AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1281 Del Skrevet 12. oktober 2012 Kjempefint å se at dere engasjerer dere så mye i en så aktuell sak:) Jeg hadde selvfølgelig satt mest pris på en saklig diskusjon omkring pris på førerkort, men da bør man ikke drive med personangrep synes jeg. Som svar så vet jeg selvsagt at det er opplæringa og ikke selve kortet det er snakk om her, men jeg vil bare påpeke forskjellen for alle. Det å ta lappen er en utdannelse, og en utdannelse koster penger. Ser man for eksempel på trafikkopplæring sammenliknet med en lege/advokat utdannelse, så tror jeg alle vil være enige med meg om at den billigste utdannelsen er lappen. Jeg pådro megselv 90.000kr i studielån bare for å bli kjørelærer, og det er mye dyrere enn trafikkopplæringen. Samtidig synes jeg det er vondt å se noen av elevene mine klage over hvor dyrt det er å ta lappen, og samtidig skryte av den nye store flatskjermen de har kjøpt seg til bortimot 10000kr. Til dere som må ut med 20000kr for lappen... Det koster ikke mer enn et par nye tv'er for opplæringa:) Setter pris på flere innspill av andre også forøvrig, for dette er en debatt som bør tas i stor skala for kanskje å kunne få gjort noe med prisen eller betalingsevnen. Du har en litt se-ned-på holdning, du sitter her og sier at folk klager på at lappen er dyr samtidig som de kjøper seg andre ting? Ja, det er vel noen slike, men jeg for min del betalte hver krone av lappen selv, jobbet veldig hardt for å få det til en rimelig pris, jeg fikk ikke lærekjøre noe utenom og jeg klarte likevel å bli en OK sjåfør etter å ha punga ut 24000 for morroa, kunne blitt verre siden jeg ikke hadde noen erfaring fra før. 2 år og MANGE tusen kilometer på smale, svingete og stygge vestlandsveier senere, så er jeg fortsatt en OK sjåfør, tryggere på meg selv og i trafikken, ingen skader skjedd. Anonym poster: f38fb2f6b4189b08a9413d0130ab88a6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1282 Del Skrevet 12. oktober 2012 Det å ta lappen er en utdannelse, og en utdannelse koster penger. Ser man for eksempel på trafikkopplæring sammenliknet med en lege/advokat utdannelse, så tror jeg alle vil være enige med meg om at den billigste utdannelsen er lappen. Det er et godt poeng å påpeke at dette faktisk er en utdannelse - men hvordan i alle dager blir det logisk å sammenligne noe man tar på timebasis over noen mnd dette med utdannelser det tar seks år med fulltidsstudier å gjennomføre? Utdannelse i form av noe profesjonsrettet vil dessuten nesten alltid lønne seg, siden det gir deg muligheten til å få en jobb - som igjen gir inntekter. (ja, lappen kan åpne muligheten for å ta flere jobber, men med mindre man er yrkessjåfør er det ikke det samme) Og dessuten er jeg jaggu ikke sikker på at det er billigere. Et lite regnestykke: Studieavgiften ved de fleste universitetene er rundt 5-600 kroner i semesteret, og det er egentlig det du MÅ bruke. Så kommer selvfølgelig bøker i tillegg. Om du kjøper alt nytt blir det kanskje 5000 i semesteret for å ta i litt. Ett semester er rundt 20 uker, og en student på medisin/juss studerer nok MINST 7,5 t pr dag. Det blir 750 studietimer, noe som tilsvarer at det koster ca 7,4 kr per time. La oss si at lappen koster 25.000 på kjøreskolen (dette er mindre enn mange betaler), og at det er ca 30 timer med kjærelærer. Det er 833 kr per time. Så kjører man selvfølgelig privat i tillegg, du anbefalte rundt 5-8000 km. La oss si at det tar rundt 83 timer å kjøre 5000 km (60 km/t i gjennomsnitt). Også slenger vi på 20 timer med lesing på teori. Det gir til sammen 133 timer - en gjennomsnittspris på 188 kr/time. Jeg orker ikke regne ut hvor mange timer og kilometer man må kjøre for å komme ned på prisnivået til studiene, men det er helt enormt. Og da har jeg ikke regnet med utgifter til bensin. Og igjen: studiene gir deg et yrke som igjen gir inntekter. Når du har tatt lappen må du også skaffe deg bil - som er noe helt enormt med utgifter. Du har noen gode poeng innimellom, men du ødelegger bare for din egen sak når du tyr til denne typen argumenter. Og forresten: jeg nekter å tro at det er veldig mange av elevene dine som både klager på prisen OG stadig kjøper ny flatskjerm. Jeg skrapa til meg lappen mens jeg levde på havregrøt og tomatbønner. Jeg forbeholder meg retten til å klage litt (selv om jeg på ingen måte mener at vi skal ha et prisnivå og så lite opplæring som det de f.eks. har i USA. Det er ikke forsvarlig) Anonym poster: 640d419c0b20b5011f7ea079c34211be 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 13. oktober 2012 #1283 Del Skrevet 13. oktober 2012 Kjempefint å se at dere engasjerer dere så mye i en så aktuell sak:) Jeg hadde selvfølgelig satt mest pris på en saklig diskusjon omkring pris på førerkort, men da bør man ikke drive med personangrep synes jeg. Som svar så vet jeg selvsagt at det er opplæringa og ikke selve kortet det er snakk om her, men jeg vil bare påpeke forskjellen for alle. Det å ta lappen er en utdannelse, og en utdannelse koster penger. Ser man for eksempel på trafikkopplæring sammenliknet med en lege/advokat utdannelse, så tror jeg alle vil være enige med meg om at den billigste utdannelsen er lappen. Jeg pådro megselv 90.000kr i studielån bare for å bli kjørelærer, og det er mye dyrere enn trafikkopplæringen. Samtidig synes jeg det er vondt å se noen av elevene mine klage over hvor dyrt det er å ta lappen, og samtidig skryte av den nye store flatskjermen de har kjøpt seg til bortimot 10000kr. Til dere som må ut med 20000kr for lappen... Det koster ikke mer enn et par nye tv'er for opplæringa:) Setter pris på flere innspill av andre også forøvrig, for dette er en debatt som bør tas i stor skala for kanskje å kunne få gjort noe med prisen eller betalingsevnen. Enten så har du virkelig ikke anelse om hva du snakker om, eller så argumenterer du for hvor "billig" lappen er ene og alene fordi du jobber med å selge den. Alle mine kjørelærere har uoppfordret og ut av det blå sagt til meg "jeg vet at det er dyrt å få førerkort, men det er ikke jeg som setter prisene". Den eneste jobben man kan få med førerkort som eneste "utdannelse", er vel pizzabud. Jeg vil gjenre at du svarer meg på hvor mye skolen din tar for timene, siden du mente at 20k for det obligatoriske var omtrent dobbelt så mye som du tar. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2012 #1284 Del Skrevet 14. oktober 2012 Oppkjøring i morgen, fy flate.. Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2012 #1285 Del Skrevet 15. oktober 2012 Hvordan gikk det?? Vil gjerne høre litt i detalj hvordan oppkjøringen deres var. Liker ikke situasjoner jeg ikke er kjent med, og i hvert fall ikke situasjoner hvor jeg skal vurderes. Uff, som jeg gruer meg:(( Anonym poster: d36640e54211f9d63ccd3c601a0b7593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MsLeela Skrevet 16. oktober 2012 #1286 Del Skrevet 16. oktober 2012 hoho, hadde oppkjøringen i dag! Og det gikk bra på første forsøk! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FrøkenHappy Skrevet 17. oktober 2012 #1287 Del Skrevet 17. oktober 2012 Kjøretentamen i dag, og jeg fikk klart bestått! Gleder meg til oppkjøring tirsdag ettermiddag, er ikke nervøs i det hele Håper så på å få lappen nå, føler meg klar!! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #1288 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei. Dere som driver å tar førerkortet nå, hvor mye betaler dere for en kjøretime eller dobbel kjøretime? Anonym poster: 36b669aba82237410dd5cccd351e0763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 18. oktober 2012 #1289 Del Skrevet 18. oktober 2012 Hei. Dere som driver å tar førerkortet nå, hvor mye betaler dere for en kjøretime eller dobbel kjøretime? Anonym poster: 36b669aba82237410dd5cccd351e0763 1220 kr for dobbel 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2012 #1290 Del Skrevet 18. oktober 2012 1220 kr for dobbel Uff, jaggu dyrt nok! Skal kanskje ta be lappen, derfor jeg lurte, for skjønner ikke hvorfor den har økt fra 5500 fra i fjor (en venninne av meg tok den da) til 6400 nå.. Anonym poster: 36b669aba82237410dd5cccd351e0763 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1291 Del Skrevet 26. oktober 2012 Oppkjøring i morgen, fy flate.. Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Jeg bestod etter mitt 3 forsøk. Det var HELT utrolig!! Gråt av lykke! Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2012 #1292 Del Skrevet 26. oktober 2012 Var det værste jeg noen gang har gjort, samtidig som det beste. Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 31. oktober 2012 #1293 Del Skrevet 31. oktober 2012 Åh.. nå er jeg nervøs. Kjøretentamen i morgen, og jeg som ikke har hatt kjøretime siden JUNI. Så er det oppkjøring neste uke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 31. oktober 2012 #1294 Del Skrevet 31. oktober 2012 Åh.. nå er jeg nervøs. Kjøretentamen i morgen, og jeg som ikke har hatt kjøretime siden JUNI. Så er det oppkjøring neste uke. Har du kjørt privat med noen da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 31. oktober 2012 #1295 Del Skrevet 31. oktober 2012 Har du kjørt privat med noen da? Har kjørt en del med kjæresten min, men det har for det meste vært vanlig kjøring. Ikke så mye øving på å rygge ect. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 31. oktober 2012 #1296 Del Skrevet 31. oktober 2012 Har kjørt en del med kjæresten min, men det har for det meste vært vanlig kjøring. Ikke så mye øving på å rygge ect. Jeg har ikke egentlig noe råd til deg. Pass på å være avslappet, senk skuldrene og pust rolig. Vær oppmerksom og kjør defensivt. Tvi tvi! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 31. oktober 2012 #1297 Del Skrevet 31. oktober 2012 Jeg har ikke egentlig noe råd til deg. Pass på å være avslappet, senk skuldrene og pust rolig. Vær oppmerksom og kjør defensivt. Tvi tvi! Tusen takk Skal gi en liten oppdatering. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LonelyAngel Skrevet 4. november 2012 #1298 Del Skrevet 4. november 2012 (endret) Oppkjøring bestått! Endret 5. november 2012 av LonelyAngel 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 15. november 2012 #1299 Del Skrevet 15. november 2012 Hadde glattkjøring på tirsdag. Må ærlig si at jeg ikke syns det var så moro som "alle" skal ha det til. Syns for det meste det var ekkelt (spesielt i svingen). Lærte en god del dog. Nå er det pause fra kjøreskolen før det er forbikjøring, landevei teori, veil.time, landeveiskjøring samme uka (om 1,5 uke), også er det dobbel kjøretime uka etter, før det er oppkjøring 14.des Begynner å grue meg. Alt gikk kjempebra på kjøretimene, før de neste gikk veldig dårlig. Men vi fant ut at det var pga jeg var syk, og hadde veldig høye forventninger til meg selv. Så... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 15. november 2012 #1300 Del Skrevet 15. november 2012 Oppkjøring bestått! Så flott, gratulerer! Førerkort i neste runde . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå