HMA Skrevet 26. januar 2014 #1781 Del Skrevet 26. januar 2014 Jeg har snøskuterlappen, kan jeg ha med denne som bevis når jeg øvelseskjører istedet for den lappen som viser at jeg har traffikalt grunnkurs? Tenker at hvis politiet stopper meg og jeg viser skuterlappen istedet for det beviset gjør vel ikke det så mye? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2014 #1782 Del Skrevet 26. januar 2014 snøscooter har veldig lite med bilkjøring å gjøre.. Anonymous poster hash: 691a4...f0b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elentari Skrevet 26. januar 2014 #1783 Del Skrevet 26. januar 2014 Okei! Da må du ha kjørt ganske hyppig, siden det ble 40 på bare to-tre måneder? Eller lærte du fort? Har hatt alt fra 1-3 kjøretimer i uka, så har gått ganske fort Skal ha oppkjøring i morgen, og føler ikke jer er helt klar, men vi får nå se hvordan det går Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 26. januar 2014 #1784 Del Skrevet 26. januar 2014 Har hatt alt fra 1-3 kjøretimer i uka, så har gått ganske fort Skal ha oppkjøring i morgen, og føler ikke jer er helt klar, men vi får nå se hvordan det går Den innstillinga ville jeg ha lagt bort.Klart du har nerver,men så lenge kjørelæreren mener at du kan kjøre opp så er du klar.Du må ha troa på deg selv,for at det skal gå. Og dette er ikke kritikk,men bare et vennlig "kick i ræva" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
HMA Skrevet 26. januar 2014 #1785 Del Skrevet 26. januar 2014 snøscooter har veldig lite med bilkjøring å gjøre.. Anonymous poster hash: 691a4...f0b Unødvendig å komme med en slik kommentar når jeg faktisk snakker og spør om øvelseskjøring, og er i gang med billappen, noe som denne tråden handler om, har du ikke et svar å komme med syns jeg du kan la være å svare meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
elentari Skrevet 26. januar 2014 #1786 Del Skrevet 26. januar 2014 Den innstillinga ville jeg ha lagt bort.Klart du har nerver,men så lenge kjørelæreren mener at du kan kjøre opp så er du klar.Du må ha troa på deg selv,for at det skal gå. Og dette er ikke kritikk,men bare et vennlig "kick i ræva" Tingen er den at tror ikke kjørelæreren min mener jeg er helt klar heller. Han bestilte oppkjøring med en gang jeg bestod teorien, og der er jo 2-3 mnd siden. Trodde de bestilte når de følte jeg var klar, men de siste har jeg måttet ta kurs og timer nesten hver dag for å bare bli ferdig med det obligatoriske Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomst83 Skrevet 26. januar 2014 #1787 Del Skrevet 26. januar 2014 Merkelig at kjørelæreren din setter opp prøve hvis han også ikke mener at du er klar.Oppkjøring koster jo tross alt en del.Men håper du greier det til tross for både din øg kjørelæreren sin tvil da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 27. januar 2014 #1788 Del Skrevet 27. januar 2014 Bor i Oslo. Føles som jeg aldri får lappen, fikk panikkanfall sist og begynte å hylgrine.. ikkje bra. Anonymous poster hash: 804c8...09c Da kan jeg dessverre ikke hjelpe. Hadde du bodd en smule nordere, skulle jeg stilt opp. Måtte selv ta alle timer hos kjøreskolen, fordi jeg ikke hadde noe vennekontaktnett som tilflytter. Det ble dyrt. Og så røk jeg på første oppkjøringa, fordi en lastebilkusk drev og rota med forkjørsrett idet jeg kom ut fra stien opp til trafikkstasjonen, og skulle inn på orntlig veg. Men, selv om det gjorde alt enda dyrere, var det verdt hver krone. Oppkjøring nummer en ble den mest lærerike kjøretimen jeg hadde. Og da ble det hvilepuls og bestått andre gangen, selv om et helsikes fortaushjørne greide å smyge seg ubemerket innunder forhjulet da jeg rundet et gatehjørne. Men jeg gjorde masse annet rett. Jobber du med læreplanen, slik at du blir bevisst hva du lærer og øver på? Husk, den virkelige øvelseskjøringen begynner den dagen du får førerkortet, så ikke kast bøkene. Du lærer bedre på hvilepuls. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1789 Del Skrevet 27. januar 2014 Noen her som tar lappen på automat? Har prøvd og prøvd å kjøre manuelt, giring er lett og går som en vind, men jeg blir så stresset. Sitter livredd i bilen med angst til tusen og har lyst til å hoppe ut av bilen!! Klarer det virkelig ikke. Jeg trenger lappen så raskt som mulig, men jeg er langtidssykemeldt og orker virkelig ikke det stresset det medfører å kjøre manuelt for meg. Har kjørt med faren min uendelige ganger, og har hatt 5 kjøretimer, men er akkurat like ille hver gang. Sist gang prøvde jeg å kjøre automat og alt ble så mye bedre. Jeg syntes det er så skummelt å kjøre bil, siden jeg ser for meg alle kræsj scenarioer osv. på verst mulig måte, tror det er derfor jeg syntes det er så vanskelig med gir, vil ha min fulle og hele oppmerksomhet på en ting... Sånn.. det var min dårlig unnskyldning på hvorfor jeg tar automat. Anonymous poster hash: 9157a...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 27. januar 2014 #1790 Del Skrevet 27. januar 2014 Noen her som tar lappen på automat? Har prøvd og prøvd å kjøre manuelt, giring er lett og går som en vind, men jeg blir så stresset. Sitter livredd i bilen med angst til tusen og har lyst til å hoppe ut av bilen!! Klarer det virkelig ikke. Jeg trenger lappen så raskt som mulig, men jeg er langtidssykemeldt og orker virkelig ikke det stresset det medfører å kjøre manuelt for meg. Har kjørt med faren min uendelige ganger, og har hatt 5 kjøretimer, men er akkurat like ille hver gang. Sist gang prøvde jeg å kjøre automat og alt ble så mye bedre. Jeg syntes det er så skummelt å kjøre bil, siden jeg ser for meg alle kræsj scenarioer osv. på verst mulig måte, tror det er derfor jeg syntes det er så vanskelig med gir, vil ha min fulle og hele oppmerksomhet på en ting... Sånn.. det var min dårlig unnskyldning på hvorfor jeg tar automat. Anonymous poster hash: 9157a...505 Tja spiller jo ingen rolle, er jo bare det at du ikke kan kjøre manuell, men om du en dag bestemmer deg for å ville prøve deg på manuell, eller skaffer deg en manuell bil, så trenger du bare å ta oppkjøringen med manuell anyways -- Jeg holder på å spare opp til lapppen, nekter å begynne på den før jeg har ihvertfall 25k i banken, da jeg tenker at det vil koste opp i mot over 30, siden jeg ikke får øvelseskjørt privat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1791 Del Skrevet 27. januar 2014 Tja spiller jo ingen rolle, er jo bare det at du ikke kan kjøre manuell, men om du en dag bestemmer deg for å ville prøve deg på manuell, eller skaffer deg en manuell bil, så trenger du bare å ta oppkjøringen med manuell anyways -- Jeg holder på å spare opp til lapppen, nekter å begynne på den før jeg har ihvertfall 25k i banken, da jeg tenker at det vil koste opp i mot over 30, siden jeg ikke får øvelseskjørt privat. Ja, det jeg også tenker. Men alle jeg forteller det til er kjempenegative, spesielt faren min.. Syntes det er så ubehagelig. Besteforeldrene mine betaler heldigvis lappen for meg. Eneste problemet med automat er jo da at jeg ikke har noen å kjøre med, siden vi bare har manuell. Eller "svigerfar" har automat og har sagt jeg kan kjøre med han, men jeg syntes han er veldig skummel, så det tør jeg nok ikke. Kjefter og skriker om man gjør en minste feil, så det klarer jeg ikke :/ Anonymous poster hash: 9157a...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 27. januar 2014 #1792 Del Skrevet 27. januar 2014 Ja, det jeg også tenker. Men alle jeg forteller det til er kjempenegative, spesielt faren min.. Syntes det er så ubehagelig. Besteforeldrene mine betaler heldigvis lappen for meg. Eneste problemet med automat er jo da at jeg ikke har noen å kjøre med, siden vi bare har manuell. Eller "svigerfar" har automat og har sagt jeg kan kjøre med han, men jeg syntes han er veldig skummel, så det tør jeg nok ikke. Kjefter og skriker om man gjør en minste feil, så det klarer jeg ikke :/ Anonymous poster hash: 9157a...505 Kanskje best å bite i det sure eple å kjøre manuell da om det er "lettest" med tanke på øvelseskjøring osv? Det er bare det at du må komme inn i det med clutchingen å greier.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1793 Del Skrevet 27. januar 2014 Kanskje best å bite i det sure eple å kjøre manuell da om det er "lettest" med tanke på øvelseskjøring osv? Det er bare det at du må komme inn i det med clutchingen å greier.. Joda, problemer er jo at jeg har kjørt mye med manuelt, og jeg girer og alt veldig bra, helt flytende. Men jeg sitter der livredd og stresset og ødelagt, så jeg klarer det virkelig ikke. Utsetter all kjøring også siden jeg er så redd for å kjøre :/ Tenker hvert fall jeg skal ta noen kjøretimer med automat, og kanskje bli litt mindre redd for å kjøre. Så kan jeg prøve med manuell igjen, om jeg da fremdeles blir like redd og stresset så får jeg bare ta automat, og betale de ekstra timene det vil da. Eventuelt leie en bil i en uke og kjøre med pappa Anonymous poster hash: 9157a...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 27. januar 2014 #1794 Del Skrevet 27. januar 2014 Joda, problemer er jo at jeg har kjørt mye med manuelt, og jeg girer og alt veldig bra, helt flytende. Men jeg sitter der livredd og stresset og ødelagt, så jeg klarer det virkelig ikke. Utsetter all kjøring også siden jeg er så redd for å kjøre :/ Tenker hvert fall jeg skal ta noen kjøretimer med automat, og kanskje bli litt mindre redd for å kjøre. Så kan jeg prøve med manuell igjen, om jeg da fremdeles blir like redd og stresset så får jeg bare ta automat, og betale de ekstra timene det vil da. Eventuelt leie en bil i en uke og kjøre med pappa Anonymous poster hash: 9157a...505 Nja, du får ta de manuelle da og betale ekstra kjøretimer om det vil føles bedre Jeg personlig har kjørt med begge, men siden jeg vet at det "lønner" seg å ta på manuell, så gjør jeg det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1795 Del Skrevet 27. januar 2014 Nja, du får ta de manuelle da og betale ekstra kjøretimer om det vil føles bedre Jeg personlig har kjørt med begge, men siden jeg vet at det "lønner" seg å ta på manuell, så gjør jeg det.. Alle sier det lønner seg, men hvorfor? Eneste argumentet jeg ser for det er at samboer har manuell, og derfor må vi ha to biler, men det hadde vi nok hatt etterhvert uansett. Og om vi skal kjøre lengre strekninger så får han enten kjøre hele veien i "sin" bil, eller så kan vi bytte på å kjøre "min" bil. Jeg syntes hvert fall det høres bedre ut å kjøre en bil der hvor jeg føler meg trygg og kan konstentrere meg om kjøringen, enn å sitte som et vettskremt nek med angstanfall.. Anonymous poster hash: 9157a...505 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 27. januar 2014 #1796 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Alle sier det lønner seg, men hvorfor? Eneste argumentet jeg ser for det er at samboer har manuell, og derfor må vi ha to biler, men det hadde vi nok hatt etterhvert uansett. Og om vi skal kjøre lengre strekninger så får han enten kjøre hele veien i "sin" bil, eller så kan vi bytte på å kjøre "min" bil. Jeg syntes hvert fall det høres bedre ut å kjøre en bil der hvor jeg føler meg trygg og kan konstentrere meg om kjøringen, enn å sitte som et vettskremt nek med angstanfall.. Anonymous poster hash: 9157a...505 Fordi at om du tar på automat så kan du kun kjøre med autmat.. Men tar du på manuell, så kan du kjøre begge Derfor "lønner" det seg å ta på manuell, for da er det ett fett hvilken bil du skaffer deg om den har manuell eller automat.. Edit: Men selvfølgelig må du gjøre det du føler deg tryggest på.. Endret 27. januar 2014 av Frk.K 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daxi Skrevet 27. januar 2014 #1797 Del Skrevet 27. januar 2014 Jeg holder på med å ta lappen siden januar i fjor og synes jeg har brukt nok penger på det. Det som også er kjip er at jeg føler at det vil ingen ende ta. Jeg gjør fortsatt så mye feil! og har hatt stygge vikepliktsbrudd . Måtte bytte kjørelærer en gang fordi han jeg hadde skrek og dro i eattet og gjorde meg hysterisk på de grader at jeg fikk vondt i magen av å bare tenke på å ha kjøretimer. Det gikk heldigvis bedre med han jeg har nå. Håper på å få lappen i løpet av året. Jeg har heller ikke hatt mulighet for å ta private kjøretimer så jeg har allerede ryket på 25??? Vil helst ikke tenke på det haha. Jeg besto teorien forrige uke og skal på glattkjøring i løpet av denne uken håper det ikke blir så lenge til jeg kan ta oppkjøring!!!! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk.K Skrevet 27. januar 2014 #1798 Del Skrevet 27. januar 2014 Jeg holder på med å ta lappen siden januar i fjor og synes jeg har brukt nok penger på det. Det som også er kjip er at jeg føler at det vil ingen ende ta. Jeg gjør fortsatt så mye feil! og har hatt stygge vikepliktsbrudd . Måtte bytte kjørelærer en gang fordi han jeg hadde skrek og dro i eattet og gjorde meg hysterisk på de grader at jeg fikk vondt i magen av å bare tenke på å ha kjøretimer. Det gikk heldigvis bedre med han jeg har nå. Håper på å få lappen i løpet av året. Jeg har heller ikke hatt mulighet for å ta private kjøretimer så jeg har allerede ryket på 25??? Vil helst ikke tenke på det haha. Jeg besto teorien forrige uke og skal på glattkjøring i løpet av denne uken håper det ikke blir så lenge til jeg kan ta oppkjøring!!!! Wow! Gratulerer med bestått teori!! Lykke til på glattkjøringen! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2014 #1799 Del Skrevet 27. januar 2014 Noen her som tar lappen på automat? Har prøvd og prøvd å kjøre manuelt, giring er lett og går som en vind, men jeg blir så stresset. Sitter livredd i bilen med angst til tusen og har lyst til å hoppe ut av bilen!! Klarer det virkelig ikke. Jeg trenger lappen så raskt som mulig, men jeg er langtidssykemeldt og orker virkelig ikke det stresset det medfører å kjøre manuelt for meg. Har kjørt med faren min uendelige ganger, og har hatt 5 kjøretimer, men er akkurat like ille hver gang. Sist gang prøvde jeg å kjøre automat og alt ble så mye bedre. Jeg syntes det er så skummelt å kjøre bil, siden jeg ser for meg alle kræsj scenarioer osv. på verst mulig måte, tror det er derfor jeg syntes det er så vanskelig med gir, vil ha min fulle og hele oppmerksomhet på en ting... Sånn.. det var min dårlig unnskyldning på hvorfor jeg tar automat. Anonymous poster hash: 9157a...505 Jeg tar lappen på automat! Hadde 20 kjøretimer på manuel og det ble aldri noe bedre.. jeg får den inn men ikke ut. Har hatt ca 17 timer på automat og det er SÅ mye bedre, elsker det! Manuel er SÅ forrige århundre. Det jeg derimot sliter med er angst i forhold til kjøring, jeg får panikkanfall, får ikke puste, begynner å hylgrine og sånt. Ikke blir det bedre heller. Jeg har hatt 3 kjørelærere så har ingenting med læreren å gjør heller. Har kjøretime i morgen og gruer meg sånn.. er så redd for å kræsje og dø! Skulle ønske jeg kunne poppe en Xanax men det er jo ikke lov. Gaaah, jeg er så redd.. Tenk om jeg dreper noen? Anonymous poster hash: 804c8...09c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kamikatze Skrevet 27. januar 2014 #1800 Del Skrevet 27. januar 2014 (endret) Alle sier det lønner seg, men hvorfor? Eneste argumentet jeg ser for det er at samboer har manuell, og derfor må vi ha to biler, men det hadde vi nok hatt etterhvert uansett. Og om vi skal kjøre lengre strekninger så får han enten kjøre hele veien i "sin" bil, eller så kan vi bytte på å kjøre "min" bil. Jeg syntes hvert fall det høres bedre ut å kjøre en bil der hvor jeg føler meg trygg og kan konstentrere meg om kjøringen, enn å sitte som et vettskremt nek med angstanfall.. Var aldri i tvil om at jeg ville ha automat, og hadde det litt som deg. Ikke kunne jeg kjøre mengdetrening privat, heller. Men, det føltes fornuftig å bite det i seg, og ta førerkortet på manuelt gir. Tar du utelukkende på automat, er du bundet til det. Jeg syntes det var befriende da jeg kjøpte bil, å ha automatikk og cruise control. Følte at manuell giring stjal for mye oppmerksomhet fra trafikken og annet. Kjipt å konsentrere seg sånn om å gire ned før rundkjøringen, og ikke få med seg skiltingen og at der er fotgjengere som nærmer seg overgangen. Blir mye rykking og napping, før en legger kjørelærerens ord om å se langt frem, på hjertet. Etter noen år med automatikk, kjører jeg nå manuell. Jeg skal ha ny med automat, men ikke før til sommeren. Føler at automatkjøringa har gjort at jeg fikk konsentrere på andre ting omkring bilkjøringen enn å gire. Men etterhvert så kommer ting i blodet: trafikkbilde, fartsgrenser, oppdage potensielle farer og lese skilter. Da er det greit å gjøre seg til venner med clutchen igjen. Manuell-lappen fikk jeg god bruk for når jeg leide bil for å flytte. Og da bilen med automat havarerte, var det greit å bare kunne sette seg inn i erstatningsbil til verkstedet var ferdig med å flå meg... På jobben kjører jeg sjelden, men alle bilene der er manuelt giret. Ennå er jeg ikke hjertevenn med kløtsjen, men kjøpte ei gammel skrothaug som hadde vært utsatt for både unger, bikkje og kjerring. Jeg er ikke hakket bedre, så om mekanikken overlever meg, gjenstår å se. Dreper jeg kjerra, betyr det ikke annet enn at jeg får tilbake min sjelefred med kjørekomfort og automatkasse. De verste rodeosprettene har stilnet av, nå. Men jeg føler ennå jeg står i fare for å få tilnavnet: Kvæler'n. Ingen kan fortelle deg hva som er best for deg. Som nylappet fikk jeg bruk for manuellapp da jeg leide varebil til flytting. Jeg kjører egentlig ikke firmabil, bare en sjelden gang; alle er manuelle. Erstatningsbilen ved havari, mens verkstedet dreiv og flådde meg, var manuell. Det var 1-2-3-NAF, og så var det bare å vri om tenningsnøkkelen. Også andre anledninger, har jeg fått bruk for manuellappen, og det ville blitt litt pes hvis jeg var låst til automatikk. På den andre siden, gjorde første årets automatkjøring meg tryggere på at jeg oppfattet trafikkbildet, fartsgrensene og potensielle farer. At dette ble rutine, som trengte minimal hjerneaktivitet. Kjører du opp på auto, og siden mengdetrener med manuell, når du føler deg trygg på alt annet enn giring, koster ikke ekstraoppkjøringen allverdens. Du vet best selv. Bare ett ønske til alle dere som mengdetrener privat: Skriv ut læreplanen for klasse B, følg den og kjørelærers pedagogiske opplegg. Og ikke bruk ledsager på mengdetrening som kjørelærer. Det kan oppstå mye klæsj og misforståelser hvis far eller svigermor tror at de skal agere kjørelærer. Avtal på forhånd hva du ifølge læreplanen skal konsentrere mest på, og hva du selv føler du trenger å trene på, og hvor. Slik at du unngår kjeft når du gjør feil. Forklar at det er derfor du trenger mengdetrening, for å lære hvordan du skal kunne øve bort feilene, og at kjefting og oppgitte sukk ikke stimulerer for læring. Vent med å bare kjøre på måfå til du mestrer det bedre. Ledsager skal være med som sikkerhet, ikke som "trener". Forklar at du kommer til å gjøre feil, og at det er hensikten med mengdetreningen, å erfare av feil. Selvsagt skal du ta til deg råd og andres erfaringer. Men, kjøringen må gjøres på dine premisser. Avklar dette før dere legger ut. Samme gjelder egentlig også for sjåførskolen. Blir mange bortkastede timer om du ikke er bevisst læreplanen. Mange blir demotiverte fordi de føler de ikke mestrer den treffikale delen, mens læreren kanskje enda driver å øver deg på den tekniske biten. Kommunikasjon og samarbeid, takk. Husk at du betaler, så det er du som er sjefen! Endret 27. januar 2014 av Kamikatze Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå