MsLeela Skrevet 6. oktober 2012 #1261 Del Skrevet 6. oktober 2012 oh my.... Var ute og kjørte i en av våre storbyer i dag og det ga ikke noe særlig selvtillit... Kjøringen gikk forsåvidt bra, men når man skal finne parkeringen på en lørdags formiddag i en by proppfull av mennesker og biler synker selvtilliten til under 0... Etter noen timer (og nervene på normalen igjen) var det hjem igjen og øve på lukeparkeringen i roligere omgivelser. Uff og uff... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
wahaj Skrevet 7. oktober 2012 #1262 Del Skrevet 7. oktober 2012 Bestod på teorien. Hadde kjøretime med en annen kjørelærer, og han mente at jeg var ferdig med nivå 3. Skulle gitt mye for å hatt han som kjørelærer da, ja så får se om 1,5 uke, da skal jeg ha kjøretime med han vanlige igjen, og det er jo lov å håpe at han mener det samme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 7. oktober 2012 #1263 Del Skrevet 7. oktober 2012 Må bare få ut litt frusterasjon her! Jeg betaler for lappen helt selv, og min mor lar meg øvelseskjøre med henne omtrent en time hver sjette uke. Altså blir det ekstremt dyrt og det tar ekstremt lang tid for meg å få tatt lappen. Da blir jeg så sinnsykt frustrert, når jeg har familie og venner som hele tiden maser om "skakke du ta lappen snart,a?" "åffår hakke du lappen'a?" "er jo bara å ta lappen, da!". Akkurat som jeg VELGER å ikke ha førerkort! Når jeg prøver å forklare at jeg ikke har lappen fordi jeg ikke har noen å kjøre med, og egentlig ikke har råd til kjøretimer til 600kr for tre kvarter, pluss alt det obligatoriske som blir til sammen over 20 000 (kun for obligatorisk!), så forstår de ikke. De har fått alt sitt betalt av mamma og pappa, som ovelseskjørte med dem gratis hver dag, og fatter ikke at jeg er så lat at jeg ikke gidder å ta lappen. ARG! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1264 Del Skrevet 11. oktober 2012 Skal ha oppkjøring for 3 gang på mandag.. Fy flate som jeg gruer meg.. Hadde kjøretime i dag, og alt gikk til helvete. Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 11. oktober 2012 #1265 Del Skrevet 11. oktober 2012 Skal ha oppkjøring for 3 gang på mandag.. Fy flate som jeg gruer meg.. Hadde kjøretime i dag, og alt gikk til helvete. Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Hei! Hva er det du føler ikke går så bra når du kjører? Jeg opplever veldig ofte at elevene mine gruer seg til oppkjøring, og er nervøse på oppkjøringsdagen. Det legges veldig stor vekt på dette med å "få lappen" blandt ungdommer, og dette vil selvfølgelig bidra til et økt press og forhåpninger om å bestå. Mitt tips til deg er å ikke tenke på førerprøven du skal ha på mandag, og heller fokusere på resten av ditt liv som bilfører. Det eneste du skal gjøre på oppkjøring er å kjøre slik du kommer til å gjøre etter at du har fått førerkortet, og sensor vil bare hjelpe deg så du slipper erstatningsansvar og fengsel senere i livet hvis han stryker deg. Det er så mye jeg kunne ha snakket med deg om i forbindelse med trafikk og oppkjøring, og jeg synes det er rart ikke læreren din har tatt en ekstra prat med deg om dette... Er selvfølgelig her og kan hjelpe hvis du ønsker det! Mvh, SuperSnusken Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1266 Del Skrevet 11. oktober 2012 Må bare få ut litt frusterasjon her! Jeg betaler for lappen helt selv, og min mor lar meg øvelseskjøre med henne omtrent en time hver sjette uke. Altså blir det ekstremt dyrt og det tar ekstremt lang tid for meg å få tatt lappen. Da blir jeg så sinnsykt frustrert, når jeg har familie og venner som hele tiden maser om "skakke du ta lappen snart,a?" "åffår hakke du lappen'a?" "er jo bara å ta lappen, da!". Akkurat som jeg VELGER å ikke ha førerkort! Når jeg prøver å forklare at jeg ikke har lappen fordi jeg ikke har noen å kjøre med, og egentlig ikke har råd til kjøretimer til 600kr for tre kvarter, pluss alt det obligatoriske som blir til sammen over 20 000 (kun for obligatorisk!), så forstår de ikke. De har fått alt sitt betalt av mamma og pappa, som ovelseskjørte med dem gratis hver dag, og fatter ikke at jeg er så lat at jeg ikke gidder å ta lappen. ARG! Forstår deg SÅÅÅÅÅÅ GODT! Da jeg tok lappen fikk hele "klassen", på felles teoritimer, vite at alle burde øvelseskjøre ca 300 TIMER under den prossessen det tok å ta lappen. Og der satt jeg, den eneste som ikke hadde noen å kjøre med, den eneste som ikke hadde kjørt mer enn 10 meter bil før. Du må ta lappen i en by eller dyrere sted, siden det kommer på 20 000 bare det obligatoriske? Jeg endte opp med ca 24000 for hele lappen, og jeg hadde vel 12 kjøretimer utenom det obligatoriske. Tok den lappen på en periode fra mars til juli, en måned kjørte jeg ikke i det hele tatt. Kjøretimene var tøffe, jeg måtte konsentrere meg steinhardt og lære mest mulig på den tiden jeg hadde læreren og bilen tilgjengelig, for det var ikke kjøring utenom. Og de rundt meg skjønte ikke stresset eller hvorfor jeg var så ivrig på å bestå på første forsøk, de fikk jo alt betalt av foreldrene, hun ene endte på 40 000 på lappen, bare fordi hun ikke la spesielt mye energi i å lære det, det sa hun selv, foreldrene betalte, så joda............ DU KLARER DET, DU SKAL BARE STÅ PÅ, FOKUSERE OG KLARE DET!! Anonym poster: f38fb2f6b4189b08a9413d0130ab88a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 11. oktober 2012 #1267 Del Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har hatt to kjøretimer til nå, og jeg stresser sååå fælt. Jeg kjører helt perfekt privat, med vår egen bil, men når jeg kjører med kjørelæreren så blir jeg så nervøs, at det jeg glemmer alt. Det er som om jeg starter helt fra nytt av, gjør masse feil med pedalene, blander høyre og venstre osv. I dag følte jeg at det var så ille at jeg holdt på å grine mens jeg kjørte. Kjørelæreren min sa selv at jeg måtte være mer rolig, men det klarer jeg jo faen ikke når bilen jeg kjører er skikkelig hightech og har så følsomme pedaler. Den kjører jo faen meg av seg selv uten at jeg gasser.. Sånn.. Måtte få ut frustrasjonen ((( Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 11. oktober 2012 #1268 Del Skrevet 11. oktober 2012 Forstår deg SÅÅÅÅÅÅ GODT! Da jeg tok lappen fikk hele "klassen", på felles teoritimer, vite at alle burde øvelseskjøre ca 300 TIMER under den prossessen det tok å ta lappen. Og der satt jeg, den eneste som ikke hadde noen å kjøre med, den eneste som ikke hadde kjørt mer enn 10 meter bil før. Du må ta lappen i en by eller dyrere sted, siden det kommer på 20 000 bare det obligatoriske? Jeg endte opp med ca 24000 for hele lappen, og jeg hadde vel 12 kjøretimer utenom det obligatoriske. Tok den lappen på en periode fra mars til juli, en måned kjørte jeg ikke i det hele tatt. Kjøretimene var tøffe, jeg måtte konsentrere meg steinhardt og lære mest mulig på den tiden jeg hadde læreren og bilen tilgjengelig, for det var ikke kjøring utenom. Og de rundt meg skjønte ikke stresset eller hvorfor jeg var så ivrig på å bestå på første forsøk, de fikk jo alt betalt av foreldrene, hun ene endte på 40 000 på lappen, bare fordi hun ikke la spesielt mye energi i å lære det, det sa hun selv, foreldrene betalte, så joda............ DU KLARER DET, DU SKAL BARE STÅ PÅ, FOKUSERE OG KLARE DET!! Anonym poster: f38fb2f6b4189b08a9413d0130ab88a6 Hei! Det som har blitt sagt om å kjøre mye før oppkjøring er helt korrekt. Statens vegvesen anbefaler alle å kjøre mellom 5000 og 8000 kilometer før man går opp til avsluttende prøve. Dette er selvfølgelig ikke et krav, men en intensjon om at eleven da skal ha tilstrekkelig erfaring i trafikken til å skulle klare seg bra også etter oppkjøring. Når det gjelder obligatorisk opplæring, og prisen på dette, så mener jeg at det beløpet som blir beskrevet her kan gi et ganske feil inntrykk. Det er forskjellige priser hos hver enkelt kjøreskole, og den skolen jeg driver har omtrent halvparten av den prisen som blir gitt i innlegget over. Forøvig er det veldig lurt å ta kjøretimene på alvor, og virkelig prøve å tilegne seg så mye lærdom som mulig mens man har læreren i bilen. Dette med å kjøre bil innebærer et enormt ansvar, og dermed blir opplæringen så god som mulig hvis alle parter er innstilt på nettopp dette. "Lappen" koster til informasjon kun 230kr, en pris som er lik i hele landet. Personlig synes jeg ikke det er dyrt for et førerkort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 11. oktober 2012 #1269 Del Skrevet 11. oktober 2012 Jeg har hatt to kjøretimer til nå, og jeg stresser sååå fælt. Jeg kjører helt perfekt privat, med vår egen bil, men når jeg kjører med kjørelæreren så blir jeg så nervøs, at det jeg glemmer alt. Det er som om jeg starter helt fra nytt av, gjør masse feil med pedalene, blander høyre og venstre osv. I dag følte jeg at det var så ille at jeg holdt på å grine mens jeg kjørte. Kjørelæreren min sa selv at jeg måtte være mer rolig, men det klarer jeg jo faen ikke når bilen jeg kjører er skikkelig hightech og har så følsomme pedaler. Den kjører jo faen meg av seg selv uten at jeg gasser.. Sånn.. Måtte få ut frustrasjonen ((( Hei! Jeg tenkte litt på det du skriver om at du blir nervøs med kjørelæreren i bilen... Sånn helt for degselv, klarer du å sette ord på hvorfor du blir nervøs eller hva du er nervøs for? En kjørelærers oppgave er jo nettopp å sørge for det motsatte, nemlig å sikre et godt læringsutbytte og et godt læringsmiljø. Dette holdes det fokus på gjennom hele trafikklærerutdanningen, og hvis du og læreren din ikke er helt på bølgelengde så kan det være en tanke å bytte kjørelærer for å se om det kan hjelpe. Det er ikke noe nederlag å snakke med læreren din om dette, og ingen dømmer deg for det. Men om du synes det kan være vanskelig så har alle trafikkskoler en faglig leder som tar seg av slike saker. Faglig leder skal også kvalitetssikre lærerne og sørge for at det gjør jobben sin tilfredsstillende for alle elever med de ulike forutsetningene som følger. Og så en liten opplysning til slutt her... Dette med at bilen er så high-tech og at den kjører av seg selv, det gjør alle biler. Det er slik en motor fungerer. Når den først er startet, så går den så lenge den får drivstoff og ikke møter for mye motstand. Tar gjerne imot en oppdatering om hvordan det går videre med deg. Uansett, lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 11. oktober 2012 #1270 Del Skrevet 11. oktober 2012 Bestod på teorien. Hadde kjøretime med en annen kjørelærer, og han mente at jeg var ferdig med nivå 3. Skulle gitt mye for å hatt han som kjørelærer da, ja så får se om 1,5 uke, da skal jeg ha kjøretime med han vanlige igjen, og det er jo lov å håpe at han mener det samme. Hei! Hvis du har funnet deg en kjørelærer du likte, så hvorfor ikke bare bytte lærer for resten av opplæringen? Det er fritt valg av både skole og lærer, så du kan når som helst bytte om du føler for det. Lykke til videre! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 11. oktober 2012 #1271 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Jeg tenkte litt på det du skriver om at du blir nervøs med kjørelæreren i bilen... Sånn helt for degselv, klarer du å sette ord på hvorfor du blir nervøs eller hva du er nervøs for? En kjørelærers oppgave er jo nettopp å sørge for det motsatte, nemlig å sikre et godt læringsutbytte og et godt læringsmiljø. Dette holdes det fokus på gjennom hele trafikklærerutdanningen, og hvis du og læreren din ikke er helt på bølgelengde så kan det være en tanke å bytte kjørelærer for å se om det kan hjelpe. Det er ikke noe nederlag å snakke med læreren din om dette, og ingen dømmer deg for det. Men om du synes det kan være vanskelig så har alle trafikkskoler en faglig leder som tar seg av slike saker. Faglig leder skal også kvalitetssikre lærerne og sørge for at det gjør jobben sin tilfredsstillende for alle elever med de ulike forutsetningene som følger. Og så en liten opplysning til slutt her... Dette med at bilen er så high-tech og at den kjører av seg selv, det gjør alle biler. Det er slik en motor fungerer. Når den først er startet, så går den så lenge den får drivstoff og ikke møter for mye motstand. Tar gjerne imot en oppdatering om hvordan det går videre med deg. Uansett, lykke til! Det jeg blir nervøs for er å gjøre feil. Hvis jeg starter med et feil, så går det dårligere og dårligere, så mister jeg all konsentrasjon fordi jeg tenker på de feilene jeg gjorde i stad. Jeg tror ikke det har noe med kjørelæreren å gjøre, hun er faktisk ganske kul Skal prøve å slappe av neste gang jeg tar kjøretime, men den bilen.. Åhhh, tror ikke jeg noen gang kommer til å bli vandt til den. Bilen vår hjemme er 12 år gammel, så den har ikke så "merkelige" funksjoner som de på kjøreskolen. Følte meg skikkelig gammeldags der jeg satt og jeg visste ikke at jeg skulle trykke på en knapp for å starte bilen haha.. Men skal oppdatere neste gang jeg tar kjøretime Takker ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 11. oktober 2012 #1272 Del Skrevet 11. oktober 2012 Det jeg blir nervøs for er å gjøre feil. Hvis jeg starter med et feil, så går det dårligere og dårligere, så mister jeg all konsentrasjon fordi jeg tenker på de feilene jeg gjorde i stad. Jeg tror ikke det har noe med kjørelæreren å gjøre, hun er faktisk ganske kul Skal prøve å slappe av neste gang jeg tar kjøretime, men den bilen.. Åhhh, tror ikke jeg noen gang kommer til å bli vandt til den. Bilen vår hjemme er 12 år gammel, så den har ikke så "merkelige" funksjoner som de på kjøreskolen. Følte meg skikkelig gammeldags der jeg satt og jeg visste ikke at jeg skulle trykke på en knapp for å starte bilen haha.. Men skal oppdatere neste gang jeg tar kjøretime Takker ) Jeg ser den, men som jeg alltid sier til mine elever; du er der for å lære, og hvis du gjør noe feil så er det fordi du ikke har lært det ennå. Det er altså ikke din skyld at du gjør noe feil. Dessuten er det veldig trygt å gjøre feil i en bil der passasjeren har egne pedaler og er lært opp til å ta over kontroll:) Prøv å slappe av så går det så lett så Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1273 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Hva er det du føler ikke går så bra når du kjører? Jeg opplever veldig ofte at elevene mine gruer seg til oppkjøring, og er nervøse på oppkjøringsdagen. Det legges veldig stor vekt på dette med å "få lappen" blandt ungdommer, og dette vil selvfølgelig bidra til et økt press og forhåpninger om å bestå. Mitt tips til deg er å ikke tenke på førerprøven du skal ha på mandag, og heller fokusere på resten av ditt liv som bilfører. Det eneste du skal gjøre på oppkjøring er å kjøre slik du kommer til å gjøre etter at du har fått førerkortet, og sensor vil bare hjelpe deg så du slipper erstatningsansvar og fengsel senere i livet hvis han stryker deg. Det er så mye jeg kunne ha snakket med deg om i forbindelse med trafikk og oppkjøring, og jeg synes det er rart ikke læreren din har tatt en ekstra prat med deg om dette... Er selvfølgelig her og kan hjelpe hvis du ønsker det! Mvh, SuperSnusken Føler alt går helt supert når jeg kjører med både mamma, pappa og andre i slekta. Men med en gang jeg setter meg inn med kjørelæreren eller sensor viskes alt jeg har i hodet ut. Sånn som i dag: Jeg var klar til kjøretimen, kjørte en time før med mamma og møtte opp som jeg skulle. Med en gang jeg skulle starte kvelte jeg bilen, og jeg begynner å stresse. Kjørelæreren min kommenterer mye sånt som "Nei, det der var dårlig. Det var jævlig lite sexy." Visste ikke hva jeg skulle svare så kjørte bare videre.. Jeg spør han om han kan lære meg å lukeparkere, og første gangen fikk jeg det ikke til. Han sa bare "nei, dette går aldri. Vi øver på noe annet." Jeg kjenner jeg svetter, har hjertedunk og holder på å gråte. Da timen var ferdig øvelsekjører jeg med mamma igjen, og alt går bra. Faen, irriterende dette er når jeg vet at jeg kan kjøre.. Klarer ikke tanken på å si til kjørelæreren min at jeg ikke klarte det for 3 gang. Redd han kommer til å tenke at "faen så dårlig hun er." Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2012 #1274 Del Skrevet 11. oktober 2012 Har hatt test-oppkjøring med en annen kjørelærer, og så dårlig har jeg ikke kjørt på lenge! Det var en hel del å plukke på. I tillegg til at jeg var nervøs og fremsto som svært usikker. Tror ikke han fikk så godt inntrykk av meg, og det skjønner jeg. Det virket ikke som om han trodde jeg kom til å stå på oppkjøring nå snart. Han sa jeg kanskje kunne klare det, hvis jeg øvde kjempemasse(!), men jeg har ikke mulighet til det pga. jobb, skole og andre folk som skal ha tid til å øvelseskjøre med meg:( Hva skal jeg gjøre? Noen som har noen oppmuntrende ord? Jeg trodde jeg kunne kjøre bil såpass bra at jeg skulle klare oppkjøring, men det ser jo ikke akkurat lyst ut etter de kommentarene jeg fikk i dag. Noen som har strøket på test-oppkjøringen, men bestått oppkjøring? Anonym poster: d36640e54211f9d63ccd3c601a0b7593 Noen? Anonym poster: d36640e54211f9d63ccd3c601a0b7593 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 11. oktober 2012 #1275 Del Skrevet 11. oktober 2012 Hei! Når det gjelder obligatorisk opplæring, og prisen på dette, så mener jeg at det beløpet som blir beskrevet her kan gi et ganske feil inntrykk. Det er forskjellige priser hos hver enkelt kjøreskole, og den skolen jeg driver har omtrent halvparten av den prisen som blir gitt i innlegget over. (...) "Lappen" koster til informasjon kun 230kr, en pris som er lik i hele landet. Personlig synes jeg ikke det er dyrt for et førerkort. Jeg bor i Akershus og samtlige kjøreskoler jeg har sjekket prisene på i både Oslo og Akershus, tar mellom 550kr og 600kr for én kjøretime (tre kvarter). En del krever også at man tar dobbeltimer, som da blir 1100-1200kr gangen. Jeg ser fordelen med dobbeltime, men 1200 kr er fortsatt 1200 kr. Det obligatoriske (landeveiskjøring, mørkekjøring, etc etc) koster tilsammen etter det jeg kan se (igjen, Oslo og akershus) et sted mellom 18500 og 21000, prisene varierer noe fra kjøreskole til kjøreskole. Hvor er kjøreskolen din? Jeg vil gjerne komme til deg og ta sikkerhetskurs på bane for kr 1860,-, i stedet for kr 3720,- som for eksempel Wright Trafikkskole tar (eksempelskole som har priser på linjer med alle andre skoler jeg har sjekket). Utsendelse av førerkort koster 230 kr. Det er i og for seg en dyr plastbit, men det er veien til plastbiten som koster titusenvis av kroner, og ingen skal fortelle meg at det ikke er mye penger. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
apekatt Skrevet 12. oktober 2012 #1276 Del Skrevet 12. oktober 2012 Føler alt går helt supert når jeg kjører med både mamma, pappa og andre i slekta. Men med en gang jeg setter meg inn med kjørelæreren eller sensor viskes alt jeg har i hodet ut. Sånn som i dag: Jeg var klar til kjøretimen, kjørte en time før med mamma og møtte opp som jeg skulle. Med en gang jeg skulle starte kvelte jeg bilen, og jeg begynner å stresse. Kjørelæreren min kommenterer mye sånt som "Nei, det der var dårlig. Det var jævlig lite sexy." Visste ikke hva jeg skulle svare så kjørte bare videre.. Jeg spør han om han kan lære meg å lukeparkere, og første gangen fikk jeg det ikke til. Han sa bare "nei, dette går aldri. Vi øver på noe annet." Jeg kjenner jeg svetter, har hjertedunk og holder på å gråte. Da timen var ferdig øvelsekjører jeg med mamma igjen, og alt går bra. Faen, irriterende dette er når jeg vet at jeg kan kjøre.. Klarer ikke tanken på å si til kjørelæreren min at jeg ikke klarte det for 3 gang. Redd han kommer til å tenke at "faen så dårlig hun er." Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Det er akkurat det samme som skjer med meg!!! Så frustrerende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1277 Del Skrevet 12. oktober 2012 Det er akkurat det samme som skjer med meg!!! Så frustrerende. Ja, det er helt utrolig! Vet nesten ikke hva jeg skal gjøre mer.. Anonym poster: 32d276652e378bd5e26c470ec8c4a2fc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1278 Del Skrevet 12. oktober 2012 Hei! Det som har blitt sagt om å kjøre mye før oppkjøring er helt korrekt. Statens vegvesen anbefaler alle å kjøre mellom 5000 og 8000 kilometer før man går opp til avsluttende prøve. Dette er selvfølgelig ikke et krav, men en intensjon om at eleven da skal ha tilstrekkelig erfaring i trafikken til å skulle klare seg bra også etter oppkjøring. Når det gjelder obligatorisk opplæring, og prisen på dette, så mener jeg at det beløpet som blir beskrevet her kan gi et ganske feil inntrykk. Det er forskjellige priser hos hver enkelt kjøreskole, og den skolen jeg driver har omtrent halvparten av den prisen som blir gitt i innlegget over. Forøvig er det veldig lurt å ta kjøretimene på alvor, og virkelig prøve å tilegne seg så mye lærdom som mulig mens man har læreren i bilen. Dette med å kjøre bil innebærer et enormt ansvar, og dermed blir opplæringen så god som mulig hvis alle parter er innstilt på nettopp dette. "Lappen" koster til informasjon kun 230kr, en pris som er lik i hele landet. Personlig synes jeg ikke det er dyrt for et førerkort. Selv på inste bygda betalte jeg 3000kr for glattkjøringa, hva koster det hos deg? Og her skal det liksom være litt billig. Og du, du må være passe tett i skallen for ikke å skjønne at når det HER diskuteres at lappen er dyr eller billig, så mener vi ikke den lille plastlappen som en putter i lommeboka, vi mener timene vi må gjennom i forkant, skjønte du