han faktisk tenker at eleven ikke er klar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har sertifikat på manuell. Er fortsatt ikke 100% dus med manuelt gir. Spesielt i en situasjon.

Når jeg kjører i sakte kø (som ofte stopper) i bratt oppoverbakke. Du skal være kjapp med foten for å ta den bakkestarten. Nå snakker jeg om en liten bensinmotor hvor det ikke er mulig å slure seg fremover ved å kun holde inn/sleppe opp clutch.

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Dette sliter jeg også med. Jeg har selvfølgelig blitt bedre siden jeg fikk lappen, men det er fortsatt slik at jeg gruer meg til å måtte ta bakkestart når jeg ser køen stopper opp i bakken. Er redd for å ødelegge girstaken på bilen hvis det fortsetter sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sertifikat på manuell. Er fortsatt ikke 100% dus med manuelt gir. Spesielt i en situasjon.

Når jeg kjører i sakte kø (som ofte stopper) i bratt oppoverbakke. Du skal være kjapp med foten for å ta den bakkestarten. Nå snakker jeg om en liten bensinmotor hvor det ikke er mulig å slure seg fremover ved å kun holde inn/sleppe opp clutch.

Håndbrekk?
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbrekk?

Den metoden lærte jeg faktisk aldri av kjørelærer. Vi hadde parkeringsbrems-knapp, men nå som jeg har håndbrekk vet jeg ikke helt. Bruker den når jeg parkerer :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den metoden lærte jeg faktisk aldri av kjørelærer. Vi hadde parkeringsbrems-knapp, men nå som jeg har håndbrekk vet jeg ikke helt. Bruker den når jeg parkerer :lol:

Hehe. Vel, gjør som følger:

Dra ut i natten til utrafikkert og oversiktlig bakke. Kjør oppover langsomt på førstegiret, som om du kjører i kø.

Stans helt - altså inn med kløtsj og bremsepedal.

Dra i håndbrekket, nok til at du står i ro, du trenger ikke rive av staken. Slipp bremsepedalen.

Nå kommer det:

Gi ørlite mer gass enn bare tomgang.

Slipp ut kløtsjpedalen langsomt til du hører at turtallet begynner å bli lavere.(Motoren får litt tyggemotstand)

Samtidig skal du nå langsomt løsne håndbrekket, gi ørlitegranne mer gass, og slippe ut kløtsjen ennå noen millimeter, helt til bilen står i ro uten håndbrekket.

Ved å slippe kløtsjen noen millimeter og følge på med enda en millimeter gasspedal begynner bilen kontrollert å lee på seg.

- Etter et par prøvehopp og kvelningsforsøk :nigo:

Men du kjører jo bil, så dette kommer du fort inn i.

Altså kort:

1. gir

Stopp med kløtsj + brekke

Løsne kløtsj og brekke (mens du følger på med nok gass til at du ikke kveler motor)

Voilá: Bakkestart :jepp:

Endret av Kamikatze
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håndbrekk?

Takk for at du nevnte den. Som mann.. Joda, er jeg usikker velger jeg det sikre med håndbrekk. Men synes det er litt flaut. Har et inntrykk av at bare "kjerringer" bruker håndbrekk ved bakkestart i køkjøring?

Er jeg alene i bilen er det ikke så flaut. hehe

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du nevnte den. Som mann.. Joda, er jeg usikker velger jeg det sikre med håndbrekk. Men synes det er litt flaut. Har et inntrykk av at bare "kjerringer" bruker håndbrekk ved bakkestart i køkjøring?

Er jeg alene i bilen er det ikke så flaut. hehe

Anonymous poster hash: 691a4...f0b

Både faren min og kjæresten min bruker håndbrekk, mens jeg som kjerring aldri har prøvd bakkestart med håndbrekk. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du nevnte den. Som mann.. Joda, er jeg usikker velger jeg det sikre med håndbrekk. Men synes det er litt flaut. Har et inntrykk av at bare "kjerringer" bruker håndbrekk ved bakkestart i køkjøring?

Er jeg alene i bilen er det ikke så flaut. hehe

Flaut? Når ble det flaut å unngå å sige bakover, og kveste støtfangeren til bilen bak i køen? 2o ooo spart med brekke. Når ble det flaut å la være å slure unødig med kløtsjen? Lameller skiftet halvparten så ofte på grunn av brekke. 1o ooo spart...

Rart trafikkskoler ikke lærer bort bakkestart. Brekke var kosher før i gamledager. Når ble det umandig å dra i spaken? Hvis noen kommenterer det, er det bare å si at du driver å trener brekkerefleksen, i tilfelle du trenger å gjøre en 180graders brekkevending... :nigo:

Endret av Kamikatze
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syntes bakkestart med brekk er en utrolig dårlig vane. Man har så mye mer kontroll ved å lære seg bakkestart uten. Men for all del, greier man ikke å ha en trygg og kontrollert bakkestart uten brekket, er det selvfølgelig bedre å bruke brekket i stedet for å slippe bilen bakover. Men å lære ferske sjåfører å ta bakkestart med brekket før de har prøvd det uten, syntes jeg er en uting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi det er mer styr, tar lengre tid, øker slitasjen og er ofte en større risiko siden mange er dårlig på å time. Man mister litt følelsen av gripepunkt når man bruker brekket. Greit nok hvis man virkelig kan det, men dessverre (av egne erfaringer) ser det ut som de fleste som bruker denne metoden ikke er helt stødig på den.

Slipp ut på clutchen til det griper, slipp bremsen, kjør deretter igang på vanlig måte (som om det var flatt). Når man kan dette tar det ikke mer enn et sekund, og er absolutt ikke noe problem. Ikke sliter det masse heller, siden man nesten ikke rekker å slure på clutchen.

Kjører bakkestart slik både med personbil og med 50 tonns vogntog, og slipper aldri bakover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Automat :rodmer:
Tok førerkortet på manuell da jeg ikke fikk lov til annet - min onkel er kjørelærer.
Var 23 (snart 26) da jeg tok lappen, var treig selv.
Manglet glattkjøring, langkjøring og Oslo-kjøring, samt x-antall kjøretimer.
Klarte det på 2.5 måned, inkludert teori og oppkjøring.
Angrer på at jeg ikke tok lappen allerede da jeg var 18, elsker å kjøre bil :D
Sant skal sies at jeg ikke har sittet i bil med manuelt gir siden noen dager etter oppkjøringa :fnise:

Surrer meg bort her nå, haha, ville bare ønske dere alle lykke til :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Automat er flott, ja. Har bare gamle automater selv nå. Ser ikke poenget i å ha manuell når bilen er glup nok til å gjøre det selv. :)
Men kjører manuell på jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow! Gratulerer med bestått teori!! :laugh:

Lykke til på glattkjøringen!

Takk! Jeg bare håper at alt går bra i morgen. Har hørt at glattkjøring er veldig gøy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Jeg bare håper at alt går bra i morgen. Har hørt at glattkjøring er veldig gøy

Haha ja, om jeg noen gang begynner på lappen så er det glattkjøringen jeg ser frem til :laugh: du må gi alle detaljer når du er ferdig! :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...