Gå til innhold

For oss som tar førerkortet

Brooke Penelope

Anbefalte innlegg

Driver og leser til teoriprøven nå og kom over denne

post-37809-0-41349000-1361654352_thumb.j

Kan noen forklare meg den? :) Litt dårlig bilde, men du er altså på vei inn i en firearmet rundkjøring...

Anonym poster: ff4a1595f9273bf3fdf062435834be97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med mindre det er skiltet annerledes skal du holde høyre felt når du kalt til høyre eller rett fram, og venstre hvis du skal til venstre, i en "vanlig" rundkjøring.

Anonym poster: f0441039edb073774ec3f9cccb3b3287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det er skiltet annerledes skal du holde høyre felt når du kalt til høyre eller rett fram, og venstre hvis du skal til venstre, i en "vanlig" rundkjøring.

Anonym poster: f0441039edb073774ec3f9cccb3b3287

Åå, jeg tenkte helt feil! Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg litt om glattkjøring? :) Er det flere i bilen? Hvor lang tid tar det? Er det så skummelt som jeg forestiller meg?

Har det til tirsdag og skal prøve å rekke å ta teorien etter det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen fortelle meg litt om glattkjøring? :) Er det flere i bilen? Hvor lang tid tar det? Er det så skummelt som jeg forestiller meg?

Har det til tirsdag og skal prøve å rekke å ta teorien etter det!

Tror det varierer litt, men når jeg hadde det var vi to i bilen. Jeg fikk æren av å kjøre til banen, hvor vi først så en video som demonstrerte litt om sammenstøt i høy fart og med løse gjenstander i bilen. Så var vi på et rom med en henger, sykler seter osv. Der skulle vi lære hvordan sikre last, hvordan nakkestøtten skulle stilles, hvordan beltet skulle sitte og en hel masse jeg ikke husker.

Deretter kjøringen. Det var tre baner vi skulle igjennom.

Den første var en rett strekking som var delt i to på langs, den ene halvdelen var is, og den andre snø. Vi gjorde flere bremsetester på begge i forskjellig fart for å se forskjellene på bremselengder. Også prøvde vi å kjøre frem og tilbake mellom de to bortover, og endte med å snurre rundt en del ganger :P

Neste bane var en sving med en fjernstyrt elg og en bil, begge lagd av av noe skumgummigreier som hang over banen som læreren styrte. Det handlet stort sett om hvordan men skulle komme igjennom svingen uten og snurre, kjøre i kanten på andre siden og uten og treffe hverken bilen eller elgen. Her hadde vi det også litt morsomt, læreren vår lærte oss hvordan vi kunne ligge i 90 grader gjennom svingen :laugh: Tviler på at den delen står i noen lærerplan :P

Den siste banen var en rett strekke med enda en bil og et par mennesker som læreren styrte. Her skulle vi kjøre i sikk-sakk mellom hindrene uten og treffe dem eller snurre rundt. Må da skryte litt og si at jeg kom igjennom der på første forsøk uten feil :laugh: :laugh: :laugh: :laugh: Men det ble vanskeligere etterhvert som de forskjellige hindrene begynte å røre på seg.

Tror vi var der i ca 4 timer eller noe.

Hvis du nå sitter å tenker at du er redd for å kjøre på hindrene så ta det med ro, de gjør ingen skade og det er vel egentlig meningen at du skal treffe dem et par ganger, har ikke telling på hvor mange ganger jeg traff :fnise: Ingen forventer at du skal greie dette på første forsøk, og du er på ingen måte ferdig utlært når du drar derifra. Det handler om å få noen erfaringer om hvordan bilen oppfører seg på is. Og hva det med skummelt angår, vel, jeg kan ikke huske sist gang jeg hadde det så morsomt :ler: :ler:

Endret av Orbis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk!!! :) Haha, jeg vet ikke hvorfor jeg er så redd, forestiller meg at jeg bare totalkræsjer og airbagen skyter opp og kjørelæreren brekker nakken eller noe... Men bra du mener det var morsomt da! Håper det blir bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiot spørsmål fra meg, men noen som har noen lure huskeregler for plassing i rundkjøring.

Har hektet meg opp i når man skal plassere seg i venstrefelt når man skal rett frem?

Og hvordan kan jeg utav vegvisningsskiltet se dette?

Også lurer jeg på hva jeg bør ha fokus på når jeg skal ha mengdetrening mot oppkjøringa, er ca 3 uker til

Hvordan skal jeg øvelseskjøre, og hva skal jeg gjøre på førerprøven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite tips, dere!

Ta så MANGE tester dere bare greier på teoritentamen.no! Les gjennom teoriboken minst 1 gang og noter det dere ikke forstår eller det dere føler dere må gni ordentlig inn. Deretter leser dere gjennom det dere er usikker på et par ganger til dere skjønner det. En dag før dere tar teorien pugger dere skikkelig mye, leser gjerne boken en gang til og tar ekstra mange tester på teoritentamen.no.. Ta så mange at dere til slutt får bare 5, 3 eller 0 feil (alt under 7 feil). Så ta teorien.

Selve teorien er så mye lettere enn de på teoritentamen.no, jeg ble sinnssykt overrasket.. Og jeg besto, jeg gjorde slik som jeg beskrev over her. :)

Anonym poster: 7e466f67c7cab1903592a26d6b2fd6c9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal endelig begynne å ta lappen, er 27 år nå så da er det på tide:p Jeg kjente det først når jeg flytta fra storbyen til hjembyen igjen at det var plagsomt å ta buss...Har begynt å lese på teorien og håper på å ta den ganske snart:D Vi skal også snart kjøpe oss bil slik at jeg får øvelseskjørt med sambo. Gruer meg litt men jeg må nesten bare hoppe i det...

Anonym poster: d616dca7419e777173936e2953ee771d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer til å gå kjempebra.

Jeg skal ha glattkjøring på onsdag og grugleder meg.

Så håper jeg at jeg får kjørt mye privat før langkjøring til Sverige og Oslo.

Gleder meg til bussdagene er over :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Uffameien, nå er det 7 dager til oppkjøring, nå spyr jeg i do hver morgen.

Jeg forstår at det er mye som skal til for å bestå.

Så på ungemødre i går at det var en som strøk på rygging? hvordan i all verden går det ann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Uffameien, nå er det 7 dager til oppkjøring, nå spyr jeg i do hver morgen.

Jeg forstår at det er mye som skal til for å bestå.

Så på ungemødre i går at det var en som strøk på rygging? hvordan i all verden går det ann?

Det skulle vel ikke være vanskelig å forstå. Det sier seg selv at det er lettere å kjøre forover enn å rygge. Selvom jeg har hatt førerkort i mange år, kan jeg fremdeles ha problemer med å rygge, spesielt over lengre strekninger. Bilen skjener lett for langt ut i veien, så jeg må stadig rette den opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder også på å ta lappen i studielandet mitt Polen i en alder av 27 år. Jeg begynte å kjøre desember 2011, men tok meg et halvt år fri fordi jeg gruet meg for mye til kjøretimene og følte jeg ikke mestret det så bra. Jeg tok teorien i Januar og stod den. Skulle egentlig ta oppkjøringen på fredag, men så avlysa selvfølgelig tolken min kvelden før så det var umulig å fikse ny tolk på så kort varsel :( Så fikk jeg ny oppkjøring først i midten av april... Tenkte kanskje det er like greit så får jeg øvekjørt mer. Har hørt så mange historier om folk som har strøket oppkjøringen 3,4,5 ganger. Vil jo så gjerne stå på første forsøk!!! Er en person som lett blir stressa av eksamen og press og slikt. Håper jeg står før juli ellers er jeg nødt å ta alt sammen på nytt i Norge. Fordi jeg ikke har trafikant grunnkurs sa en venninne!?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holder også på å ta lappen i studielandet mitt Polen i en alder av 27 år. Jeg begynte å kjøre desember 2011, men tok meg et halvt år fri fordi jeg gruet meg for mye til kjøretimene og følte jeg ikke mestret det så bra. Jeg tok teorien i Januar og stod den. Skulle egentlig ta oppkjøringen på fredag, men så avlysa selvfølgelig tolken min kvelden før så det var umulig å fikse ny tolk på så kort varsel :( Så fikk jeg ny oppkjøring først i midten av april... Tenkte kanskje det er like greit så får jeg øvekjørt mer. Har hørt så mange historier om folk som har strøket oppkjøringen 3,4,5 ganger. Vil jo så gjerne stå på første forsøk!!! Er en person som lett blir stressa av eksamen og press og slikt. Håper jeg står før juli ellers er jeg nødt å ta alt sammen på nytt i Norge. Fordi jeg ikke har trafikant grunnkurs sa en venninne!?

. Kan nevne at er du over 25 år når du ønsker å ta lappen slipper du uansett trafikalt grunnkurs i Norge:p Er glad jeg slipper XD
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sliter sånn med rygging. Det er helt grusomt. Jeg skal ha evalueringstime snart og jeg vet at han skal sjekke ryggingen min - men vi har ikke øvd noe på den.

Anonym poster: 181c48881491c7140360e358a91282e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg sliter sånn med rygging. Det er helt grusomt. Jeg skal ha evalueringstime snart og jeg vet at han skal sjekke ryggingen min - men vi har ikke øvd noe på den.

Anonym poster: 181c48881491c7140360e358a91282e1

Da er vi to! En venn ble bedt om å rygge og parkere på oppkjøringa... hjelp!

Det jeg har lært meg er at jeg skal 2,5 billengder frem, så svinge rattet så langt det går for å komme inn i parkeringsfirkanten. Men det er grusomt! Hater det! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Novacane

Da er vi to! En venn ble bedt om å rygge og parkere på oppkjøringa... hjelp!

Det jeg har lært meg er at jeg skal 2,5 billengder frem, så svinge rattet så langt det går for å komme inn i parkeringsfirkanten. Men det er grusomt! Hater det! :P

Jeg syns også rygge parkering var helt grusomt, og visste med sikkerhet at jeg ville få det på oppkjøring. Heldigvis så er det ikke KJEMPE strenge på at det skal være helt rett og perfekt parkert, men de vil se at du har kontroll, ser til begge sider mens du rygger bakover og at du får til en grei parkering. Jeg øvde masse på det før oppkjøring så jeg ikke skulle bli så fryktelig nervøs for det :)

Endret av Novacane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med rygging er ikke noe stress, bare vis at du har oversikt som Novacane sier.. jeg måtte ryggeparkere under min oppkjøring og på første forsøk så jeg at jeg ikke hadde kjørt langt nok frem så jeg bare "oida, det ble visst feil, kan jeg prøve på nytt?" og sensor sa at selvfølgelig kunne jeg det og på andre forsøk var det feilfritt. =) Sensor nevnte ikke første forsøket på oppsummeringen engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...