altså ikke deeeeeeet? Anonym poster: f38fb2f6b4189b08a9413d0130ab88a6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Supersnusken Skrevet 12. oktober 2012 #1279 Del Skrevet 12. oktober 2012 Kjempefint å se at dere engasjerer dere så mye i en så aktuell sak:) Jeg hadde selvfølgelig satt mest pris på en saklig diskusjon omkring pris på førerkort, men da bør man ikke drive med personangrep synes jeg. Som svar så vet jeg selvsagt at det er opplæringa og ikke selve kortet det er snakk om her, men jeg vil bare påpeke forskjellen for alle. Det å ta lappen er en utdannelse, og en utdannelse koster penger. Ser man for eksempel på trafikkopplæring sammenliknet med en lege/advokat utdannelse, så tror jeg alle vil være enige med meg om at den billigste utdannelsen er lappen. Jeg pådro megselv 90.000kr i studielån bare for å bli kjørelærer, og det er mye dyrere enn trafikkopplæringen. Samtidig synes jeg det er vondt å se noen av elevene mine klage over hvor dyrt det er å ta lappen, og samtidig skryte av den nye store flatskjermen de har kjøpt seg til bortimot 10000kr. Til dere som må ut med 20000kr for lappen... Det koster ikke mer enn et par nye tv'er for opplæringa:) Setter pris på flere innspill av andre også forøvrig, for dette er en debatt som bør tas i stor skala for kanskje å kunne få gjort noe med prisen eller betalingsevnen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. oktober 2012 #1280 Del Skrevet 12. oktober 2012 Kjempefint å se at dere engasjerer dere så mye i en så aktuell sak:) Jeg hadde selvfølgelig satt mest pris på en saklig diskusjon omkring pris på førerkort, men da bør man ikke drive med personangrep synes jeg. Som svar så vet jeg selvsagt at det er opplæringa og ikke selve kortet det er snakk om her, men jeg vil bare påpeke forskjellen for alle. Det å ta lappen er en utdannelse, og en utdannelse koster penger. Ser man for eksempel på trafikkopplæring sammenliknet med en lege/advokat utdannelse, så tror jeg alle vil være enige med meg om at den billigste utdannelsen er lappen. Jeg pådro megselv 90.000kr i studielån bare for å bli kjørelærer, og det er mye dyrere enn trafikkopplæringen. Samtidig synes jeg det er vondt å se noen av elevene mine klage over hvor dyrt det er å ta lappen, og samtidig skryte av den nye store flatskjermen de har kjøpt seg til bortimot 10000kr. Til dere som må ut med 20000kr for lappen... Det koster ikke mer enn et par nye tv'er for opplæringa:) Setter pris på flere innspill av andre også forøvrig, for dette er en debatt som bør tas i stor skala for kanskje å kunne få gjort noe med prisen eller betalingsevnen. Det er skremmende å se hvor lite peiling du har samtidig som du så tydelig formaner andre. For de som ikke får lappen av foreldrene, dvs 18 åringer, så er det få muligheter for å få spart opp 30 000 kr. Når man er student og mottar 6700 kr i mnd fra lånekassa som skal dekke husleie, mat og strøm, så er det ikke mye penger man får lagt til side. Selv 300 kr i mnd til sparing til lappen blir faktisk ikke mer enn 3600 kr på ett år. Når foreldrene ikke har penger til å betale for lappen, så har de ofte ikke bil heller, som igjen betyr at de ikke har noen å øvelseskjøre med. Det er er svært få som gidder å øvelseskjøre med andre sine unger. Da må de gjerne ha en del ekstra timer mengdetrening de må betale 600 kr per 45 minutt for. Igjen, det er bare flaut å lese en kjørelærer som har så lite kunnskap om hvorfor alle ikke har råd til lappen som 18 åring. Anonym poster: e970ffa7cac15aeafcfe881574761c1c 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå