Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Nå er jeg også en av dere. Har holdt på med kjøretimer en stund nå, og skal snart på "trinn 3" som han kalte det for. Noe som er plagsomt når man kjører sånn typisk der det er mye kollektiv transport, er når bussen ikke holder seg til reglene sine med riktig bruk av blink lys!

Også lurer jeg på en ting. Leser til teorien, og skal satse på å ta den til tirsdag eller onsdag neste uke. Har lest boken og testet mine kunnskaper på nett prøver som: prove.no og teoritentamen. På prøve sin ligger jeg på toppen 4 feil, men på teoirtentamen klarer jeg fint skilt prøven men ligger vel på ca 70% riktige på selve den lange delen. Er så nervøs, sliter med teori i "skriftlige" versjoner, men kan det i praktisk. Har noen et bra eller flere gode tips å huske på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er jeg også en av dere. Har holdt på med kjøretimer en stund nå, og skal snart på "trinn 3" som han kalte det for. Noe som er plagsomt når man kjører sånn typisk der det er mye kollektiv transport, er når bussen ikke holder seg til reglene sine med riktig bruk av blink lys!

Også lurer jeg på en ting. Leser til teorien, og skal satse på å ta den til tirsdag eller onsdag neste uke. Har lest boken og testet mine kunnskaper på nett prøver som: prove.no og teoritentamen. På prøve sin ligger jeg på toppen 4 feil, men på teoirtentamen klarer jeg fint skilt prøven men ligger vel på ca 70% riktige på selve den lange delen. Er så nervøs, sliter med teori i "skriftlige" versjoner, men kan det i praktisk. Har noen et bra eller flere gode tips å huske på? :)

Teorien er langt ifra så fæl som mange tror. Beste tipsene jeg kan komme med er å lese gjennom boka, ta disse testene på nett. Kommer du til et spørsmål du ikke er helt sikker på, så slår du det opp i boka. Og fortsett å ta online testene. Det er lett verd å betale for noen dager for å få hjelpen de gir, og å få mest mulig varierte spørsmål.

Når det gjelder selve prøven så har du god tid. Husker ikke helt hvor mye tid du har, men jeg ble ferdig på mellom ni og tolv minutter om jeg ikke husker helt feil. Og da satt det folk og jobbet fortsatt som satt der når jeg kom inn. Er du usikker på selve teorien lukker du øynene og prøver å se for deg situasjonen med deg bak rattet.

Få også noen til å spørre deg stikk spørsmål. Om det er foreldre, kjæreste eller vennine. Få de til å slå opp en tilfeldig side i boken og stille et spørsmål fra den siden. Hvis det er noe du vet du er svak på, så be de fokusere på det. Gjerne be noen som har hatt lappen en stund om å forklare reglene i egne ord også.

Som sagt, prøven virker mye skumlere enn den faktisk er. Bare du husker å spise og drikke i god tid før prøven, og puste hvis du er kjempe nervøs. Hvis du stryker så betyr det bare at du ikke er helt klar enda, og at du får tid til å forberede deg til neste gang. Det er de som er mest nervøse som stryker mest sier min kjørelærer til meg.

Men det er ikke som en skole tentamen/eksamen som er ferdig på et forsøk. Hvis du stryker på skolen får du ikke mulighet til å ta eksamen igjen. Stryker du på teorien her kan du ta den igjen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har kjøpt tilgang på både teoritentamen.no og prove.no så nå blir det tester for harde livet.

Anonym poster: ef96d0dc5874efe4d435f5294a52ee2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid (og ca. antall timer) brukte dere fra trinn 4 og til dere tok førerkortet?

Jeg har byttet kjørelærer underveis (han slutta i jobben), det siste jeg tok med han var glattkjøring. Han ga uttrykk for at jeg snart var klar for langkjøring (trengte litt mer bykjøring først). Etter å ha fått ny lærer viste det seg at han første kanskje hadde vært litt kjapp med vurderinga. Både jeg og ny lærer mente jeg ikke var klar for langkjøring enda. Holder nå på med tofelts rundkjøringer - vet ikke hva som står videre på planen.

Ang. oppkjøringsdato så var det litt opp til meg hvilket mål jeg ville sette meg, men at det var greit å ha et mål å jobbe mot. Vet ikke hvor vanlig dette er - virker som de fleste her inne har fått lærer til å ta den vurderingen alene. Jeg ringte kontoret i dag og fikk oppkjøring i slutten av juli. Hva tenker dere - dette bør vel være mulig da jeg bare har langkjøring igjen? Noen som har lyst til å dele hvor lang tid det tok fra slutten av nivå 3 til selve oppkjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fungerer langkjøringen egentlig? Tror jeg er kommet dit snart, skal bare ha litt mer bykjøring først. Men vet liksom ikke hva langkjøringen er. Hvor lenge varer den? Og er det med forbikjøring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan fungerer langkjøringen egentlig? Tror jeg er kommet dit snart, skal bare ha litt mer bykjøring først. Men vet liksom ikke hva langkjøringen er. Hvor lenge varer den? Og er det med forbikjøring?

§ 11-8. Sikkerhetskurs på veg - klasse B

Kurset er på 13 undervisningstimer.

Kurset begynner med 2 timer undervisning i klasserom om bilkjøringens risiko.

Hver elev skal deretter ha 5 timer praktisk øving i landevegskjøring og forbikjøring.

Tredje del er 4 timer undervisning i kjøring i variert trafikkmiljø, hvorav hver elev i tillegg til planlegging og oppsummering, skal ha minst 3 timer praktisk øving.

Kurset avsluttes med 2 timer refleksjon og oppsummering i klasserom. Praktisk øving kan gjennomføres med inntil 2 elever. Øvrig undervisning kan gjennomføres med inntil 16 elever.

Hver del av kurset skal gjennomføres samlet.

-----

Tenker vi ligger ca. likt Atomica. Har du fått oppkjøring? Selv har jeg hatt 9 dobbelttimer hittil. Hva tenker du om oppkjøring i slutten av juli? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oppkjøring i slutten av juni jeg! Så vi ligger ikke langt unna hverandre. Har hatt rundt ni dobbelttimer selv. Tok glattkjøring forige uke (MORO!)

Jeg ble litt bekymret for 5 timer i strekk bak rattet altså. Sliter med smerter i høyrefoten hvis jeg bruker den for lenge. To timer er nok min grense før jeg begynner å slite med å bruke foten. Noe som er skummelt hvis jeg skal kjøre i fem timer :O

Skal snakke med kjørelæreren og se hva hun sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha ja. Lærern min sa at du SKAL ha vondt i leggene etter langkjøring ;) Blir nok ganske utfordrende å sitte så lenge og konsentrere seg. Blir sliten etter 90 minutter jeg. Men har du problemer med foten så bør du nok prate med læreren din som du sier for å høre hvordan dere kan tilrettelegge det. Kanskje dere evt. kan bytte hyppigere. Er jo to elever i bilen. Vet også noen skoler har kartlesing på langkjøring, der en elev kjører mens den i baksetet finner kjørerute. F.eks kjør fra Oslo til Kongsvinger på den mest effektive og miljøvennlige måten... Fint de har lagt til dette i våre GPS-tider?! ;)

Ah! Godt å høre at jeg ikke har tenkt heeeelt feil med oppkjøring i juli da. Blir spennende å høre hvordan det går med deg framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomst83

Jeg var alene som elev på langkjøring. Kjørte Oslo-Charlottenberg,men omvei dit for å få øvd på svinger,ulent terreng osv så var ganske kjørt når jeg var ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått oppkjøring i slutten av juni jeg! Så vi ligger ikke langt unna hverandre. Har hatt rundt ni dobbelttimer selv. Tok glattkjøring forige uke (MORO!)

Jeg ble litt bekymret for 5 timer i strekk bak rattet altså. Sliter med smerter i høyrefoten hvis jeg bruker den for lenge. To timer er nok min grense før jeg begynner å slite med å bruke foten. Noe som er skummelt hvis jeg skal kjøre i fem timer :O

Skal snakke med kjørelæreren og se hva hun sier.

Jeg hadde langkjøring alene, men på den lengste stoppet vi når vi var omtrent halvveis og tok en matpause, så beinet fikk en pause :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glattkjøring alene, og skulle gjerne hatt langkjøring alene også! Men ser ut til at de har to i bilen her jeg kjører. Tenkte de sparte en del penger på det.

Kjører dere mye privat? Har en dobbelttime i uka + at jeg får kjørt en tur hjemme ca. en gang i uka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde glattkjøring alene, og skulle gjerne hatt langkjøring alene også! Men ser ut til at de har to i bilen her jeg kjører. Tenkte de sparte en del penger på det.

Kjører dere mye privat? Har en dobbelttime i uka + at jeg får kjørt en tur hjemme ca. en gang i uka.

Kjører så mye privat jeg kan. Men det varierer jo en god del. Noen ganger får jeg kjørt en tur hver dag om det er fem minutter eller en time. Andre ganger kan det gå en uke mellom privatkjøringen.

Har en dobbelttime med skole i uka også :) Har time nå på fredag. Gud som jeg gleder meg til å få lappen nå altså. Kjøre når jeg vil og hvor jeg vil! Ikke måtte mase og gnåle på mannen for atter en IKEA tur :) Skulle tro jeg spurte han om å stikke nåler i låra sine istedenfor å sitte på IKEA kafeen og drikke kaffe mens jeg shopper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Kjører så mye privat jeg kan. Men det varierer jo en god del. Noen ganger får jeg kjørt en tur hver dag om det er fem minutter eller en time. Andre ganger kan det gå en uke mellom privatkjøringen.

Har en dobbelttime med skole i uka også :) Har time nå på fredag. Gud som jeg gleder meg til å få lappen nå altså. Kjøre når jeg vil og hvor jeg vil! Ikke måtte mase og gnåle på mannen for atter en IKEA tur :) Skulle tro jeg spurte han om å stikke nåler i låra sine istedenfor å sitte på IKEA kafeen og drikke kaffe mens jeg shopper :)

Her stiller jeg meg bak din mann. Jeg ville også heller ha nålestikk enn frivillig være med på IKEA og lignende steder, for så mye mas og bråk og trengsel! :(.

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, jeg slenger meg på denne tråden jeg :)

Jeg skal kjøre opp for første gang på mandag og gruer meg endel, er det noen som vil fortelle hva som skjer på oppkjøringen? ;)

Anonym poster: 39545c16b2f64f1f9d9e7045f33dd65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Hei, jeg slenger meg på denne tråden jeg :)

Jeg skal kjøre opp for første gang på mandag og gruer meg endel, er det noen som vil fortelle hva som skjer på oppkjøringen? ;)

Anonym poster: 39545c16b2f64f1f9d9e7045f33dd65d

Jeg hilste på sensor og vi satt oss i bilen. Deretter tok vi teoribiten, og jeg fikk spørsmål om varseltrekant. Siden det var kaldt, så slapp jeg å gå ut og demonstrer, så jeg bare forklarte hvordan den fungerte. Deretter kjørte vi en rute han hadde lagt opp. Helt på slutten sitter han i bilen og skriver på ei blokk. De må ha god argumentasjon for hvorvidt man står eller ikke. Mens han gjorde dette ville han gjerne at jeg tenkte over min egen kjøring, positive og negative sider. Disse tankene hadde ingenting å si for hvorvidt jeg sto eller ikke, det snakket vi om rett før jeg fikk papiret.

Og jeg stod. Men jeg vet av en som ikke stod, at han fikk en liste over ting han burde jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Armule

Angående langkjøring: Min kjøreskole hadde ikke disse 5 timene sammenhengende. Vi hadde først en dobbeltime med øving på forbikjøring. Deretter langkjøring på 3-4 timer. Og man får selvfølgelig en pause, man må jo strekke på beina! Vi kjørte forøvrig alene i bilen, men kjøreskolen samkjørte langkjøringen, slik at det var flere biler ute samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Armule

Hvor lang tid (og ca. antall timer) brukte dere fra trinn 4 og til dere tok førerkortet?

Jeg har byttet kjørelærer underveis (han slutta i jobben), det siste jeg tok med han var glattkjøring. Han ga uttrykk for at jeg snart var klar for langkjøring (trengte litt mer bykjøring først). Etter å ha fått ny lærer viste det seg at han første kanskje hadde vært litt kjapp med vurderinga. Både jeg og ny lærer mente jeg ikke var klar for langkjøring enda. Holder nå på med tofelts rundkjøringer - vet ikke hva som står videre på planen.

Ang. oppkjøringsdato så var det litt opp til meg hvilket mål jeg ville sette meg, men at det var greit å ha et mål å jobbe mot. Vet ikke hvor vanlig dette er - virker som de fleste her inne har fått lærer til å ta den vurderingen alene. Jeg ringte kontoret i dag og fikk oppkjøring i slutten av juli. Hva tenker dere - dette bør vel være mulig da jeg bare har langkjøring igjen? Noen som har lyst til å dele hvor lang tid det tok fra slutten av nivå 3 til selve oppkjøring?

Det gikk litt over en uke fra jeg startet med trinn 4, til jeg tok oppkjøring. Jeg møtte kjørelæreren min da jeg tok teorien, og når jeg stod på den bestilte han oppkjøring med en gang. Fra teorien til oppkjøringen var det en drøy måned. Jeg hadde heller ikke tatt glattkjøring enda, da jeg tok teorien. Det gikk radig fra jeg tok teorien til jeg hadde lappen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk litt over en uke fra jeg startet med trinn 4, til jeg tok oppkjøring. Jeg møtte kjørelæreren min da jeg tok teorien, og når jeg stod på den bestilte han oppkjøring med en gang. Fra teorien til oppkjøringen var det en drøy måned. Jeg hadde heller ikke tatt glattkjøring enda, da jeg tok teorien. Det gikk radig fra jeg tok teorien til jeg hadde lappen.

Takk for svar. Nå vet jeg ikke hvor mye du hadde kjørt før du begynte på kjøreskole, men er litt betryggende å lese det du skriver lell! :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...